Francis 35 Geplaatst: 23 januari 2021 Geplaatst: 23 januari 2021 13 minuten geleden, gTa zei: Als je ziet wat die laserlichten méér kosten in optie ... en ik las nog maar weinig gebruikerservaringen dat het écht een significant verschil is tov de full adaptive led lichten. Ze werken ook maar vanaf 70 km/u (oid) als je lichten full automatic staan (dus als je lichtassistent 't grootlicht op zit, niét als jij 't manueel op zet), als het écht donker is, ze gaan ook niet op als het regent, sowieso niet als er tegenliggers zijn, enz. Dus in België gaat het extra laserlicht gewoonweg quasi nooit aan. Om daar dan 1.200 tot 1.700 euro extra voor te dokken - neen dank je. En dan krijg je nog van die lelijke lichtblauwe plasticdingen in je koplampcluster ook. Interessante info! Ik heb hier dezelfde mening over, plus het feit dat de laserkoplampen diefstalgevoeliger zullen zijn en veel duurder zijn qua onderhoud/vervanging zou ik ze ook niet hoeven. Ik weet zelfs niet als led zo'n meerwaarde vormt in vergelijking met xenon lampen? Quote
Francis 35 Geplaatst: 23 januari 2021 Geplaatst: 23 januari 2021 6 uren geleden, Monterey Jack zei: Het is mij nu al een paar keer opgevallen dat die ook geleverd worden met de Adaptieve Led ipv Laser. Had gedacht dat dat direct Laser zou zijn op zo een auto. Beste review over de B3 tot nu toe imo. Ben na dit filmpje wel overtuigd van het Alpina groen. 1 Quote
Monterey Jack 6.514 Geplaatst: 23 januari 2021 Geplaatst: 23 januari 2021 26 minutes ago, gTa said: Als je ziet wat die laserlichten méér kosten in optie ... en ik las nog maar weinig gebruikerservaringen dat het écht een significant verschil is tov de full adaptive led lichten. Ze werken ook maar vanaf 70 km/u (oid) als je lichten full automatic staan (dus als je lichtassistent 't grootlicht op zit, niét als jij 't manueel op zet), als het écht donker is, ze gaan ook niet op als het regent, sowieso niet als er tegenliggers zijn, enz. Dus in België gaat het extra laserlicht gewoonweg quasi nooit aan. Om daar dan 1.200 tot 1.700 euro extra voor te dokken - neen dank je. En dan krijg je nog van die lelijke lichtblauwe plasticdingen in je koplampcluster ook. Helemaal eens hoor, meerwaarde in België is beperkt. Zou puur voor de looks zijn. 8 minutes ago, Francis said: Interessante info! Ik heb hier dezelfde mening over, plus het feit dat de laserkoplampen diefstalgevoeliger zullen zijn en veel duurder zijn qua onderhoud/vervanging zou ik ze ook niet hoeven. Ik weet zelfs niet als led zo'n meerwaarde vormt in vergelijking met xenon lampen? Led is feller en verbruikt minder energie. Is op de 3 reeks altijd al LED denk ik. LED - Adaptive LED - Laser (wat eigenlijk ook meestal gewoon LED is) Grote verschil tussen de gewone LED en de adaptive is dat die laatste net iets feller is en er ook beter uitziet. Geven ook bochtenverlichting tot 70 km/u. Toch blij dat ik voor de Adaptieve gegaan ben, toch het minimum vind ik, ook qua looks. Quote
D Squaloid 211 Geplaatst: 23 januari 2021 Geplaatst: 23 januari 2021 Gemiste kans van BMW als je het mij vraagt. Mijn Audi van 2016 heeft de LED matrix headlights en daar werkt het wel goed en is het een meerwaarde. De laserlights van BMW zijn veel later ontwikkeld en zijn een stuk minder interessant. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 23 januari 2021 Geplaatst: 23 januari 2021 1 uur geleden, D Squaloid zei: Gemiste kans van BMW als je het mij vraagt. Mijn Audi van 2016 heeft de LED matrix headlights en daar werkt het wel goed en is het een meerwaarde. De laserlights van BMW zijn veel later ontwikkeld en zijn een stuk minder interessant. De Adaptive LED bij BMW is ook "LED matrix". Mijn '5 (vorige generatie) van 2015 heeft dat ook al. "Laser" is bijkomend een extra (éxtra) ver schijnend grootlicht, dus typisch voor de rechtdoorsituaties op Autobahn. Audi biedt dat ondertussen ook aan, in optie, op sommige modellen. De LED (matrix) koplampen van BMW zijn ook bijzonder goed. Nergens een gemiste kans, dus. 1 Quote
ir_fuel 58.442 Geplaatst: 24 januari 2021 Geplaatst: 24 januari 2021 15 hours ago, Francis said: Interessante info! Ik heb hier dezelfde mening over, plus het feit dat de laserkoplampen diefstalgevoeliger zullen zijn en veel duurder zijn qua onderhoud/vervanging zou ik ze ook niet hoeven. Ik weet zelfs niet als led zo'n meerwaarde vormt in vergelijking met xenon lampen? Ik ben van xenon naar led gegaan, ik merk geen verschil. (standaard op de 1) Quote
Krikkie 9.880 Geplaatst: 24 januari 2021 Geplaatst: 24 januari 2021 Inderdaad minimaal verschil met een xenon koplamp. Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 24 januari 2021 Geplaatst: 24 januari 2021 9 uren geleden, ir_fuel zei: Ik ben van xenon naar led gegaan, ik merk geen verschil. (standaard op de 1) Inderdaad Had op mijn vorige C de adaptieve Multibeam, dat was echt fantastisch hoe fijn dat werkte Quote
Rabbit 3.135 Geplaatst: 25 januari 2021 Auteur Geplaatst: 25 januari 2021 10 uren geleden, William Blake zei: Inderdaad Had op mijn vorige C de adaptieve Multibeam, dat was echt fantastisch hoe fijn dat werkte ik reed dit weekend de laatste nieuwe FL e63 amg. No clue welke lichten dat waren maar ik was daar echt van onder de indruk. Zo genuanceerd, zo adaptief en fijn dat dat werkte. Leek me Matrix te zijn. Dat was echt een meerwaarde Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 3 uren geleden, Rabbit zei: ik reed dit weekend de laatste nieuwe FL e63 amg. No clue welke lichten dat waren maar ik was daar echt van onder de indruk. Zo genuanceerd, zo adaptief en fijn dat dat werkte. Leek me Matrix te zijn. Dat was echt een meerwaarde Zal quasi zeker de Multibeam zijn. Dat is idd adaptief en "matrix". Ik ben daar (in mijn F11) ook bijzonder tevreden van, maar die Multibeams van Benz (E-klasse 213 PFL) zijn nog een tik beter (auto is ook een generatie jonger dan de mijne). 23 uren geleden, Krikkie zei: Inderdaad minimaal verschil met een xenon koplamp. Qua lichtopbrengst lijkt me dat geen wereld van verschil te zijn met xenon. De adaptieve functie bestond bij xenon ook al, zeker de bochtverlichting, hier en daar zelfs ook "autostrade- vs stadsmodus". Wat ik bij xenon nooit zag was die matrixfunctie (deels dimmen bv ifv tegenligger of verkeersbord) en dat is wel een serieuze sprong voorwaarts, imo. Quote
Krikkie 9.880 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Bij mijn 1 serie moet je dat bijkopen dat automatisch dimmen/grootlichtassistent . Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Automatisch dimmen is nog iets anders dan "adaptief". Dat laatste staat voor een bewegende lichtbundel (de bocht in schijnen, afh van snelheid en stuurhoek) en, afhankelijk van de versie die je bij BMW koopt, die "matrix-functie" (bepaalde delen van de lichtbundel worden gedimd, zodat je met grootlichten op een tegenligger toe kan rijden zonder die laatste te verblinden, nl. de tegenligger wordt herkend door je auto en het deeltje van de lichtbundel waarin die zit, wordt "gedimd"). Quote
bt. 7.634 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 1 uur terug, gTa zei: Wat ik bij xenon nooit zag was die matrixfunctie (deels dimmen bv ifv tegenligger of verkeersbord) en dat is wel een serieuze sprong voorwaarts, imo. Op m’n F30 320d indertijd zat adaptieve bochtenverlichting in een full-xenon (denk ik) lichtunit. Dat leek in 3 zones (links - centraal - rechts) te werken, die iewat meesturen maar dus ook onafhankelijk aan of uit werden aangestuurd? Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Geen idee of die ook meesturen als je lichten uit staan. Wie boeit dat? Mijn E61 had ook adaptieve full xenon (de optionele tov de gewone xenons van de E60/E61), dat stuurde ook mee in de bocht, maar geleidelijk. En de lichtbundel werd smaller aan hogere snelheden en breder aan lagere snelheden. Mijn huidige F11 met de optionele adaptive full LED doet ongeveer hetzelfde qua "in de bocht schijnen" maar heeft wel de matrixfunctie erbij. Voor tegenliggers werkt dat extreem goed, maar hij verkijkt zich wel nog af en toe op (fel reflecterende) verkeersborden langs donkere autostrades. Is ook best gevoelig, dat kijk écht ver en herkent verdomd goed of iets een voorligger is (vele honderden meters tot misschien zelfs een km verder) of iets statisch... Quote
bt. 7.634 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Ik doel specifiek op’t feit dat die 3 zones onafhankelijk van elkaar in high beam konden worden aangestuurd (matrixfunctie, sort of). Die kon ook perfect links dimmen bij tegenligger(s) of centraal bij voorligger(s), that’s what I want to say Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Aah, zo. Dat was (voor mij) niet zo duidelijk. Ja, kan zeker. Ken het systeem niet. Quote
Tommie 10.472 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Ik heb de Lasers op de X5. Maar énkel voor de look, ik heb de Laser zelf nog maar 1 keer weten aangaan. Maar de Adaptive High Beam Assist is een meesterwerkje... Ik denk dat mijn grootlichten 80% van de tijd aanstaan als ik naar huis rij in het donker (zone 70, drukke steenweg), werkt fenomenaal goed. Quote
ir_fuel 58.442 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 6 hours ago, gTa said: Wat ik bij xenon nooit zag was die matrixfunctie (deels dimmen bv ifv tegenligger of verkeersbord) en dat is wel een serieuze sprong voorwaarts, imo. Awel nee.... ik heb me daar toch laten vangen bij BMW. M235i --> xenon. Grootlichtassistent --> die kon echt vakken voor me donker zetten, rond een auto enzo, om die niet te verblinden, terwijl de rest wel verlicht werd. M140i --> led. Grootlichtassistent --> pharen aan of uit, automatisch 1 Quote
B3noît 4.411 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Inderdaad een fantastisch systeem die grootlichtassistent in combinatie met meedraaiende lichten. Delen verlicht, andere niet M'n vader is ook overgestapt naar de lasers op de X5 en zegt toch een duidelijk verschil te merken in zijn streek waar de lichten vaak niet worden aangelegd 's nachts. Ikzelf merk ook wel weinig verschil Quote
D Squaloid 211 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 On 1/23/2021 at 11:58 PM, gTa said: De Adaptive LED bij BMW is ook "LED matrix". Mijn '5 (vorige generatie) van 2015 heeft dat ook al. "Laser" is bijkomend een extra (éxtra) ver schijnend grootlicht, dus typisch voor de rechtdoorsituaties op Autobahn. Audi biedt dat ondertussen ook aan, in optie, op sommige modellen. De LED (matrix) koplampen van BMW zijn ook bijzonder goed. Nergens een gemiste kans, dus. Ik denk dat ik kan zeggen dat ik genoeg praktijkervaring heb met een Audi Q7 met Matrix LED headlights alsook met de BMW X5 met Laserlights. Op de Belgische wegen in niet rechtdoorsituaties, dus in het meerendeel van de tijd dat ik in een auto doorbreng, is de Audi simpelweg veel beter. Vooral het Matrix gedeelte dan. Voor een auto als de X5 die 4 jaar later ontwikkeld werd dan de Audi verwacht ik dat het beter werkt, en niet slechter. Ik blijf erbij: gemiste kans om niet op een beter niveau te komen als de oudere auto, laat staan op een vergelijkbaar niveau te geraken. Quote
stradge 447 Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 https://www.carscoops.com/2021/01/2020-alpina-b3-sedan-laps-the-sachsenring-faster-than-the-mercedes-amg-gt-slr-mclaren/ Schterk werk! Heerlijke balans met die Xdrive eigenlijk, wat een prachtig pakket is het toch Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 Op 25/1/2021 om 07:56, Rabbit zei: ik reed dit weekend de laatste nieuwe FL e63 amg. No clue welke lichten dat waren maar ik was daar echt van onder de indruk. Zo genuanceerd, zo adaptief en fijn dat dat werkte. Leek me Matrix te zijn. Dat was echt een meerwaarde Dat is de Multibeam, nog verder fijngeslepen in de FL Topgerief idd Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.