Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

@gTa naar Benno niet gekeken?

Neen, had wel gewild maar kwam niet in aanmerking wegens geen riemaandrijving.

Wou ze wel even zien en besnuffelen. Eén shop verdeelt dat hier in de regio maar die shop was quasi ontoegankelijk. Wilden gewoon géén fiets leveren, zelfs geen stockmodel. Ik moest en zou eerst een afspraak maken (eerste datum: over 5 weken ah nee da's midden in onze congé sorry pas eind augustus) en dan pas wilden ze een fiets opschrijven en daarna pas levering volgens de dan geldende termijnen. Nochtans gevraagd naar 2 modellen (ene van 7k en ene van 9k) dat ik 'm snel wou. Maar was niet mogelijk. (Nu, ergens snap ik het wel: iedereen wil meteen bediend worden, er is meer vraag dan aanbod, dus waarom zouden ze niét volgens zo'n systeem werken ... da's 't meest fair ook naar alle klanten toe.)  Dus: Benno niet gezien, nochtans overtuigd dat het ook erg goed gerief is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Mijn eigen gasten niet, neen. Maar het interwebz heeft wel foto's:

gsd-s00-g2-yellow.jpg?itok=rVn21CdC
= hoe mijn madam 'm de komende 1 à 1,5 jaar wil gaan gebruiken: Archie (nu net 2) in een Yepp achteraan, en Elliott (6) vooraan.

De fietstassen hebben we momenteel nog niet erbij gekocht. Kosten 250 euro (li+re) en aangezien we er eigenlijk geen boodschappen mee gaan doen...
 

Eens Archie niet meer in een Yepp past/mag:

tn-clubhouse-2018-lifestyle-2437-min-1024x682.jpg

 

Ook 2 Yepp passen na elkaar:

GSD-G2-testing.jpg

Hmmm, lijkt mij dat het kind dat achter mij zit dan gewoon heel de tijd geconfronteerd word met mijn bouwvakkersspleet. 

Hoe is die pikkel eigenlijk? 2 kinders op hun plek zetten zonder om te vallen, moet dat toch al stabiel staan. 

2 uren geleden, gTa zei:

Itt bakfietsen die je nooit zo mee kan nemen (op reis bv).

In uw kist mss niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, CAS zei:

Hmmm, lijkt mij dat het kind dat achter mij zit dan gewoon heel de tijd geconfronteerd word met mijn bouwvakkersspleet. 

Hoe is die pikkel eigenlijk? 2 kinders op hun plek zetten zonder om te vallen, moet dat toch al stabiel staan. 

De std versie is al erg stabiel. Optioneel kan je er nog extensies voor krijgen, waardoor het steunoppervlak ongeveer 40 cm breed is.
Dan moet je echt al zotte fratsen gaan doen om die om te laten vallen.

Blokkeert in opengeklapte stand, dus kan niet vanzelf (ook niet door vooruit duwen) dichtklappen. Je moet deblokkeren via een hendel op 't stuur.

En dat van die bouwvakkersspleet: als je die hebt dan, ja. :D 

Zojuist, CAS zei:

In uw kist mss niet!

Onderschat mijn kist niet! Voorzeker dat ik dat er in krijg :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, ir_fuel zei:

Een vriend van mij heeft zo een ding gehad. Vraag me niet welk merk maar hij heeft hem terug gedaan wegens niks dan miserie mee.

 

PHOTO-2021-09-17-20-16-01.jpg

Met die wielbasis en overlang lijkt me dat nochtans een heerlijk wheeliemachine. 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Een vriend van mij heeft zo een ding gehad. Vraag me niet welk merk maar hij heeft hem terug gedaan wegens niks dan miserie mee.

 

PHOTO-2021-09-17-20-16-01.jpg

Da's een Veloe. Heb dat zaterdag kunnen testen, vond dat (voor dat segment) goed rijden.

Wat waren de punten van miserie dat-ie had?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, gTa said:

Da's een Veloe. Heb dat zaterdag kunnen testen, vond dat (voor dat segment) goed rijden.

Wat waren de punten van miserie dat-ie had?

I stand corrected!

Hij had eerst een Kiffy, met niks dan miserie. Blijkbaar heeft hij dan die gele gekocht en die is wel top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Neen, had wel gewild maar kwam niet in aanmerking wegens geen riemaandrijving.

Wou ze wel even zien en besnuffelen. Eén shop verdeelt dat hier in de regio maar die shop was quasi ontoegankelijk. Wilden gewoon géén fiets leveren, zelfs geen stockmodel. Ik moest en zou eerst een afspraak maken (eerste datum: over 5 weken ah nee da's midden in onze congé sorry pas eind augustus) en dan pas wilden ze een fiets opschrijven en daarna pas levering volgens de dan geldende termijnen. Nochtans gevraagd naar 2 modellen (ene van 7k en ene van 9k) dat ik 'm snel wou. Maar was niet mogelijk. (Nu, ergens snap ik het wel: iedereen wil meteen bediend worden, er is meer vraag dan aanbod, dus waarom zouden ze niét volgens zo'n systeem werken ... da's 't meest fair ook naar alle klanten toe.)  Dus: Benno niet gezien, nochtans overtuigd dat het ook erg goed gerief is.

9k voor zo een velo, dat is toch ongelooflijk, bonkers.

Daar koop je dus een splinternieuwe KTM 250 exc tpi voor. Van uit materiaal kost, ontwikkelingskost, productiekost,... Houdt dat toch geen steek (als je dat vergelijkt met mijn voorbeeld dus). Benieuwd hoe duur die dingen gaan gaan als het aanbod wat meer in lijn ligt met de vraag. Kan toch niet anders dan dat daar nu gigantische marges op zitten, gewoon omdat het toch verkocht geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, jan.van.gent zei:

9k voor zo een velo, dat is toch ongelooflijk, bonkers.

Daar koop je dus een splinternieuwe KTM 250 exc tpi voor. Van uit materiaal kost, ontwikkelingskost, productiekost,... Houdt dat toch geen steek (als je dat vergelijkt met mijn voorbeeld dus). Benieuwd hoe duur die dingen gaan gaan als het aanbod wat meer in lijn ligt met de vraag. Kan toch niet anders dan dat daar nu gigantische marges op zitten, gewoon omdat het toch verkocht geraakt.

Voor 9k koop je een spliternieuwe Kawa KLR650 + alle benodigdheden en kosten om er paar weken een trip in Marokko mee te doen, incl. enkele (oude) Dakar stages.  
En achteraf heb je dan nog steeds een KLR. En een hoop herinneringen en foto's. 
En je zal ook meer vermagerd zijn dan paar duizend kilometer elektrisch gefietst te hebben. 

Maar bon, daarmee zijn de kinderen nog niet op school. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

In die van u ook niet, want die ligt vol met alaam

Gisteren belde er mij één om te vragen of de koffer open was om er wat materiaal in te gooien. Even de definitie van een pickup uitgelegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is de keuze ook al ingekort tot Veloe of Tern HSD (staat er ene op tweedehands waar we een optie op hebben). Zo'n veloe vind ik ook wel veel mooier, en op zich niet zo anders dan een gewone fiets.

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, jan.van.gent zei:

9k voor zo een velo, dat is toch ongelooflijk, bonkers.

Daar koop je dus een splinternieuwe KTM 250 exc tpi voor. Van uit materiaal kost, ontwikkelingskost, productiekost,... Houdt dat toch geen steek (als je dat vergelijkt met mijn voorbeeld dus). Benieuwd hoe duur die dingen gaan gaan als het aanbod wat meer in lijn ligt met de vraag. Kan toch niet anders dan dat daar nu gigantische marges op zitten, gewoon omdat het toch verkocht geraakt.

Ik volg. Heel 't gedoe is hyped to the moon. Maar de prijzen zijn wat ze zijn.

(Niet dat het nu iets doet, maar: dat vertaalt zich ten andere ook in waarde gebruikt, dus als we daar ooit van willen scheiden zie ik nog een proper bedrag terugkeren. No way dat dat een bubble is die gaat barsten, aantal van die dingen gaat enkel toenemen.)

Trouwens idem dito voor al die peperdure pedelecs en speed pedelecs. Heb zo een hele tijd terug een kwartiertje op een Riese & Müller Supercharger gereden, nog eentje zonder Rohloff zelfs (wel riemaandrijving), was toen ook bijna 8k EUR. Dat reed machtig goed, verbluffend zelfs ... maar 8k. :silly:   

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, gTa said:

Trouwens idem dito voor al die peperdure pedelecs en speed pedelecs. Heb zo een hele tijd terug een kwartiertje op een Riese & Müller Supercharger gereden, nog eentje zonder Rohloff zelfs (wel riemaandrijving), was toen ook bijna 8k EUR. Dat reed machtig goed, verbluffend zelfs ... maar 8k. :silly:   

image.png

 

14000 euro.

En ge moogt nog zelf trappen ook :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

Voor 9k koop je een spliternieuwe Kawa KLR650 + alle benodigdheden en kosten om er paar weken een trip in Marokko mee te doen, incl. enkele (oude) Dakar stages.  
En achteraf heb je dan nog steeds een KLR. En een hoop herinneringen en foto's. 
En je zal ook meer vermagerd zijn dan paar duizend kilometer elektrisch gefietst te hebben. 

Maar bon, daarmee zijn de kinderen nog niet op school. 

Wat ik me afvraag, gaan we daar binnen een aantal jaar ook een overrompeling van zien van Aziatische fabrikanten die kwaliteit leveren voor een veel lagere prijs, of is de markt daar nu al te geconsolideerd voor (vooral qua motoren en batterijen dan).

Want uiteindelijk is dat toch een beetje wat in moto land gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, gTa zei:

Ik volg. Heel 't gedoe is hyped to the moon. Maar de prijzen zijn wat ze zijn.

(Niet dat het nu iets doet, maar: dat vertaalt zich ten andere ook in waarde gebruikt, dus als we daar ooit van willen scheiden zie ik nog een proper bedrag terugkeren. No way dat dat een bubble is die gaat barsten, aantal van die dingen gaat enkel toenemen.)

Trouwens idem dito voor al die peperdure pedelecs en speed pedelecs. Heb zo een hele tijd terug een kwartiertje op een Riese & Müller Supercharger gereden, nog eentje zonder Rohloff zelfs (wel riemaandrijving), was toen ook bijna 8k EUR. Dat reed machtig goed, verbluffend zelfs ... maar 8k. :silly:   

 

Met wat manmaths maak je daar zelf winst op. 

Ik heb iets van een 8500 euro aan mobiliteitsvergoeding per jaar. Kan dat dus in een jaar kopen. Dat wil zeggen, bruto. Als ik dat geld niet uitgeef, verlies ik er 37% op naar netto (of 34%, ik wil er vanaf zijn...) 

Dat wil zeggen dat ik voor een fiets van 8500 euro eigenlijk maar 6.200 betaal. Als ik daar drie jaar mee rij en 3000km/jaar mee doe, dan strijk ik daar in drie jaar 2520 euro aan fietsvergoeding mee op. 

Dus als ik die na 3j en 9.000km dan kan verkopen aan 4.250 euro, de helft van nieuw, dan heb ik er 500 euro op verdiend :D 
Dat is winst maken door met een veel te dure fiets te rijden. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/6/2022 om 21:17, Greg zei:

Blijf van dat chippen weg. Fabrikanten beginnen vanalles uit te vinden om het tegen te houden, flikken worden slimmer met de dag en schakelen desnoods fietsenmakers in om uw fiets te "inspecteren" bij vermoeden van. Bye bye fiets en betalen ga je. En dan heb ik het nog niet over een eventueel serieus ongeval, dan ben je genaaid. De verzekeringen weten uiteraard ook dat er van die slimmeriken zijn die van een 25km/h een speedpedelec maken, dan wil ik niet in de schoenen staan van diegene die net moemoe van haar sokken heeft gereden en in coma ligt...

Klinkt logisch en het is ook allerminst wat ik verkies.

Moet eens werk maken van paar fietsen te gaan testen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat ik me afvraag, gaan we daar binnen een aantal jaar ook een overrompeling van zien van Aziatische fabrikanten die kwaliteit leveren voor een veel lagere prijs, of is de markt daar nu al te geconsolideerd voor (vooral qua motoren en batterijen dan).

Want uiteindelijk is dat toch een beetje wat in moto land gebeurd is.

Dat denk ik niet. Het zou me heel sterk verbazen dat de Bosch nu al niet uit China komt. Westers ontwerp, maar productie aldaar. Dito met andere componenten. 

Er zal wel terug een prijsdaling komen, maar die zal niet zo hallucinant zijn als bij de motorfietsen destijds. Daar was het ook meer dan enkel de prijs. De kwaliteit van de Jappen lag ook hoger dan die van de Europese en vooral Engelse motorfietsen. Dat hebben we nu ook niet. De Chinese motoren zijn niet beter dan de Europese. Wss zal een Bafang wel goedkoper zijn dan een Bosch, maar niet opvallend beter/betrouwbaarder/goedkoper in onderhoud/...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gTa zei:

Ah ja, een vraag nog voor eigenaars van dure (elektrische of non-elektrische) fietsen: quid inzake tracker (als aanvulling op een degelijk slot & een diefstalverzekering)?
Dus een dingske dat via GPS-locatie en een SIM-kaartje de locatie doorgeeft aan een app, om zo je fiets te kunnen localiseren en (optioneel, wel gewenst) te deactiveren.

@Jokke_vlo toch even bevragen, hiervoor.

En anderen? @flupke73 of @Jupke of @Lotuzzz of anderen met zicht op goei producten op dat vlak?
Heb jij jullie fietsen op dat vlak beveiligd @Tjeu?

Ik zag b.v. al een tracker die je binnenin een Bosch-motor kan inpluggen en die dus zichzelf oplaadt van zodra je fietst. Ben wel ff de naam kwijt, zou 't weer moeten opzoeken.

Graag advies.

Vreemd dat de fabrikanten van e-bikes een tracker niet gewoon voorzien. Voor zover ik weet doet enkel Cowboy dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, walter zei:

Vreemd dat de fabrikanten van e-bikes een tracker niet gewoon voorzien. Voor zover ik weet doet enkel Cowboy dat.

Nee, er zijn er nog. Douze Cycle, r&m, van moof, lovens,...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greg Heb jij al zitten "spelen" met uw TMM offset waarden? Moet jij dikwijls kalibreren?
Ik zag afgelopen week in Stromer groep op FB iets passeren van iemand zijn offset waarden van TMM naar 0,8x had gezet.
Normale waarde bij mijn ST1X is rond de 1,35V.

Gisteren op mijn ST1X in service menu ook eens geprobeerd maar 0,8 a 0,9V.
In begin ff rustig trappen en dan neemt achterwielmotor gewoon over tot vlot 43/44 kmh. Na verloop van tijd zakt ie terug naar 41 a 42 om daarna terug te versnellen.
Echt "scooteren" dus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Fille zei:

@Greg Heb jij al zitten "spelen" met uw TMM offset waarden? Moet jij dikwijls kalibreren?
Ik zag afgelopen week in Stromer groep op FB iets passeren van iemand zijn offset waarden van TMM naar 0,8x had gezet.
Normale waarde bij mijn ST1X is rond de 1,35V.

Gisteren op mijn ST1X in service menu ook eens geprobeerd maar 0,8 a 0,9V.
In begin ff rustig trappen en dan neemt achterwielmotor gewoon over tot vlot 43/44 kmh. Na verloop van tijd zakt ie terug naar 41 a 42 om daarna terug te versnellen.
Echt "scooteren" dus..

Één keer ook eens mee gespeeld, mijn mening is dat je er best vanaf blijft als hij goed rijdt, ook niet kalibreren. Voel je dat ie wat minder presteert kan je eens kalibreren, maar meestal ligt het ook aan vuil tussen het laatste kleinste tandwieltje en de kader. Daar zit die TMM en als die proper is, voel je dat ook. Het best is eens daar tussenin proper maken en dan kalibreren. Als hij minder blijft presteren, is hij er 9 van de 10 aan. Ik zit aan mijn 4e of 5e TMM maar nu heb ik een goede 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Tjeu zei:

Met wat manmaths maak je daar zelf winst op. 

Ik heb iets van een 8500 euro aan mobiliteitsvergoeding per jaar. Kan dat dus in een jaar kopen. Dat wil zeggen, bruto. Als ik dat geld niet uitgeef, verlies ik er 37% op naar netto (of 34%, ik wil er vanaf zijn...) 

Dat wil zeggen dat ik voor een fiets van 8500 euro eigenlijk maar 6.200 betaal. Als ik daar drie jaar mee rij en 3000km/jaar mee doe, dan strijk ik daar in drie jaar 2520 euro aan fietsvergoeding mee op. 

Dus als ik die na 3j en 9.000km dan kan verkopen aan 4.250 euro, de helft van nieuw, dan heb ik er 500 euro op verdiend :D 
Dat is winst maken door met een veel te dure fiets te rijden. 

Prijzen van deftige ebikes en speedpedelecs zijn inderdaad pittig maar als je dat gebruikt voor woonwerk verkeer en daarnaast geregeld af en toe voor privé doeleinden kan dat bedrag toch gerechtvaardigd worden vind ik. In mijn geval brengt dat bij een 20 dagen werkmaand exact 200 euro fietsvergoeding en 85 euro brandstofwinst op. Daarnaast gebruik ik deze zo veel mogelijk voor vrijetijdsverplaatsingen omdat ik het ook leuk vind en graag fiets. De besparing door die verplaatsingen reken ik dan nog niet mee. 285 euro maal gemiddeld 10 werkmaanden per jaar maakt 2850 euro winst. Daarmee kun je toch al eens iets naar uw zin kopen. 

Koop je zo'n ding om op zondag naar de bakker te rijden is het natuurlijk een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, ir_fuel zei:

Krijg je ook een "fietsvergoeding" moest je bv met een elektrische step gaan werken eigenlijk?

Neen. 

“Onder fiets verstaat men elk voertuig met twee wielen voorzien van pedalen, aangedreven door spierkracht van de fietser en eventueel voorzien van een bijkomend type aandrijving met als primair doel trapondersteuning te bieden, en waarvan de aandrijfkracht onderbroken wordt als het voertuig een maximale snelheid van 25 km per uur bereikt.”

Ook de elektrische fiets waarmee een maximumsnelheid van 25 km/uur bereikt kan worden (= klassieke elektrische fiets), beantwoordt aan deze definitie van “fiets”.

De snelle elektrische fiets waarmee een snelheid van 45 km/uur bereikt kan worden (= speed pedelec), beantwoordt echter niet aan deze definitie van “fiets”.

Intussen aangepast dat speedpedelec wel aanvaard wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid