Jump to content

Laadpassen voor elektrische auto's


Guest wooter
 Share

Recommended Posts

Guest wooter

Ik start een nieuw topic omdat er al een topic voor elektrische auto's is, een topic voor elektrische motoren en een topic voor laadpalen voor thuis, maar nog niks voor laden op verplaatsing.

De meeste publieke laadpalen hebben dus geen bancontact/credit card lezer, maar werken met een RFID lezer en vereisen dat je dus een laadpas bij een aanbieder hebt, die je maandelijks een factuur stuurt voor een mogelijke abonnementskost en de kostprijs van de laadsessies. Het is dus belangrijk dat je in functie van je gebruik een passende laadpas kiest.

Sommige laadpalen hebben zelf een RFID label of een QR code die je met je smartphone kan inlezen als je bijvoorbeeld een account in een app hebt. Elke laadpaal heeft ook een serienummer, wat je kan ingeven in een app als een QR code of RFID label ontbreekt en je toch met een app wil laden omdat je je RFID pasje niet bij hebt.

Een voorbeeld van de instructies op een Allego AC laadpaal:

1508137435_ios.jpegIMG_1373.JPG

Een goede site met vergelijkende passen is https://laadpastop10.nl

De laadpas die toegang geeft tot de meeste laadpalen is deze van NewMotion. Ze rekenen geen abonnementskosten aan, en het pasje aanvragen is gratis, maar de tarieven zijn altijd de goedkoopste.

In 2018 kwam Maingau met een laadpas zonder abonnement waarbij men een flat fee van 5 cent per minuut aanrekende, wat heel interessant is op snelladers, en zelfs op trage 11kW AC laders goedkoper was dan de NewMotion pas. Hun tarieven wijzigen vanaf 1 februari 2019 naar 40 cent per kWh op AC laadpalen, wat ze duurder maakt dan de NewMotion tarieven.

Telekom heeft nu ook een laadpas, en zij rekenen 2 cent per minuut aan, wat een bizar laag tarief is.

per-kwh-png.366947

 

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Dit topic is ook interessant voor I3 rijders en zo, want ik denk dat de meeste nog met pasjes van BlueCorner rijden en die tarieven zijn erg hoog.

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Die Telekom pas is natuurlijk een marketing stunt van beperkte duur: tarieven geldig tot 31 maart 2019, en de 99 gratis minuten krijg je ook maar tot 31 maart. Maar als je ervan kan profiteren, waarom niet :)

upload_2019-1-7_22-1-18-png.367102

Link to comment
Share on other sites

ik ga hier zeker wat volgen. momenteel heb ik geen laadpas, puur omdat ik niet weet hoe het werkt, en ik niet zinnens ben om een abonnement te betalen op iets wat heel weinig zou gebruikt worden. als er idd gratis abonnementen zijn, en je dus enkel moet betalen wat je aan het laden bent, zou ik mij zeker eentje aanschaffen.

altijd wat vreemd en achterdochtig gevonden trouwens  dat je voor benzine/diesel te tanken gewoon naar de pomp mag gaan en je voor elektriciteit eerst een abonnement moet kopen

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

En met dit topic wil ik er dus op wijzen dat je niet noodzakelijk een abonnement moet hebben, alhoewel andere merken zoals BMW en Audi dat doen vermoeden.

Beste wat ik je kan aanraden is een NewMotion pasje. Dat kost je niks om aan te vragen, en kost je ook niks om te hebben. Enkel als je moet laden, betaal je een tarief per kWh en soms ook per sessie. Het is niet het goedkoopste tarief wat je kan vinden, maar absoluut ook niet het duurste, maar heeft wel de meeste laadpalen in het netwerk.

Je kan ook meerdere pasjes bestellen op dezelfde account, en ze bieden zelfs zogenaamde 'laadsleutels' aan, dat zijn kleine sleutelhangers die je naast je sleutels kan hangen met een RFID chip, zodat je niet een pasje in je portefeuille moet steken.

Mijn pasjes hou ik overigens in de auto, en aan mijn sleutelbos zit een laadsleutel van NewMotion.

https://newmotion.com/nl_BE/oplossing/het-grootste-openbare-laadnetwerk/

xchargecard-chargekey.jpg.pagespeed.ic.n

Een kanttekening wel: Shell heeft in 2018 NewMotion volledig overgenomen... :)

Link to comment
Share on other sites

dus als ik het goed begrijp is zo'n newmotion in de trend van een area bakje.

je kan het gratis aanvragen, en je moet pas betalen als je het gebruikt.

 

ga dat eens bekijken en eens opzoeken waar er zo'n laadpalen zich bevinden. het is niet dat ik zonder elektriciteit niet meer kan rijden, maar het is altijd mooi meegenomen te weten waar er zo'n palen staan, op plaatsen waar ik soms vertoef.

de hollander in mij vraagt zich dan wel direct af, als je op zo'n plaats staat te laden, moet je nu wel of niet betalen voor de parkeermeter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter
2 minutes ago, tuscani said:

de hollander in mij vraagt zich dan wel direct af, als je op zo'n plaats staat te laden, moet je nu wel of niet betalen voor de parkeermeter?

Als dat binnen een zone staat waar je moet betalen met parkeermeter, dan moet je dat ook betalen ja :)

Link to comment
Share on other sites

Super topic! Merci Wooter! [emoji1303]

 

Ik ken wel de superchargers, maar moet die openbare laadpalen nog leren kennen en gebruiken. Top info dus.

 

Wij komen regelmatig in Maastricht, en heb gezien dat in de parking waar wij altijd staan NewMotion laadpalen hangen. Ik ga dus zo’n kaart bestellen.

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter
58 minutes ago, BMWMB said:

Wij komen regelmatig in Maastricht, en heb gezien dat in de parking waar wij altijd staan NewMotion laadpalen hangen. Ik ga dus zo’n kaart bestellen.

Ik ga eerlijk zijn: als ik naar daar rij en arriveer met 80%, steek ik 'm niet in. Maar als je daar arriveert met 40% en gaat dineren, is het wel prettig om met 70% ofzo buiten te rijden.

In jouw geval kan het minder interessant zijn, gezien je kostprijs van laden aan je bedrijf vs de prijs van een NewMotion kaart. Maar stel dat je een weekend Amsterdam doet en je in de garage van het hotel kan laden, is dat prettiger dan op terugweg nog 20 minuten aan een supercharger te moeten hangen.

Gezien het pasje kosteloos verzonden wordt, en je niks kost zolang je 'm niet gebruikt, is het een aangenaam backup plan.

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Als we dan toch over handige pasjes hebben, moet ik de P-card+ van Servipark/Interparking ook wel vermelden.

http://prod.interparking.be/nl-BE/payment products/P-Card/

De P-card+ geeft je 10% korting bij Interparking parkings, goedkoper avondparkeren, 30 minuten gratis parkeren in P1, P2 en P3 op Zaventem enzo, terwijl je maandelijks een factuur krijgt en dus niet meer moet sukkelen met bonnetjes...

Maar voor EV-rijders:

http://prod.interparking.be/nl-BE/payment products/Electric charging terminal/

Quote

 - Als Pcard+-houder geniet u van gratis herladen tot het einde van 2018.

- Onze laadpalen zijn compatibel met alle abonnementskaarten die momenteel in België in omloop zijn: Blue Corner, EZ Box, enz. U heeft al een kaart van dat type? Dan kunt u die gebruiken aan een laadpaal van Interparking. Uw verbruik zal dan worden verrekend op de factuur van uw leverancier. U betaalt slechts 0,01 euro per minuut, met een maximum van 5 euro per dag. Dit is een van de laagste tarieven in België!

 

Link to comment
Share on other sites

Het is ook daarom dat ik na 8 maanden en 22k km's nog steeds niet geladen heb aan z'n openbare laadpaal, net omdat ik het nog niet nodig heb gehad. We hebben nu 2 weken verlof gehad, en ik denk dat ik 3x 60% thuis heb geladen, wat € 40,- is. Met de actieradius van mijn Model S, de laadmogelijkheid thuis en aan de firma, en met het netwerk van superchargers, zal ik eigenlijk nooit die openbare palen nodig hebben. 

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter

Ik heb er wel al gebruik van gemaakt, maar dat komt door de mindere range in mijn Model X, en dat ik in het voorjaar wekelijks in Zeeland werkte, wat te ver is om heen en terug te doen zonder bijladen. De laadpalen waren wel gratis; 14 hadden ze er staan op hun parkeerterrein.

Sinds september bezoek ik vaak Anderlecht voor het werk, en tezamen met de omwegen om mijn dochter naar school te brengen en mijn uitstelgedrag om de aansluiting in mijn garage uit te breiden naar 3 fase, geraak ik nog wel thuis maar heb ik dan onvoldoende vermogen om genoeg te laden om de dag erop het weer te doen. En er is een CHAdeMO lader op de parking, en met die Maingau pas dus aanzienlijk goedkoper dan thuis laden, zonder dat ik erop moet wachten. De nabijgelegen Interparking heeft ook geen eigen laadpalen, anders zou ik me daar aankoppelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Op 8/1/2019 om 13:14, BMWMB zei:

Super topic! Merci Wooter! emoji1303.png

 

Ik ken wel de superchargers, maar moet die openbare laadpalen nog leren kennen en gebruiken. Top info dus.

 

Wij komen regelmatig in Maastricht, en heb gezien dat in de parking waar wij altijd staan NewMotion laadpalen hangen. Ik ga dus zo’n kaart bestellen.

heb jij ondertussen zo'n laadpasje besteld @BMWMB ?

 

wat zijn je bevindingen?

 

want als ik het goed lees, moet je voor interparking nog steeds een pas hebben van een  laadfirma alvorens je daar zelf kan laden. (bij ikea bv is het gewoon inpluggen en start hij) en het gratis laden was ook maar tot '18.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een PCard+ voor Interparking, dewelke ik enkel nog maar heb gebruikt om in en uit de parking te rijden. Laden heb ik nog niet nodig gehad, maar binnenkort ga ik het wel eens testen.

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Davy_ zei:
8 uren geleden, Speedhunter zei:
Op het IVA instituut waren er al zeer vroeg laadpalen. Ten tijde van de Prius.

Prius heeft toch geen stekker?

Klopt. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Similar Content

    • JanC
      By JanC
      Suboptimaal wegdek, gewone banden, nog niet op vol vermogen, zonder launch control, en zie hoe dat wegknalt van een Taycan Turbo S die sneller uit de startblokken is...  
    • tuscani
      By tuscani
      Ik wil dat!  Elektrisch en lv, 2keer safe.


      Direct een batterij voor thuis 😂
    • Tiep
      By Tiep
      Men maakte een EV-versie van de GLB (7-zitter) en de productpagina staat al live in DE.
      Enkele impressies (niets speciaals):





      Artikeltje: https://www.caranddriver.com/news/a36151518/2022-mercedes-benz-eqb-revealed/
    • Phil
      By Phil
      Munich. At today’s BMW Group Annual Conference the upcoming BMW i4 was revealed. “With its sporty looks, best in class driving dynamics and zero local emissions, the BMW i4 is a true BMW. It makes the heart of the BMW brand now beat fully electric,” said Pieter Nota, member of the Board of Management of BMW AG responsible for Customer, Brands, Sales.
      The BMW i4 is a fully electric 4 door Gran Coupé and will enter the market during the course of 2021, including a BMW M Performance model. Its refined balance of BMW typical sportiness, comfort and sustainable performance are unique in its segment.
      The BMW i4 model line will be available in different versions covering ranges of up to 590km (WLTP) and up to 300 miles* (EPA). With a power output of up to 390kW / 530HP the BMW i4 can accelerate from zero to 100km/h in around 4 seconds.
       



    • D Squaloid
      By D Squaloid
      Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat
      Jan Lemkes De Porsche Taycan Cross Turismo is al uitgebreid in een dunne camouflagejas getoond en we mochten er zelfs al mee rijden, maar nu is de hogere en ruimere versie van de Taycan officieel gepresenteerd.
      Highlights
      Altijd vierwielaandrijving, meer bodemvrijheid, stoer uiterlijk Grote achterklep, tot 1.212 liter bagageruimte Nieuw: Taycan 4 Nederlandse prijzen al bekend Dat Zuffenhausen met een extra stoere en ruime versie van zijn eerste EV zou komen weten we feitelijk al sinds de Porsche Mission E Cross Turismo in 2018 werd gepresenteerd. Zoals de reguliere Taycan kan worden beschouwd als de productieversie van de ‘normale’ Mission E, zo is deze nieuwkomer overduidelijk de nazaat van de Porsche Mission E Cross Turismo.
      Dat betekent dat de Cross Turismo op twee punten verschilt van de reguliere Taycan. In de eerste plaats is het een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De  Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in beginsel iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).

      Porsche Taycan Cross Turismo
      Ruimer en praktischer
      Dat brengt ons bij het ‘Turismo’ in de naam. Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo aanzienlijk praktischer. We noteren een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.
      Achter die klep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank nog plat, waarna er een niet onverdienstelijke 1.212 liter in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is natuurlijk ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte, wat de Cross Turismo ook voor langere passagiers draaglijk maakt.
      Taycan 4
      Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.
      De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met  één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.
      Met een 0-100-tijd van 5,1 tellen is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.
      De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.

      Porsche Taycan Cross Turismo
      Prijzen
      Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf € 97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost € 116.000, de  Turbo Cross Turismo kost € 159.300 en de Turbo S Cross Turismo moet € 193.200 opbrengen. Zonder opties, uiteraard, dus reken maar dat de exemplaren die je in de praktijk gaat zien nog wat duurder zullen zijn. De splitter-achtige elementen op de gefotografeerde auto's zijn bijvoorbeeld onderdeel van een Off-road Designpakket en dakrails zijn evenmin standaard.
      Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.
      De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is.
      Interieurfoto's zijn er bij het ter perse gaan van dit bericht nog niet, maar worden zo snel mogelijk aangevuld als Porsche er op korte termijn mee op de proppen komt.
       
      autoweek.nl
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions