Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
13 uren geleden, gTa zei:

Mocht ik dit gekocht hebben of geadviseerd hebben ifv stijl, zou je helemaal gelijk hebben. Gelukkig denk ik niet zo unilateraal :D
't Is trouwens niet mijn fiets, maar die van mijn madam! En ik vind dat ook écht hondslelijk, for the record.

Waarom zit daar zo'n opplooibaar stuur op? Dat steek je toch niet snel snel in je koffer. :D

Geplaatst:
Zojuist, tuscani zei:

Waarom zit daar zo'n opplooibaar stuur op? Dat steek je toch niet snel snel in je koffer. :D

De Tern GSD is ontworpen om op kleine city appartments geparkeerd te kunnen worden.
Achteraan heeft-ie 4 steunpuntjes en je kan 'm verrassend eenvoudig op z'n kont tillen.
Daarna stuur inklappen en die heeft een vloeropp van ca. 40 op 70 cm nodig om gestald te worden.

GSD-G2-verticalparking.jpg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ah oké zo. Ook nog een ferm porsche kleurtje trouwens. 

Geplaatst:

En in de koffer moet niet: die past effectief op een fietsdrager voor op de trekhaak, itt bakfietsen die je nooit zo mee kan nemen (op reis bv).
Nu, heb dat wel nog niet getest, maar is me op 't hart gedrukt dat het wel gaat. Benieuwd naar, tbh. Zou kunnen dat we 'm mee nemen naar CH deze zomer.

Geplaatst:
Zojuist, tuscani zei:

Ah oké zo. Ook nog een ferm porsche kleurtje trouwens. 

Is effectief zo  :lolz:  deed mij ook meteen aan Porsche PTS gamma denken ?  

Er is nu dat blauwgrijs dat wij kochten, de andere 2 kleuren zijn een flat muisgrijs en een soort oranjerood (lava). Helemaal "mode" qua sportkarkleuren.
Dat lichtblauw idem en idd dat paarsrood van hierboven lijkt wel wat op rubystone :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ah ja, een vraag nog voor eigenaars van dure (elektrische of non-elektrische) fietsen: quid inzake tracker (als aanvulling op een degelijk slot & een diefstalverzekering)?
Dus een dingske dat via GPS-locatie en een SIM-kaartje de locatie doorgeeft aan een app, om zo je fiets te kunnen localiseren en (optioneel, wel gewenst) te deactiveren.

@Jokke_vlo toch even bevragen, hiervoor.

En anderen? @flupke73 of @Jupke of @Lotuzzz of anderen met zicht op goei producten op dat vlak?
Heb jij jullie fietsen op dat vlak beveiligd @Tjeu?

Ik zag b.v. al een tracker die je binnenin een Bosch-motor kan inpluggen en die dus zichzelf oplaadt van zodra je fietst. Ben wel ff de naam kwijt, zou 't weer moeten opzoeken.

Graag advies.

Geplaatst:

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ook wel benieuwd naar!

Geplaatst:

@gTa koopt een auto op basis van de praktische kant ipv looks

@gTa koopt een fiets op basis van de praktische kant ipv looks

Ik wacht vol spanning op de volgende posts van @gTa in het kledij topic

:D 

• Grappig 1
Geplaatst:
33 minuten geleden, gTa zei:

Ah ja, een vraag nog voor eigenaars van dure (elektrische of non-elektrische) fietsen: quid inzake tracker (als aanvulling op een degelijk slot & een diefstalverzekering)?
Dus een dingske dat via GPS-locatie en een SIM-kaartje de locatie doorgeeft aan een app, om zo je fiets te kunnen localiseren en (optioneel, wel gewenst) te deactiveren.

@Jokke_vlo toch even bevragen, hiervoor.

En anderen? @flupke73 of @Jupke of @Lotuzzz of anderen met zicht op goei producten op dat vlak?
Heb jij jullie fietsen op dat vlak beveiligd @Tjeu?

Ik zag b.v. al een tracker die je binnenin een Bosch-motor kan inpluggen en die dus zichzelf oplaadt van zodra je fietst. Ben wel ff de naam kwijt, zou 't weer moeten opzoeken.

Graag advies.

Geen beveiliging bij ons. We hebben met opzet een niet-aantrekkelijk model genomen, dat verkleint de kans van diefstal al aanzienlijk (lees geen Urban Arrow waar er minimaal een per dag in Gent wordt gestolen). De onze heeft ook geen Bosch motor of accu, wat opnieuw de kans verkleint. (dat maakt hem ook wel minder goed, zeker die nieuwe bosch motoren zijn pakken beter)
Hij is ook in een kleurencombi waar er maar een van is. Die zie je van ver rijden en doordat we er zovaak mee rijden en in een dorp wonen kent iedereen die fiets en ons. Als daar een ander mee zou rijden, zal dat snel gespot worden. 

Daarnaast rijden we vooral buiten de stad, waar diefstal iets minder een probleem is, het is al een succes als ik er hoegenaamd aan denk om hem op slot te doen. 
Wanneer hij in de parking van Sint-Pieters staat ben ik wel minder gerust. Maar daar gaat de elektrische met abus slot aan de reling. Voor mijn bakfiets vergeet ik altijd om het slot uit mijn gewone fiets te halen en die staat dan ook gewoon met zijn eigen slotje in achterwiel vast. 

Voor diefstal verzekering hebben we destijds wel gekeken. Was 140 euro per jaar. Gingen we nemen, maar dan vergeten... Er zit dus niets van verzekering op. Ga ik voor de elektrische mss wel nog eens naar kijken, zeker nu er een nieuwe batterij onder zit (+800 euro...) is die toch weer ietske waard. 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
1 uur terug, bud wijzer zei:

Thx, ga ik toch's aan mijn dochter tonen.

Ik was sowieso van in't begin al geen voorstander van zo'n bakfietsbeest. Dit lijk me echt zoveel handiger.

Er zijn heel wat valabele alternatieven voor een Tern GSD. 't Loont best wel om even marktonderzoek te doen, verschillende fietsen te gaan bekijken. Prijzen gaan namelijk van een kleine 2.000 euro tot bijna 10.000 euro.

Vooraf: oplossingen voor bagage, vervoer van kinderen, enz. hebben alle merken wel, de één al wat meer dan de ander ... maar er is ook veel generiek spul te krijgen (dus niet merkspecifiek) en vaak is dat (veel) goedkoper.
De twee grote fietstassen van Tern b.v. kosten b.v. 250 euro ... slik ... terwijl er veel gerief te vinden is dat heel wat beter geprijsd is. (Anderzijds: 't is wel top gerief en als je dan toch 7k aan een fiets hangt........)

Ik heb ook vaak de (technische) details vergeleken maar ben helemaal niet geschoold of ervaren inzake parts/onderdelen. Of het ene merk/type vork dan beter is dan een ander, weet ik b.v. niet.
Dus op dat vlak wil ik geen uitspraken doen. Als ik praat over degelijkheid, kwaliteit, enz. dan gaat 't over de mate waarin fietsen doordacht zijn/ogen, proper weggewerkte leidingen, voorzieningen voor tal van opties, lasnaden, lakkwaliteit, enz.

Eén van de goedkopere longtails is de Rad Power Radwagon. Enkel online te krijgen (wat een nadeel is als je service wil voor verkoop, afstellen, herstellingen, enz.): https://radpowerbikes.eu/products/radwagon-electric-cargo-bike?variant=32469828141149.
De leukere kleuren zijn altijd meteen nadat er een batch beschikbaar wordt, uitverkocht ... dus als je er eentje wil die niét zwart is, moet je chance hebben ?   Ik ken 3 mensen die er zo ene hebben, tot nu toe zijn ze er alledrie tevreden van.
Heb er zelf met 1'tje gereden (stond wel niet op mijn lichaamslengte afgesteld, wou niet aan de zadelhoogte morren) en dat reed behoorlijk goed.  Frame lijkt me degelijk gemaakt, Afmontage is eerder basic. Ook enkel met ketting te krijgen.
Qua wielen zit die met z'n 22" eigenlijk zowat tussen de 2 'standaarden' in, maar dat lijkt me geen nadeel. Rijdt daardoor een zuchtje minder wiebelig aan trage snelheid (minder dan stapsnelheid, dus) maar blijft erg wendbaar en hoogte bagagevlak blijft laag.

Eén van de allereerste merken die longtails maakte, was het Italiaanse Bicicapace. Goeie vriendin van ons (doopmeter van Elliott) heeft er eentje en daar had ik persoonlijk niet zo'n goed gevoel op. Was de eerste 20" waar ik op reed, dus met een korrel zout (je moet daar wat aan wennen).
Frame voelt wel niet zo degelijk/sturdy als bij de bulky ogende (en gebouwde) concurrenten. Keerzijde v/d medaille: ze ogen wel veel fijner (dus velen vinden ze mooier).
Afaik ook niet met riemaandrijving te krijgen (dat was voor mij een vereiste), maar zit ook wel aan de aangenamere kant van 't budgetspectrum en je kan ze redelijk vlot in verschillende kleuren krijgen.

Samen met Bicicapace is Yuba ook al een ervaren speler in die markt. Ooit enkel in de niche van reis- en cargofietsen actief, ondertussen ook sterk aanbod in longtails. 
Ze hebben 3 verschillende modellen, zowel geëlektrificeerd als met zuivere benenpower (afaik). De Mundo is de grootste, die kom je ook 't meest tegen.
Ik heb er nooit op gereden dus durf geen uitspraken te doen, ik lees wel redelijk wat goeds. Heb er wel enkele live gezien en ze ogen funky en ook wat "fijner" zoals een Bicicapace, dus minder blokkerig/sturdy als een Bike43 of Tern oid. Wat mooier, quoi.

Een ander Italiaans merk is Veloe. Had ik tot vorige zaterdag enkel online gezien, maar dan heb ik verschillende versies gezien en 1 testgereden bij de bike shop waar we onze Tern kochten. Zéér door gecharmeerd!
Ziet en voelt er degelijk uit, imo beter dan Bicicapace. Oogt ook verrassend modern en is naar mijn mening één van de meest normaal (en dus knapst of minst lelijk) ogende longtails.
Grootste verschil (niet enkel qua looks) is z'n 24" wielen. Kinderen zitten dus wel wat hoger dan op een 20" maar de fiets rijdt ook 't meeste van alle die 'k testte (samen met de Bergamont) als een normale (elektrische) fiets.
Naar mijn aanvoelen (na 't rondhoren) ook 't makkelijkst verkrijgbaar, momenteel. Redelijk wat dealers hebben een kleine stock, dus je kan er snel aan geraken.

Zeker het vermelden waard is de Bike43, voor zover ik weet eigenlijk Belgisch (worden iig in Brussel geassembleerd, mogelijks kent @Jokke_vlo die mannen/vrouwen, no idea).
Meest opvallende is de keuze voor 2 formaten wielen: vooraan 24" (moo rij- en stuurgedrag, comfort bij 't overrollen van oneffenheden, enz.) en achteraan 20" (om een laag frame te hebben achteraan, moo laag zwaartepunt).
Afaik (nog) niet met riemaandrijving te krijgen, maar naar verluidt werkt men aan een sneltreintempo aan een 2e Bike43 longtail waar met Gates belt drive.
Voelde heeel solide aan, erg lang achterframe (en toch maar minimaal langer dan een gewone fiets).

Ook in @Jokke_vlo zijn portefeuille zit er een longtail, heb nl. vorige week donderdag voor 't eerst de Bergamont E-Cargoville LT live gezien en even kort gereden. Wat 't felste opviel is z'n grootte: grote wielen, hoge overstap over de middenbuis (vrouwen vinden dat minder handig) maar navenant stabiel rijgedrag.
Frame ziet en voelt extreem stabiel. Lijkt me een fiets die eigenlijk perfect tot speed pedelec te upscalen valt, zo stabiel voelt die. Maar 't is wel een serieus bakbeest, is duidelijk groter dan b.v. de allerkleinste 20" modellen. Als je ruimte genoeg hebt om te stallen en je rijdt liefst op een "klassiek aanvoelende" longtail: zeker te bekijken.
Voor mij opnieuw een nadeel: tot nu toe niet met riemaandrijving te krijgen. Maar misschien komt dat nog.

De Tern GSD (en de kleinere HSD, die kan evt ook volstaan, check het zeker) wordt door iedereen in de sector (of toch deze die ik sprak/las :D ) als het nec plus ultra getipt. Bouw- en afwerkingskwaliteit zijn, net zoals de doordachtheid van 't ontwerp, voorzieningen voor opties en accessoires, enz., echt onovertroffen. De vanop 't stuur te unlocken, brede en ultrastabiele standaard b.v. kwam ik bij geen enkele andere fiets gezien. Qua rijden: 't is ook hier 't meest van al wennen, omdat 't een 20" model is, maar de stabiliteit en wendbaarheid is top. Ook op snelheid: de Tern was de enige 20" longtail die ik aan bijna 30 per uur met een volwassen persoon achterop (mag tot 200 kg wegen all-in, dus 170-tal kg laadvermogen, zoals veel longtails trouwens) eigenlijk volledig stabiel ervaarde: het frame is werkelijk extreem sturdy en er zit niks van flex in, ook niet met quasi maximale belading. Impressive. Groot nadeel bij Tern is dat ze extreem gewild zijn (dus ook diefstalgevoelig) en dat ze bijna nergens stock hebben, dus bestellen en wachten (maar momenteel kan je van de productiebatch van na de zomer kopen, voorziene levering september/oktober).
Heb even getwijfeld om meteen de sprong naar de R14 te maken, maar mevrouw vond het welletjes en ziet weinig nut in de dubbele batterij. En de Rohloff is, hoe goed ook, niet echt een meerwaarde voor ons, denk ik. Al is het voor mij wel een extreem hebbeding, zo'n machtige mechaniek die dingen ❤️ 

Er zullen er zeker nog zijn, maar dat zijn de fietsen die ik bekeek of testte.

Geplaatst:
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

@gTa koopt een auto op basis van de praktische kant ipv looks

@gTa koopt een fiets op basis van de praktische kant ipv looks

Ik wacht vol spanning op de volgende posts van @gTa in het kledij topic

:D 

:lolz: 

Ik heb dat al gedaan! @Porker zal daarmee instemmen want hij was al 2 of 3 keer getuige van mijn cargoshorts, zéér geliefde broeken voor events zoals LeMans24 :D 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Smijt er een Airtag in.

Zo wijs ❤️  Kende ik niet.
Mooi ook. Zou meteen zo'n dingen aan keychain ed hangen. :D

Zal vermoedelijk enkel werken met Apple/iOS devices?

Geplaatst:

Van die trackers vraag ik me wel af: hoe makkelijk kan een dief die uitschakelen? Ofte, hoe efficiënt is dat? 

Geplaatst:
6 minuten geleden, Tjeu zei:

Van die trackers vraag ik me wel af: hoe makkelijk kan een dief die uitschakelen? Ofte, hoe efficiënt is dat? 

Terecht. Las al wat bij erover en veel trackers worden aangeprezen met onzichtbaarheid of makkelijk te verbergen.
De binnenin een framebuis te verbergen exemplaren die binnenin de motor aangekoppeld worden, en dus eigenlijk compleet onzichtbaar zijn, genieten momenteel (conceptueel) m'n voorkeur.

Geplaatst:
6 minutes ago, gTa said:

Zo wijs ❤️  Kende ik niet.
Mooi ook. Zou meteen zo'n dingen aan keychain ed hangen. :D

Ik heb er 3 in gebruik.

Huissleutels, sleutels van opslagruimte en in mijn portefeuille.

6 minutes ago, gTa said:

Zal vermoedelijk enkel werken met Apple/iOS devices?

Klopt. Dat is ook de sterkte / zwakte van het systeem. Je hebt geen GPS erin wat er voor zorgt dat die batterij jaren meegaat, en je ook geen abo ofzo moet hebben. Dankzij de miljoenen iPhones die rondzwerven werkt dat gewoon. Telkens die tracker in de buurt van iemand zijn telefoon komt wordt die automatisch geupdate qua laatste locatie.

Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

Ik heb er 3 in gebruik.

Huissleutels, sleutels van opslagruimte en in mijn portefeuille.

Klopt. Dat is ook de sterkte / zwakte van het systeem. Je hebt geen GPS erin wat er voor zorgt dat die batterij jaren meegaat, en je ook geen abo ofzo moet hebben. Dankzij de miljoenen iPhones die rondzwerven werkt dat gewoon. Telkens die tracker in de buurt van iemand zijn telefoon komt wordt die automatisch geupdate qua laatste locatie.

Waauw, zalig. Mochten we Apple devices hebben, ik nam dat ook meteen in gebruik.

Helaas ?

Geplaatst:
Just now, gTa said:

Terecht. Las al wat bij erover en veel trackers worden aangeprezen met onzichtbaarheid of makkelijk te verbergen.
De binnenin een framebuis te verbergen exemplaren die binnenin de motor aangekoppeld worden, en dus eigenlijk compleet onzichtbaar zijn, genieten momenteel (conceptueel) m'n voorkeur.

Overschat het nut ook niet van die dingen.

Wij hebben het destijds met e-steps gezien. We konden die tot op de meter volgen. Hebben er zo eentje gestolen gezien in Antwerpen, konden die over de E19 volgen, zelfs gezien dat de dief gestopt is om te gaan tanken en dan in een of andere niet nader te noemen Brusselse gemeente gestopt. Daar is de step dan een gebouw binnen gegaan.

Je komt met al die info bij de politie en daar blijft het dan bij. Je denkt toch niet dat ze een huiszoeking gaan doen voor een gepikte step/fiets/ .... ?

Geplaatst:
4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wij hebben het destijds met e-steps gezien. We konden die tot op de meter volgen. Hebben er zo eentje gestolen gezien in Antwerpen, konden die over de E19 volgen, zelfs gezien dat de dief gestopt is om te gaan tanken en dan in een of andere niet nader te noemen Brusselse gemeente gestopt. Daar is de step dan een gebouw binnen gegaan.

Je komt met al die info bij de politie en daar blijft het dan bij. Je denkt toch niet dat ze een huiszoeking gaan doen voor een gepikte step/fiets/ .... ?

Klopt helemaal. Beter is voorkomen (slim stallen, afsluiten) en verzekeren tegen diefstal.

Al lees ik wel dat de inzet van politie in dit thema wel snel evolueert. Een woning binnendringen zonder titel gaat de Belgische politie uiteraard niet doen en een mandaat gaan ze niet snel krijgen énkel op basis van de locatiegegevens van zo'n toepassing ... maar in NL begint dat stilaan wél al (obv protocolafspraken tussen politie en parketten)! Dus ik hoop dat dat er hier ook wel zit aan te komen.

Geplaatst:

Maar ik snap wel het probleem bij een fiets als transportmiddel. Als hobby-fietser laat je dat ding nooit achter, maar als je, ikzegmaarwat, met je kroost naar de Paw Patrol voorstelling in het Capitole in Gent moet op een zondagnamiddag staat dat ding daar natuurlijk wel een paar uur onbewaakt.

Geplaatst:
24 minuten geleden, ir_fuel zei:

ik zou vooral verwachten dat ze die trackers weten zitten (bij de populaire fietsen) en in de bestelwagen op de juiste plaats het ding neutraliseren (verwijderen of op de juiste plaats even klein gaatje boren ofzo waardoor het ding stuk is) 

In een motor kunnen ze dat wss heel goed verstoppen. In het frame lijkt me niet dat ze dat einde en ver kunnen gaan verstoppen - kan zeker mis zijn- en dus makkelijker te neutraliseren. 
Maar geen verstand van, enkel vermoedens die het voor mij 4 jaar terug niet de moeite maakten om de meerprijs te betalen. Nu, in die tijd is ook al veel veranderd. 

En daarnaast ook wat jij zegt, maar weten waar hij is is altijd meer positief dan geen idee hebben waar hij is. Kan je toch op zijn minst al eens gaan aanbellen. 

Geplaatst:
55 minuten geleden, gTa zei:

Waauw, zalig. Mochten we Apple devices hebben, ik nam dat ook meteen in gebruik.

Helaas ?

Vergelijkbaar ding van Samsung met - helaas - een veel kleiner draagvlak. Werkt namelijk blijkbaar enkel met Galaxy modellen.
Dus met een basic Samsung model niet...Daar waar het bij Apple bij elke iPhone werkt.

https://www.coolblue.be/nl/product/883556/samsung-galaxy-smarttag-black.html?cmt=c_a%2Ccid_15826001911%2Caid_134573996840%2Ctid_aud-918309158096%3Apla-300831913894%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=EAIaIQobChMIsLLeo63N-AIVyYTVCh2nmQNLEAQYASABEgIBs_D_BwE

Universeel ding, werkt op zowel iOS als Android.

https://be.tile.com/en/products?utm_campaign=16967122970&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=593562881406&utm_term=what is tile-b&adgroup=135905777499&gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMIs8SJ_K_N-AIVB4bVCh2P1wc3EAAYASAAEgLCCfD_BwE

Geplaatst:
1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

@gTa naar Benno niet gekeken?

Grote wielen :inlove: 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid