Ga naar inhoud

Het grote autokeuring topic.


Frekkel

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Doe zoals een vriend van me met hetzelfde probleem. Rijd naar de keuring in Wallonië. Probleem was direct opgelost ...

moet je voor een herkeuring niet verplicht naar hetzelfde station?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, tuscani said:

moet je voor een herkeuring niet verplicht naar hetzelfde station?

Voor een herkeuring wel. Voor een volledige keuring niet.

edit even verduidelijken voor het scherpste mes in de schuif: als je herkeurt kijken ze alleen na waar je op afgekeurd bent. Je kan zonder problemen naar ergens anders rijden en opnieuw volledig laten keuren.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, ir_fuel zei:

Doe zoals een vriend van me met hetzelfde probleem. Rijd naar de keuring in Wallonië. Probleem was direct opgelost ...

Dat is het volgende plan. Maar moest voor morgen geweest zijn, en in wallonie kreeg ik zo snel geen afspraak (daar is dat nog steeds verplicht).

Dus in maart es naar de Walen bollen, das ma een paar kilometer verder als Heers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Voor een herkeuring wel. Voor een volledige keuring niet.

edit even verduidelijken voor het scherpste mes in de schuif: als je herkeurt kijken ze alleen na waar je op afgekeurd bent. Je kan zonder problemen naar ergens anders rijden en opnieuw volledig laten keuren.

ah oke.

dus je gewoon niet aanbieden voor een herkeuring maar een volledige laten doen ook al heb je een rode kaart.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al gehoord dat als je naar de keuring gaat en enkele keren ervoor biodiesel tankt je normaal geen of minder kans op problemen hebt om erdoor te geraken, geen idee of dat klopt...

 

Op dit moment zijn de twee bekendste biodiesel FAME en HVO. FAME staat voor Fatty Acid Methyl Ester. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Dit is een renewable diesel die qua CO2 emissie verlaging mogelijkheid biedt om tussen de 89% en 100% CO2 te besparen. Daarnaast kan ook aanzienlijk bespaart worden op fijnstof en stikstof uitstoot. De besparing in de fijnstof- en stikstof uitstoot varieert afhankelijk van type motor. De reductie van stikstofuitstoot ligt tussen de 5% en 37%, terwijl de reductie van fijnstof uitstoot ligt tussen de 10% en 34%

https://www.denhartogbv.com/brandstof/biobrandstoffen/renewable-diesel-hvo-biodiesel/

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Joske zei:

Euro 5. Denk dat elk merk daar problemen mee heeft.

En nieuwe roetfilter staat al 2maand in back-order, dus gisteren nog maar es terug geweest voor de herkeuring.  Maar nieuwe roetfilter is zelfs geen garantie dat ze wel goedgekeurd geraakt. Uitleg van de stationchef: "ja, de nieuwe toestellen zijn er om sjoemelen met roetfilters te detecteren, er is een grens gelegd die max uitgestoten mag worden, maar zelfs een nieuwe auto haalt die niet altijd".

Ze keuren wel niet af, ge krijgt een groene kaart met tijdelijke geldigheid van 3 maanden.

Amaai, goed dat ik een Euro4 roetstoof heb precies 🙂 15 jaar oud en 345000 kilometer op de teller, gewoon zonder problemen groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een vraag hier rondom relatie autokeuring en keuring voor verkoop.

Ik heb een oproep gekregen om voor datum x (ergens begin maart) een autokeuring in orde te brengen. Tegelijk ben ik voornemens om hem ook te verkopen. Kan ik de auto dan aanbieden voor de keuring voor verkoop, en ben ik daarmee dan ook in orde voor de reguliere keuring? Dan doe ik dat liever, ga hem toch binnen nu en twee maanden verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, msxx zei:

Een vraag hier rondom relatie autokeuring en keuring voor verkoop.

Ik heb een oproep gekregen om voor datum x (ergens begin maart) een autokeuring in orde te brengen. Tegelijk ben ik voornemens om hem ook te verkopen. Kan ik de auto dan aanbieden voor de keuring voor verkoop, en ben ik daarmee dan ook in orde voor de reguliere keuring? Dan doe ik dat liever, ga hem toch binnen nu en twee maanden verkopen.

Ja maar zoals je zegt idd maar 2 maanden geldig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag nog naar de keuring voor verkoop geweest. Net geen €90 kwijt. Die prijzen gaan ook stevig omhoog. Nog niet zo lang geleden was 't nog onder de €68 voor een dieselwagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gewoon ik zei:

Is voor de gestegen verwarmingskosten te counteren.

Al die extra fleecekes die ze moeten kopen voor die gasten.

Ahja en in de zomer vor de airco zeker :D 

 

Doet me eraan denken dat ik nog naar de keuring moet voor de LPG :rolleyes:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Dimitri zei:

Gewone keuring was hier ook 43,5€, vorig jaar was dat nog 35€ als ik me niet vergis.

43,10 euro voor benzine voertuigen, 2 jaar terug was het al iets van een 38 of 39 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Quote

 

Het loopt niet lekker bij onze Vlaamse autokeuringen. Online een afspraak versieren vóór je huidig keuringsbewijs komt te vervallen, is vaak een onmogelijke opgave. En als je dan maar zonder afspraak naar de keuring afzakt, sta je vaak uren in de rij. Om je dan mogelijk ook nog eens het slachtoffer te voelen van willekeur en een heleboel kafka. Kortom, het moet beter! Dat beseft ook de Vlaamse regering, die nu een grondige hervorming van de autokeuring heeft goedgekeurd.

 

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters greep recent al een eerste keer in, toen ze een soepelere beoordeling invoerde voor enkele administratieve zaken, die sindsdien geen aanleiding meer mogen geven tot een herkeuring. Ook de boete die je opgelegd kreeg als je niet tijdig op de keuring raakte, liet ze schrappen. Al moet je natuurlijk wel nog steeds bewijzen dat je daadwerkelijk geen tijdige afspraak kon krijgen, als je jouw toeslag van € 9,70 wil terugzien.

Maar nu is dus de grondige hervorming aan de beurt. Het kabinet Peeters kondigt aan dat je voor simpele zaken als een defect knipperlicht of een slecht afgestelde koplamp niet meer terug naar de autokeuring zal moeten voor de herkeuring. Die herkeuring zal in de toekomst ook uitgevoerd mogen worden door erkende garages. Bijna de helft van de 700.000 jaarlijkse herkeuringen zullen zo bij de autokeuringsstations weggehaald worden.

De Vlaamse regering keurde de hervorming goed, maar het zal toch nog even wachten zijn vooraleer één en ander concreet wordt. Wellicht zullen de eerste herkeuringen bij garages in de praktijk pas realiteit zijn tegen eind volgend jaar.

 

bron: https://www.autonieuws.be/nieuws/hervorming-vlaamse-autokeuring-herkeuringen-zullen-in-de-toekomst-ook-bij-erkende-garages-mogelijk-zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Deze morgen op de keuring... Ik had een V90 (keuring voor verkoop). Is zo'n full LED-koplamp met automatische hoogteregeling & automatisch grootlichtassistent. 

Links zat net binnen de tolerantiegrens, rechts erbuiten. Meerdere keren getest, niks aan te doen. Ik ga naar een lokale Auto5, even afstellen en meteen terug herkeuren in hetzelfde station. Andere lijn, dus ander meettoestel, opnieuw rechts afgekeurd. Lichtbundel zat er net buiten. Ik ga kijken op hun toestel, maak daar wat van mijn zak dat ik ze net ben gaan laten afregelen bij Auto5. Stak hij 't op Auto5 dat dat een bedenkelijke reputatie heeft. Ok, akkoord, maar hoe moeilijk is lichten afstellen hè... Keurder stelt voor om even een andere rij te proberen, maar opnieuw afgekeurd. Ik blijf vriendelijk, maar maak wel duidelijk dat die lichten een verkorting van mijn leven zijn en er volgens mij helemaal niks mis gezien de automatische regeling en het feit dat 't net buiten de tolerantiegrens lig.

Ik kom aan de kassa en 't wonder is geschiet! Roos formulier gekregen en auto is klaar om naar de klant te gaan! 1e keer was er waarschijnlijk ook al niks mis. Dank aan de toffe pé in 't keuringstation desalniettemin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdag uitnodiging gekregen tot keuring voor 6/12. direct online gekeken.... eerst mogelijke afspraak vanaf 13/12 😂

Deze voormiddag dus maar mijn winterbanden gemonteerd ( de achterste zomerbanden moeten ver vervangen worden) en naar ginds gereden zonder afspraak. Toegekomen om 11u15 en buiten gereden om 13u30.

Maar 't is gelukt. groene kaart, dus weer een jaartje in orde. Erg dat je bij wijze van spreken nu al moet kijken in de agenda om volgend jaar een datum te boeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

Vrijdag uitnodiging gekregen tot keuring voor 6/12. direct online gekeken.... eerst mogelijke afspraak vanaf 13/12 😂

Deze voormiddag dus maar mijn winterbanden gemonteerd ( de achterste zomerbanden moeten ver vervangen worden) en naar ginds gereden zonder afspraak. Toegekomen om 11u15 en buiten gereden om 13u30.

Maar 't is gelukt. groene kaart, dus weer een jaartje in orde. Erg dat je bij wijze van spreken nu al moet kijken in de agenda om volgend jaar een datum te boeken.

Je moet dan ook niet wachten op die groene kaart 🤔.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Ugeken zei:

Je moet dan ook niet wachten op die groene kaart 🤔.

Waarom sturen ze die dan nog op? Vroeger kon je perfect na het ontvangen van die kaart alles boeken of langsgaan. Nu is dat precies een rush. Kunnen ze dus  evengoed, besparen en niets meer versturen. Gewoon een mailtje en hopla. Ze gaan zelfs meer verdienen aan boetes van al diegene die niet meer gaan. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/11/2023 om 14:51, tuscani zei:

Vrijdag uitnodiging gekregen tot keuring voor 6/12. direct online gekeken.... eerst mogelijke afspraak vanaf 13/12 😂

Deze voormiddag dus maar mijn winterbanden gemonteerd ( de achterste zomerbanden moeten ver vervangen worden) en naar ginds gereden zonder afspraak. Toegekomen om 11u15 en buiten gereden om 13u30.

Maar 't is gelukt. groene kaart, dus weer een jaartje in orde. Erg dat je bij wijze van spreken nu al moet kijken in de agenda om volgend jaar een datum te boeken.

Het is nu toch al lang geweten dat je vanaf 2 maanden voor de vervaldatum naar de keuring kan gaan?
Je hoeft toch ook niet te wachten op die uitnodiging. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, SB-01 zei:

Het is nu toch al lang geweten dat je vanaf 2 maanden voor de vervaldatum naar de keuring kan gaan?
Je hoeft toch ook niet te wachten op die uitnodiging. 🙂 

En dan staat de keuring op die datum en ga je het jaar erop weer 2maanden vroeger,  en zo verder. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid