-Fred- 824 Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 Op 23/5/2023 om 15:40, Alexis zei: Proficiat, hele knappe fiets! Al lang fan van Schindelhauer. Ik heb hier een Ludwig XI in 'alu pure' staan. Prachtig ding om naar te kijken, maar fietst ook heerlijk. Komt bij mij wel enkel buiten bij mooi weer Batterij is niet verwijderbaar om te laden, vermoedelijk? Ik heb de batterij er ondertussen al eens uit gehad en die heeft inderdaad dezelfde stekker om te kunnen op aansluiten. 1 Quote
-Fred- 824 Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 2 uren geleden, Alexis zei: Hele knappe kleur alleszins! Zo'n bagagemand op het stuur monteren heb ik echter nooit gesnopen. Dramatisch voor de rij-eigenschappen toch? Zou altijd een bagagedrager achteraan verkiezen puur voor de balans. Al heb ik nu een kinderzitje en kan ik de drager niet meer gebruiken voor fietstassen. Was aan het denken om ze vooraan aan de vork te bevestigen.. Het heeft iets retro... Ik vind het persoonlijk mooier dan een fietsdrager achteraan, maar dat is smaak en goesting natuurlijk. Ik heb hem nu in het zwart ipv chroom, en dat valt net iets minder op. Qua rijden merk ik daar niet veel van. Onlangs heb ik hem er moeten afpakken omdat het ander niet lukte op de fietsendrager, en dat maakte voor mij eigenlijk geen verschil uit. Het grootste verschil is in gebruik, zonder die mand kan je dat amper gebruiken. Quote
toere 16.927 Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 18 uren geleden, Alexis zei: Hele knappe kleur alleszins! Zo'n bagagemand op het stuur monteren heb ik echter nooit gesnopen. Dramatisch voor de rij-eigenschappen toch? Zou altijd een bagagedrager achteraan verkiezen puur voor de balans. Al heb ik nu een kinderzitje en kan ik de drager niet meer gebruiken voor fietstassen. Was aan het denken om ze vooraan aan de vork te bevestigen.. Mijn madam wou vooraan een bagagemand voor haar hondjes in te vervoeren. Is wat op te letten maar het went al zegt ze Eerst was het 1 hondje vooraan en 1 hondje achteraan maar dat vond ze egoistisch van haar naar het hondje toe die achteraan zat 1 3 Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 Als er wat gewicht in die mand zit lijkt me dat de rijeigenschappen toch best negatief te beïnvloeden. Maar ik rij dan ook meestal goed door en in een sportievere rijhouding.. In een meer rechte rijhouding met oog op comfort zal dat wellicht beter meevallen (of minder tegensteken). Quote
toere 16.927 Geplaatst: 2 juni 2023 Geplaatst: 2 juni 2023 1 uur geleden, Alexis zei: Als er wat gewicht in die mand zit lijkt me dat de rijeigenschappen toch best negatief te beïnvloeden. Maar ik rij dan ook meestal goed door en in een sportievere rijhouding.. In een meer rechte rijhouding met oog op comfort zal dat wellicht beter meevallen (of minder tegensteken). Had er ook wat schrik voor en daardoor er wel eerst eens mee gereden. Je voelt dat gewicht natuurlijk maar het valt echt goed mee. Doen altijd maar een dikke 20 km/uur. Enkel bij kort overdraaien is het "gevaarlijk". Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 Even dit topic kapen voor niet elektrische vraag. Ben aan het twijfelen een nieuwe fiets te kopen. Voorwaarden: - er moeten fietstassen op kunnen - er moet een kinderstoel op kunnen - niet elektrisch - sportief, zodat je er toch echt wel een eind tempo mee kan zetten - leverbaar voor eind juli - framemaat kom ik volgens online testen op 57 large uit. - budget max 1.250 euro Bestaat zo iets? Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 Alles? Ik heb steeds zo´n hybride fiets gehad. Wanneer de kinderen klein waren stond daar een kinderstoel op en nu met de nieuwe niets meer ( logisch want ze zijn al 14j ) fietsstoeltje was bij mij eentje dat rechtstreeks op het frame gemonteerd was, en had met ander woorden geen bagagedrager nodig. Zo had ik nog steeds een sportievere look. Sally had dezelfde fiets maar met bagagedrager en daar zakken en een stoeltje op. sally heeft nu een merida crossway ( zelfde type zoals ze dus vroeger had) en ik nu een merida speeder. ( iets sportiever maar heb er wel al grovere banden opgelegd wegens meer offroad mogelijk dan) Dus genre crossway of speeder zou ik durven voorstellen. ( zaten in de prijsklasse van 900 tot 1100) 1 Quote
#166 276 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 5 uren geleden, Tjeu zei: Even dit topic kapen voor niet elektrische vraag. Ben aan het twijfelen een nieuwe fiets te kopen. Voorwaarden: - er moeten fietstassen op kunnen - er moet een kinderstoel op kunnen - niet elektrisch - sportief, zodat je er toch echt wel een eind tempo mee kan zetten - leverbaar voor eind juli - framemaat kom ik volgens online testen op 57 large uit. - budget max 1.250 euro Bestaat zo iets? Misschien 'ns kijken bij Bergamont? https://www.bergamont.com/be/en/ Mijn echtgemote heeft zich, enkele maanden geleden, een elektrische fiets van dit merk gekocht (stevig fietske, tot nu toe geen klachten), maar die bieden ook niet-elektrische fietsen aan. Ben zelf ook aan't kijken om een hybride aan te schaffen. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 ik heb ook al vele jaren een Merida Crossway. Er heeft daar, in den beginne, nog een zitje op gestaan, je kunt er een bagagedrager en spatborden op monteren, mocht je dat willen. Zitje klikte met 2 beugels vast in een blok die je op de zadelbuis fixeerde. Zo kon je het zitje gemakkelijk verwijderen als je het niet nodig had, of als de fiets achterop de auto moest. Het beugelsysteem maakte bovendien dat het zitje wat kon veren, waardoor de passagier net iets meer comfort had. Aan de zadelbuis was er toen een koppelstuk voor de aanhangfiets voorzien. Beide samen was niet mogelijk. 2 Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 Zelfde systeem zoals bij mij indertijd. Moest er wel wat vertrouwen in krijgen eerst. Want dat schud idd een beetje. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 Twee leuke tips. Tnx. Vandaag ook eens naar een fietsenwinkel gegaan, ik ken er immers geen hol van. Edoch wat twijfel bij wat verteld wordt... De eerste leek relatief ok. Keuze tussen twee giants. De ene stad en de andere echt sportief. https://www.giant-bicycles.com/be/anytour-cs-2 https://www.giant-bicycles.com/be/fastroad-sl-1 Bij de stadsfiets zouden ze er een dunnere band op steken om zo ook wat vlotter te bollen. Bij de tweede winkel stuurden ze me naar Thompson. De sport serie. De ene kost 850 euro, de andere 1450 euro. Opzich een waardig voorstel, maar ik vind hem niet mooi. Bij de derde fietsenmaker hadden ze die ook, maar daar bleek het verschil tussen beiden wel meer dan enkel de groep. Zou volgens hem een volledig andere fiets zijn - wat gezien het prijsverschil aannemelijk lijkt. Evenwel vond hij dat niet de juiste fiets voor mij. Ik zou daar veel te vaak mee plat rijden. Een trek fx3 is voor hem de juiste. https://www.12gobiking.nl/trek-fx-3-disc-equipped Die heeft meer rubber en daardoor is die lekbestendiger. Op het zicht leek mij dat dezelfde bandbreedte, maar goed, ik wou niet de wijsneus zijn. Wel gevraagd of je op die Thompson dan gewoon geen lekbestendiger rubber kon plaatsen, maar dat is niet mogelijk. En op de Trek zitten standaard banden die al lekbestendig zijn. Ik lees 'H2 comp' op de band, ik ken het niet en een Schwalbe zou zeker niet beter zijn. Fiets voldoet voor de rest helemaal, alleen is er niet echt een klik... Bij thuiskomst toch even opgezocht en de Trek en de Thompson hebben effectief dezelfde maat van banden en wielen... Geen idee waarom hij daar dan zo over viel... Is er ergens een maat vanaf wanneer je echt weinig rubber hebt en de kans op plat rijden aanzienlijk groter wordt? Ik zou graag op 32-622rijden. Dat lijkt met de goede balans tussen comfort en rolweerstand, of zit ik er nog naast? Je kan Schwalbe marathons krijgen tot in maatje 25-622, maar zouden dus dan effectief vaker lek gaan? Ik wil nu ook zeker de Speedster 500 gaan bekijken. Vind ik best knap. https://www.merida.be/fitnessfiets/speeder-500-green-black/2023 En de bergamont grandurance 3 en 5. https://www.bergamont.com/be/en/product/bergamont-grandurance-rd-3-silver Dus vind ik qua vorm de knapste. Vooral het echte racestuur vind ik zoveel aantrekkelijker. Heb ik nog nooit gehad en wil ik ooit wel eens hebben. Maar wss is dat een ramp qua comfort... Veel twijfel. Is de eerste keer dat ik een nieuwe fiets koop voor mezelf in mijn leven. Wil het dus wel goed doen en ook iets hebben dat ik mooi vind. Goed en knap. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 Oja, had heel graag een Scott gehad, ter sponsering van de forumer, maar er is gewoon niets op stock deze trok me wel aan : https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-metrix-30-eq-bike super clean ! Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 48 minuten geleden, Tjeu zei: Oja, had heel graag een Scott gehad, ter sponsering van de forumer, maar er is gewoon niets op stock deze trok me wel aan : https://www.scott-sports.com/be/en/product/scott-metrix-30-eq-bike super clean ! https://www.bikeexchange.be/a/trekkingfietsen-tourfietsen/scott/vlaams-brabant/landen/metrix-20/113288846 Proficiat met de aankoop 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 juni 2023 Geplaatst: 10 juni 2023 6 minuten geleden, Lotuzzz zei: https://www.bikeexchange.be/a/trekkingfietsen-tourfietsen/scott/vlaams-brabant/landen/metrix-20/113288846 Proficiat met de aankoop Is niet de juiste maat, bij Scott zit ik eerder bij een M ipv L. En wil er eerst aan uitgeraken welk type stuur het best zou zijn. Dropbar is qua look zoveel knapper, maar het moet wel dragelijk blijven qua comfort. 1 Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 12 uren geleden, Tjeu zei: Is niet de juiste maat, bij Scott zit ik eerder bij een M ipv L. En wil er eerst aan uitgeraken welk type stuur het best zou zijn. Dropbar is qua look zoveel knapper, maar het moet wel dragelijk blijven qua comfort. Ik zou L nemen. Wij zijn toch even groot en ik moest ook L hebben bij scott. Bij de speeder,( ik heb de blauwe variant) moet je ook andere banden leggen. Ik heb er shwalbe marathon opgelegd ( zal straks nog eens kijken voor alle zekerheid) want de originele heb ik na 3weken beide plat gereden. Wel door een terrorist die ijzer gestrooid had, maar sally had niets op dat moment. Dus meteen de banden veranderd naar mijn vertrouwd model, waarmee ik in al die jaren nooit plat gereden heb. En sindsdien niet meer plat. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 10 uren geleden, tuscani zei: Ik zou L nemen. Wij zijn toch even groot en ik moest ook L hebben bij scott. Bij de speeder,( ik heb de blauwe variant) moet je ook andere banden leggen. Ik heb er shwalbe marathon opgelegd ( zal straks nog eens kijken voor alle zekerheid) want de originele heb ik na 3weken beide plat gereden. Wel door een terrorist die ijzer gestrooid had, maar sally had niets op dat moment. Dus meteen de banden veranderd naar mijn vertrouwd model, waarmee ik in al die jaren nooit plat gereden heb. En sindsdien niet meer plat. Tnx. Ondertussen wat opzoekingswerk gedaan en een excelleke aangelegd De shortlist: Scott Contessa speedster Gravel 25 EQ. + design. Wat een knapperd. Vooral de ingewerkte kabels maken hem lekker clean! - onduidelijk of er een stoeltje op kan en bagage drager. - levertermijn? - Stack is een pak lager dan bij de andere (5,5 cm), is dus meer road georiënteerd en daardoor een stuk sportiever van zit. Merida Silex 400 + zitje en bagagedrager mogelijk + hydraulische remmen ipv kabel en nog iets hogere versnellingsapparaten, al is dat laatste voor mij niet nodig. Verschil kabel of hydraulische remmen kan ik niet inschatten... + carbon voorvork + direct leverbaar + nog veel andere mogelijkheden om bagage aan te brengen (zoals op de vork) - niet dezelfde wauw-factor als de Scott, maar wel ook erg knap. Bergamont Grandurance RD5 + De meest praktische, met echte verlichting (geen batterijd verlichting) + Geometie +/- zit qua componenten tussen de Scott en de Merida in - zwaarste - meer klassiek uiterlijk en wat vreemde voorvork. Minst knappe. De Cube staat nog op de reservelijst. Zeer goede componenten, maar niet zo fan van de winkel waar ze die verkopen. En ook enkel verkrijgbaar in het grijs. Giant Fastroad SL 1 afgevallen omdat ik toch echt dropbars wil. Was voor de rest ook wel een aanrader. En 400 euro goedkoper. Bulls Daily Grinder 2. Gewicht niet bekend en reach is wat groot (afstand naar het stuur). Orbea Vistor Drop Bars. Wegens onduidelijk of je daar nu bagage op krijgt. Bestaat wel in limited edition met bagage en spatborden, maar ik vind nergens terug of je die ook op de gewone kan monteren. Ook wel erg knap design. Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 Bij de orbea zie je zwarte vijzen zitten in het frame. Ik ben voor een recht stuur gegaan voor het gemak en stabiliteit. Ik zag en zie me nog steeds niet met een koersstuur gemakkelijk in de stad tussen de auto's laveren en mijn remmen grijpen. Plus als je met de kinderen of vrouw weg bent rij je sowieso trager. ( houding is voor mij niet houdbaar met mijn gescheurde tussenwervel, maar dat is persoonlijk) En sowieso zou ik hydraulische remmen verkiezen. Mijn eerste keuze was de cube road sl, maar kwam maar niet binnen. Misschien vind jij nu wel eentje https://www.bikester.be/cube-sl-road-sl-M1011755.html Top afwerking 1 Quote
#166 276 Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 Wat bij ons de doorslag gaf voor de Bergamont, was (naast het feit dat we een goede deal konden sluiten en ik, na een snelle vergelijking, overtuigd was van de kwaliteit van de fiets en de componenten) ons dadelijk op ons gemak voelden bij de respectievelijke fietsenwinkel. Da's misschien net iets minder belangrijk bij een niet-elektrische fiets, omdat ge daar zelf nog wel wat aan't kunt sleutelen. Dus, van die eerste drie zou ik degene kopen bij de handelaar die me het meeste vertrouwen inboezemd. 1 Quote
Ceke 2.729 Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 Heb zelf lang gekeken naar de Bergamont en de Cube. Zou voor de Cube gaan omwille van design. Als ik mij niet vergis is 'Contessa' het vrouwen model van Scott.. Quote
walter 4.428 Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 @Tjeu ik heb een Bergamont RD7, beestig content van. Als ge daar eens even mee wilt fietsen, dan proberen we eens af te spreken. Is wel een 53. VSF al bekeken? https://www.fahrradmanufaktur.de/ En ik heb nog een Koga Distance 2015 die eigenlijk in de weg staat 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 Op 11/6/2023 om 22:21, #166 zei: Wat bij ons de doorslag gaf voor de Bergamont, was (naast het feit dat we een goede deal konden sluiten en ik, na een snelle vergelijking, overtuigd was van de kwaliteit van de fiets en de componenten) ons dadelijk op ons gemak voelden bij de respectievelijke fietsenwinkel. Da's misschien net iets minder belangrijk bij een niet-elektrische fiets, omdat ge daar zelf nog wel wat aan't kunt sleutelen. Dus, van die eerste drie zou ik degene kopen bij de handelaar die me het meeste vertrouwen inboezemd. Op 12/6/2023 om 10:30, Ceke zei: Heb zelf lang gekeken naar de Bergamont en de Cube. Zou voor de Cube gaan omwille van design. Als ik mij niet vergis is 'Contessa' het vrouwen model van Scott.. De Cube is zot veel waar voor je geld. Daar ben ik echt van verschoten. Voor 1.700 euro heb je daar al GRX 800 materiaal op Maar, net zoals bij de Bergamont zit je met de achterbrug die vrij laag op het frame aansluit (ze zijn beiden ook iets zwaarder dan wat andere merken aanbieden). Hierdoor kan je geen kinderzitje met framemontage plaatsen. Mijn voorkeur gaat wel naar zo een zitje met framemontage, gezien dat de schokken wat beter dempt (dat hangt te zweven), wat op een sportievere fiets wel fijner is voor hen. Daarnaast zijn die doorgaans iets sneller te (de)monteren. Ook het lagere bagagerek van de Cube is voor mij een probleem, ik wil/moet er iets bovenop kunnen bevestigen. Jammer, want qua design is dat wel echt een pak knapper. Het is dus de Merida geworden (met dank aan @tuscani voor de tip). Is ergonomisch de meest veilige keuze (stack van een erg hoge 625mm) terwijl de reach met 400mm mij wel aanspreekt. Met 10,3 kg is hij ook de lichtste keuze in dit prijssegment (rond de 1.700 euro en voor fietsen waar en bagagedrager en spatborden op kunnen). Maar door het hogere aanknopingspunt van de achterbrug op het frame krijg ik er wel een kinderzitje op en ook de bagagedrager past beter bij mijn noden. Wel altijd jammer als er compromissen gemaakt moeten worden, maar dat is nu eenmaal het leven met drie kleine kinderen.... Dealer van Merida gaf me als eerste ook echt vertrouwen. Wat die man vertelde klopte en hield steek. Geen gezever, geen gedoe. Kleine zaak, mens met passie. Die gaf ook direct 200 euro korting op de adviesprijs, ondanks dat die hem wel moest bestellen. En de levertermijn was maar een week. Donderdag mag ik em gaan afhalen. 2 Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Via mijn werk aant overwegen om een speed pedelec te leasen. Twijfel nog wat, want momenteel nog niet echt vandoen (woon dicht bij het werk, maar die situatie zou kunnen veranderen, is wel een verbouwing aan gekoppeld dus eerste 1.5 / 2 jaar blijft het hoe het is).. Ontzie me wat om voor mijn huidig traject elke keer helm aan te moeten doen Soit, ik ben nieuw in de wereld van fietsleasings, weet wel al dat er bep zaken verplicht mee te nemen zijn in die leasing, een adminkost (€175 volgens 1 verdeler, speed pedelec helm (€200), ART-2 slot (€80).. Daar zit dan nog geen onderhoud in. Als dat niet verplicht is, des te beter, dat kan ik apart betalen (zelfs met ecocheques). Budget is max €4500 BTW excl. Dus als ik bovenstaande verplichte kosten aftrek kom ik aan budget voor fiets van €4990 BTW incl. Dan kom ik +-€160 tekort om een compleet 'kale' Stromer ST1 te leasen met kleinste batterij. Stel dat het toch binnen budget past, zijn er andere alternatieven die ik zeker eens moet bekijken? Is de kleinste batterij een nachtmerrie, of valt dat best mee als je dagelijks pakweg slechts 30km hoeft te doen? Qua alternatieven zag ik oa de Koga Pace B20, maar die is ietsje duurder en heeft een nog kleinere accu (500kwh). Of de Qwik MA11 speed met naafversnelling en riemaandrijving, in versie met kleinste batterij van 525kwh (zou dik tegen mijn goesting zijn opnieuw) kost die opt internet €4900. Beide wel met middenmotor, meer fan van RWD motor. Ongetwijfeld nog alternatieven die ik dien te bekijken? Zaken in achterhoofd te houden? @Soundstorm jij had er ook enkele getest voor aankoop van je Klever (?) meen ik? Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Als je voor de speedpedelec gaat zou ik weg blijven van alles met een 500 Wh batterij 1 Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Lijkt me vooral gigantisch zwaar, zo een 500kWh batterij Zit dat dan in een aanhanger? Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Vaneigens. Fout overgenomen Uit uw shortlist zonder twijfel de ST1. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.