Ga naar inhoud

Volkswagen Golf 8


Framfy

Aanbevolen berichten

Een mens gaat niet verwonderd zijn dat ze de klassieke weg blijven bewandelen. Maar ik had toch stiekem gehoopt dat ze voor dit model opnieuw wat verfrissend gingen doen. 

Want tussen de Golf 5, de 6 en de 7 is er haast geen verschil. Ik kan de 6 en de 7 nog altijd niet van mekaar onderscheiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koplampen zijn wel lelijk, voor de rest is het weer de saaiheid zelve.

 

Ben benieuwd naar de eerste indrukken van het interieur, want dat ziet er op de foto's maar goedkoop uit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Conservatieve verderzetting, maar daarom geen slechte zaak IMO.

Dat is zo een auto die niemand lelijk kan vinden denk ik.

Inderdaad.

En VW kan/mag dat doen met de Golf.

Niet meteen superspannend design maar wel gewoon solide, degelijk en klassevol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1, de 4 en de 7 zijn het mooist.
De 5 ook in bepaalde uitvoeringen, als die maar xenon heeft en getinte achterlichten (R32, Pirelli edition, 30 jahre edition)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, ir_fuel said:

Conservatieve verderzetting, maar daarom geen slechte zaak IMO.

Dat is zo een auto die niemand lelijk kan vinden denk ik.

Zakelijk gezien is het logisch.

Al stel ik me de vraag of het niet tijd was om het design opnieuw een goed te veranderen. De 5, 6, 7 en 8 zijn echt wel zuiver evoluties. Het zijn bijna meer facelifts dan echt nieuwe modellen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een switch naar hybride of electrisch zie ik twee marketing scenarios: de novelty van electrisch benadrukken met een apart design, vooral iets voor de pioniers, of de vaste waarden van het merk benadrukken met het behoud van het oude design, dat is voor het breder publiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Dimitri zei:

Koplampen zijn wel lelijk, voor de rest is het weer de saaiheid zelve.

 

Ben benieuwd naar de eerste indrukken van het interieur, want dat ziet er op de foto's maar goedkoop uit.

Valt me ook wat tegen vergeleken met de 7.5...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, tuscani zei:

mooi, maar de voorlichten liggen precies laag in verhouding?

Stoort mij ook, voor de rest wel ok, meer niet. 

Ik ben wel benieuwd naar de GTI en R. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Golf, wat een icoon. :inlove: Zo'n waanzinnig belangrijk model, altijd een feestje als er een (volledig) nieuw model wordt gelanceerd.

Qua exterieur weinig nieuws, alleen de snuit is wat wennen. Interieur is er wel een pak moderner op geworden.

De I, IV en VII zijn zoals @Lotuzzz al zei misschien wel de mooiste/beste geweest. De V vond ik vooral belangrijk omwille van de heropleving van de GTI en de VI was in feite een grondige facelift dus minder relevant. De lancering van de VII heb ik van zeer nabij beleefd, was toen echt zwaar onder de indruk van de technische vooruitgang (was ook pré dieselgate), bijna niet te geloven dat dit al 7 jaar geleden is...

Wel grappig dat ze voor de 'generatie's' foto dezelfde achtergrond gebruiken als toen. :D

7.jpg.ad5e70878538b6937c25e46065a42f94.jpg

8.jpg.fd966a78c4fe42a5ccba76177bc7c23c.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zakelijk gezien is het logisch.

Al stel ik me de vraag of het niet tijd was om het design opnieuw een goed te veranderen. De 5, 6, 7 en 8 zijn echt wel zuiver evoluties. Het zijn bijna meer facelifts dan echt nieuwe modellen. 

De Mk3 was de laatste met echt 'visuele' bumpers. Sinds de Mk4 is de bumper meer met de carrosserie 'versmolten', waardoor je weinig innovatieve dingen kan doen die opvallen.

 

Mk1 begon met smalle chromé bumpers, plastic vanaf de facelift (opvallende wijziging)

 

Mk2: smalle plastic bumpers en vanaf de facelift dikke bumpers (opvallende wijziging)

 

Mk3: dikke ongespoten plastic bumpers, standaard in kleur vanaf de facelift (opvallende wijziging), maar nog duidelijk te 'herkennen als bumper. Vanaf eind de jaren 80 begonnen dikke ipv smalle bumpers de nieuwe standaard te worden bij de meeste merken. Dikke bumpers zijn een opvallende stijlwijziging tegenover de smalle bumpers. Dat plus de overgang van ronde koplampen naar meer rechthoekige liggende koplampen, weglaten van chroom details (meer plastiekerige en moderne look).

 

Mk4: bumpers zo gevormd dat ze haast 'naadloos' (op de visuele naad na dan) overgaan in de carrosserievorm, ipv een duidelijk zichtbare en voelbare rand, en standaard in koetswerkkleur (opvallende wijziging). De Mk4 krijgt ook een groeischeut en is een pak 'dikker' (letterlijk dan) vergeleken met de slankere voorgangers. Vanaf dan (midden-eind jaren '90) is de trend bij veel merken ingezet om de bumpers meer te laten 'samenvloeien' met de carrosserie.

 

Welke opvallende stijlwijzigingen kan je dan nog doen aan 't exterieur? In mijn ogen is de eeuwwisseling een beetje het hoogtepunt op vlak van 'design innovatie'. Ik heb het dan niet over extra snufjes en gadgets (dat blijft altijd wel evolueren), maar puur over de basis; een moderne auto met genoeg comfort, vergeleken met het gros van de auto's uit de jaren '70 en '80. Ik vind veel auto's vanaf halfweg en eind de jaren '90 er nog steeds modern en soms zelfs tijdloos uitzien. Tuurlijk, het design oogt bij veel modellen wel gedateerd (Golf Mk5 bvb), maar visuele ouderdom en gebruikssporen vertroebelen dat beeld ook wel wat. Velen zullen misschien lachen maar ik vind bvb een Opel Astra G nog steeds een erg knappe auto die er niet verouderd uitziet (een proper exemplaar zonder blutsen en doffe vergeelde koplampen). Idem met de eerste Seat Leon bvb. De Golf Mk4 en de eerste Audi A3 ogen ook wat gedateerd vergeleken met de opvolger, maar dat blijven moderne auto's en in propere staat zelfs knap. Van de meeste die je nog ziet rijden zie je echter dat ze al 15-20 jaar rondrijden, vaak met wat smakeloze mods zoals met Auto 5 folie geblindeerde achterruiten en doffe koplampen waardoor dat oogt als oud gedateerd hok.

 

De Mk5 valt nog goed te onderscheiden van de Mk4 door de nog bollere vormen en koplampen, de Mk6 ook wel door alles terug wat strakker te trekken (weglaten van stootlijsten, led lampen...) Maar vanaf dan kan je niet veel meer doen dan alles misschien nog wat strakker te trekken en eens een ander motiefje in de voor- en achterlichten en nog veel meer electronica vanbinnen. Tenminste wil je het ding nog kunnen herkennen als Golf. Ze kunnen bij moderne auto's vanaf de jaren 2000 geen echt grote opvallende vernieuwing meer brengen in het design (zoals de bumper evolutie), zolang ze geen zwevende auto's of zo uitvinden. Het blijft in de essentie een koets met 4 wielen. Misschien zoals de Macbook opeens een 'unibody' zonder bumpers, met een 'afstotend' systeem zoals je 2 magneten met gelijke polen tegen elkaar probeert te duwen, als bumper? default_biggrin.gif

 

 

 

mooi, maar de voorlichten liggen precies laag in verhouding?

'Kijkt' nogal sip zo... Iets wat helaas een trend lijkt te worden. Neus zal ook wel zo laag zijn ivm veiligheid voor voetgangers etc. zeker?

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkant doet me iets te veel aan een Megane denken. En dat is geen compliment. 
Maar voor de rest mooie, degelijke auto. 

Mooier dan sommige andere 'premium' FWD's in dat segment :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Logische evolutie inderdaad, en groot genoeg voor elk modaal jong gezin, zou ik zeggen.

Wel grappig dat iedereen nu opeens terug wil naar een manuele bak, nadat vw zoveel moeite heeft gedaan om ons allemaal  in een DSG te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfecte opvolger van de 7 vorige.

Absoluut geen verrassing qua design, hooguit een zachte evolutie. What's not to like? Typische neusvorm van vandaag (voetgangersbescherming). Scherp getekende lijnen, maar geen excessen of speciallekes. Voor iedereen aanvaardbaar en daarom (business wise) een goede zet. Minder "sprekend" dan een verrassend of extravert gestylede auto. Maar in één adem ook mooier dan b.v. de nieuwe BMW '1. Kan zich zonder schamen naast een nieuwe Benz A stellen.

Langs binnen wel méér dan een zachte evolutie - gelukkig. Achilleshiel van de Golf 7 was z'n doodsaaie interieur en dashboard. De wat Audi-styled dash vind ik fris ogen. Helemaal bij de tijd, terug.

Geslaagd. Verderzetting succes verzekerd (gesteld dat de 'juiste' motorisaties voor heersende en komende tijden en fiscaliteit beschikbaar zullen zijn voor een correcte prijs).

 

Edit: ook hier toch één sterk minpunt qua design: STOP MET DIE VERDOMD AFGRIJSELIJKE BICOLOR-VELGEN. Het is echt genoeg geweest. Graag terug naar stijl, nu, als 't kan? :cry: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid