Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Tjeu zei:

Nu, zoals geschreven, indien sporadisch gebruik zou ik ook voor een longtail gaan. Gewoon al omdat je daar echt pareltjes in hebt. Is een pak knapper dan een bakfiets. 

Welke bakfietsen heb je gereden? Voor en nadelen tov elkaar? 

Bullitt, Urban Arrow en Gazelle.

Ik zeg niet dat dat slecht rijdt, maar het rijdt veel lomper dan een longtail.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, toere said:

Vriend van mij heeft een electrische fiets gekocht met een financiering. Fiets kostte 3600€ en hij betaald daar 106€ voor per maand( 36 maand) 

betaalt

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga toch maar eens kijken naar andere zomerbanden voor op de Klever..

Vorig jaar na het lekrijden overgeschakeld naar winterbanden en geen enkele keer lekgereden. Terwijl de gereden afstand met winterbanden wel 3 keer zo veel is plus de omstandigheden vaak slechter waren.

Na twee ritten terug met die Schwalbes te rijden heb ik opnieuw een lekke band. Gelukkig was het een leegloper maar plezant is anders.

Waarschijnlijk ga ik zoeken naar een setje Continental Contact City. Volgens gebruikerservaringen het minste kans op lekke banden. Ofwel steek ik terug mijn winterbanden maar ideaal is dat niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Greg zei:

Tubeless gaan. Nooit meer plat gereden sindsdien.

Helaas niet mogelijk met die wielen, had daar ook al voor geïnformeerd 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, GTX zei:

Helaas niet mogelijk met die wielen, had daar ook al voor geïnformeerd 😞

tijdens een babbel bij een mtb-rit, waren er een paar collega's die ook niet tubeless konden gaan, en die daardoor melk in hun binnenband deden, werkt ook goed volgens hun. Misschien dat proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

tijdens een babbel bij een mtb-rit, waren er een paar collega's die ook niet tubeless konden gaan, en die daardoor melk in hun binnenband deden, werkt ook goed volgens hun. Misschien dat proberen?

Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid om eens te proberen al zijn de meningen verdeeld daarover. Zou niet zo goed zijn voor het ventiel en blijft ook maar beperkt goed. De nieuwe banden zijn besteld dus als ik ze ophaal bij mijn fietsenmaker ineens eens zijn mening vragen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik sta op het punt om een ST1 te kopen. Maar als ik het topic hier doorlees hebben stromers blijkbaar veel problemen. Welke zijn dat juist? Doen? Niet doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk merk/model heeft wel zijn problemen.
Denk dat de "kinderziektes" er nu wel uit zijn bij de Stromer ST1.

Ikzelf heb een Stromer ST1X (model is niet meer verkrijgbaar sinds 2020), 2x problemen gehad.
Na een goed half jaar in de eerste echte zware regenbui water aan connector van motor gekomen, is verholpen.
Tweede keer was begin dit jaar (fiets was toen iets meer als 3jaar), is accu defect gegaan.. nieuwe accu moeten kopen (2000 €) 😞

Waar ik werk, zijn er toch een 15 a 20 tal mensen met een Stromer ST1, hoor weinig tot geen klachten bij hun.

Bij de Stromer versies met pinion/riem lees ik wel dat er geregeld problemen zijn, daar zou ik nog ff voor passen.
Maar je moet er gewoon geluk mee hebben, kan goed zijn dat je er niets mee voor hebt..

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel een goede fietsen dealer, mocht ook direct testrijden met ST1 en 3.

Heeft vanalles stock in huis.
 

Toch veel zin om er aan te beginnen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ST1 is er nu al wel effe, dus denk dat je daar weinig verkeerd mee kan doen. Enkel nog uitvogelen welke batterij je er juist in wil, dacht dat je kon kiezen tussen 3 batterijen bij de ST1.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Greg zei:

De ST1 is er nu al wel effe, dus denk dat je daar weinig verkeerd mee kan doen. Enkel nog uitvogelen welke batterij je er juist in wil, dacht dat je kon kiezen tussen 3 batterijen bij de ST1.

Jep! Met elk bepaalde autonomie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/5/2022 om 14:16, ir_fuel zei:

Die melk blijft altijd maar beperkt goed he. Tubeless of niet.

Eigenlijk moet je die elke 6 maand vervangen.

is dat dan compleet band er af, opkuisen en nieuw er in. of gewoon wat bij kappen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, tuscani said:

is dat dan compleet band er af, opkuisen en nieuw er in. of gewoon wat bij kappen?

Ik draai de binnenkant uit mijn ventiel en met een dikke spuit met een heel fijn uiteinde spuit ik daar 90ml van dat product in.

image.png

 

Ik kap dat in een glas en daar vul ik de spuit dan mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier een grote fles staan met een kleiner vulflesje en dat gaat idd perfect via het ventiel. Zo ook de eerste keer gedaan, maar 't was dus vooral of je dat volledig opnieuw moet doen of gewoon wat bijkwakken.

gewoon wat bijvullen dus. 🙂 want het is ondertussen toch ook al een tijd geleden dat ik ze tubeless gemaakt heb. In het begin hoor je dat klotsen maar nu niets meer, zal dus al wat gaatjes moeten opvullen hebben. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat droogt gewoon uit. 

Misschien dat het niet slecht is van na een paar jaar eens die banden eraf te halen en het op te kuisen, maargoed, als je dat 2 keer per jaar vult moet je dat ook niet elk jaar eraf prullen denk ik. Ik zou zelfs niet weten hoe lang je doet met een set banden, want ik rijd nog altijd op de eerste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Jep! Met elk bepaalde autonomie

Kies sowieso de blauwe accu (983wH) 😉 

Ben je voor de toekomst altijd safe qua degradatie van de accu.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb over 3 jaar een QWIC MN8 gekocht, vrouwenmodel. Dit als fiets om naar dichte klanten te fietsen en eigenlijk ook wel om ons fietsenpark wat te vernieuwen. Een vrouwenfiets omdat mijn vrouw haar fiets echt al van het middelbaar afstamde. Gewone elektrische fiets, bafang motor, getuned tot 45 km/u 😛 

3 jaar fast forward: het ding is zo goed als afgeschreven, en we zijn er wel content van. Maar anderzijds: ook maar 700 km ermee gedaan.

Ik overweeg nu om een mannenfiets te kopen, ook weer elektrisch ter vervanging van mijn oude gewone fiets. 
NU was de logische stap gewoon weer iets uit het gamma van qwic, zelfde genre. Een MN7 Belt ofzoiets, kostprijs 3500€. ALs ik dan zie dat ik voor 500€ meer een RD11Speed heb, vraag ik me af of ik niet beter voor zo een instap spedelec ga. Ik denk dat ik die meer ga gebruiken als het sneller gaat.

image.png.4522ee69d0073d560546b92a7588c987.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/6/2022 om 08:08, Fille zei:

Elk merk/model heeft wel zijn problemen.
Denk dat de "kinderziektes" er nu wel uit zijn bij de Stromer ST1.

Ikzelf heb een Stromer ST1X (model is niet meer verkrijgbaar sinds 2020), 2x problemen gehad.
Na een goed half jaar in de eerste echte zware regenbui water aan connector van motor gekomen, is verholpen.
Tweede keer was begin dit jaar (fiets was toen iets meer als 3jaar), is accu defect gegaan.. nieuwe accu moeten kopen (2000 €) 😞

Waar ik werk, zijn er toch een 15 a 20 tal mensen met een Stromer ST1, hoor weinig tot geen klachten bij hun.

Bij de Stromer versies met pinion/riem lees ik wel dat er geregeld problemen zijn, daar zou ik nog ff voor passen.
Maar je moet er gewoon geluk mee hebben, kan goed zijn dat je er niets mee voor hebt..

Jij hebt het over de ST2 belt. De Pinion zit op de nieuwe ST3. De problemen zaten in het begin van de ST2 want die heeft een interne vijf versnellingshub van Sturmey Archer in de achterwielmotor en heeft niks met Pinion te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook van plan hier 2 elektrische fietsen te kopen. Maar op de duur zorgt het overaanbod voor chaos. 🙂 

Ik zou graag een speedpedelec hebben, geen idee of mijn vrouw daar ook “nood” aan heeft. 
Pittig budget ook als je er 2 pedelecs moet kopen. 
Hoe zit dat met de 25’ers die tunebaar zijn? Veel reviews? 
We zouden graag iets hebben dat er ook goed uitziet, slick design. 
 

Ooit eens naar de Codboy’s en Van Moof’s gekeken en dacht dat er daar eentje bij was die tot 32km/u ging? Leek me een mooi compromis maar ik las ergens dat de huidige software dat niet meer toeliet?

 

Enfin, tips en adviezen altijd welkom. 
Zouden dienen om wat mee naar het werk te gaan, kinderen op te halen op termijn, eens mee naar het voetbal etc, geen grote afstanden en niet elke dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/5/2022 om 15:37, gTa zei:

Op zoek naar een nieuwe "familie-tweewieler".

't Is voornamelijk mijn madam die er mee gaat rijden, ik ook af en toe eens.
Anyway: een (zo) easy (mogelijke) opstap, aka een instap, is nodig.

De keuze lijkt eerder naar een longtail te gaan, veeleer dan naar een bakfiets.
Beide hebben voor- en nadelen, dat geloof ik graag. Feel free to argue 🙂

image.png.ba821f93113c1bb4c5b460be7678e418.png

Ik neig naar (enkel) riemaandrijving, qua naaf moet het geen Rohloff zijn (maar 't mag wel).

 

Nu, longtails: welke merken wel/niet overwegen? ik denk aan of heb weet van:

  • Bicicapace (één van de eerste in dit segment, maar lijkt me een beetje whimpy? hoor wisselende berichten over kwaliteit)
  • Tern zou zo ongeveer het nec plus ultra zijn op dat vlak, bijzonder duur (bijna 10k voor de Rohloff-versie)
  • Bike43 (Belgisch, sturdy, ...?)
  • Hercules Rob (Duitse kwaliteit, 24" ipv de courantere 20", ...)
  • Yuba (de goedkopere speler in dit segment? no idea qua kwaliteit)
  • Veloe (kleine speler? nog nooit live gezien... Italiaans ook, maar hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn)
  • Xtracycle eSwoop (nog nooit live gezien, wel de non-e versie)
  • Rad Power Radwagon (online speler, geen shops van ... unsure inzake kwaliteit, denk momenteel ook geen riemaandrijving in 't aanbod)
  • ...?

 

Shoot!

Afgelopen weekend hebben we een fietstochtje gemaakt met een bevriend koppel. Zij hadden zo’n radwagon mee. Met zo’n zitbank achteraan met reling en het niet te vergeten mandje vooraan is het best een cool ding om te zien. Wel erg groot 2m totale lengte en zonder extra’s weegt die al 35 kg. 
als je die dan nog eens vollaad met picknick en speelgerief is het wel een hele opdracht om met dat ding te manoeuvreren.

Los daarvan heb je wel waar voor je geld! 1800 euro zonder extra’s en zij zijn iig heel enthousiast. 
 

Mijn vrouw wil al jaren een bakfiets, maar dat heb ik altijd afgewimpeld. Haar kennende zal die niet gebruikt worden. Onze garage heeft een vrij steile oprit, dat krijgt zij alleen nooit op straat geduwd. Nu ik die longtail in actie gezien heb ben ik wel geneigd om zoiets aan te schaffen.
 

Wij hebben een dochter van 4, dus die radwagon is veel te groot in ons geval. 
de tern quick haul lijkt me wel wat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, -Fred- zei:

Afgelopen weekend hebben we een fietstochtje gemaakt met een bevriend koppel. Zij hadden zo’n radwagon mee. Met zo’n zitbank achteraan met reling en het niet te vergeten mandje vooraan is het best een cool ding om te zien. Wel erg groot 2m totale lengte en zonder extra’s weegt die al 35 kg. 
als je die dan nog eens vollaad met picknick en speelgerief is het wel een hele opdracht om met dat ding te manoeuvreren.

Los daarvan heb je wel waar voor je geld! 1800 euro zonder extra’s en zij zijn iig heel enthousiast. 
 

Mijn vrouw wil al jaren een bakfiets, maar dat heb ik altijd afgewimpeld. Haar kennende zal die niet gebruikt worden. Onze garage heeft een vrij steile oprit, dat krijgt zij alleen nooit op straat geduwd. Nu ik die longtail in actie gezien heb ben ik wel geneigd om zoiets aan te schaffen.
 

Wij hebben een dochter van 4, dus die radwagon is veel te groot in ons geval. 
de tern quick haul lijkt me wel wat.

 

Een bakfiets heeft een kruipfunctie, waarbij die aan 3km per uur zelf vooruit gaat om zo hellingen op te kruipen zonder dat je zelf moet duwen 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid