Ga naar inhoud

BMW ALPINA G20/G21 B3


Rabbit

Aanbevolen berichten

16 uren geleden, Thebiemerke zei:

Sound zit wel goed :D 

Oh, nice!

Precies wat vettiger en luider dan de oude?

S58 motor met Alpina tweaks, right?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker, echt lekker! Blijft één van m'n droomauto's, veel idealer wordt een daily niet :inlove:

Ik ben ook grote fan van RWD, maar kan me voorstellen dat de achterbanden een burnout krijgen als ze met 730 Nm be(/opge)stookt worden. Dan is een speels 4WD-systeem aangenamer in de meeste omstandigheden bij zo'n auto die je als daily gebruikt en spelen zal nog wel lukken als je de handling van de M340i ziet.

Voor mij een zilveren D3 Touring op de 19"ers, met bruin interieur en chromen nieren aub.

aangepast door stradge
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, stradge zei:

Lekker, echt lekker! Blijft één van m'n droomauto's, veel idealer wordt een daily niet :inlove:

Ik ben ook grote fan van RWD, maar kan me voorstellen dat de achterbanden een burnout krijgen als ze met 730 Nm be(/opge)stookt worden. Dan is een speels 4WD-systeem aangenamer in de meeste omstandigheden bij zo'n auto die je als daily gebruikt en spelen zal nog wel lukken als je de handling van de M340i ziet.

Voor mij een zilveren D3 Touring op de 19"ers, met bruin interieur en chromen nieren aub.

Er is geen zilveren exterieur .. tenzij de configurator niet alle kleuren toont ? 😏

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, SpeedExceed zei:

Er is geen zilveren exterieur .. tenzij de configurator niet alle kleuren toont ? 😏

Helaas niet nee, kan op een gewone 3 ook niet meer in M-sport.

Dan maar via Individual, op dat bedrag maakt het niet meer uit :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, William Blake zei:

Oh, nice!

Precies wat vettiger en luider dan de oude?

S58 motor met Alpina tweaks, right?

Correct :)

Eerste keer een M blok als basis voor Alpina :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Thebiemerke zei:

Correct :)

Eerste keer een M blok als basis voor Alpina :) 

Hopelijk met niet te veel drama, lawaai en onderhoudskosten dan :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, stradge zei:

Zou zo'n D3 qua onderhoudskosten veel duurder zijn als een 330d en mag elke BMW-dealer eraan werken?

Nee en ja :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, stradge zei:

Lekker, echt lekker! Blijft één van m'n droomauto's, veel idealer wordt een daily niet :inlove:

Ik ben ook grote fan van RWD, maar kan me voorstellen dat de achterbanden een burnout krijgen als ze met 730 Nm be(/opge)stookt worden. Dan is een speels 4WD-systeem aangenamer in de meeste omstandigheden bij zo'n auto die je als daily gebruikt en spelen zal nog wel lukken als je de handling van de M340i ziet.

Voor mij een zilveren D3 Touring op de 19"ers, met bruin interieur en chromen nieren aub.

Groepsaankoop confrater? :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Thebiemerke zei:

Groepsaankoop confrater? :inlove: 

Indien 2 voor de prijs van 1, gerne! Maar ssst tegen de boekhouder hé :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Thebiemerke zei:

Correct :)

Eerste keer een M blok als basis voor Alpina :) 

Zalig. Unieke sound ook, maakt hem alleen maar aantrekkelijker :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, William Blake zei:

Was nog vetter geweest indien de D3 375 of 380 pk had gekregen, nu is het verschil met de M340d wel erg klein.

Misschien is de kalibratie 'beter'..

Vind ik dus ook.

Los van de looks zie ik geen meerwaarde.

Zo'n B3 blijft wel tempting binnen hier en 2 jaar. :o 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Rabbit zei:

Vind ik dus ook.

Motorisch, qua cijfertjes op papier: akkoord.

19 minuten geleden, Rabbit zei:

Los van de looks zie ik geen meerwaarde.

We weten natuurlijk niet of de D3 opnieuw een Alpina-specifieke setup meekrijgt, zoals vroeger het geval was. Daarmee werd die auto (en bij uitbreiding eigenlijk quasi elke Alpina) gevoelig "beter" dan z'n BMW-broertje, reed fijner, subtieler. Alpina ging vroeger ook vaak de sturing van de automaat aanpassen; uitlaatlijn die meer/betere sound doorlaat; ... 

Er zijn dus wel nog enkele gebieden waarop enig verschil mag verwacht worden. Maar (op de ophanging en idd die looks na) die gaan waarschijnlijk dezelfde voelbare grootte-orde hebben als b.v. 50 pk en 100 Nm extra.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, gTa zei:

Motorisch, qua cijfertjes op papier: akkoord.

We weten natuurlijk niet of de D3 opnieuw een Alpina-specifieke setup meekrijgt, zoals vroeger het geval was. Daarmee werd die auto (en bij uitbreiding eigenlijk quasi elke Alpina) gevoelig "beter" dan z'n BMW-broertje, reed fijner, subtieler. Alpina ging vroeger ook vaak de sturing van de automaat aanpassen; uitlaatlijn die meer/betere sound doorlaat; ... 

Er zijn dus wel nog enkele gebieden waarop enig verschil mag verwacht worden. Maar (op de ophanging en idd die looks na) die gaan waarschijnlijk dezelfde voelbare grootte-orde hebben als b.v. 50 pk en 100 Nm extra.

 

Ik volg je volledig hoor. Er zal waarschijnlijk een wezenlijk verschil zitten in setup. Ik meen het trouwens ergens gelezen te hebben: vbak, ophanging, ... zoals met de mijne eigenlijk.

Het is een subjectief gevoel: als ik dan toch weer zo'n taxen en VAA ga betalen, wil ik echt wel een goeie trap hoger gaan. En dat ga ik niet hebben met deze D3. Ik ben meer dan overtuigd van mijn huidige auto, en zou graag weer zoiets hebben als het enigzins kan. Maar ik ga niet iets kopen dat amper sneller is, en waar ik weer zoveel moet op betalen aan vadertje staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gek genoeg is een B3 in the real world ook maar amper sneller dan een D3. Ge moet dat ding al vet pushen om echt wezenlijk verschil te maken. En los van alles wat met de krachtbron te maken heeft, rijdt dat identiek. Taks is wel een tikje lager, denk ik, maar met die hogere CO²-uitstoot gaat dat mogelijks weer teniet gedaan worden (ben daar niet zo in thuis).

Iets anders dan 'sneller zijn' is 'andere beleving'. En daar is een B3 dan toch weer wel voldoende anders dan een D3, net door de motor. Al vond ik de D3 tov een 400-paarden B3 eigenlijk bijna impressionanter, de B3 gaf me 't gevoel te veel uitgewrongen te moeten worden (tikje minder effortless). Naar 't schijnt was de "te goede" D3 ook de reden waarom Alpina toch nog een B3S bracht (zonder die op de B58 te baseren) omdat die boven de 5,5k rpm wat meer brio moest hebben, om 't contrast met de D3 te kunnen maken.
NIeuwe B3 heeft een heel andere krachtbron als basis, dat gaat mogelijks wel vonken geven. :inlove: 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

200% gelijk. En toch zie je er nog veel die “snel” en “beleving” door mekaar halen.

Ik heb zelfs liever een auto die iets trager is maar waar je een leuk motor karakter hebt dan een “stuk staal dat snel gaat”. 

Op zich ga je met een Alpina nergens sneller staan dan met je gewone BMW. De rit is wel een feest voor de zintuigen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Iets anders dan 'sneller zijn' is 'andere beleving'. En daar is een B3 dan toch weer wel voldoende anders dan een D3, net door de motor. 

En daar is het me om te doen: een beetje andere beleving dan momenteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Thebiemerke zei:

Groepsaankoop confrater? :inlove: 

Moest ge ooit zoiets kunnen bekokstoven, count me in ;) 😁

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/5/2020 om 09:59, gTa zei:

Ik denk dat er een WLTP/NEDC-discrepantie in zit. Feel free to correct.

Ik heb de cijfers van beide standaarden toch in het citaat gezet?

Op 6/5/2020 om 09:59, gTa zei:

Ik heb de cijfers genomen uit de officiële (Duitse) prijslijst-PDF van de D3.

Daar zie ik dezelfde cijfers staan als diegene die ik geciteerd heb vanop de website.

Op 6/5/2020 om 09:59, gTa zei:

Ook die van de M340d, idd.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie nergens aanwijzingen in de G21 Preisliste (PDF) of in de Duitse configurator dat die waarden nog niet definitief zijn. Bij Alpina staat het er wel expliciet bij. Bij BMW communiceren ze overal nog NEDC-waarden die teruggerekend zijn van de WLTP-cyclus. Als je de echte WLTP-waarden wil zien, moet je in de configurator een infopaneel openen bij de stap waar je de motor kiest.

bmw_infopaneel.png.50e4f2d9a08a064dbf58d24613083dbd.png

Dan krijg je dit met bovenaan nogmaals de NEDC-waarden, en als je doorscrolt naar beneden krijg je de WLTP-waarden te zien.

firefox_IxexZ5MJbg.png.ca93fc5d34b36470aadbc89b916ec7b7.png

 

 

firefox_eWLbemFF35.png.b05f56e391f8a4a53218503f882dc93e.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/5/2020 om 18:12, gTa zei:

Gek genoeg is een B3 in the real world ook maar amper sneller dan een D3. Ge moet dat ding al vet pushen om echt wezenlijk verschil te maken. En los van alles wat met de krachtbron te maken heeft, rijdt dat identiek. Taks is wel een tikje lager, denk ik, maar met die hogere CO²-uitstoot gaat dat mogelijks weer teniet gedaan worden (ben daar niet zo in thuis).

Iets anders dan 'sneller zijn' is 'andere beleving'. En daar is een B3 dan toch weer wel voldoende anders dan een D3, net door de motor. Al vond ik de D3 tov een 400-paarden B3 eigenlijk bijna impressionanter, de B3 gaf me 't gevoel te veel uitgewrongen te moeten worden (tikje minder effortless). Naar 't schijnt was de "te goede" D3 ook de reden waarom Alpina toch nog een B3S bracht (zonder die op de B58 te baseren) omdat die boven de 5,5k rpm wat meer brio moest hebben, om 't contrast met de D3 te kunnen maken.
NIeuwe B3 heeft een heel andere krachtbron als basis, dat gaat mogelijks wel vonken geven. :inlove: 

Ik volg je erin dat de D3 toch wel echt een prachtig motorkarakter heeft. Heel romig, veel koppel onderin en pittig. Iets wat me direct opviel toen ik m'n vaders D5 reed indertijd. 

Maar toen kwam de testrit met een B3 toen ie net uitkwam (2 jaar voor ik de mijne kocht) en miljaar, ik was dik verkocht. Zoals je zegt, hij is slechts marginaal sneller als je hem echt pusht, maar het geluid doet er mij nog steeds enorm veel meer. Ik heb het me gisteren nog gezegd, ik hoop dat ik nog een heel eind met deze mag rondrijden in dit land, want nog steeds ben ik heel tevreden van de wagen. Power, met comfort en alle snufjes die ik nodig heb,... En vooral, bij mooi weer extra genietend van het motorkarakter en de akra's.
Tussen de huizen nog steeds :inlove: 

Desalniettemin, heel benieuwd naar die nieuwe B3/D3. Vooral chassisgewijs dan, gezien de G20 mij sterk had overtuigd qua chassis/instuurgedrag. F3x heeft volgens mij dat tikkeltje te veel ondersturend gedrag bij snelle combinaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er niet aan doen, maar die nieuwe 3... ik vind 'm nog altijd niet echt mooi. Zelfs met ALPINA addenda... :s 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Goesting zei:

Ik heb de cijfers van beide standaarden toch in het citaat gezet?

Daar zie ik dezelfde cijfers staan als diegene die ik geciteerd heb vanop de website.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie nergens aanwijzingen in de G21 Preisliste (PDF) of in de Duitse configurator dat die waarden nog niet definitief zijn. Bij Alpina staat het er wel expliciet bij. Bij BMW communiceren ze overal nog NEDC-waarden die teruggerekend zijn van de WLTP-cyclus. Als je de echte WLTP-waarden wil zien, moet je in de configurator een infopaneel openen bij de stap waar je de motor kiest.

bmw_infopaneel.png.50e4f2d9a08a064dbf58d24613083dbd.png

Dan krijg je dit met bovenaan nogmaals de NEDC-waarden, en als je doorscrolt naar beneden krijg je de WLTP-waarden te zien.

firefox_IxexZ5MJbg.png.ca93fc5d34b36470aadbc89b916ec7b7.png

 

 

firefox_eWLbemFF35.png.b05f56e391f8a4a53218503f882dc93e.png

Okay, sorry vriend, maak jij 'es 't tabelletje. :D   Het was maar een quick & dirty tabelletje waarbij de technische gegevens eigenlijk zelfs niet de issue waren, wel de uitrusting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, B3noît zei:

Ik volg je erin dat de D3 toch wel echt een prachtig motorkarakter heeft. Heel romig, veel koppel onderin en pittig. Iets wat me direct opviel toen ik m'n vaders D5 reed indertijd. 

Maar toen kwam de testrit met een B3 toen ie net uitkwam (2 jaar voor ik de mijne kocht) en miljaar, ik was dik verkocht. Zoals je zegt, hij is slechts marginaal sneller als je hem echt pusht, maar het geluid doet er mij nog steeds enorm veel meer. Ik heb het me gisteren nog gezegd, ik hoop dat ik nog een heel eind met deze mag rondrijden in dit land, want nog steeds ben ik heel tevreden van de wagen. Power, met comfort en alle snufjes die ik nodig heb,... En vooral, bij mooi weer extra genietend van het motorkarakter en de akra's.
Tussen de huizen nog steeds :inlove: 

Desalniettemin, heel benieuwd naar die nieuwe B3/D3. Vooral chassisgewijs dan, gezien de G20 mij sterk had overtuigd qua chassis/instuurgedrag. F3x heeft volgens mij dat tikkeltje te veel ondersturend gedrag bij snelle combinaties.

Wat me opviel: de D3 is zo bonkers (bijna bruut) dat hij je veel meer aanzet tot "zot" rijden, dan de B3. Die laatste is véél smakelijker bij gewoon rijgedrag, meer een genietersauto.
Ik volg je in je oordeel, ik denk dat de B3 meer "grows on you" dan de D3 die instant f*cking impressive is (en blijft) maar wel een tik minder genieterskar is.

B3 zou sowieso ook mijn keuze zijn, zeker met de weinig km die ik doe.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bt. zei:

Die lagerschalekes pakken we er wel bij, zegt!

De turbootses bij de diesels zijn, net als heel dienen EGR-shizzle en de injectoren en de DPF, anders ook ni kogelvrij :D  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid