Ga naar inhoud

Laadpassen voor elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

58 minuten geleden, The Swede zei:

Waarom niet direct vragen waarom ik in godsnaam geen klant heb genomen die bij een laadpaal gevestigd is? Ik ga zelfs net ingaan op je "2 minuten" nonsense. Maak er een klein kwartier van dat je kwijt bent plus het feit dat ik na zulk een dagen nul zin heb in vermakelijkheden als een avondwandeling in de regen met een valies en een computerzak op sleeptouw. Ik wandel op een dag al genoeg kilometers door bedrijfshallen.  

Laat me je een vraag stellen: Wanneer heb je voor het laatste een aantal weken aan een stuk van 8u 's ochtends tot 20u 's avonds op je werk rondgecrosst en heb je daarnaast nog es moeten 5 vluchten op je week moeten nemen? Dan heb je echt geen goesting in gezondheidswandelingen. Dan wil je gewoon eten en een warme kamer vinden om je emails te doen en te maffen.

Dat ik een EV "nam" bij verhuur was mijn keuze niet. Ze hadden nog weinig anders beschikbaar.
En als men mij zegt "rijbereik 450km", dan ga ik ervan uit dat dit erg comfortabel was voor de trip die ik moest doen.

Je probeert reden te vinden om te zien of er in mijn relaas iets fout zit. Dit terwijl ik simpelweg feiten aangeef: 

1. Het rijbereik is helemaal niet wat het moet zijn als je redelijk wat moet rijden.

2. Als je moet laden, is het netwerk in België er nog niet op ingericht tenzij je thuis of op het werk kan laden. (of je hebt tijd voor toerisme). 

Pff

2 minuten is 2 minuten. Deur is aan de overkant van de straat, maar goed ik zou ook niet door de regen lopen. Zou dan echter Radisson Hasselt of Carbon Genk boeken waar wel laadpalen in de garage zijn.

Verder zoek ik geen fouten in je relaas! Je had door de kennis vanop dit forum kunnen weten dat rijbereik in veel gevallen nooit gehaald wordt (dus geen EV kiezen bij verhuur), België er nog niet klaar voor is .. (tenzij je er geen probleem mee hebt op stap te gaan met wat voorbereiding en tijd onderweg) en alle andere ongemakken van EV in deze tijd.

Feiten die hier tot treuren toe elke dag door voor en tegenstanders van EV bevestigd of tegengesproken worden.

Ik ga het laten (en niet laden 🙃😅 Ik rij waarschijnlijk de minst opgeladen Hybride van BE. 1 jaar in bezit; 2 x opgeladen aan een stopcontact, 7 dagen in de parking van beurs München.. omdat ik dan altijd parkeerplek had - gratis kon laden - s avonds voor de rij kon uitrijden. Voor de rest puur wat de wagen zelf bijlaadt uit regeneratie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, dragonfly zei:

Versta ik ook niet 😛 

Als je het toch wil weten:

Klassiek probleem: Begin van de week komt iedereen op een luchthaven aan. Op zondagavond en maandagochtend rollen de grote massa aan wagens buiten, dinsdag en woensdag is super kalm en donderdag rolt alles weer binnen. 

Als je op maandagavond of dinsdag op een luchthaven een auto nodig hebt en er loopt iets fout met de door jou gereserveerde auto, dan ben je meestal gejost want je hebt nog de "leftovers".
In dit geval was er een technisch probleem met de auto die ik gereserveerd had (in de categorie "Golf en handgeschakeld"). En het was dinsdag dus de keuzes waren beperkt.

Ik kon een kleinere auto nemen, maar dat bieden niet graag want dan moeten ze je een goedkopere prijs aanrekenen (terwijl de duurdere auto er dan staat te niksen). Bovendien weten ze dat ze hun klant dan klassiek een extra korting moeten geven voor het ongemak dat hij in een kleinere auto terecht komt.

De klassieker is dus je te upgraden aan dezelfde kost. Dat kan een grotere auto zijn, een auto met automaat ipv handbak, etc. 

In dit geval ging de agent kijken naar wat er vrij was en gaf hij dit als optie met de vraag "gaat dat lukken kwa rijbereik". 
En dat is ook gelukt. Maar enkel omdat ik echt atypisch weinig heb gereden EN ik er ook een weinig typische rijstijl heb op nagehouden. Ware het een "gewone" week in Genk geweest, dan had ik mogen beginnen laadtijd in te plannen. 

Ik merk dat veel verhuurbedrijven EV's in stock hebben, en die dan proberen te slijten. Hier in Zurich ook al vaak de vraag gekregen: "Wil je niet eens graag de e-tron proberen?".

Duidelijk voor huurwagens is EV geen populaire keuze.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, The Swede zei:

 

Duidelijk voor huurwagens is EV geen populaire keuze.

 

 

Dat is ook wel logisch, zou ook mijn voorkeur niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even duidelijk te stellen, ik ben NIET tegen EV's of Plug In Hybrides. Integendeel. Als je in Lennik, Mechelen of Haasrode woont, of in een stad als Leuven, Gent of Hasselt en voornamelijk in eigen streek bolt, dan vind ik het perfect voor de mensen die enkel een verplaatsingsvoertuig willen. 
Ik zal zelfs de eerste zijn die bij iemand gaat aankaarten waarom hij zijn plug in hybride niet elke dag goed vollaadt als hij dat thuis kan doen en die 15km heen en 15km terug naar Brussel hoofdzakelijk electrisch rijdt. ('t is toch 1 lange file). Het lukt wel enkel als je thuis kan laden. (Ik ken er zo énen in St Martens Lennik die een GLE 500e heeft, in Brussel cenrum werkt en die nooit of te nimmer aan zijn villa met zonnepanelen laadt... want "dat dient nergens voor, hij heeft die enkel gekozen voor de fiscale aftrek" :fp: )

1 uur geleden, abtler zei:

Verder zoek ik geen fouten in je relaas! Je had door de kennis vanop dit forum kunnen weten dat rijbereik in veel gevallen nooit gehaald wordt (dus geen EV kiezen bij verhuur), België er nog niet klaar voor is .. (tenzij je er geen probleem mee hebt op stap te gaan met wat voorbereiding en tijd onderweg) en alle andere ongemakken van EV in deze tijd.

Feiten die hier tot treuren toe elke dag door voor en tegenstanders van EV bevestigd of tegengesproken worden.

Dat het rijbereik niet altijd dat van de boekskes was, kon ik wel verwachten. Maar als ik er hier de enkele EVangelisten (om één van hen te quoten) op nalees, dan had ik wel gedacht dat het echte bereik een heel stuk dichter in de buurt was van wat werd vooropgesteld. 
Ik trok ook de vergelijking door met benzinewagens voor het verbruik: ik nogal wat meer durf te verstoken dan bepaalden. Maar ik weet ook waaraan dat ligt: ik rij ietwat harder door. Bij deze EV dacht ik dus dat, als ik ook als bompa ging rondrijden, ik ook dat lage verbruik ging halen... Niet dus. 😕  

Ik weet ook dat in België nog niet voorzien is. Maar heb nu aan de lijve gemerkt dat het echt nog onvoldoende is en dat er echt contradictorische dingen gebeuren.

Ten eerste zouden EV's dus echt moeten gepusht worden voor mensen waar het gebruik nuttig is = inwoners van steden. En net daar mankeert de infrastructuur. Men wil LEV zones maar als je in 't stad woont, rij je maar beter op benzine. Begrijpe wie kan. 

Steden als Hasselt en Leuven proberen er alles aan te doen om vooruitstrevend groen naar voor te komen. Maar de meest centrale parking van Leuven, de stad van de bakfietsrijdende salonsocialisten, heeft NUL laadpalen staan. 🤔
En ik durf wedden dat de situatie in het linkse Gent of Brussel niet beter is. 

Nieuwe bedrijven worden precies niet aangespoord laadpalen te zetten. Op dat bedrijven terrein in Genk worden constant nieuwe grote gebouwen bijgezet, maar nul laadpalen.

Dit is toch echt wel een politieke fcuk up in het kwadraat.

Zijn er trouwens plekken in België waar je gratis kan laden? Hier bij ons in de buurt staan er op de parking van de Lidl bvb gratis laadpalen. Je hangt je wagen eraan en je mag geloof ik voor 25min snelladen terwijl je winkelt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikea is ook gratis.  

Maar dan kom je blijkbaar veel ev rijders tegen die daar een paar uur gaan staan laden en terwijl zelf weg zijn, of gewoon hun krant zitten te lezen. Dus echt correct is dat systeem zeker niet. Ze zouden moeten werken met een scan ofzo dat ze echt enkel kunnen laden tijdens het winkelbezoek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

Tzal langer zijn dan 3min maar soit. 

Typisch ook met je onwetende reactie "een uur laden". Het één kort je in en het ander verleng je, wauw wat een verschil tussen die 2.

En ja wees gerust dat ze beginnen te controleren op de tijd dat je daar staat.  De hiaten in de wet, halen ze er stilletjes aan uit,  want er waren nog zo'n onduidelijkheden zoals, op een laadplaats moest je  niet betalen voor je ticket, of je moest zelfs niet aangekoppeld zijn. Dat gaat er allemaal uit. 

Ik begrijp dat je mijn "uur" of "uren" erover vindt. En akkoord daarmee. Had ik speciaal de tijd ervoor uitgetrokken, dan kon ik ook een half uur van mijn tijd gaan verliezen daarvoor. 

Soit, als ik er dit forum op nalees, dan merk ik dat jijzelf, BMWMB of Naish zeggen dat lange ritten geen probleem zijn want jullie gaan onderweg "20 minuten aan een snellader gauw 180km bijladen" en da's ideaal want "je moet toch es stoppen". Daar heb ik daar niks op tegen. Je hebt tijd en wil, zoals dragonfly hoger zegt, regelmatig rusten.

Alleen werkt die taktiek enkel indien je thuis en ter bestemming kan volledig rustig volladen. Je kan echter niet je ganse leven EV rijden en van laadpaal naar laadpaal 180km rijden om dan te staan bij te laden. Je moet dat ding regelmatig ergens een hele tijd kunnen laten staan.

Als je dus enkel op de publieke infrastructuur moet vertrouwen, is EV rijden nog geen geen valabel alternatief. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, tuscani zei:

Ikea is ook gratis.  

Maar dan kom je blijkbaar veel ev rijders tegen die daar een paar uur gaan staan laden en terwijl zelf weg zijn, of gewoon hun krant zitten te lezen. Dus echt correct is dat systeem zeker niet. Ze zouden moeten werken met een scan ofzo dat ze echt enkel kunnen laden tijdens het winkelbezoek. 

:lolz: Waarom verwondert me dat niet. :fp: 

Je zou inderdaad kunnen werken als Colruyt voor hun parkings en met het kassaticket de betaling van de laadpaal laten gebeuren. 

Hoe het hier werkt, weet ik niet. 'k Zal er de volgende keer es op letten. De eerlijke Zwitsers kennende, zou het wel eens kunnen zijn dat er ook geen beperking op is (maar dat iedereen wel enkel gaat indien hij in de Lidl gaat shoppen). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, The Swede zei:

Ik begrijp dat je mijn "uur" of "uren" erover vindt. En akkoord daarmee. Had ik speciaal de tijd ervoor uitgetrokken, dan kon ik ook een half uur van mijn tijd gaan verliezen daarvoor. 

Soit, als ik er dit forum op nalees, dan merk ik dat jijzelf, BMWMB of Naish zeggen dat lange ritten geen probleem zijn want jullie gaan onderweg "20 minuten aan een snellader gauw 180km bijladen" en da's ideaal want "je moet toch es stoppen". Daar heb ik daar niks op tegen. Je hebt tijd en wil, zoals dragonfly hoger zegt, regelmatig rusten.

Alleen werkt die taktiek enkel indien je thuis en ter bestemming kan volledig rustig volladen. Je kan echter niet je ganse leven EV rijden en van laadpaal naar laadpaal 180km rijden om dan te staan bij te laden. Je moet dat ding regelmatig ergens een hele tijd kunnen laten staan.

Als je dus enkel op de publieke infrastructuur moet vertrouwen, is EV rijden nog geen geen valabel alternatief. 
 

tis allemaal te zien. wij zijn naar italie geweest en hebben de wagen gedurende ons verblijf ginds niet aan de stekker van dat huis  gehangen.  (ik lieg, een uurtje de dag van vertrek) De rest was eens onderweg tijdens een daguitstap een sc.  volgende zomer zitten we weer in Italie en gaan we Rome bezoeken. we zitten er echter nog een 100km af, dus een 200km rit, zal sowieso ergens wel een stop eisen, aangezien hij niet vol zal zijn de dag van vertrek. Tis een aanpassing idd, maar die 20min dat je aan de supercharger staat, zal het niet maken op een volledige dag, redeneer ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, tuscani zei:

tis allemaal te zien. wij zijn naar italie geweest en hebben de wagen gedurende ons verblijf ginds niet aan de stekker van dat huis  gehangen.  (ik lieg, een uurtje de dag van vertrek) De rest was eens onderweg tijdens een daguitstap een sc.  volgende zomer zitten we weer in Italie en gaan we Rome bezoeken. we zitten er echter nog een 100km af, dus een 200km rit, zal sowieso ergens wel een stop eisen, aangezien hij niet vol zal zijn de dag van vertrek. Tis een aanpassing idd, maar die 20min dat je aan de supercharger staat, zal het niet maken op een volledige dag, redeneer ik dan.

OK. Maar dat is mijn punt. Je 20 min aan de supercharger laden je niet volledig op. En je neemt dat erbij als je met vakantie bent. Als ik op conge es verder moet parkeren, of moet aanschuiven voor iets dat ik wil doen. Tja, so be it. Ik heb tijd. Stel dat je dat elke dag tijdens de gewone werkweek moet doen, dan lukt dat niet meer. 

De weg erheen en terug zou ik een ellende vinden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minutes ago, The Swede said:

Ten eerste zouden EV's dus echt moeten gepusht worden voor mensen waar het gebruik nuttig is = inwoners van steden. En net daar mankeert de infrastructuur. Men wil LEV zones maar als je in 't stad woont, rij je maar beter op benzine. Begrijpe wie kan. 

 

Neen

Zo gaat het niet. Inwoners van steden wil men liefst zonder auto zien. EV of niet, dat spel neemt nog altijd plaats in op straat, en zorgt voor files.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Neen

Zo gaat het niet. Inwoners van steden wil men liefst zonder auto zien. EV of niet, dat spel neemt nog altijd plaats in op straat, en zorgt voor files.

Efkes vergeten. Ge hebt gelijk.

Pin em Random Pins

 

En zie es hoe gelukkig die mensen beneden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Half maart rij ik met een elektrische auto naar Spanje, eigenlijk als test of een elektrische auto iets voor mij is, of ik toch een hybride moet nemen.
Gezien ik natuurlijk goed voorbereid wil zijn wil ik zeker zijn dat ik de juiste laadpas heb voor Europa.

ik heb:

Shell Recharge via werkgever (Europa)

EVBox via werkgever (zeker Benelux, maar ik vermoed ook Europa)

Mercedes Me Charge 

Visa 

Het lijkt me dat ik wel ga kunnen laden, of is er nog eentje die ik zeker moet aanvragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Carlito zei:

Half maart rij ik met een elektrische auto naar Spanje, eigenlijk als test of een elektrische auto iets voor mij is, of ik toch een hybride moet nemen.
Gezien ik natuurlijk goed voorbereid wil zijn wil ik zeker zijn dat ik de juiste laadpas heb voor Europa.

ik heb:

Shell Recharge via werkgever (Europa)

EVBox via werkgever (zeker Benelux, maar ik vermoed ook Europa)

Mercedes Me Charge 

Visa 

Het lijkt me dat ik wel ga kunnen laden, of is er nog eentje die ik zeker moet aanvragen?

Ik zou er voor alle zekerheid nog 35 andere aanvragen. Je kan maar nooit weten. Chargemap, plugin, lidl, enelx, total, .... PAK ZE ALLEMAAL!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

Ik zou er voor alle zekerheid nog 35 andere aanvragen. Je kan maar nooit weten. Chargemap, plugin, lidl, enelx, total, .... PAK ZE ALLEMAAL!

Bedankt voor de hulp!

Ik wil gewoon als ik een laadpaal zie, zoals hierboven gezegd met gewoon tankstations, voor 99% zeker zijn dat ik kan laden als het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Carlito zei:

Bedankt voor de hulp!

Ik wil gewoon als ik een laadpaal zie, zoals hierboven gezegd met gewoon tankstations, voor 99% zeker zijn dat ik kan laden als het nodig is.

Geeft de GPS van Mercedes niet aan waar te laden of geeft ie alle laadpalen aan ongeacht van laadkaart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Geeft de GPS van Mercedes niet aan waar te laden of geeft ie alle laadpalen aan ongeacht van laadkaart?

Dat is de vraag niet. 
Ik wil niet zoeken naar laadpalen, ik wil kunnen laden als ik een paal zie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Carlito zei:

Dat is de vraag niet. 
Ik wil niet zoeken naar laadpalen, ik wil kunnen laden als ik een paal zie.

 

Maar dat is wel mijn vraag :D . Ik heb geen idee hoe de MB navigatie werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Carlito zei:

Dat is de vraag niet. 
Ik wil niet zoeken naar laadpalen, ik wil kunnen laden als ik een paal zie.

 

De shellrecharge badge, heeft volgens mij quasi elke laadpaal in zijn database staan. 😉

Ik zie niet het nut van allemaal die verschillende apps, tenzij je zoals een paar kwieten op een fb pagina,  eerst elke app gaat openen om te zien met  welke app de laadbeurt het goedkoopste is. ( want je hebt blijkbaar wel verschil in prijs bij dezelfde laadpaal  ( de logica))

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

De shellrecharge badge, heeft volgens mij quasi elke laadpaal in zijn database staan. 😉

Ik zie niet het nut van allemaal die verschillende apps, tenzij je zoals een paar kwieten op een fb pagina,  eerst elke app gaat openen om te zien met  welke app de laadbeurt het goedkoopste is. ( want je hebt blijkbaar wel verschil in prijs bij dezelfde laadpaal  ( de logica))

Prijs maakt niet uit als de werkgever betaalt, dat is net hetgeen ik hatelijk vind. Als ik zoek naar beste laadpas op Google beginnen ze allemaal over prijs, en ik vind er nergens precies over wie de beste dekking heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Carlito zei:

Prijs maakt niet uit als de werkgever betaalt, dat is net hetgeen ik hatelijk vind. Als ik zoek naar beste laadpas op Google beginnen ze allemaal over prijs, en ik vind er nergens precies over wie de beste dekking heeft.

Niet zoeken in nederlandse taal filter een hoop hollands gezwets eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Carlito zei:

Prijs maakt niet uit als de werkgever betaalt, dat is net hetgeen ik hatelijk vind. Als ik zoek naar beste laadpas op Google beginnen ze allemaal over prijs, en ik vind er nergens precies over wie de beste dekking heeft.

Daarmee dat ik schreef shellrecharge 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid