Ga naar inhoud

Het grote autokeuring topic.


Frekkel

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, knight-rider zei:

Dat moet toch niet. Bij elke keuring word je kilometerstand toch gewoon geregistreerd. 

De berichten in de pers hebben het over 160.000 km, daar staat niks bij van de ouderdom van de auto.

niet enkel bij de keuring, ook als je op onderhoud gaat of schade hebt door een accident. 

over die leeftijd. Wel, net daarom vind ik het wel vreemd waarom die politieker er dan een leeftijd bij zet, omdat ik het ook niet op TV en elders heb gehoord. 

Maar het is ook nog maar een voorstel. Wie weet wordt het niet goedgekeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Liquid Li0n said:

niet enkel bij de keuring, ook als je op onderhoud gaat of schade hebt door een accident. 

Bij elke werkzaamheid aan het voertuig. Bij de bandencentrale ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

niet enkel bij de keuring, ook als je op onderhoud gaat of schade hebt door een accident. 

over die leeftijd. Wel, net daarom vind ik het wel vreemd waarom die politieker er dan een leeftijd bij zet, omdat ik het ook niet op TV en elders heb gehoord. 

Maar het is ook nog maar een voorstel. Wie weet wordt het niet goedgekeurd.

Klopt, maar het gaat hier over de keuring, dus is vooral de registratie daar in dit geval relevant ivm tot welk moment je om de 2 jaar gekeurd kan worden.

30 minuten geleden, Redfive zei:

160.000 km of 10 jaar oud. Is op nieuws geweest hoor

Welk nieuws dan? Ik heb nergens iets gehoord of gelezen over 10 jaar, enkel over de 160.000 km.

Alleen dat bericht van die politica in dit topic heeft het over 10 jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Redfive zei:

Afgelopen vrijdagavond, VRT nieuws 19h. Kijk maar terug.  Item begint op 19.12h. Werd wel enkel gezegd, niet getoond.

Op de site van vrtnws staat dan weer heel duidelijk

Ook vandaag al zijn sommige automobilisten slechts verplicht om tweejaarlijks naar de keuring te gaan. Die moeten dan wel aan vijf voorwaarden met betrekking tot onder meer het bouwjaar en de trekhaak voldoen. Die voorwaarden verdwijnen. Zo goed als alle wagens zullen dus kunnen overgaan op het tweejaarlijkse systeem.

Enkel wanneer een voertuig meer dan 160.000 km op de teller heeft staan, volgt volgens de nieuwe regels opnieuw verplicht een jaarlijkse controle. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/09/autokeuring-nieuwe-regels-jaarlijks-twee-jaar/

Ik denk dat dat van die 10 jaar uit het originele voorstel van die andere politica komt, maar niet verder weerhouden is in het actuele voorstel. Anders zou dat toch gewoon overal mee vernoemd worden he.

aangepast door knight-rider
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/2/2024 om 13:13, Fr79 zei:

Kleine kanttekening nog, vanaf je één dag te laat bent, dan geldt die 'gunst' van 2 jaar niet meer, zelfs al voldoe je aan de voorwaarde nog geen 6j. en <100k (huidige situatie)

Niet helemaal volledig hoor. Want dan krijg je alleen die keer slechts een keuring voor 1 jaar. Bij de volgende keuring kan je zonder problemen terug 2 jaar krijgen als je aan de voorwaarde van max aantal km voldoet. Dat heb ik zelf met de BMW al voorgehad: het volgende jaar zonder problemen voor 2 jaar gekeurd.
En eigenlijk kan je zelfs direct na de keuring "te laat" opnieuw binnen rijden en voor 2 jaar laten keuren.

aangepast door Capitol
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Er hangen momenteel 3 van die groene kaarten aan ons magneetbord…. De komende maand moet ik dus 3 keer de loterij ondergaan.

Afspraken maken ging vlot, en nog ruim voldoende slots beschikbaar.  Als men klaagt dat je niet tijdig aan een afspraak kunt geraken, dan zal dit toch een lokaal fenomeen zijn.

Uitnodigingen kwamen trouwens allemaal via de e-box ook, toch een tijdje voor de groene kaart in de bus viel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer gaat dit nu in dat ook garagisten à la de Nederlandse APK ook keuringen gaan doen? Ze zijn daar nu toch al een tijd over bezig...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Fr79 zei:

Wanneer gaat dit nu in dat ook garagisten à la de Nederlandse APK ook keuringen gaan doen? Ze zijn daar nu toch al een tijd over bezig...

Zal nog niet voor meteen zijn. Lijkt me dat er nog een pak te organiseren valt. Wie gaat keuringsbewijzen afleveren in garages of hoe gaan garages dat op poten zetten? Conformiteit? Denk bv aan waterpas vloer icm rail voor meetapparatuur lampen om maar 1 vd vele zaken op te noemen. Opleidingen personeel? Werken op de keuring gaat gepaard met heel strikte opleidingen waar je hoog op moet scoren…. Prijs?… Gaan die dan ook overkoepelend gecontroleerd worden? Ik zou het al straf vinden moesten ze op korte termijn herkeuringen georganiseerd krijgen; En zelfs dat. Een herkeuring kost wat, 14€? Stel je bent afgekeurd voor verkeerd afgestelde lichten. Je maakt een afspraak bij je Mercedes dealer en die moet voor 14€, waar hij nog een deel van zal moeten afstaan ongetwijfeld, plaats en tijd vrij maken om jou verder te helpen. Het aantal zeikzakken op de keuring is ook niet te onderschatten, als die allemaal verhaal gaan halen bij merkgarages gaan ze 2 man extra moeten aannemen voor het gezeik en administratie alleen. Ik ben héél benieuwd hoe dit zich gaat ontplooien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Jules_W zei:

Zal nog niet voor meteen zijn. Lijkt me dat er nog een pak te organiseren valt. Wie gaat keuringsbewijzen afleveren in garages of hoe gaan garages dat op poten zetten? Conformiteit? Denk bv aan waterpas vloer icm rail voor meetapparatuur lampen om maar 1 vd vele zaken op te noemen. Opleidingen personeel? Werken op de keuring gaat gepaard met heel strikte opleidingen waar je hoog op moet scoren…. Prijs?… Gaan die dan ook overkoepelend gecontroleerd worden? Ik zou het al straf vinden moesten ze op korte termijn herkeuringen georganiseerd krijgen; En zelfs dat. Een herkeuring kost wat, 14€? Stel je bent afgekeurd voor verkeerd afgestelde lichten. Je maakt een afspraak bij je Mercedes dealer en die moet voor 14€, waar hij nog een deel van zal moeten afstaan ongetwijfeld, plaats en tijd vrij maken om jou verder te helpen. Het aantal zeikzakken op de keuring is ook niet te onderschatten, als die allemaal verhaal gaan halen bij merkgarages gaan ze 2 man extra moeten aannemen voor het gezeik en administratie alleen. Ik ben héél benieuwd hoe dit zich gaat ontplooien. 

Er gaat idd nog veel moeten georganizeerd worden. 

Nu snap ik al jaren niet waarom de keuring niet gewoon zelf de lichten bij regeld zodat ze ineens een groene kaart kunnen afleveren. Bij nieuwe auto's is dat poep simpel. +
Ik snap dat het anders ligt bij oldtimers en ouder wagens maar die keuring centra's verdienen miljoenen met alleen al die lichten dat niet goed staan. 
Nu de dealer gaat geen 14€ vragen. Nu moet je toch ook naar je dealer of garagist om je lichten te laten regelen, kost je dan 20 of 30 euro? En dan moet je weer naar de keuring rijden, weer aanschuiven en nog eens 14€ betalen. De klanten gaan blij zijn dat ze maar 30 a 40 euro moeten betalen bij de dealer als ze niet nog eens terug moeten gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Fr79 zei:

Wanneer gaat dit nu in dat ook garagisten à la de Nederlandse APK ook keuringen gaan doen? Ze zijn daar nu toch al een tijd over bezig...

Eigenlijk kan dat al, keuringcentra zijn privé bedrijven.

Ik ken alvast 1 transportbedrijf met eigen garage en eigen keuringsstation.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, josenjef zei:

Eigenlijk kan dat al, keuringcentra zijn privé bedrijven.

Ik ken alvast 1 transportbedrijf met eigen garage en eigen keuringsstation.

H.Essers? Daar werken ook mensen van de keuring hé, geen eigen personeel dacht ik? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Jules_W zei:

H.Essers? Daar werken ook mensen van de keuring hé, geen eigen personeel dacht ik? 

Dat is, of was, van hun, maar uiteraard is dat niet dezelfde mechanieker die het onderhoud doet die ook de keuring doet. Er zijn daar wel wat regels te volgen. Dat is uiteraard een apart bedrijf met zijn eigen personeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/23/2024 at 8:02 PM, Bjorno said:

Nu snap ik al jaren niet waarom de keuring niet gewoon zelf de lichten bij regeld zodat ze ineens een groene kaart kunnen afleveren. Bij nieuwe auto's is dat poep simpel.

Omdat zij niet verondersteld worden aan auto's te werken. Enkel te kijken of alles goed is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/23/2024 at 5:14 PM, Fr79 said:

Wanneer gaat dit nu in dat ook garagisten à la de Nederlandse APK ook keuringen gaan doen? Ze zijn daar nu toch al een tijd over bezig...

Als je ziet hoe lang je nu soms moet wachten op een afspraak bij sommige garages ... en dan moeten die nog eens keuringen gaan doen er bovenop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Omdat zij niet verondersteld worden aan auto's te werken. Enkel te kijken of alles goed is. 

Het zijn meestal afgekeurde techniekers met een bachelor, ik snap dat ze dan ook meestal 2 linkse poten en daarom niet goed genoeg zijn om in een garage te werken maar lichtjes zouden ze nu wel moeten kunnen afstellen he. 

Ze zouden hiermee ook gewoon veel beter bij de klant komen te staan en in plaats van u weer af te zetten met een herkeuring kunnen ze dat ook aanrekenen, meer op verdienen en een klant hebben die niet terug in de lange rij moet gaan staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Bjorno said:

Het zijn meestal afgekeurde techniekers met een bachelor, ik snap dat ze dan ook meestal 2 linkse poten en daarom niet goed genoeg zijn om in een garage te werken maar lichtjes zouden ze nu wel moeten kunnen afstellen he. 

Ze zouden hiermee ook gewoon veel beter bij de klant komen te staan en in plaats van u weer af te zetten met een herkeuring kunnen ze dat ook aanrekenen, meer op verdienen en een klant hebben die niet terug in de lange rij moet gaan staan. 

Gaat niet over kunnen, gaat over het principe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als je ziet hoe lang je nu soms moet wachten op een afspraak bij sommige garages ... en dan moeten die nog eens keuringen gaan doen er bovenop?

Lichten regelen pakken ze er meestal tussen. Was makkelijk verdiend bij Jorssen....als het geen first generation BMW Mini was met de koplampen in de motorkap. Elke keer ik er een nieuwe technieker mee zag binnen komen die dacht ik zal hier eens snel de lichtjes van regelen....die na 20min afkomt....hoe regel je de lichten op deze wagen 😅.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, josenjef zei:

Dat is, of was, van hun, maar uiteraard is dat niet dezelfde mechanieker die het onderhoud doet die ook de keuring doet. Er zijn daar wel wat regels te volgen. Dat is uiteraard een apart bedrijf met zijn eigen personeel.

Gebouw is wel van H.Essers en die doen alleen hun eigen wagenpark en dat van hun onderaannemers die quasi uitsluitend voor Essers rijden. Bij die onderaannemers zitten bv al bedrijven met +100 nummerplaten. Dat is imo toch nog anders dan voor Jan en Mieke keuringen te organiseren in uw werkplaats. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Gaat niet over kunnen, gaat over het principe. 

Jaja ik weet dat het bij hun gaat om hun principe. Maar hun principe's is wel hun ondergang aan het worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuring is, en dat lijkt niet zo, wel een heel efficiënte organisatie. Veel personeel en constant 20 auto’s binnen ofzo. Dat gaat ook echt vooruit als een geoliede machine. Dan kan je de prijs ook laag houden, ik zie eerlijk gezegd niet hoe garages aan die prijzen gaan kunnen zonder grote structurele veranderingen, 90% van de garages kunnen zulke snelle doorloop helemaal niet realiseren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Bjorno said:

Jaja ik weet dat het bij hun gaat om hun principe. Maar hun principe's is wel hun ondergang aan het worden.

Hun ondergang? Hoezo dan? Loopt iedereen naar de concurrentie? :D 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Jules_W zei:

Gebouw is wel van H.Essers en die doen alleen hun eigen wagenpark en dat van hun onderaannemers die quasi uitsluitend voor Essers rijden. Bij die onderaannemers zitten bv al bedrijven met +100 nummerplaten. Dat is imo toch nog anders dan voor Jan en Mieke keuringen te organiseren in uw werkplaats. 

Uiteraard, maar op zich kan het. Mocht er een dealer zijn die een keuringslijn naast zijn zaak wilt zetten om zijn klanten beter te bedienen dan kan die dat.

De vraag is of je wil dat Janneke en Mieke keuringen organiseren in hun eigen werkplaats. Een installateur van electriciteit en dergelijke mag ook zijn eigen keuringen niet doen. Op zich is dat geen onlogisch principe lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid