Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Elektrische fietsen zijn blijkbaar minder een probleem qua levering. M’n ouders hebben 2-3 weken terug twee Scott’s besteld en konden deze vandaag al gaan halen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt en gaat met vlagen, ook bij ons. Dan plots krijgt ge wat binnen daarna valt het weer stil…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, na meer dan 2.200km is het tijd voor een verslagje van de Klever, weliswaar zonder foto's :D 

Waarom de Klever?
Voor ik verhuisde was mijn woonwerkverkeer iets van een 32km per dag, iets dat perfect doenbaar was met een crossfiets en een rugzak. Maar ondertussen liggen de kaarten anders en is de afstand opgelopen tot net geen 80km/dag. 
De keuze voor een speedpedelec was dus een logisch gevolg maar welke?
Omdat ik door weer en wind rij, had ik het wel gehad met het smeren van de ketting wat de keuze voor een riemaandrijving tot een vereiste maakte. Automatisch kwam ik dan uit bij RM, Stromer en Klever.
Stromer viel al zeer snel af omwille van de negatieve gebruikerservaringen die ik online terugvond op het speedpedelecforum (ex-stromerforum). Ervaringen die trouwens bevestigt kunnen worden door onze enigste eigen Greg :D 
Qua looks staat voor mij een RM op nummer 1, ik vind dat echt enorm knappe fietsen. Toch koos ik voor een Klever en wel om twee redenen:
- betere gebruikerservaringen terug te vinden
- mijn vertrouwde fietsenmaker verkoopt ze (ontdekte ik wel pas nadat ik de keuze al voor 99% gemaakt had en opzoek ging naar een dealer)

De fiets zelf
Ik koos uiteindelijk voor de Klever X Pinion 45, 600w motor met 1200Wh batterij in de kleur Peacock (foto's volgen nog..)
Over het design kan ik kort zijn, ik vind hem hondslelijk. 
Fiets heeft niet veel optiemogelijkheden tov concurrenten, een verende zadelpen is bv niet mogelijk. Er is wel een alternatief maar dat zou zijn prijs totaal niet waard zijn.
Persoonlijk mis ik geen verende zadelpen, ergens zorgt dat er voor dat ik wat kalmer rij op slechte wegen en ik denk dat de fiets me daar dankbaar voor is.
Voor mensen met een minder goede rug is het misschien een ander verhaal.. 
De remmen zijn echt sterk genoeg om het achterwiel van grond te krijgen bij een noodstop en de Pinion is echt een enorm gemak. Het schakelen gaat zonder problemen en de "stapjes" zijn niet te groot. Zelf rij ik meestal op 8 of 9 waarbij 12 het zwaarste is.
De bediening van het dashboard (ondersteuning en info) verloopt vlekkeloos, ook al draag je dikke handschoenen.
Enkel de claxon staat wat lastig gepositioneerd waardoor ik vaak zit te klungelen. Zonder handschoenen of met dunne handschoentjes is het geen probleem.
Over de bouwkwaliteit ben ik best tevreden en ik ben ook van mening dat wat er niet op zit ook niet kan kapot gaan.

Actieradius
De invloed van de ondersteuning is uiteraard serieus merkbaar al is die tussen de gemiddelde (2) en de maximale(3) minder dan verwacht. Het gaat hier over een verschil van hoop en al 5% op een terugrit (38-43%) terwijl de minste (1) ondersteuning maar een verbruik van 18% veroorzaakt. 
Wat wel van grote invloed is, is de temperatuur (logisch) en het gebruik van grootlicht. Dat laatste is echt opvallend en ik denk dat het zelfs van meer invloed is dan een temperatuurverschil van 10°.
In oktober heb ik 1 ritje gedaan bij mooi weer waarbij ik na 80KM nog een actieradius had van 21%, dit met een ondersteuning tussen 2 en 3 zonder gebruik van grootlicht. Op zich ben ik hier wel tevreden mee en rijden op ondersteuning 1 is echt geen ramp, dan wordt het een goede training zonder stikkapot te zijn.
Het laden van de batterij gaat zeer snel al is de lader niet van de stilste, gelukkig staat mijn fiets in een garage op te laden. Maar voor mensen die hun batterij er zouden uitnemen en laden op kantoor is dat toch een dingetje.. 

Het rijden
Toen ik hem bestelde, zei de fietsenboer al dat hij tot de snelste SP's op de markt behoort. En effectief, het is zo.
Op al die kilometers ben ik nog maar drie keer geklopt geweest : een Klever met ketting, een gewone opgedreven fiets en een opgedreven step.
Die laatste, geen grap, kwam mij voorbijgevlogen toen ik zelf 48-49 op de teller had.. Persoon in kwestie droeg zelfs geen helm.
En je leest het, de fiets komt boven de 45 km/u. Maximale snelheid die ik gezien heb, is 53 op de teller (48,6 volgens Garmin).
Het rijgedrag van de fiets vind ik echt goed, je kan die gemakkelijk overgooien zonder dat je plots in onbalans raakt.
Zelf rij ik ook met winterbanden rond en voor mensen die in de winter hun fiets willen blijven gebruiken is dat echt een must. Het verschil is enorm.
Je kan zelf wel uw rijgedrag aanpassen maar bij snelle acties veroorzaakt door een medeweggebruiker ben je blij om extra grip ter beschikking te hebben.

Ik zei het daarnet al maar de fiets behoort dus tot de snelsten. Wanneer het kalm is, laat ik mij soms verleiden om een "koerske" te doen tegen een andere SP. Ik zie jullie al denken, ja zo is het makkelijk met een motortje. Nu, dat is het eigenlijk niet. Het grootste verschil wordt gemaakt door degene die het langst tegen de begrenzer kan blijven duwen en de eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat de topmodellen van Stromer niet veel trager zijn. En als ze in het wiel zitten, dan krijg ik ze er niet uit tenzij er enkele bochten zijn. Vanaf ze op 1m zitten, wordt het gat snel groter.. Heerlijk om de dag te beginnen :D Om een idee van de inspanning te geven, mijn hartslag zit tijdens zo een inspanning boven het omslagpunt..  Dus trainen met een speedpedelec is zeker mogelijk.

De regeneratie van de motor zorgt er ook voor dat je eigenlijk zelden aan jouw rem moet komen tenzij je onverwacht moet remmen of volledig tot stilstand moet komen. Zeer fijne manier van fietsen.

Contra's
De pro's benoem ik niet apart, die kan je wel afleiden uit de tekst.  Enkel de betrouwbaarheid zal ik kort vermelden : tot hier toe nog geen enkel probleem gehad. Hopelijk blijft dit zo.
Enkele nadelen, soms ook al kort aangehaald:
- het lawaai van de remmen. Dat is echt luid met momenten, gelukkig heb ik die niet zo vaak nodig.
- als je bij het rijden tegen de begrenzer even de pedalen stilhoudt, kan je bijna niet anders dan te vertragen tot 42-43 per uur. Anders blijf je echt heel de tijd veel weerstand hebben, ook al zit terug onder de begrenzer.
- verbruik grootlicht. Dat is echt wel te veel naar mijn zin maar in het donker kan je niet anders. De lichtbundel van het normale licht is te beperkt om het wegdek voldoende te verlichten. 
- zadel, dit is natuurlijk zeer subjectief. Ik merk dat ik regelmatig last heb aan mijn zitbotjes. Misschien dat ik er een koerszadel opzet..
- batterij is er moeilijk uit te nemen bij een frame in de maat M. Gelukkig moet dit eigenlijk nooit in mijn geval..
- banden wisselen is geen sinecure. Omdat het ding zo zwaar is, is het niet zo makkelijk te hanteren maar kom.. Het lastigste vind ik het losmaken van de klem die de koppeling van de motorkabel beschermt, louter omwille van de plaatsing..
- kostprijs is met 7300 (ondertussen al hoger) niet min.. 

Enkele bedenkingen
De leasing loopt nog 30 maanden en soms denk ik wel eens na wat ik nadien zou doen.
Terug een SP of een gewone elektrische fiets? Of zelfs geen elektrische ondersteuning..
Het grootste nadeel van een gewone elektrische fiets is de beperking in snelheid, ik ben sowieso sneller met een gewone trekkingfiets. 
Ook ben ik al tot de vaststelling gekomen dat de snelheidswinst van een speed niet zo gigantisch groot is op mijn traject. Met mijn MTB ben ik bv. maar 22' trager (enkele rit). Dit is dan met rugzak en zware noppenbanden (kl*te Mavic). Dus een trekkingfiets met goedlopende banden, bagagedrager en opzetstuurtje gaat volgens mij nog doenbaar zijn. Enkel bij veel tegenwind zal het lastiger worden en is de vermoeidheid groter wat gericht trainen achteraf bemoeilijkt, waarbij de elektrische fiets weer in het voordeel is. Al moet ik mij bij de vraag stellen of dat gericht trainen nog wel zo een belangrijke factor is, zeker over een paar jaar. Competitie doe ik niet meer dus die enkele procentjes die ik minder ben doen er niet meer toe. En KOM's op Strava jaag ik niet na 🙂
Alleen zit je dan weer met het laden etc.. Ik ben er niet zo zot van, batterijen. De laatste maanden al iets te vaak geconfronteerd geweest met brand ten gevolge van een elektrische fiets/step.

Nog iets wat mij doet twijfelen: het gevaar op de SP. Ik zei al dat ik soms koerskes deed tegenover medeweggebruikers maar voor ik hier van alles naar mijn hoofd krijg, dit is telkens in veilige omstandigheden. Geen andere mensen in de buurt, open zicht en als ik merk dat de andere niet deftig kan sturen laat ik het los.
Maar ik kom natuurlijk heel wat anderen tegen.. Zo zijn er genoeg die in centra over de fietspaden vliegen, amper vertragen bij het inhalen van andere fietsers/voetgangers en zich overal tussengooien. Het is echt opvallend en ik ben er vrij zeker van dat de reglementering (terecht) strenger zal gemaakt worden.
Veel mensen op SP's zijn gewoon niet in staat om dat ding onder controle te houden en hebben geen flauw vermoeden welke risico's ze nemen. Zelf heb ik jarenlang aan competitiewielrennen gedaan en ben ik ondertussen een motorrijder, dus ik besef wel de kwetsbaarheid en de beperkte grip op twee wielen. Maar er zijn er helaas anderen.

Vorige week zag ik nog een SP op volle snelheid voorbij een fietsend gezin vliegen, moest een kindje plots 50cm hebben uitgeweken was het raak geweest. Onbegrijpelijk..

Ook werken SP's bij sommige mensen als een rode lap op een stier. Zo heeft een oude wielertoerist mij opzettelijk de kant willen inrijden toen ik hem rustig passeerde. Niet zo snugger om dat te proberen bij iemand die nog in massaspurten heeft meegedaan. 

Kortom, de kans dat er een nieuwe SP komt is klein. Moest er een elektrische fiets op de markt komen die 32-33 kan halen en een goede actieradius heeft, dan is het segment van de SP ten dode opgeschreven.
 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minutes ago, GTX said:

Moest er een elektrische fiets op de markt komen die 32-33 kan halen en een goede actieradius heeft, dan is het segment van de SP ten dode opgeschreven.
 

Dat roept @Jokke_vlo al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt he, zit mee in de lobby groep die hiervoor ijvert. Wat ik daar ondertussen gezien en geleerd heb is compleet gebrek aan buikgevoel en gezond boerenverstand. Heel de groene woke lobby heeft de overheden in handen.

Het is ronduit.......................ABSURD.

De reden dat ze het niet willen is oa: elke snelheidsverhoging=meer ongevallen. 

Ze rijden ZELF met speedpedeles, dus daar moet je afblijven 🙂 De reden om dat voorlopig niet aan te raken: we promoten de fiets, een fiets verbieden past daar niet in. Dat is dus een complete mindfuck, als je dat durft opmerken ben je de vijand. Het is ook ongelooflijk welke lange tenen dit soort mensen hebben. 

 

enz enz enz 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, GTX zei:

Ook werken SP's bij sommige mensen als een rode lap op een stier. Zo heeft een oude wielertoerist mij opzettelijk de kant willen inrijden toen ik hem rustig passeerde. Niet zo snugger om dat te proberen bij iemand die nog in massaspurten heeft meegedaan. 
 

I lol'd 🤭

Die gaat bij mij ook het gras afrijden en met wat chance de beek uitkuisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Echt he, zit mee in de lobby groep die hiervoor ijvert. Wat ik daar ondertussen gezien en geleerd heb is compleet gebrek aan buikgevoel en gezond boerenverstand. Heel de groene woke lobby heeft de overheden in handen.

Het is ronduit.......................ABSURD.

De reden dat ze het niet willen is oa: elke snelheidsverhoging=meer ongevallen. 

Ze rijden ZELF met speedpedeles, dus daar moet je afblijven 🙂 De reden om dat voorlopig niet aan te raken: we promoten de fiets, een fiets verbieden past daar niet in. Dat is dus een complete mindfuck, als je dat durft opmerken ben je de vijand. Het is ook ongelooflijk welke lange tenen dit soort mensen hebben

 

enz enz enz 

Fijnste ambtenaren om mee te werken😤

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verslag! Ik heb lang getwijfeld tussen de Klever en de Stromer ST3, normaal had ik al mijn eerste bevindingen kunnen neerpennen maar levering is verlaat naar mei 😔

Wat ik bij het testrijden van de Klever merkte was dat de batterij niet goed meer vastzat. Waardoor die bij elke bump even losschoot en dan door zijn eigen gewicht terug op zijn plaats kwam. Maar wel met gevolg dat je plots geen ondersteuning meer hebt. Dat voel je wel 😅 Nu, zo’n testfiets wordt nogal afgebrakt dus wie weet wat had die al te verduren gekregen ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het werk gaan ze ook een fiets lease plan invoeren. Dit topic ook eens grondig doornemen. De post van @GTX is alvast zeer nuttig/interessant. Als ik collega's zo hoor, zouden die allemaal voor een Stromer gaan. Maar slechts enkele hebben er al eentje (gehad). Gezien de afstand van 45 km enkel zou ik voor een SP gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 1/5/2022 om 01:43, Liquid Li0n zei:

Zus van een collega heeft het vorige maand ook voorgehad met het laden van zo'n fietsbatterij. Gewekt door hun rookdetectoren, 's nachts. 😲

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is toch kwestie van tijd tegen dat eens gebeurd met een elektrische auto die thuis oplaadt? Ben niet anti-EV, ben gewoon iets te goed opgeleid in elektrische branden 😬😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 99% van de gevallen is het ofwel Chinese bron, ofwel hebben de mensen er zelf aan zitten prullen zonder dat ze er iets van kennen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, 3000 zei:

Is toch kwestie van tijd tegen dat eens gebeurd met een elektrische auto die thuis oplaadt? Ben niet anti-EV, ben gewoon iets te goed opgeleid in elektrische branden 😬😀

't Heeft voordelen om de auto binnen te zetten, de auto en batterij is opgewarmd en da's efficiënter. Maar ik heb daar ook wel schrik voor moet ik zeggen. Ik heb een vrijstaande carport en ik zou die dingen idealiter altijd onder een carport opladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/3/2022 om 11:28, Jokke_vlo zei:

Het is ronduit.......................ABSURD.

De reden dat ze het niet willen is oa: elke snelheidsverhoging=meer ongevallen. 

Absurd? Gisteren ben ik op een spitsuur uit Leuven vertrokken, langs de vaart Leuven-Mechelen richting Wijgmaal. Wat was me dat! Een bende jonge gasten van school die doof waren voor een fietsbel. Speedpedelecs van beide kanten, soms moeilijk in te schatten of een tegenligger aan 25 of 45 per uur komt. En doorheen al het gewoel, ikke, wielertoerist. En potvolkoffie, de elektrische fietsers knalde recht voor mijn neus op mekaar. Ik was niet betrokken maar toch was ik er effe niet goed van (temeer omdat ik door een paar recente operaties zeer kwetsbaar ben op de fiets en een valpartij of botsing kan missen als kiespijn). 

Dat heeft me vanmorgen nog beziggehouden tijdens een zone 1/2 training. Wil je een gewone elektrische fiets aan 33 per uur, ben je gek? Jef en Jeanneke die zich tussen de wielertoeristen gaan mengen en voorbijsteken? Toen ik het hier las dacht ik eerst nog ... hey, klopt als een bus, 33 per uur is een toffe snelheid om te fietsen. Maar voor de occasionele onhandige, onervaren fietser? Om het in dezelfde blokletters neer te pennen: ABSURD. Laat het maar zijn zoals het is, please.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, knight-rider zei:

In 99% van de gevallen is het ofwel Chinese bron, ofwel hebben de mensen er zelf aan zitten prullen zonder dat ze er iets van kennen. 

Of het gaat over een beschadigde accu. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Logic zei:

Absurd? Gisteren ben ik op een spitsuur uit Leuven vertrokken, langs de vaart Leuven-Mechelen richting Wijgmaal. Wat was me dat! Een bende jonge gasten van school die doof waren voor een fietsbel. Speedpedelecs van beide kanten, soms moeilijk in te schatten of een tegenligger aan 25 of 45 per uur komt. En doorheen al het gewoel, ikke, wielertoerist. En potvolkoffie, de elektrische fietsers knalde recht voor mijn neus op mekaar. Ik was niet betrokken maar toch was ik er effe niet goed van (temeer omdat ik door een paar recente operaties zeer kwetsbaar ben op de fiets en een valpartij of botsing kan missen als kiespijn). 

Dat heeft me vanmorgen nog beziggehouden tijdens een zone 1/2 training. Wil je een gewone elektrische fiets aan 33 per uur, ben je gek? Jef en Jeanneke die zich tussen de wielertoeristen gaan mengen en voorbijsteken? Toen ik het hier las dacht ik eerst nog ... hey, klopt als een bus, 33 per uur is een toffe snelheid om te fietsen. Maar voor de occasionele onhandige, onervaren fietser? Om het in dezelfde blokletters neer te pennen: ABSURD. Laat het maar zijn zoals het is, please.

Dan krijg je steeds meer speedpedelecs, ik heb vandaag op hetzeflde pad gereden en dat is   gewoon te gek voor woorden die gasten.

Totaal andere ervaring hier. (en mening). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Logic zei:

soms moeilijk in te schatten of een tegenligger aan 25 of 45 per uur komt.

Klopt als een zwerende vinger. Al is de outfit vaak een weggever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een dagje een Stromer ST3 gehuurd om te testen of het doenbaar is voor woon - werkverkeer (+/- 55km enkel). Ik moet toegeven dat ik wel onderschat had welke inspanning je moet leveren om de topsnelheid te rijden. Verder rijdt dat wel leuk! Begrijp ondertussen ook wel waarom er zo vaak ongevallen mee gebeuren. Ben zelf ook 1x door een rood licht gereden (uitrit van een parking) omdat ik het pas te laat door had. Voor mij is het niet iets voor elke dag maar 1 à 2 dagen per week is wel een goede "training". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k zag net een financiering voor zo'n ST3 passeren.  9000 euro, WTF, voor een velo

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

'k zag net een financiering voor zo'n ST3 passeren.  9000 euro, WTF, voor een velo

Da's hetzelfde als zeggen '100.000 euro, voor nen otto!'

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minutes ago, ex-Mooseman said:

'k zag net een financiering voor zo'n ST3 passeren.  9000 euro, WTF, voor een velo

een speed pedelec.

Je kan zonder problemen 9K uitgeven aan een MTB, en dat is dan geen elektrische 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, ir_fuel zei:

een speed pedelec.

Je kan zonder problemen 9K uitgeven aan een MTB, en dat is dan geen elektrische 🙂 

Of racefiets, niet elektrisch, noch geveerd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid