Jump to content

BMW G80/G81/G82/G83 M3 & M4


Thebiemerke

Recommended Posts

Was idd ook mijn eerste gedacht. Auto’s zijn echt veel te groot geworden 😞 

Achterbank is idd weg 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Er zit idd een opbergnet waar normaal de achterbank is.

M2 CSL had misschien logischer geweest, ook al zal die irl niet heel veel lichter zijn, doch compacter en iets traditioneler gestyled.

Link to comment
Share on other sites

Consumenten zijn natuurlijk niet zo conservatief als liefhebbers.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Super95 said:

Consumenten zijn natuurlijk niet zo conservatief als liefhebbers.

1000 stuks wereldwijd. Niet bepaald de gemiddelde consument, denk ik dan.

Link to comment
Share on other sites

Zéér benieuwd naar het uiteindelijke gewicht hiervan, ik vrees een beetje voor de L in CSL…

Link to comment
Share on other sites

Dat wordt in deze tijden gewoon stilaan onhaalbaar, het 'L' gedeelte. De verplichte veiligheidsuitrustingen zijn grote boosdoeners. Maar kijk naar de M5 CS en hoe hij geroemd wordt.

Have a little faith! 

  • Like 2
  • Care 1
Link to comment
Share on other sites

14 minuten geleden, bt. zei:

Zéér benieuwd naar het uiteindelijke gewicht hiervan, ik vrees een beetje voor de L in CSL…

Als je de gewone extra zwaar maakt, is de CSL Light hé!

 

1w4qbl.jpg

  • Like 2
  • Funny 6
Link to comment
Share on other sites

On 5/11/2022 at 10:29 AM, Tommie said:

Dat wordt in deze tijden gewoon stilaan onhaalbaar, het 'L' gedeelte. De verplichte veiligheidsuitrustingen zijn grote boosdoeners. Maar kijk naar de M5 CS en hoe hij geroemd wordt.

Have a little faith! 

Klopt.

Iedereen die zit te neuten over dat men eens dringend lichtere auto's moet maken beseft denk ik niet goed hoe het zit qua combinatie betaalbaarheid en de alsmaar strenger wordende eisen mbt passieve en actieve veiligheid. 

1 ding is zeker, zelfs zonder een EV transitie zullen auto's nooit lichter worden. En de technologieën die bestaan om een auto lichter te hebben zijn gewoon niet betaalbaar in een massa-product. Of verwacht je een carbon monocoque en koetswerk in je BMW 3 Serie :D 

Vraag me af wat voor auto we zouden hebben vandaag moest men een M3 bouwen met de verplichtingen die golden ten tijde van de E46, zowel op gebied van veiligheid als van uitstoot.

Link to comment
Share on other sites

Bij de Golf bv zie je wel dat het leeggewicht ongeveer gelijk gebleven is de laatste 25 jaar.

golf.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Klopt.

Iedereen die zit te neuten over dat men eens dringend lichtere auto's moet maken beseft denk ik niet goed hoe het zit qua combinatie betaalbaarheid en de alsmaar strenger wordende eisen mbt passieve en actieve veiligheid. 

1 ding is zeker, zelfs zonder een EV transitie zullen auto's nooit lichter worden. En de technologieën die bestaan om een auto lichter te hebben zijn gewoon niet betaalbaar in een massa-product. Of verwacht je een carbon monocoque en koetswerk in je BMW 3 Serie :D 

Enter MX-5 ND... 

Toch een stevig bewijs dat het best wel kan. 

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

Op 11/5/2022 om 07:28, vince522 zei:

Hoe klein en licht zo’n E46 lijkt, hoe meer het opvalt wat voor een obees kot die M4 is, al een geluk dat ze het opbergvak in de midden console verwijderd hebben :fp:

PS: het lijkt erop alsof de achterbank ook weg is of zie ik dat mis?

Een E46 zag er anders ook best obees uit naast een E30...

En 't is niet dat de CSL ook 25% lichter was dan de gewone E46 M3 toch?

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, PieterA said:

Enter MX-5 ND... 

Toch een stevig bewijs dat het best wel kan. 

Ja je gaat een roadster met een 1.5 liter 4-cilinder met 2 zitplaatsen, een stoffen dak en amper koffer, van 6 jaar oud, vergelijken met een 5-zitter van 2 jaar oud met een 3 liter motor.

Link to comment
Share on other sites

10 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja je gaat een roadster met een 1.5 liter 4-cilinder met 2 zitplaatsen, een stoffen dak en amper koffer, van 6 jaar oud, vergelijken met een 5-zitter van 2 jaar oud met een 3 liter motor.

Uiteraard niet. Ik vergelijk de ND enkel met een NA.

De ND heeft min of meer het gewicht en voetafdruk van de NA, maar voldoet wel aan alle moderne veiligheidsnormen én beschikt over tal van moderne snufjes zoals infotainment, meesturende LED-koplampen, zetelverwarming, keyless go, etc. 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PieterA said:

Uiteraard niet. Ik vergelijk de ND enkel met een NA.

De ND heeft min of meer het gewicht en voetafdruk van de NA, maar voldoet wel aan alle moderne veiligheidsnormen én beschikt over tal van moderne snufjes zoals infotainment, meesturende LED-koplampen, zetelverwarming, keyless go, etc. 

Een Boxster 981 weegt ook amper meer dan een 987 (scheelt 20kg geloof ik), maar je spreekt hier dus ook weer over een 2-zits roadster als basis. Zoek me eens hetzelfde voorbeeld in het praktische segment. Een Golf of Passat ofzo.

Een M3 vertrekt van een hele andere auto (dat is ook het nadeel van al die "praktische sportwagens" qua ontwikkeling). Enfin, laat het me anders stellen: denk je dat ze voor de lol bij BMW 100kg extra in een auto steken? "Hey laten we een dikker chassis maken voor de leut deze keer, lekker zwaar tov de vorige". Enfin, daar is toch geen enkele reden toe? Zeker niet vandaag de dag waar verbruik en CO2 uitstoot zo belangrijk zijn, en dat is rechtstreeks gelinkt aan gewicht.

En over die "snufjes". Ja ze zitten erop maar ze zijn zeker niet van het niveau van de Duitsers (en die snufjes, dat is allemaal elektronica, dat weegt niks, en daar gaat het hier ook niet over. Op de keper beschouwd zijn elektrische ruiten trouwens lichter dan manuele).

Maar ik denk dat een @Bouncing Bullet hier ongetwijfeld meer over kan vertellen (zelfs in een BMW topic 😉 ).

Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed dat als puntje bij paaltje komt gewicht uiteindelijk een minder grote rol speelt dan bvb aerodynamica en de vooruitgang op vlak van efficiëntie van de aandrijflijn (motor, versnellingsbak (hoeveelheid verzetten, ratio's) etc.

Zolang het op papier maar minder verbruikt dus. 

Link to comment
Share on other sites

Het goedkoopste scenario is altijd de platformstukken overal in te zetten.  Dat de top modellen gewichtsmaatregelen krijgen om het gewicht naar beneden te drukken is niet omwille van de klant, maar gewoonweg omdat de platformstukken tot een bepaalde gewichtsgrens ingezet te kunnen worden. Basisgolfkes vergelijken kan je doen, maar het gelijk blijven van de basisgolfkes in gewicht over generaties, is eerder tekenent wat men doet om de top modellen überhaupt nog binnen de platformgrenzen te houden. 

DIN Leeggewicht vergelijken is trouwens bullshit, of dat tussen generaties is of tussen merken. Daar kan je goochelen met opties en maatregelen voor opties. Interessant is DIN Leeg met overlast (zonder passagieren, met opties, 90% tankvulling) maar dat publiceert niemand. Alternatief kan je kijken wat de maximale totale gewicht is en de toegelaten ladingsmassa is, dan heb je een idee hoe zwaar een kist is.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 uren geleden, Maxime S zei:

Een E46 zag er anders ook best obees uit naast een E30...

En 't is niet dat de CSL ook 25% lichter was dan de gewone E46 M3 toch?

 

Ik vind dat eigenlijk behoorlijk goed meevallen

BMW M3 F80 vs M3 E90 vs M3 E46 vs M3 E30

Link to comment
Share on other sites

Quote

The CSL is generally an M4 CSL underneath, but reworked and far more radical in technology,appearance and exclusivity.
It's bodywork apparently is if an M4 went bespoke. It's an Hommage to the E9 including optional classic M detailing.
It's a very special project, that's more of a showcase of what can be done and is looking to Be implemented in the not so distant future.
It could be the first of other bespoke projects under BMW M.
Speculative renderings.

attachment.php?attachmentid=2883305&stc=1&d=1652535548

attachment.php?attachmentid=2883306&stc=1&d=1652535548

www.bimmerpost.com

Toch wel benieuwd naar bovenstaand 🙂 

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Thebiemerke zei:

 

Stijlvol.

Blij dat ik geen BMW M rijder ben.

  • Like 1
  • Funny 2
Link to comment
Share on other sites

Pfff, we worden oud ICM...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Pfff, we worden oud ICM...

Ze blijven proberen.

IMG_2991.thumb.jpeg.bef99199c25c77ccbc38f9573ec07a9f.jpeg

  • Care 1
Link to comment
Share on other sites

Ben normaal niet voor rode accenten en zwarte velgen, maar dat zijn ergens nog knipogen naar de CRT.

Los van die affreuze taartschep vooraan kan ik er nog wel mee leven.

Link to comment
Share on other sites

  • ir_fuel changed the title to BMW G80/G81/G82/G83 M3 & M4

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions