Ga naar inhoud

BMW ALPINA G20/G21 B3


Rabbit

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, gTa zei:

Dat eerste volg ik wel, al zou ik dat Porsche dunkelolive nog meer richting "goudgroen" benoemen terwijl malachit nog echt zuiver groen is. Maar ze zitten wel in elkaars buurt qua kleurtint of -warmte, zo je wil, duidelijk in de gele zone (van groen) en niet in de blauwe.

Porsche Targa GTS -Dunkelolive Metallic foto's » Autojunk.nl (234744)

't Is zot dat je die tint aanhaalt, want 't is (net zoals malachietgroen van BMW) één van mijn meest favoriete kleuren. Heb ooit, toen 't nog in het Porsche-gamma zat, maar liefst 3 stuks Audi in de Niederlassung in Frankfurt gezien met Audi Exclusive tint "dunkelolivemetallic", twee A8 en één S8. :D  Knikkende knieën zo mooi :inlove: 

Dunkel Olive werd ooit eens gepost op AF in een Audi S/RS topic (waarschijnlijk van uw hand), sindsdien redelijk zot van die kleur. Op Le Mans Classis kunnen zien in de stralende & hete zon op een 997 Coupé (naar alle waarschijnlijkheid, kleur leek er hard op maar niet kunnen verifiëren bij eigenaar). Fantastisch :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31/12/2020 om 09:34, B3noît zei:

wat zou dit betekenen ikv CO2 normen?

Ik vind dat ze echt sterk zijn wat betreft die CO2 normen, althans met m'n F31 B3 belangrijk voordeel gezien die slechts 186g C02 kent op papier

Dat ze gemiddeld een CO2 van 95 g/km moeten halen over hun gamma, dan gaan ze niet ver lopen met 186 g vrees ik :D

Als ze natuurlijk mee onder BMW worden gerekend zullen die paar Alpina's tov alle BMW's maar een druppel op een hete plaat zijn vermoed ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, stradge said:

Dat ze gemiddeld een CO2 van 95 g/km moeten halen over hun gamma, dan gaan ze niet ver lopen met 186 g vrees ik :D

Als ze natuurlijk mee onder BMW worden gerekend zullen die paar Alpina's tov alle BMW's maar een druppel op een hete plaat zijn vermoed ik.

Alpina wordt als small volume manufacturer aanzien door de EU. Target is dan 210gr ipv 95gr.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, stradge said:

Dat ze gemiddeld een CO2 van 95 g/km moeten halen over hun gamma, dan gaan ze niet ver lopen met 186 g vrees ik :D

Als ze natuurlijk mee onder BMW worden gerekend zullen die paar Alpina's tov alle BMW's maar een druppel op een hete plaat zijn vermoed ik.

Kleine merken hebben andere regels. Minder dan 10.000 stuks per jaar en je mag zelf targets zetten voor uw uitstoot, moet wel goedgekeurd worden door Europa. Zit je boven die 10.000 vergelijken ze met de uitstoot 10 jaar terug en moet je daar dan een stuk onder zitten. Vanaf x00.000 auto's per jaar kom je onder die algemene regel van 95g. Als ik mij niet vergis is er voor zéér kleine merken zelfs een vrijstelling, maar dan spreek je over 1000 auto's per jaar ofzo. 

Ik weet niet wat de productiecapaciteit van Alpina is, maar ik vermoed dat zij dezelfde paden bewandelen als Ferrari of McLaren bijvoorbeeld. 

@Lefty was sneller, kan ook moeilijk anders, vanop de achterbank van zijn comfy raceslee 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's trouwens ook een reden waarom de productie niet opgeschroefd wordt. En da's ook een reden waarom ze geen "kleine" auto's meer maken (cfr. E90 D3 met 4-cilinder), dat heeft een prijs die plots veel meer mensen kunnen/willen betalen en vreet zo alle productie op. En 't is tenslotte ook de reden waarom bakbeesten (in vermogen en uitstoot) waarvan ze niet kunnen bepalen hoe goed dat gaat verkopen, zoals de XB7, van in 't begin officieel "gelimiteerd" zijn in productie-aantal; mocht gans de USA en 't midden oosten plots zot lopen van dat ding, kunnen ze zo toch nog cappen en hun co²-target halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant, dat wist ik niet. Grappig concept dat er door milieumaatregelen juist dikkere Klimaschweinen gemaakt worden eigenlijk :D

Hopelijk kunnen ze goede EV's en/of hybrides bouwen tegen de regels veranderen. Zou een topper kunnen zijn met veel koppel en stille kracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gTa zei:

Da's trouwens ook een reden waarom de productie niet opgeschroefd wordt. En da's ook een reden waarom ze geen "kleine" auto's meer maken (cfr. E90 D3 met 4-cilinder), dat heeft een prijs die plots veel meer mensen kunnen/willen betalen en vreet zo alle productie op. 

Niet correct.

De D3 4 cilinder was gewoon einde verhaal onder ALPINA-vlag. Ten eerste strookte de motor niet echt met de filosofie van smooth en effortless power. Daarnaast was BMW begonnen met de ontwikkeling van zijn eigen 4 cilinder twinturbo diesel en zat er voor ALPINA niet veel meer in. Met een 6 cilinder diesel waren er gewoon meer mogelijkheden naar power-ontwikkeling én vooral implementatie in andere modellen. (5 Reeks en X3)

Een D3 kostte daarenboven minstens evenveel (of zelfs meer) dan een E9x 325d die toen nog een 6 cilinder diesel was én voor de liefhebber, eigenlijk de leukere en betere auto was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Lefty zei:

Alpina wordt als small volume manufacturer aanzien door de EU. Target is dan 210gr ipv 95gr.

 

Klopt!

In 'mijn tijd' bij ALPINA deden ze rond de 2.000 auto's per jaar wereldwijd. 
Dat is eigenlijk peanuts... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

5 uren geleden, Maxime S zei:

De D3 4 cilinder was gewoon einde verhaal onder ALPINA-vlag. Ten eerste strookte de motor niet echt met de filosofie van smooth en effortless power. Daarnaast was BMW begonnen met de ontwikkeling van zijn eigen 4 cilinder twinturbo diesel en zat er voor ALPINA niet veel meer in. Met een 6 cilinder diesel waren er gewoon meer mogelijkheden naar power-ontwikkeling én vooral implementatie in andere modellen. (5 Reeks en X3)

Okay, ik betwist niet. Zeker niet het deel over de incompatibiliteit met de Alpina-waarden!

Maar het deel over de sales ervan en het te grote aandeel van die goedkoopste ketel in het gelimiteerde productie-aantal (van het ganse merk) was weldegelijk een "issue" waar ze onvoldoende rekening mee hadden gehouden. Althans: dat is me toch zo verteld door eoa Alpina-peet tijdens een babbel op een beursstand. Klinkt ook niet onzinnig, tbh.

5 uren geleden, Maxime S zei:

Een D3 kostte daarenboven minstens evenveel (of zelfs meer) dan een E9x 325d die toen nog een 6 cilinder diesel was én voor de liefhebber, eigenlijk de leukere en betere auto was. 

Klopt, maar feit blijft dat de D3 toen (met 4-cilinder) in directe vergelijking met BMW-motorisaties significant goedkoper was dan de D3 nu. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

 

Okay, ik betwist niet. Zeker niet het deel over de incompatibiliteit met de Alpina-waarden!

Maar het deel over de sales ervan en het te grote aandeel van die goedkoopste ketel in het gelimiteerde productie-aantal (van het ganse merk) was weldegelijk een "issue" waar ze onvoldoende rekening mee hadden gehouden. Althans: dat is me toch zo verteld door eoa Alpina-peet tijdens een babbel op een beursstand. Klinkt ook niet onzinnig, tbh.

Lijkt me eerlijk gezegd een vreemde uitleg.
In die tijd was er toch nog geen strenge beperking qua gemiddelde CO2 uitstoot op de totaal geproduceerde vloot? En mocht dat zo geweest zijn, dan was een CO2-vriendelijke 4 pitter toch meer een zegen dan een vloek?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Maxime S zei:

Lijkt me eerlijk gezegd een vreemde uitleg.

Kan, heb 't iig niet zelf uitgevonden :)

9 minuten geleden, Maxime S zei:

In die tijd was er toch nog geen strenge beperking qua gemiddelde CO2 uitstoot op de totaal geproduceerde vloot?

Geen idee. Misschien wel afspraken/quota mbt productie? Hetzij met BMW zelf, hetzij in termen van hun erkenning als kleinconstructeur?  Honestly don't know.

9 minuten geleden, Maxime S zei:

En mocht dat zo geweest zijn, dan was een CO2-vriendelijke 4 pitter toch meer een zegen dan een vloek?

Niet als ze door hun kleinschaligheid nog altijd ruim hun (hoge) target halen en ze dus die 4-pitter niet nodig hebben.
Nog veel minder als ze ondertussen hun quota opgesoupeerd zien en grotere modellen voor bigger markets moeten verschuiven naar een volgend productiejaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Maxime S said:

Klopt!

In 'mijn tijd' bij ALPINA deden ze rond de 2.000 auto's per jaar wereldwijd. 
Dat is eigenlijk peanuts... 

hoeveel autos maken ze nu per jaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Mich zei:

hoeveel autos maken ze nu per jaar?

Weet ik eigenlijk niet meer...

In Belgie is de vraag wat geminderd. 
In de beste jaren (in het begin van de F3x) met 6 cilinder diesel, zaten we aan een ongeveer 20 auto's per jaar.
Maar weet niet of de vraag in de rest van Europa mee gedaald is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, William Blake zei:

Proper BMW

Is dit Engels? (Jou kennende zal dat wel zo zijn... :D ) Dan ga ik akkoord.

Als dit wat scheef Nederlands is, dan ga ik niet akkoord, dan moet dat "Proper, Alpina!" zijn (ook al is BMW meerderheidsaandeelhouder) en is het contrast met wat BMW met de M3/M4 heeft gescheten, extreem groot. :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het is mij nu al een paar keer opgevallen dat die ook geleverd worden met de Adaptieve Led ipv Laser. Had gedacht dat dat direct Laser zou zijn op zo een auto.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ziet wat die laserlichten méér kosten in optie ... en ik las nog maar weinig gebruikerservaringen dat het écht een significant verschil is tov de full adaptive led lichten.  Ze werken ook maar vanaf 70 km/u (oid) als je lichten full automatic staan (dus als je lichtassistent 't grootlicht op zit, niét als jij 't manueel op zet), als het écht donker is, ze gaan ook niet op als het regent, sowieso niet als er tegenliggers zijn, enz. Dus in België gaat het extra laserlicht gewoonweg quasi nooit aan. Om daar dan 1.200 tot 1.700 euro extra voor te dokken - neen dank je. En dan krijg je nog van die lelijke lichtblauwe plasticdingen in je koplampcluster ook.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid