Ga naar inhoud

Het grote autokeuring topic.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
11 uren geleden, Soul zei:

Meeste wagens maar om de 2 jaar naar de autokeuring

Vanaf 1 juli zullen de meeste personenwagens maar om de 2 jaar naar de autokeuring moeten gaan. Wie nu een auto heeft die ouder is dan 4 jaar, moet in de meeste gevallen elk jaar naar de autokeuring. Met de nieuwe maatregel verandert dat. Personenwagens die ouder zijn dan 4 jaar, maar jonger dan 10 jaar of nog geen 160.000 km op de teller hebben staan, zullen maar om de 2 jaar gekeurd moeten worden.

Is jouw wagen ouder dan 10 jaar of staan er meer dan 160.000 km op de teller, dan zal je wel nog steeds jaarlijks naar de autokeuring moeten gaan. 

Daarnaast mogen personenwagens, lichte vracht en lichte aanhangwagens vanaf 1 juli ook gekeurd worden in een garage. De garage moet daarvoor dan wel een keuringslijn installeren, en de keuring zelf moet wel nog steeds gebeuren door een controleur die bij een erkende keuringsinstelling werkt. 
De nieuwe maatregelen moeten de druk bij de keuringscentra wegnemen en de wachttijden verminderen. 

nieuw op 1 juli: aangepaste dienstregeling De Lijn, om de 2 jaar naar autokeuring, en 1 keer van achternaam veranderen (msn.com)

Dat klopt toch niet, nu word je auto ouder dan 4 jaar ook al 2 jaarlijks gekeurd tot hij 6 jaar word en zo lang je minder dan 100.000 km hebt.

Dat word nu gewoon verlengd naar 10 jaar en 160.000 km.

Geplaatst:

https://www.gocavlaanderen.be/news-item/vanaf-1-juli-2024-nieuwe-regels-voor-de-autokeuring

Invoering nieuwe regeling in drie fasen

·       Fase 1: Vanaf 1 juli 2024 voor personenauto’s tot zes jaar oud waarvan de uiterste keuringsdatum op 1 september 2024 of later valt

·       Fase 2: Vanaf 1 juli 2025 voor personenauto’s tot acht jaar oud waarvan de uiterste keuringsdatum op 1 september 2025 of later valt

·       Fase 3: Vanaf 1 juli 2026 voor personenauto’s tot tien jaar oud waarvan de uiterste keuringsdatum op 1 september 2026 of later valt

Geplaatst:

We zijn goed opweg. 

Nu nog een speciale keuring voor Oldtimers aub. 

Vorige weken veel aan de keuring gestaan:

Met de Buick Wildcat:

Afgekeurd op lekkage Hydrolisch stuurhuis. Blijkt de hoofdrem cilinder te zijn . 
Tijdens rijden beginnen lekken. Nu verschil tussen Rem olie en ATF olie....

Nieuwe hoofdrem cilinder is in bestelling dus komt goed. 

Al blij dat de LPG is goedgekeurd. De wagen is in 2016 ingevoerd op LPG maar op het Belgisch kenteken bewijs staat brandstof: Benzine. 
Dus zij gingen er vanuit dat er nooit LPG heeft ingezeten...1000 euro later aan attesten er eindelijk door gekregen. 

Dan nog een klant met een BMW E30 325i die na 16 jaar terug de baan op gaat maar waar op het Belgisch kenteken bewijs eerste inschrijving 1995 staat terwijl de wagen van 1986 is (ingevoerd naar België in 1995). Dus onmogelijk in te schrijven als oldtimer. En hij was ook zijn papieren verloren. Politie heeft verlies van papier 3 keer moeten herschrijven eer het juist was. Maar dan om de datum te kunnen wijzigen ook nog veel heen en weer gedoe. Gelukkig veel contacten bij BMW en werkte dus ook goed mee. Na 3 weken toch eindelijk door de keuring gekregen. 

En dan een Citroën 2pk die 3 maand geleden verkocht is maar klanten willen deze als dagelijks gebruik....auto is ingevoerd en heeft geen PVG nummer...en dit is verplicht voor dagelijks gebruik. 2 maanden moeten wachten op een COC van Citroën. Ik krijg het gelijkvormigheids attest aan met plaatje en sticker. Zie ik ineens op dat stickertje "Opel Belgium" staan . Goed bezig mensen van Stellantis. Gelukkig had de keuring genoeg met het plaatje en wagen door de keuring gekregen. 

Maar wat een gedoe om oldtimers door de keuring te krijgen...

Geplaatst:

De Vlaamse Regering heeft een ontwerpdecreet goedgekeurd waarbij het mogelijk is om bepaalde herkeuringen uit te voeren bij de hersteller. Merk op dat het hier over HERkeuringen gaat en dat het decreet ten vroegste vanaf 1 januari 2025 in voege kan treden.

https://autofans.be/nieuws/overheid/54115-autokeuring-de-garage-het-beste-geval-pas-vanaf-2025-en-enkel-voor

&

https://www.autokeuringinfo.be/nieuwe-regels-autokeuring/

Dus, wie minder dan 16.000 km per jaar bolt, z'n wagen verzorgt, z'n wagen langer dan 10 jaar houdt, zal vanaf jaar 10 jaarlijks moeten blijven naar de kontrole gaan.

Ik vrees dat we nog meer wagens met een defecte verlichting zullen tegen komen...

Geplaatst:
1 uur geleden, Soul zei:

https://www.autokeuringinfo.be/nieuwe-regels-autokeuring/

Dus, wie minder dan 16.000 km per jaar bolt, z'n wagen verzorgt, z'n wagen langer dan 10 jaar houdt, zal vanaf jaar 10 jaarlijks moeten blijven naar de kontrole gaan.

Ik vrees dat we nog meer wagens met een defecte verlichting zullen tegen komen...

Vanaf jaar 12  Indien nog net voor jaar 10 en met minder dan 160.000km laten keuren.

En blijkbaar is het nu gewoon altijd 2 jaar? In het huidige bonussysteem was de vereiste ook dat de wagen van de 1ste keer gekeurd was, bij een herkeuring kreeg je maar 1 jaar geldigheid. Dat is precies ook gedaan. Ook met herkeuring nu 2 jaar. Eigenlijk ook gewoon logisch.

Geplaatst:

En als ge een trekhaak hebt om een zware aanhangwagen te trekken kan je ieder jaar gaan... Het enige wat ze extra doen, is eens trekken aan die trekhaak...

Daar sta je dan met je OEM BMW trekhaak geplaatst in de fabriek...

Toch belachelijk he

• Vind ik leuk 2
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Deze week weer meermaals aan de keuring gestaan. 

De grote fout gemaakt om de Buick Wildcat toch in Brasschaat te laten keuren. 

De Hoofdrem cilinder was hersteld en ik dus terug naar de keuring. Kerel komt de put uit en knikt al nee nee het is nog niet goed.
Ikke mee naar beneden en zie daar nog 1 druppel hangen.... "uhm echt waar maat"? Da is nen auto van 69.... . Maar nee hoor weer een rode kaart. 
Er is dus nog een heel kleine lek aan het stuurhuis. Nu om even het volledig stuurhuis te demonteren voor een miniscule lek had ik geen zin in. 
Alles terug goed proper gemaakt en net voor de keuring nog eens nagekeken: kurk droog. 

Wagen terug over de put en ik mag uitstappen en andere kerel van de keuring gaat zitten en zitten ze daar 10 minuten heen en weer te draaien met het stuur in de hoop toch terug een druppel te zien. Uiteindelijk konden ze niets zien en werd die eindelijk goed gekeurd. 

Dus eindelijk kan de Wildcat naar zijn nieuwe eigenaar. 

IMG_3985.thumb.JPEG.4f4f1954906def9278a8da2e5c1d8ab0.JPEG

Met de Triumph TR7 naar Westmalle gegaan, ook voor keuring verkoop. Staat al op Belgische papieren maar Chassis nummer is er achteraf ingeklopt (redelijk slecht). Mits geen attest aanwezig van inkloppen chassis nummer kan hij de wagen dus niet goedkeuren. Ik moet het via een website van de regering aanvragen en als zei een akkoord geven dan kunnen zun het in orde brengen. Ze hadden wel geen type plaatjes meer binnen maar ik kon altijd mailen en als het moest dan zou hij wel een type plaatje van Turnhout meenemen. Kijk vriendelijk en hulpvaardig kan toch ook! Westmalle is zoveel beter dan Brasschaat. Uiteindelijk wel nog afgekeurd op paar rotte plekken in de vloerplaat van bestuurder. En dat vind ik ook terecht.

• Vind ik leuk 2
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Vandaag heeft mijn vader mij Saab 9-3 ter keuring aangeboden. De wagen is goedgekeurd, maar bij gebreken nauwlettend in het oog te houden staat een opmerking over de staat van het stuurslot?

Ik kan mij niet herinneren dat die auto ooit een stuurslot had. Bij Saab wordt de versnellingsbak vergrendeld... zijn er hier Saab-rijders die dat kunnen bevestigen?

Geplaatst:

De OG 9-3 niet dacht ik? Te lang geleden om het zeker te weten  
Waarschijnlijk daarom de opmerking, de keurder zal gedacht hebben dat het stuk is?

Geplaatst:

Ik denk ook dat de keurder zich vergist. Soit, ik zal dat volgend jaar eens melden zodat ik toch weer een blanco keuring kan hebben.

• 3 maanden later...
Geplaatst:

11u45 een afspraak,  om 12u50 is het aan u. Wat is het nut van een afspraak?

Dan sta je binnen en gaan ze in pauze, en staat de abarth 15min op de brug te wachten. 

En dan als resultaat,  rood en zelfs verbod van verkeer.😐 rechterveer achteraan gebroken ofzo. Ik merk en hoor er niets van. Maar dus naar de garage. Daar is dat geen probleem, kan regelmatig gebeuren en zal deze week nog gemaakt zijn. Maar het is niet omdat hij gemaakt is dat ik er al mee mag rijden...  eerst herkeuren. Hopelijk geen 3weken wachten op een afspraak.  :lolz: 😑

wat ik me wel afvraag, ik mag dan toch zelf naar de keuring rijden of moet de garage dat doen. ( wegens verbod)

Geplaatst:

Jij mag altijd rijden in de driehoek woonplaats - garage - keuring.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

als dat puur voor de herkeuring is, kun je er gewoonlijk rapper terecht.  

En een veer steken is normaal gezien geen heel groot werk (je vervangt ze best beide)

Maar: wat heb je gedaan met dat karretje om de veren te breken.  Hotsebotse door het veld ? 

Geplaatst:

Dus herstellen en eens hersteld zo snel mogelijk een afspraak voor herkeuring vast krijgen. Ben benieuwd of die afspraken sneller gaan, of hij kan bij wijze van spreken nog 3weken aan de kant staan  

Geplaatst:
4 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

als dat puur voor de herkeuring is, kun je er gewoonlijk rapper terecht.  

En een veer steken is normaal gezien geen heel groot werk (je vervangt ze best beide)

Maar: wat heb je gedaan met dat karretje om de veren te breken.  Hotsebotse door het veld ? 

Het is en blijft een Italiaanse natuurlijk.  :D

net geen 49000km momenteel,  dus het is niet van te verslijten. 

het viel mij met de bandenwissel wel op dat de veren en pomp nogal veel roest hadden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
46 minuten geleden, tuscani zei:

De laatste 2 keer had ik hetzelfde voor, ik steek er ook geen moeite meer in 🙄

Geplaatst:
35 minuten geleden, zwoemba zei:

De laatste 2 keer had ik hetzelfde voor, ik steek er ook geen moeite meer in 🙄

Hangt af van keuring tot keuring heb ik de indruk. 

In Zwevegem met afspraak nooit lang moeten wachten, in Deerlijk daarentegen... 

Geplaatst:
3 minuten geleden, Challazer zei:

Hangt af van keuring tot keuring heb ik de indruk. 

In Zwevegem met afspraak nooit lang moeten wachten, in Deerlijk daarentegen... 

De zot die naar Deerlijk gaat!

Geplaatst:

Daar hebben ze eens de binnenmaat van de laadruimte gemeten van een Renault Master om zeker te zijn dat die meer was dan de helft van de wielbasis.

Je gaat ze daar niet liggen hebben met valse lichte vracht!

• Grappig 7
Geplaatst:
3 uren geleden, tuscani zei:

Dan sta je binnen en gaan ze in pauze, en staat de abarth 15min op de brug te wachten. 

En dan als resultaat,  rood en zelfs verbod van verkeer.😐 rechterveer achteraan gebroken ofzo. Ik merk en hoor er niets van. Maar dus naar de garage. Daar is dat geen probleem, kan regelmatig gebeuren en zal deze week nog gemaakt zijn. Maar het is niet omdat hij gemaakt is dat ik er al mee mag rijden...  eerst herkeuren. Hopelijk geen 3weken wachten op een afspraak.  :lolz: 😑

wat ik me wel afvraag, ik mag dan toch zelf naar de keuring rijden of moet de garage dat doen. ( wegens verbod)

Ik moest met de mini naar de keuring voor 15/12 of zo. Ik kijk vorige week maandag en kon de donderdag gaan om 13u05... Dat was haalbaar voor mij, maar even kijken of er een andere optie was die beter past, maar dat was pas 23/12 of zo. Dus dan zetten we dat maar vast.

Vorige donderdag er naartoe en moest lijn 3 hebben en ik ben iets te vroeg want ken dat al met die afspraken. Kom daar toe staat daar een rij nie normaal, maar niemand bij Lijn 3. Dus ik rij er voorbij sta daar even te wachten bij een die de weg blokkeert maar om 12u45 of zo sta ik aan de poort. 

Ik leg auto stil en begin papieren te verzamelen en schrik me dan rot want die keurder stond al op mijn raam te kloppen. Binnengereden en om 13u05 was ik al gekeurd en had ik al betaald. Kan dus blijkbaar ook anders.

Nu, als ik dan denk dat ik maar 1 optie had op afspraak dan zouden ze toch meer opties moeten geven want er konden er daar dus duidelijk nog bij...

3 uren geleden, tuscani zei:

Dus herstellen en eens hersteld zo snel mogelijk een afspraak voor herkeuring vast krijgen. Ben benieuwd of die afspraken sneller gaan, of hij kan bij wijze van spreken nog 3weken aan de kant staan  

Maak nu al ene binnen anderhalve of 2 weken?

Geplaatst:
3 uren geleden, ICM zei:

De zot die naar Deerlijk gaat!

Hallo.

Denk laatste 10 keuringen die ik heb gedaan telkens naar Deerlijk geweest. 

Geplaatst:
6 uren geleden, tuscani zei:

Voor herkeuring heb je geen afspraak nodig. En meestal is het daar ook niet zo lang aanschuiven.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Naish zei:

Ik moest met de mini naar de keuring voor 15/12 of zo. Ik kijk vorige week maandag en kon de donderdag gaan om 13u05... Dat was haalbaar voor mij, maar even kijken of er een andere optie was die beter past, maar dat was pas 23/12 of zo. Dus dan zetten we dat maar vast.

Vorige donderdag er naartoe en moest lijn 3 hebben en ik ben iets te vroeg want ken dat al met die afspraken. Kom daar toe staat daar een rij nie normaal, maar niemand bij Lijn 3. Dus ik rij er voorbij sta daar even te wachten bij een die de weg blokkeert maar om 12u45 of zo sta ik aan de poort. 

Ik leg auto stil en begin papieren te verzamelen en schrik me dan rot want die keurder stond al op mijn raam te kloppen. Binnengereden en om 13u05 was ik al gekeurd en had ik al betaald. Kan dus blijkbaar ook anders.

Nu, als ik dan denk dat ik maar 1 optie had op afspraak dan zouden ze toch meer opties moeten geven want er konden er daar dus duidelijk nog bij...

Keuring van onze Clubman was op 10min in orde. Stipt op uur van afspraak.

Geplaatst:
5 uren geleden, Naish zei:

Vorige week een afspraak gemaakt en eerste slot was binnen 4 weken...

Nog een tip: maak een afspraak voor sochtends, dan heb je minder kans dat je langer moet wachten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in