Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

46 minuten geleden, ir_fuel zei:

Krijg je ook een "fietsvergoeding" moest je bv met een elektrische step gaan werken eigenlijk?

 

18 minuten geleden, Fred zei:

Neen. 

“Onder fiets verstaat men elk voertuig met twee wielen voorzien van pedalen, aangedreven door spierkracht van de fietser en eventueel voorzien van een bijkomend type aandrijving met als primair doel trapondersteuning te bieden, en waarvan de aandrijfkracht onderbroken wordt als het voertuig een maximale snelheid van 25 km per uur bereikt.”

Ook de elektrische fiets waarmee een maximumsnelheid van 25 km/uur bereikt kan worden (= klassieke elektrische fiets), beantwoordt aan deze definitie van “fiets”.

De snelle elektrische fiets waarmee een snelheid van 45 km/uur bereikt kan worden (= speed pedelec), beantwoordt echter niet aan deze definitie van “fiets”.

Intussen aangepast dat speedpedelec wel aanvaard wordt.

En te voet mag ook. Wie (deels) naar zijn werk stapt of loopt kan op veel plaatsen ook een kilometer vergoeding krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Tjeu zei:

 

En te voet mag ook. Wie (deels) naar zijn werk stapt of loopt kan op veel plaatsen ook een kilometer vergoeding krijgen. 

Te voet krijg je geen fietsvergoeding bij ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ondertussen ook een speedpedelec gekocht. En van de fabriek groen licht gekregen voor fietsvergoeding.

Ik kijk er al naar uit om niet meer in die rotfile te moeten gaan staan. 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Hier ondertussen ook een speedpedelec gekocht. En van de fabriek groen licht gekregen voor fietsvergoeding.

Ik kijk er al naar uit om niet meer in die rotfile te moeten gaan staan. 

Wat heb je gekocht van speed-pedelec?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, binnenmuisarchitekt said:

Hier ondertussen ook een speedpedelec gekocht. En van de fabriek groen licht gekregen voor fietsvergoeding.

Ik kijk er al naar uit om niet meer in die rotfile te moeten gaan staan. 

Valt de weg naar ginder wat mee op 2 wielen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Fille zei:

Wat heb je gekocht van speed-pedelec?

Een Stromer dink

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Valt de weg naar ginder wat mee op 2 wielen?

Ik ga zoveel mogelijk langs de Brusselse rand proberen rijden. Daar is het nog  redelijk groen.

Ik kan via Molenbeek en Anderlecht rijden voor de kortste weg, maar ik kan ook via Dilbeek of nog meer opzij Vorst binnenrijden.

Het zal wat zoeken zijn. In het begin zal dat niet erg zijn voor een paar kilometers extra te doen, maar na een tijd zal ik waarschijnlijk toch de kortste weg zoeken. Besef ik ook wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, binnenmuisarchitekt said:

Het zal wat zoeken zijn. In het begin zal dat niet erg zijn voor een paar kilometers extra te doen, maar na een tijd zal ik waarschijnlijk toch de kortste weg zoeken. Besef ik ook wel.

Dat weet ik zo niet. Als dat wil zeggen dat je langs de bussen en de ochtendspits moet laveren zal een kilometertje rondrijden met de speed pedelec geen probleem zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ik ga zoveel mogelijk langs de Brusselse rand proberen rijden. Daar is het nog  redelijk groen.

Ik kan via Molenbeek en Anderlecht rijden voor de kortste weg, maar ik kan ook via Dilbeek of nog meer opzij Vorst binnenrijden.

Het zal wat zoeken zijn. In het begin zal dat niet erg zijn voor een paar kilometers extra te doen, maar na een tijd zal ik waarschijnlijk toch de kortste weg zoeken. Besef ik ook wel.

 

Hier net omgekeerd, hoe meer we fietsen, hoe vaker we omrijden om mooi te rijden. Je rekent dat na verloop van tijd ook gewoon standaard in in je reistijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht ondertussen al sinds september op mijn ST3. Al 3x uitgesteld, normaal eind deze maand zou ie binnen komen. We zijn al de 28ste dus veel tijd hebben ze niet meer.

En ondertussen hebben ze bij mijn klant ook beslist dat IT maar 1 dag per week meer naar kantoor komt. Los van corona. We hadden 2 verdiepingen in het gebouw en dat is nu herleid naar 1, met squad rooms die je op een vaste dag ter beschikking hebt (wij hebben er 1 op maandag). Je bent wel vrij om elke dag te gaan en een flex plek ergens in het gebouw te nemen.

Dus ik zit binnen enkele dagen met een SP om 1x per week te rijden, en enkel als het niet regent 🥹

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trek het u niet aan, ik heb mijn Stromer net 2 jaar terwijl de lease 3 jaar loopt, en heb er nog geen meter mee naar kantoor gereden. Vrees dat het er ook nooit van gaat komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ik ga zoveel mogelijk langs de Brusselse rand proberen rijden. Daar is het nog  redelijk groen.

Ik kan via Molenbeek en Anderlecht rijden voor de kortste weg, maar ik kan ook via Dilbeek of nog meer opzij Vorst binnenrijden.

Het zal wat zoeken zijn. In het begin zal dat niet erg zijn voor een paar kilometers extra te doen, maar na een tijd zal ik waarschijnlijk toch de kortste weg zoeken. Besef ik ook wel.

 

Kijk zeker eens op Strava wat de wielertoeristen gebruiken van route, dat zijn meestal goede banen en niet te veel links-rechts 🙂 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Roze kaart bij KBC afgegeven, zodat ze het via WebDIV kunnen ingeven. Briefje erbij dat het geen bromfiets is.

Telefoon, dag meneer, het is niet gelukt. Het is op brommer gesprongen. Je zal dus een SB plaat krijgen ipv een SP. Je moet dat gewoon weigeren. Je kan het zelf gaan binnen brengen.

Dus die kunnen geen speed pedelec inbrengen…

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tuscani zei:

wat is het verschil voor u dan?

hogere inschrijving of taks of iets dergelijks?

 

 

 

Verkeerde inschrijving he.


SB is voor een brommer dus helemaal geen manuele ondersteuning vereist.
SP is voor een speed-pedelec, ondersteuning nog vereist.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Roze kaart bij KBC afgegeven, zodat ze het via WebDIV kunnen ingeven. Briefje erbij dat het geen bromfiets is.

Telefoon, dag meneer, het is niet gelukt. Het is op brommer gesprongen. Je zal dus een SB plaat krijgen ipv een SP. Je moet dat gewoon weigeren. Je kan het zelf gaan binnen brengen.

Dus die kunnen geen speed pedelec inbrengen…

Die dag bij de DIV ‘zeg Jeanine, dat springt hier nu weer op brommer!’. ‘Bel die mens maar Gerda, en zeg dat hij er zijn plan mee trekt!’ :lolz:

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is DIV niet.  Dat is bij KBC dat er een fout is gebeurd, of dat men op zijn minst moest zien dat de voertuigcategorie niet juist was.  

Als je belt naar het callcenter van de DIV (enkel in de voormiddag), en je kiest optie 1, en daarna optie 3, krijg je meestal een heel behulpzame dame aan de lijn.   Deze morgen nog.  Foutje bij de tweedehandse keuring, waardoor de gegevens op de aanvraag tot inschrijving niet correct waren.  Madammeke heeft me vlot geholpen, en maandag heeft die mens zijn plaks.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze dan gewoon zeggen, dat ze het niet kunnen. Da's inderdaad een fout van KBC.

Ondertussen ligt die verkeerde plaat in het postkantoor en moet ik morgenvoormiddag daar naartoe om te gaan zeggen dat ik die plaat weiger. 

Videochat en KBC touch, allemaal zeer afstandelijk om geld af te troggelen, maar een goede persoonlijke service...Vergeet het. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Crazy spel!

Als ik al voel hoe mijn ST1 rijdt, wat moet zo’n ST7 dan wel zijn! En wat een batterij man! Woow! 
 

Maar dan zie ik de prijs…Daar heb je 2 keer mijne limited edition voor. Dan kies je echt voor een fiets ipv een auto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

 

Maar dan zie ik de prijs…Daar heb je 2 keer mijne limited edition voor. Dan kies je echt voor een fiets ipv een auto. 

Met auto's is dat toch hetzelfde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, toere zei:

Mijn madam heeft een mooie electrische fiets gezien van het merk Oxford. Nu wil ze zo 1😀

Goed merk? 

Prima fietsen en Belgisch!

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Lotuzzz zei:

Met auto's is dat toch hetzelfde?

Da’s een feit.

Maar mentaal 13-14.000 euro neerleggen voor een fiets, kweetet niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid