Ga naar inhoud

Laadpassen voor elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Gisteren de keurder hier van de zonnepanelen. Ik sprak hem dan aan over een laadpaal. Ah dat is een uitbreiding dus dat is dan een nieuwe keuring. En als je meer dan 1 laadpaal wil voorzien dan moet je B-differentiëlen voorzien ipv A-differentiëlen en dat voor uw volledige installatie (maar dit zou je nog kunnen omzeilen zodoende dat je maar 1 B-differentieel moet voorzien waar de laadpalen aanhangen. En zakelijk is een keuring om de 5 jaar ook al wijzigt er niets aan uw installatie. 

Het is dus duidelijk dat het weer geld moet kosten.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, dragonfly zei:

Link werkt hier gewoon in Chrome.

 

1 uur terug, tuscani zei:

 de link die ik open doe, geeft gewoon de startpagina "vind een laadpunt" dus snap niet goed wat je wilt aantonen

Idd, krijg net zoals Tuscani bij openen van uw link "Vind een laadpunt".

Vandaag ook bericht gekregen van Dats 24, vanaf morgen prijsverlaging bij publieke laadpunten:
0,55€/kWh (maximum 22kW)
0,70€/kWh (alles hoger dan 22kW)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, d_s zei:

Gisteren de keurder hier van de zonnepanelen. Ik sprak hem dan aan over een laadpaal. Ah dat is een uitbreiding dus dat is dan een nieuwe keuring.

Ow, bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

 de link die ik open doe, geeft gewoon de startpagina "vind een laadpunt" dus snap niet goed wat je wilt aantonen

Op de website kan je enkel dit aanvinken en dan toont hij ook de lader die niet toegankelijk is. We waren bezig over Leuven.

 

laadpaal_shell_filter.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Redfive zei:

Voor elke soort laadpaal/uitbater heb je een andere laadpas nodig.. Alsof je voor elk tankstation (Esso, BP, Lukoil, enz.) een andere betaalkaart nodig hebt.

Het blijft idd sukkelen. Zie daarover ook iets van Carwow: gaat over rijbereik maar ook het problematische laden onderweg wordt aangehaald 

 

Die laadkaarten gebruiken allemaal dezelfde backend, ik heb met mijn kaart nog nooit gekeken of die al dan niet zou werken op een AC lader. Sommige DC laders werken intussen ook gewoon op de meeste kaarten, maar voor FastNed heb ik nog een app nodig. Mijn kaart is ook een multi-merken tankkaart voor tankstations, maar ook niet alle tankstations. Ik zie geen verschil tussen diesel tanken en electrisch laden in de praktijk, 1 kaart en 1 factuur eender wat ik tank/laad.

Geen UK materiaal gebruiken als referentie gebuiken wannneer het gaat over laden. Het electriciteitsnetwerk in UK kan veel minder aan dan bij ons, dit is echt niet representatief. In NL is het thuisladen ook minder dan bij ons, maar het snelladen loopt gelijk. Ik laad momenteel op 3 uur 150km in mijn wagen op mijn oprit, zonder enige aanpassing van mijn electriciteitsaantsluiting.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ShellRecharge hier en 0,0 problemen mee gehad op meer dan een jaar tijd. Overal waar ik ben gestopt heb ik kunnen laden met die kaart. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/2/2023 om 13:46, tuscani zei:

Nogmaals, met shellrecharge kan je quasi elke laadpaal bedienen in Belgie. Van superchargers langs de autostrade tot de gewone laadpalen in elke straat.

het is pure zever om te zeggen dat er in leuven geen enkele laadpaal zou zijn. ( polygoon post het al hierboven)

Zelfs in Erpe-Mere, staat er aan elk kerkhof/treinstation en voetbalplein een laadpaal.

Ik ga af op de laadpalen die de kerel bij Hertz me aangaf. 
Dat gezegd zijnde, op de route die ik beschreef, nul de botten publieke laadpaal. 

Probeer in de buurt van de Tervuursepoort in Leuven een laadpaal te vinden (die dan nog es vrij is ‘s avonds!), en ge moogt aan iemand vragen u te voeren.

Henry Fordlaan in Genk, idemdito.

En in een parking als die onder het Ladeuzeplein in Leuven of de Molenpoort in Hasselt, verwacht ik ook laadpalen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, The Swede zei:

Molenpoort in Hasselt

Is dan ook een (ver)oude(rde)parking. Volgende keer honderd meter verder in de quartier Bleu parking zetten 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/2/2023 om 15:31, abtler zei:

Is dan ook een (ver)oude(rde)parking. Volgende keer honderd meter verder in de quartier Bleu parking zetten 😉

Waarom niet te voet direct van Genk naar het hotel in Hasselt gaan met mijn valies? 

Als ik om 20.30 na een werkdag van 12u aan mijn hotel aankom, wil ik aan of onder het hotel parkeren, met mijn valies en computerzak snel naar de receptie en dan iets eten en mijn kamer in. 
En wanneer ik 's morgens om 7u moet vertrekken, heb ik al evenmin zin in een fcuking trekking door de Limburgse heide. 

Komt daarbij nog es dat mijn parking onder het hotel inbegrepen is en op een ander niet. 

EV rijden doet er ons echt comfortabel op vooruitgaan... :rolleyes:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/2/2023 om 13:33, Polygoon zei:

*doubt*

image.thumb.png.bdfb2e27f06ae01a42f64879491085a7.png

Je geeft hier een wel erg theoretisch zicht op de zaak.
Er zijn eerst en vooral al een pak meer EV dingen in Leuven dan het aantal laadpalen. Als ik de normale "ratio" van EV's in België op Leuven toepas, dan moeten er iets meer dan 600 EV's daar zijn. 
Je kan argumenteren dat Leuven pro-rata minder personenwagens zal hebben dat het gemiddelde in België maar gezien het hoog aantal linksgroenen, solonsocialisten en andere verlichte geesten in die stad, en het feit dat een EV voor de pendel Leuven-Brussel handig is, zullen er wel procentueel meer EV's zijn in het personewagenpark dan gemiddeld.
Soit, gezien de overgrote meerderheid van de huizen en flats geen eigen garage hebben, zou je honderden palen nodig hebben als iedereen 's avonds rustig wil laden. En ik zie er enkele tientallen daar.

Dan ga jij ervan uit dat die laadpalen vrij zijn. Wel, als je om 21u in Leuven aankomt, is iedereen al thuis en kan je al met moeite een parkeerplek vinden. Je mag er dus geld opzetten dat die laadpalen allemaal dan ook al bezet zijn. 

De enige laadpaal die min of meer op loopafstand is, is die die je op die kaart bij de Tervuursepoort ziet. Daar ben ik die avond ook efkes gaan kijken en daar stond al volk. De anderen mag je beginnen naartoe te rijden, en een tweede chauffeur voor taxi te laten spelen...

Handig, handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want vroeger had je ook aan  elke parkeerplaats een tankstation natuurlijk. 

Man, er wordt hier continue gesproken over ev ophemelen, maar de bashers blijven ook wel bashen. Neen ik ben niet iemand die ev´s continue zit te ophemelen, maar telkens die onmin lezen van bepaalde personen begint ook tegen te steken. 

Die laadpalen aan parkeerplaatsen zijn goed voor een vlug winkelbezoekje indien nodig, maar echt laden ga je het meest doen aan snelladers buiten het centrum.  Bij een gewone lader moet je trouwens je toch verplaatsen na 2u. Dus een hele nacht moet je daar ook niet blijven staan. 

Nogmaals ga je telkens je ergens stopt gaan tanken? Neen dat doe je niet, en dat moet je bij een ev ook niet doen. Ben net over een weer gereden naar de gelamco, ik heb daar ook niet achter een laadpaal zitten zoeken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, tuscani zei:

Want vroeger had je ook aan  elke parkeerplaats een tankstation natuurlijk. 

Man, er wordt hier continue gesproken over ev ophemelen, maar de bashers blijven ook wel bashen. Neen ik ben niet iemand die ev´s continue zit te ophemelen, maar telkens die onmin lezen van bepaalde personen begint ook tegen te steken. 

Die laadpalen aan parkeerplaatsen zijn goed voor een vlug winkelbezoekje indien nodig, maar echt laden ga je het meest doen aan snelladers buiten het centrum.  Bij een gewone lader moet je trouwens je toch verplaatsen na 2u. Dus een hele nacht moet je daar ook niet blijven staan. 

Nogmaals ga je telkens je ergens stopt gaan tanken? Neen dat doe je niet, en dat moet je bij een ev ook niet doen. Ben net over een weer gereden naar de gelamco, ik heb daar ook niet achter een laadpaal zitten zoeken.  

Niet in opjagen. Er zijn altijd van die roeptoeters die denken dat enkel hun visie de correcte is 🙂 Je moet eens een willekeurig EV topic op Facebook bekijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/2/2023 om 08:50, josenjef zei:

Geen UK materiaal gebruiken als referentie gebuiken wannneer het gaat over laden. Het electriciteitsnetwerk in UK kan veel minder aan dan bij ons, dit is echt niet representatief. In NL is het thuisladen ook minder dan bij ons, maar het snelladen loopt gelijk. Ik laad momenteel op 3 uur 150km in mijn wagen op mijn oprit, zonder enige aanpassing van mijn electriciteitsaantsluiting.

Interessant statement. Onze vooruitstrevende jongens nemen in België graag de Scandinavische landen als voorbeeld als ze weer es een links idee willen doorvoeren. Het onderwijs is daar zo goed, en het sociaal vangnet, en...

Wel, neem dan ook es Zweden, Denemarken of Noorwegen als voorbeeld voor EV rijden.

Toeval wou net dat de flatmate van mijne kleine meeging eten in Leuven. Gast is Zweed. Hij zei ook dat hij niet begreep waarom EV's zo gepusht werden terwijl er in de stad haast geen laadmogelijkheden waren vergeleken met Zweden bvb.
Hij gaf een interessant voorbeeld hoe we van de Tervuursepoort tot aan het Ladeuzeplein reden (3.8km). Er staan non stop rijen autos geparkeerd op de zijkant van de straten, maar nul laadpalen.

Kijk er de statistieken op na en die landen hebben minstense 2-3 keer zoveel laadstations per EV als wij.  

Daarnaast zeg je ook weer opnieuw "op mijn oprit". Daar kan je inderdaad makkelijk 3uur uw kist op zijn gemak laten staan. Maar daarmee is het probleem dat ik aankaart totaal niet opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, The Swede zei:

Interessant statement. Onze vooruitstrevende jongens nemen in België graag de Scandinavische landen als voorbeeld als ze weer es een links idee willen doorvoeren. Het onderwijs is daar zo goed, en het sociaal vangnet, en...

Wel, neem dan ook es Zweden, Denemarken of Noorwegen als voorbeeld voor EV rijden.

Toeval wou net dat de flatmate van mijne kleine meeging eten in Leuven. Gast is Zweed. Hij zei ook dat hij niet begreep waarom EV's zo gepusht werden terwijl er in de stad haast geen laadmogelijkheden waren vergeleken met Zweden bvb.
Hij gaf een interessant voorbeeld hoe we van de Tervuursepoort tot aan het Ladeuzeplein reden (3.8km). Er staan non stop rijen autos geparkeerd op de zijkant van de straten, maar nul laadpalen.

Kijk er de statistieken op na en die landen hebben minstense 2-3 keer zoveel laadstations per EV als wij.  

Daarnaast zeg je ook weer opnieuw "op mijn oprit". Daar kan je inderdaad makkelijk 3uur uw kist op zijn gemak laten staan. Maar daarmee is het probleem dat ik aankaart totaal niet opgelost.

Laat het zitten Swede. Hier zitten vooral EV rijders die dagelijks weinig kilometers doen en graag eens stoppen om te rusten.

Voor mensen die hun auto echt nodig hebben is het in België geen vooruitgang dus we kunnen alleen maar hopen dat de situatie binnen 5 jaar beter is. Al zullen we ons tegen dan blauw betalen voor elektriciteit, zelfs met zonnepanelen wordt laden in de winter dan duur.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, tuscani zei:

Want vroeger had je ook aan  elke parkeerplaats een tankstation natuurlijk. 

Man, er wordt hier continue gesproken over ev ophemelen, maar de bashers blijven ook wel bashen. Neen ik ben niet iemand die ev´s continue zit te ophemelen, maar telkens die onmin lezen van bepaalde personen begint ook tegen te steken. 

Die laadpalen aan parkeerplaatsen zijn goed voor een vlug winkelbezoekje indien nodig, maar echt laden ga je het meest doen aan snelladers buiten het centrum.  Bij een gewone lader moet je trouwens je toch verplaatsen na 2u. Dus een hele nacht moet je daar ook niet blijven staan. 

Nogmaals ga je telkens je ergens stopt gaan tanken? Neen dat doe je niet, en dat moet je bij een ev ook niet doen. Ben net over een weer gereden naar de gelamco, ik heb daar ook niet achter een laadpaal zitten zoeken.  

Je vergelijkt appelen met peren, brillemans. Als ik moet tanken, stop ik welgeteld 3 minuten en kan ik voor 700km verder. Ik kan dan een ganse week van Leuven naar Genk pendelen zonder ooit iets aan mijn route of tijdschema te moeten doen.
Ik moet mijn wagen niet een uur laten staan om dan "450km" (wat in realiteit 250km dan wordt) te kunnen rijden, ofte dus om de 2 dagen ergens mijn auto een paar uur te moeten gaan zetten. 

"Echt laden" is dus buiten het centrum, zoals je zegt. Bewijst nogmaals dat stadscentra niet aangepast zijn.

En jawel... na 2uur moet je je verplaatsen. Want dat doen ze allemaal... Ha nee, ze zetten hun auto 's avonds af en laten hem gewoon staan tot 's morgens. Want dan zijn we weer in België.

Trouwens, als die plek om 20u wordt ingenomen, denk je dan echt dat ik om 22u als ik in mijne pijama zit, weer wil beginnen buitenkomen, een eind ga rijden om te zien of die andere weg is? Om dan te merken dat hij niet weg is, dat er een andere op die plek staat en wanneer ik terugrij is mijn plaats bij de deur in de straat ingenomen en mag ik me 500m verder gaan zetten... 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Waarom niet te voet direct van Genk naar het hotel in Hasselt gaan met mijn valies? 

Als ik om 20.30 na een werkdag van 12u aan mijn hotel aankom, wil ik aan of onder het hotel parkeren, met mijn valies en computerzak snel naar de receptie en dan iets eten en mijn kamer in. 
En wanneer ik 's morgens om 7u moet vertrekken, heb ik al evenmin zin in een fcuking trekking door de Limburgse heide. 

Komt daarbij nog es dat mijn parking onder het hotel inbegrepen is en op een ander niet.

Na 12 uur werken zou ik max. 2 minuten verder lopen in de frisse lucht niet zo erg vinden...

Vraag is dan eerder waarom je niet even de moeite neemt om te kijken welk hotel in die omgeving (waarom überhaupt naar Hasselt als je in Genk zit) wel laadpalen in zijn parking heeft.

Goed! Waarom je al een EV, als je er niet voor openstaat, neemt bij de verhuur is al eerst een raadsel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, dragonfly zei:

Laat het zitten Swede. Hier zitten vooral EV rijders die dagelijks weinig kilometers doen en graag eens stoppen om te rusten.

Voor mensen die hun auto echt nodig hebben is het in België geen vooruitgang dus we kunnen alleen maar hopen dat de situatie binnen 5 jaar beter is. Al zullen we ons tegen dan blauw betalen voor elektriciteit, zelfs met zonnepanelen wordt laden in de winter dan duur.

Dat is net mijn punt. Met dank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, abtler zei:

Goed! Waarom je al een EV, als je er niet voor openstaat, neemt bij de verhuur is al eerst een raadsel.

Versta ik ook niet 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, abtler zei:

Na 12 uur werken zou ik max. 2 minuten verder lopen in de frisse lucht niet zo erg vinden...

Vraag is dan eerder waarom je niet even de moeite neemt om te kijken welk hotel in die omgeving (waarom überhaupt naar Hasselt als je in Genk zit) wel laadpalen in zijn parking heeft.

Goed! Waarom je al een EV, als je er niet voor openstaat, neemt bij de verhuur is al eerst een raadsel.

Waarom niet direct vragen waarom ik in godsnaam geen klant heb genomen die bij een laadpaal gevestigd is? Ik ga zelfs net ingaan op je "2 minuten" nonsense. Maak er een klein kwartier van dat je kwijt bent plus het feit dat ik na zulk een dagen nul zin heb in vermakelijkheden als een avondwandeling in de regen met een valies en een computerzak op sleeptouw. Ik wandel op een dag al genoeg kilometers door bedrijfshallen.  

Laat me je een vraag stellen: Wanneer heb je voor het laatste een aantal weken aan een stuk van 8u 's ochtends tot 20u 's avonds op je werk rondgecrosst en heb je daarnaast nog es moeten 5 vluchten op je week moeten nemen? Dan heb je echt geen goesting in gezondheidswandelingen. Dan wil je gewoon eten en een warme kamer vinden om je emails te doen en te maffen.

Dat ik een EV "nam" bij verhuur was mijn keuze niet. Ze hadden nog weinig anders beschikbaar.
En als men mij zegt "rijbereik 450km", dan ga ik ervan uit dat dit erg comfortabel was voor de trip die ik moest doen.

Je probeert reden te vinden om te zien of er in mijn relaas iets fout zit. Dit terwijl ik simpelweg feiten aangeef: 

1. Het rijbereik is helemaal niet wat het moet zijn als je redelijk wat moet rijden.

2. Als je moet laden, is het netwerk in België er nog niet op ingericht tenzij je thuis of op het werk kan laden. (of je hebt tijd voor toerisme). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, The Swede zei:

Interessant statement. Onze vooruitstrevende jongens nemen in België graag de Scandinavische landen als voorbeeld als ze weer es een links idee willen doorvoeren. Het onderwijs is daar zo goed, en het sociaal vangnet, en...

Wel, neem dan ook es Zweden, Denemarken of Noorwegen als voorbeeld voor EV rijden.

Toeval wou net dat de flatmate van mijne kleine meeging eten in Leuven. Gast is Zweed. Hij zei ook dat hij niet begreep waarom EV's zo gepusht werden terwijl er in de stad haast geen laadmogelijkheden waren vergeleken met Zweden bvb.
Hij gaf een interessant voorbeeld hoe we van de Tervuursepoort tot aan het Ladeuzeplein reden (3.8km). Er staan non stop rijen autos geparkeerd op de zijkant van de straten, maar nul laadpalen.

Kijk er de statistieken op na en die landen hebben minstense 2-3 keer zoveel laadstations per EV als wij.  

Daarnaast zeg je ook weer opnieuw "op mijn oprit". Daar kan je inderdaad makkelijk 3uur uw kist op zijn gemak laten staan. Maar daarmee is het probleem dat ik aankaart totaal niet opgelost.

Ik zeg nergens dat de EV heilig is, maar ik kan wel zeggen dat niet voor iedereen een EV een slechte keuze is.

Mocht ik centrum Leuven wonen zou ik misschien ook andere keuzes maken.

Wat betreft jouw traject  Luchthaven-Leuven-Hasselt-Genk, daar doe ik 90% van mijn ritten en heb ik geen problemen om te laden. Snelladers genoeg, destination laden bekijk ik eigenlijk niet (en mijn EV kan maar 150 km op een volle batterij). Mocht er in Hasselt in de Molenpoort een laadplek geweest zijn had ik de mijne ingestoken vorige week, maar op weg naar huis kwam ik nog genoeg snelladers tegen mocht ik het niet halen, dus niet de moeite om te gaan zoeken in Hasselt.

Maar ik kan jouw ervaring wel linken aan het gedwongen gebruik van een EV, wat je nu ook bij veel bedrijfswagen rijders ziet, dat is niet te vergelijken met een weloverwogen keuze. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, bud wijzer zei:

Weet er hier iemand of je met een Shell recharge kaart ook aan een Tesla laadstation kan laden?

 

32 minuten geleden, gewoon ik zei:

@tuscani @STA911 hebben zo een pas en kunnen misschien helpen

Neen, daarvoor moet je de Tesla app hebben en niet Tesla aanduiden. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, The Swede zei:

Je vergelijkt appelen met peren, brillemans. Als ik moet tanken, stop ik welgeteld 3 minuten en kan ik voor 700km verder. Ik kan dan een ganse week van Leuven naar Genk pendelen zonder ooit iets aan mijn route of tijdschema te moeten doen.
Ik moet mijn wagen niet een uur laten staan om dan "450km" (wat in realiteit 250km dan wordt) te kunnen rijden, ofte dus om de 2 dagen ergens mijn auto een paar uur te moeten gaan zetten. 

"Echt laden" is dus buiten het centrum, zoals je zegt. Bewijst nogmaals dat stadscentra niet aangepast zijn.

En jawel... na 2uur moet je je verplaatsen. Want dat doen ze allemaal... Ha nee, ze zetten hun auto 's avonds af en laten hem gewoon staan tot 's morgens. Want dan zijn we weer in België.

Trouwens, als die plek om 20u wordt ingenomen, denk je dan echt dat ik om 22u als ik in mijne pijama zit, weer wil beginnen buitenkomen, een eind ga rijden om te zien of die andere weg is? Om dan te merken dat hij niet weg is, dat er een andere op die plek staat en wanneer ik terugrij is mijn plaats bij de deur in de straat ingenomen en mag ik me 500m verder gaan zetten... 

 

Tzal langer zijn dan 3min maar soit. 

Typisch ook met je onwetende reactie "een uur laden". Het één kort je in en het ander verleng je, wauw wat een verschil tussen die 2.

En ja wees gerust dat ze beginnen te controleren op de tijd dat je daar staat.  De hiaten in de wet, halen ze er stilletjes aan uit,  want er waren nog zo'n onduidelijkheden zoals, op een laadplaats moest je  niet betalen voor je ticket, of je moest zelfs niet aangekoppeld zijn. Dat gaat er allemaal uit. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid