JanC 7.872 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 Ik geef toe dat ik niet heel dit topic heb gelezen, maar wat belet eigenlijk dat er gewoon terminals worden voorzien zoals bij ieder tankstation? 1 Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 1 minuut geleden, JanC zei: Ik geef toe dat ik niet heel dit topic heb gelezen, maar wat belet eigenlijk dat er gewoon terminals worden voorzien zoals bij ieder tankstation? dat is passe jong. Stap je daar uit je blitse nieuwe shiny EV en jij wilt nog betalen met old skool tech? Ga terug naar je verbrandingsmotor en blijf maar leven in het verleden. hier maken we oplossingen voor problemen die we nog moeten uitvinden 6 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 5 minuten geleden, JanC zei: Ik geef toe dat ik niet heel dit topic heb gelezen, maar wat belet eigenlijk dat er gewoon terminals worden voorzien zoals bij ieder tankstation? Dat is wat nu enforced wordt door die Europese wet (maar enkel voor snelladers). 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 12 minutes ago, Naish said: En beste wet die er zou kunnen komen is dat iedere EV verplicht een koppeling moet hebben met een betaalprovider. Want op dit moment als er bvb geen internet beschikbaar is voor de paal, dan kan die niets controleren. Als je als laadstation echter weet dat iedere EV een backup betaalsysteem heeft, dan zou je perfect kunnen laten laden als je 'offline' bent en dan nadien doorgeven dat auto X zoveel heeft geladen en betaald worden via die betaalprovider die er sowieso is. Dan ga je iedereen verplichten 100 euro te blokkeren op dat systeem zodat de provider weet dat hij aan zijn centen kan geraken? Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 @Polygoon jij hebt een eigen laadpaal zie ik. Is dat dan eentje die aangesloten is bij Numobi en geplaatst door hun? Kun je dan je eigen elektriciteit duur verkopen aan het bedrijf met je laadpasje? Ik heb sinds kort zonnepanelen en zou graag mijn overschot stelselmatig in mijn auto duwen, dus ben ik aan het bekijken om met een intelligente paal te werken ipv de bijgeleverde draad van Bluecorner want dat is gewoon een kutding. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 3 minuten geleden, PJH zei: @Polygoon jij hebt een eigen laadpaal zie ik. Is dat dan eentje die aangesloten is bij Numobi en geplaatst door hun? Kun je dan je eigen elektriciteit duur verkopen aan het bedrijf met je laadpasje? Ik heb sinds kort zonnepanelen en zou graag mijn overschot stelselmatig in mijn auto duwen, dus ben ik aan het bekijken om met een intelligente paal te werken ipv de bijgeleverde draad van Bluecorner want dat is gewoon een kutding. Nee, heb mijn laadpaal privé geplaatst en beheer deze zelf via Mobiflow met z'n voor- en nadelen. Leek me een pak meer future proof dan van Cap / Arval af te hangen Zéker met twee laadpassen van twee WG's hier thuis. 1 Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 Het is niet mijn bedoeling om van Cap of Arval af te hangen. Ik wil ook gewoon privé een laadpaal zetten die de overschot van mijn panelen in mijn auto pompt gezien ik toch quasi altijd thuis ben overdag. Zo gaat er weinig verloren en kan ik de opgewekte elektriciteit verkopen aan laadpaaltarieven aan het bedrijf dmv mijn laadpas. Zo zou het werken in mijn hoofd, alleen weet ik niet precies hoe het in de praktijk te brengen op een eenvoudige manier met zekerheid dat mijn laadpas zal werken + enkel overschot laden als er is tenzij ik er voor kies om echt te gaan laden op netstroom. Er is dus nog wat research nodig Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 2 minuten geleden, PJH zei: Het is niet mijn bedoeling om van Cap of Arval af te hangen. Ik wil ook gewoon privé een laadpaal zetten die de overschot van mijn panelen in mijn auto pompt gezien ik toch quasi altijd thuis ben overdag. Zo gaat er weinig verloren en kan ik de opgewekte elektriciteit verkopen aan laadpaaltarieven aan het bedrijf dmv mijn laadpas. Zo zou het werken in mijn hoofd, alleen weet ik niet precies hoe het in de praktijk te brengen op een eenvoudige manier met zekerheid dat mijn laadpas zal werken + enkel overschot laden als er is tenzij ik er voor kies om echt te gaan laden op netstroom. Er is dus nog wat research nodig Zie PM Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 2 minutes ago, PJH said: enkel overschot laden als er is tenzij ik er voor kies om echt te gaan laden op netstroom. Met mijn laadpaal kan dat. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 19 minuten geleden, ir_fuel zei: Met mijn laadpaal kan dat. De laadpaal is in deze niet de beperkende factor, inderdaad. Als je dat aan een service als Mobiflow hangt, dan kan je dat volgens mij niet meer. Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 Daar zeg je zoiets... Desnoods zet jij een publieke paal op je oprit waar je met je kaart van je werk op terecht kan en vraag je erna een woekertarief per kwh... Mooi winstmodel, alleen zou daar ergens beperking op zitten? En gaat je baas niet plots zeggen dat jij wel heel erg duur gaat laden... Voordeel is dat je met 5 eur per kwh wel gaat vermijden dat er anderen je paal gaan blokkeren Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 1 uur geleden, Polygoon zei: Zie PM ja lap...we mogen het hier weer niet weten Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 1 minuut geleden, Liquid Li0n zei: ja lap...we mogen het hier weer niet weten Stuur me gerust een PM als je ook EV rijdt Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 Just now, Polygoon said: Stuur me gerust een PM als je ook EV rijdt Is het illegaal? 1 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 2 minuten geleden, Polygoon zei: Stuur me gerust een PM als je ook EV rijdt heb je nog een jaar of 10? 1 Quote
josenjef 435 Geplaatst: 7 december 2023 Geplaatst: 7 december 2023 9 uren geleden, Polygoon zei: De laadpaal is in deze niet de beperkende factor, inderdaad. Als je dat aan een service als Mobiflow hangt, dan kan je dat volgens mij niet meer. Waarom niet, die doen toch gewoon de administratie? Is gewoon een setting van de paal lijkt mij, van zodra die stroom geeft gaan zij dat factureren. Ik zie dat in de app van smappee maar heb het zelf nog niet kunnen testen. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 Snap ik ook niet @Polygoon. De laadpaal zelf beslist toch wanneer/hoe hij laadt? Mobiflow doet toch ook de load balancing niet van dat ding? Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 Klopt inderdaad, ik haal wat dingen door elkaar. Heb geen digitale teller dus gebruik die functies niet. Een hele hoop functies zitten "vast" door het OCPP maar die niet inderdaad. cc/ @PJH Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 9 minuten geleden, Polygoon zei: Klopt inderdaad, ik haal wat dingen door elkaar. Heb geen digitale teller dus gebruik die functies niet. Een hele hoop functies zitten "vast" door het OCPP maar die niet inderdaad. cc/ @PJH Heb je niet nodig, het is de loadbalancer die dat regelt. Hier ook nog een analoge teller. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 3 minuten geleden, dragonfly zei: Heb je niet nodig, het is de loadbalancer die dat regelt. Hier ook nog een analoge teller. Maar waarom zou je dat gebruiken, met analoge teller? Heeft toch geen meerwaarde? Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 7 minuten geleden, Polygoon zei: Maar waarom zou je dat gebruiken, met analoge teller? Heeft toch geen meerwaarde? Digitale teller komt eraan, heb al een brief ontvangen. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 8 minutes ago, Polygoon said: Maar waarom zou je dat gebruiken, met analoge teller? Heeft toch geen meerwaarde? Voor het milieu! Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 41 minuten geleden, ir_fuel zei: Snap ik ook niet @Polygoon. De laadpaal zelf beslist toch wanneer/hoe hij laadt? Mobiflow doet toch ook de load balancing niet van dat ding? Niet als je moet badgen om het laden te starten, toch? Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 Zojuist, PJH zei: Niet als je moet badgen om het laden te starten, toch? Jawel, volgens mij hebben ze gelijk. Je badget, mobiflow leest de kaart en weet wie te factureren (Numobi in ons geval) maar hoeveel power je laadpaal afgeeft, beslist de laadpaal zelf. Je kan je laadpaal op 22kW zetten of op 2kW of op zonne-energie etc. maar daar heeft de admin molen van mobiflow niets mee van doen. Quote
PJH 21.017 Geplaatst: 8 december 2023 Geplaatst: 8 december 2023 Mobiflow niet idd, maar de laadsessie zal toch stoppen op een gegeven moment? Stel ik kom thuis 's avonds, het is al donker. Ik plug de wagen in en zeg: laad op zonnestroom. Zal die dan blijven hangen tot de volgende dag om dan pas te laden, of zal de sessie verlopen omdat het laden maar niet begint? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.