Ga naar inhoud

Het grote autokeuring topic.


Frekkel

Aanbevolen berichten

11 uren geleden, Fr79 zei:

Neen.

Referentiedatum blijft gelijk.

 

Zojuist, Capitol zei:

Maar als je nog vroeger dan 2 maanden op voorhand gaat, schuift de referentiedatum wel op.

ah dus als de huidige keuring vervalt op 6/12, maar ik ga bv 6/11, dan is de nieuwe keuring ook geldig tot 6/12? en begint ze dus niet te tellen van 6/11 tot 6/11 het jaar nadien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, tuscani said:

 

ah dus als de huidige keuring vervalt op 6/12, maar ik ga bv 6/11, dan is de nieuwe keuring ook geldig tot 6/12? en begint ze dus niet te tellen van 6/11 tot 6/11 het jaar nadien?

Omgekeerd ook niet.

Als je 4 maand te laat gaat schuift je vervaldatum ook niet met 4 maand op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

 

ah dus als de huidige keuring vervalt op 6/12, maar ik ga bv 6/11, dan is de nieuwe keuring ook geldig tot 6/12? en begint ze dus niet te tellen van 6/11 tot 6/11 het jaar nadien?

Idd. zo is dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Capitol zei:

Maar als je nog vroeger dan 2 maanden op voorhand gaat, schuift de referentiedatum wel op.

Ja maar waarom zou je dat in godsnaam doen als het om een gewone periodieke keuring gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijvoorbeeld omdat jouw keuring datum in de winter valt voor een "hobby" auto. Ik heb dat ooit gedaan met mijn Renault R5 GT Turbo. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Capitol zei:

Bijvoorbeeld omdat jouw keuring datum in de winter valt voor een "hobby" auto. Ik heb dat ooit gedaan met mijn Renault R5 GT Turbo. 

Ja goed maar dat is dan een eigen vrijwillige keuze en als je er in de winter dan toch niet mee rijdt speelt het ook geen rol dat je referentiedatum vervroegd is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is dat een vrijwillige keuze. Ik had geen zin om elk jaar met die auto door zout en eventueel sneeuw naar de keuring te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Nieuwe regel op komst: slechts om de twee jaar naar autokeuring

 

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) trekt de drempel voor de jaarlijkse autokeuring op tot 160.000 km. Zo lang je daar onder zit, moet je met een auto die ouder is dan vier jaar, slechts om de twee jaar naar de keuring.

Nieuwe regel op komst: slechts om de twee jaar naar autokeuring | De Standaard

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

yes! Hopelijk komt het erdoor, moet ik mijn catless downpipe maar 1x om de 2 jaar wisselen :D

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

auto zit nu op 149k KM godverdomme :D

Is er al enig nieuws over keuring in de garage? Zal wel bij herkeuring van bepaalde kleine zaken blijven zekers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Dimitri zei:

auto zit nu op 149k KM godverdomme :D

Is er al enig nieuws over keuring in de garage? Zal wel bij herkeuring van bepaalde kleine zaken blijven zekers?

zoals in NL dat je de APK bij een garage kan laten doen. Dat zou wel handig zijn hier in Belgie ook. Dan kan je bij bevriende garage gaan en ze sommige dingen, zoals die catless downpipe, schroefset etc door de vingers zien zonder om te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

zoals in NL dat je de APK bij een garage kan laten doen. Dat zou wel handig zijn hier in Belgie ook. Dan kan je bij bevriende garage gaan en ze sommige dingen, zoals die catless downpipe, schroefset etc door de vingers zien zonder om te bouwen.

En die stelt geen ruk voor zelfs de rdw steekproefcontrole.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie de rubriek 'Klokje rond' bij Autoweek. Daar komen soms de grootste wrakken voorbij die zonder uitzondering APK-gekeurd zijn, sommige zelfs de week ervoor...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Super95 zei:

Weet de overheid hoeveel km's je hebt?

het is ouder dan 10 jaar staat er hier

image.thumb.png.c8ff3d9b8d7c379fdeb355a6a6d78378.png

dus jaarlijks vanaf 11 jaar tot 29 jaar. Want een oldtimer (30 jaar) moet ook maar om de 2 jaar. Tenzij boven de 50 jaar oud. Dan is het om de 5 jaar.

aangepast door Liquid Li0n
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

De regering voert ook zogenoemde gedecentraliseerde keuringen in. Dat wil zeggen dat je je wagen ook kan laten keuren in de garage. Het is aan garagisten zelf om te beslissen of ze die dienst aanbieden. De keuring gebeurt door controleurs die verbonden zijn aan de erkende keuringsinstellingen.

Dus de keuring bij lokale garage wordt gedaan door een "controleur", welke controleur? Iemand die van keuring die naar de garage komt om je wagen te keuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Liquid Li0n zei:

het is ouder dan 10 jaar staat er hier

Maakt dus niet zo erg veel uit lijkt me, dat scheelt 2 keuringen op 12 jaar.

Nu:

net geen 4 jaar en minder dan 100.000km : 2 jaar geldig
net geen 6 jaar en minder dan 100.000km: 2 jaar geldig
net geen 8 jaar en kilometers niet meer van belang: 1 jaar geldig
net geen 9 jaar en kilometers niet meer van belang; 1 jaar geldig
net geen 10 jaar en kilometers niet meer van belang: 1 jaar geldig
net geen 11 jaar en kilometers niet meer van belang; 1 jaar geldig
net geen 12 jaar en kilometers niet meer van belang: 1 jaar geldig

Dan:

net geen 4 jaar en minder dan 160.000km : 2 jaar geldig
net geen 6 jaar en minder dan 160.000km: 2 jaar geldig
net geen 8 jaar en minder dan 160.000km : 2 jaar geldig
net geen 10 jaar en minder dan 160.000km: 2 jaar geldig
net geen 12 jaar en kilometers niet meer van belang: 1 jaar geldig

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine kanttekening nog, vanaf je één dag te laat bent, dan geldt die 'gunst' van 2 jaar niet meer, zelfs al voldoe je aan de voorwaarde nog geen 6j. en <100k (huidige situatie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/2/2024 om 15:42, Super95 zei:

Weet de overheid hoeveel km's je hebt?

Dat moet toch niet. Bij elke keuring word je kilometerstand toch gewoon geregistreerd. 

Op 9/2/2024 om 16:04, Liquid Li0n zei:

het is ouder dan 10 jaar staat er hier

image.thumb.png.c8ff3d9b8d7c379fdeb355a6a6d78378.png

dus jaarlijks vanaf 11 jaar tot 29 jaar. Want een oldtimer (30 jaar) moet ook maar om de 2 jaar. Tenzij boven de 50 jaar oud. Dan is het om de 5 jaar.

De berichten in de pers hebben het over 160.000 km, daar staat niks bij van de ouderdom van de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid