Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

VAB kon band niet meer herstellen, fiets dan maar achterin camion en mij naar huis gebracht vanuit Brussel. VAB-man bleek uiteraard enorme auto liefhebber. S2000, R129 en nog wat Mercedessen thuis. 

Deze week fietsendrager installeren en Stromer binnen brengen voor nieuwe achterband. Denk eens zo'n Pirelli te steken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, binnenmuisarchitekt zei:

VAB kon band niet meer herstellen, fiets dan maar achterin camion en mij naar huis gebracht vanuit Brussel. VAB-man bleek uiteraard enorme auto liefhebber. S2000, R129 en nog wat Mercedessen thuis. 

Deze week fietsendrager installeren en Stromer binnen brengen voor nieuwe achterband. Denk eens zo'n Pirelli te steken. 

Met welke band reed je nu? 
Ik lees dat er op die ST2 'vee tyre' banden zitten. Enkel maar ervaring mee van op mijn MSX 125cc. In droge ça va, in 't natte een ramp. Vrij snel Michelins gelegd. 
Maar lees op speed pedelec fora wel positieve ervaringen.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse miljoenen voor Vlaamse speedpedelecbouwer

 
Delen
Kopieer linkTwitterFacebookWhatsappLinkedInE-mail
 
Bookmark this page
SCHENK DIT ARTIKEL0
Schermvullende weergave
01227a7144aa5bdf4f50388239365cd6e9f203c5
©Tim Dirven
Vandaag om 11:30
Het bedrijf achter de Vlaamse speedpedelecs Ellio haalt 5 miljoen euro kapitaal op voor expansie in het buitenland. ‘We verdubbelen elk jaar. We gaan dit jaar richting 1.500 fietsen’, klinkt het.
De start-up IntuEdrive lanceerde drie jaar geleden zijn eerste speedpedelec onder het merk Ellio. Sindsdien profiteert het bedrijf volop van de groei van de markt.
De inschrijvingen van die snelle ebikes – met maximumsnelheid van 45 kilometer per uur – stegen vorig jaar nog maar eens met 41 procent, tot bijna 17.000 stuks. Intussen rijden er in Vlaanderen al 75.000 rond.
Vlaanderen is, samen met Zwitserland, zowat het mekka van de speedpedelecs dankzij de fiscale stimuli voor bedrijfsfietsen, de regelgeving, de talrijke files en de opkomst van de fietsostrades die het fietspendelen aan hoge snelheid aantrekkelijk maken. ‘Het zit allemaal mee’, zegt Jorrit Heidbuchel, CEO en mede-oprichter van het bedrijf.
TIP
Begin uw dag goed geïnformeerd.
Ontvang nu De Tijd Vandaag.
Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Nederland

Ook in andere landen ziet hij dat het de goede richting uit gaat, en dat speedpedelecs stilaan worden omarmd in plaats van als een gevaar voor de maatschappij beschouwd te worden. ‘We kijken voor expansie in eerste instantie naar Nederland, en nadien komen Duitsland, Frankrijk en Zwitserland’, luidt het.
Om die internationale groei in gang te zetten, haalde het bedrijf 5 miljoen euro vers kapitaal op  bij bestaande aandeelhouders waaronder PMV en U2P. Ook het Welvaartsfonds en Invest for Jobs stapten in de ronde mee in bad. Daarbovenop wordt voor 2,2 miljoen euro leningen geconverteerd in aandelen.

We hebben vorig jaar nagenoeg break even afgesloten. Dat is doorslaggevend geweest in de gesprekken. We zijn geen bodemloze put.

Deel opTwitter
JORRIT HEIDBUCHEL
CEO EN OPRICHTER INTUEDRIVE
‘We schrijven een volledig Vlaams verhaal. Dat spreekt aan’, zegt Heidbuchel. Het bedrijf telt intussen 22 werknemers, terwijl er nog eens 10 mensen extra aan de slag zijn bij een Limburgs maatwerkbedrijf voor de assemblage van de fietsen.
‘We bewijzen met deze kapitaalronde dat het mogelijk is met een goed plan investeerders te overtuigen. We hebben vorig jaar nagenoeg break even afgesloten. In de tweede jaarhelft waren we zelfs winstgevend.  Dat is doorslaggevend geweest in de gesprekken. We zijn geen bodemloze put’, aldus Heidbuchel.
Dit jaar mikt het bedrijf op de verkoop van 1.500 speedpedelecs, wat een omzet van 7 à 7,5 miljoen euro zou moeten opleveren. ‘We zijn elk jaar in omvang verdubbeld. Het gaat snel. Dat moet ook, want het is een markt met veel concurrentie’, klinkt het. En er blijven concurrenten bijkomen, niet in het minst uit België zelf. Er was al het merk Aska uit Vlaams-Brabant, en onlangs kwam daar het Gentse Specter bij.
1.500
Dit jaar zal IntuEdrive naar schatting 1.500 Ellio-fietsen verkopen, goed voor een omzet van zowat 7,5 miljoen euro.
Dit jaar denkt Ellio op te schuiven naar de vierde plaats in Vlaanderen, achter de drie groten (Stromer, Riese Müller en Klever), maar voor een gevestigde waarde als Trek.
Ellio heeft intussen drie fietsvarianten in zijn gamma. ‘Dat helpt onze groei’, zegt Heidbuchel. De Original, een compacte speedpedelec met kleine wielen. De Max, een klassiek model met grotere wielen. En de Marty, een lange cargobike waarop je onder meer twee kinderzitjes of een boodschappenbox kan monteren.

Inspiratie bij Toyota

Het bedrijf gaat er prat op te werken met een zelf ontwikkeld aandrijfsysteem. Terwijl andere fietsenbouwers daarvoor beroep doen op de technologie van Bosch, Shimano of andere leveranciers, inspireerde Ellio zich voor het aandrijfsysteem op de elektrische Prius van Toyota, het bedrijf co-oprichter Tomas Keppens jarenlang werkte als ingenieur.
De Ellio-fietsen hebben een volautomatisch schakelsysteem en een aandrijving op beide wielen, wat vrij uniek is. Die technologie wil het bedrijf nu verder ontwikkelen en ook verkopen aan andere spelers die elektrische cargobikes op de markt brengen.
‘Die markt groeit heel snel. Die zijn niet alleen populair bij gezinnen, maar ook bij professionals. Logistieke bedrijven maken steeds meer gebruik van dergelijke fietsen voor leveringen in steden. We willen met onze technologie ook een deel van die markt inpikken, zonder de volledige fiets te moeten maken.’
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou wel graag eens met zo'n Ellio rijden. Indrukwekkend staaltje techniek. 
Goed voor hen dat ze nu ook een 'full size' model hebben, denk dat veel mensen daarop afknappen.
Die 'Marty' longtail ook slim gezien. Denk ook dat zij een van de eerste (of de eerste?) zullen zijn met een speed pedelec gehomologeerd voor 2/3 zitplaatsen (muv R&M Load SP bakfiets). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederlandse e-bikemaker VanMoof failliet verklaard

 
Delen
Kopieer linkTwitterFacebookWhatsappLinkedInE-mail
 
Bookmark this page
SCHENK DIT ARTIKEL1
Schermvullende weergave
353cb9853a51dfc0dbd419f919d5dbb35d277613
Taco Carlier, een van de twee broers die van VanMoof hebben opgericht. ©RV
Vandaag om 08:16
De fabrikant van hippe elektrische fietsen VanMoof is failliet. Dat melden Nederlandse media.
VanMoof meldt het faillissement zelf in een mail aan al zijn werknemers. In het bericht laten de VanMoof-oprichters weten dat het niet is gelukt het tij te keren en dat een rechtbank in Amsterdam maandag het faillissement heeft uitgesproken. Ze bedanken de honderden werknemers voor hun inzet de afgelopen 14 jaar. VanMoof telt ongeveer 700 medewerkers.
Daarmee komt een einde aan een bewogen periode waarin VanMoof tevergeefs heeft geprobeerd geldschieters te vinden en het hoofd boven water te houden. Net als veel andere startende e-bikebouwers werd VanMoof verrast door de plotse instorting van de markt na de coronacrisis en door de moeilijkheden om aan onderdelen te geraken.
De oprichters, de broers Taco en Ties Carlier, haalden twee jaar geleden meer dan 100 miljoen euro groeikapitaal op om de groei te ondersteunen. Maar door de hoge kosten en de slabakkende verkoop zat het bedrijf diep in de rode cijfers. In 2021 was er een verlies van 77,9 miljoen euro op een omzet van 83 miljoen. Tegelijk klagen klanten al een tijd over lange wachttijden en mechanische problemen.
VanMoof zal de komende tijd geleid worden door twee curatoren. Zij moeten nagaan of er nog een mogelijkheid bestaat om het bedrijf te herstructureren om het te laten voortbestaan. In de interne mededeling staat dat de buitenlandse filialen van VanMoof geen deel uitmaken van het faillissement. In België heeft VanMoof klanten, maar geen eigen winkels.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Cyrano.ak zei:

Van Moof failliet.

Oud nieuws 😛 

Benieuwd of er domino effect zal volgen. Service van zowel een Van Moof, Veloretti als Cowboy blijven ondermaats dus volgens mij zitten ze allemaal in hetzelfde schuitje al blijft Cowboy op die wolk leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owners of troubled VanMoof e-bikes get their software keys from rival company | Ars Technica

 

Less than a week after US outlets caught on to VanMoof's Dutch business troubles, Cowboy, another European e-bike maker, had released Bikey, an iOS app that does what it says in its description: "Save your VanMoof bike key." The app was developed "during a one-day hackathon," according to its description, as Cowboy "share[s] the belief that every single bike deserves to be on the road." The app supports S3 and X3 models at the moment.

 

Along with accessing keys, the app aims to provide basic functionality, like unlocking, changing assistance levels, and adjusting lights. Cowboy told TechCrunch that an Android version is forthcoming and that anyone with a VanMoof bike should grab their key soon, as it will be inaccessible if the company's servers are shuttered.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veloretti is van PON groep, die staan stevig op hun benen qua back up. Wel leuk voor de dealers, hun leverancier PON groep die tevens hun concurrent is.........

Dat Cowboy mij al jaren met open mond doet staan is hier gekend. Ook vandaag nog lopen hier "believers" rond. Nu goed op mijn leeftijd snap je dat "modern" zaken doen blijkbaar niet meer. 

Maar dat de fietssector voor een GIGANTISCHE orkaan staat is duidelijk. Dit is maar het begin. 

Ik schets kort de toestand:

- Covid fase 1: eerst alles dood, geen beweging

- Covid fase 2: GIGA RUSH op fietsen vooral prijsklasse 500-3000 euro

- Covid fase 3: massale vraag, geen aanbod. (amper omzetstijging zelfs omzet daling bij de fietsfabrikanten, wegens logistiek geen toevoer)

- Covid fase 4 (2023): de massaal bestelde fietsen uit het verleden worden eindelijk geleverd, SAMEN met de fietsen die vooruit besteld zijn en nu WEL op tijd komen. 

Maw je krijgt twee jaargangen bestelde fietsen, gebaseerd op vraag tijdens Covid, binnen in 1 jaar, terwijl langs vraagzijde de markt terug naar normaal is EN met totaal andere types fietsen. Wie kan dat stockeren, wie kan dat financieren? 

Ondertussen is, zoals ik aangaf, het consumenten gedrag COMPLEET veranderd, Gravel ipv MTB, dure lease bikes ipv range 500-3000, de terugkomst van de speed pedelec enz enz enz (de vraag naar speedpedelecs tijdens Covid was dramatisch laag) 

Resultaat: winkels zitten NU nog met een complete jaar voorraad, dikwijls van fietsen met lage tot geen vraag. 

 

Wat er deze winter staat te gebeuren:

- Winkels gaan tussen oktober en februari geen of amper fietsen kunnen afnemen bij de leveranciers (die allen ook NU nog overvol zitten. Wij maken hier noodscenario's waarbij we uitgaan van 30% omzet. Je kan doen wat je wil, de markt is verzadigd met bepaalde type fietsen, je personeel ontslaan voor deze orkaan is niet mogelijk, bovendien in BE geen optie (je betaalt gemiddeld tussen 8 en 14 maand loon uit als ontslagpremie). Maw we MOETEN nu straks gaan leven op reserves terwijl we op een torenhoge stock zitten.

Er gaan enorm veel slachtoffers gaan vallen, merken waar je niet eens van dacht dat het kon. Ook ik zal me enorm schrap moeten zetten en zal leveranciers straks moeten vragen om niet te leveren, doe ik dat niet ga je kopje onder. 

De mensen die denken dat fietsleveranciers gouden zaken gedaan hebben tijdens Covid leven in een fantasiewereld. Fietsenwinkels an sich hebben het wel vrij goed gedaan maar niet zo goed als de vraag doet vermoeden (iedereen is ook fietsen beginnen verkopen en van het merk waar ze er nog konden van krijgen). 

Veel reserve is er niet opgebouwd, en de orkaan die nu aan het ontstaan is veegt dat weg bij de eerste twee rukwinden. 

Komt daar nog bovenop dat NU de fietsen uit de lease ook massaal de markt op gaan en afgekocht worden om door te geven of verkopen aan familie etc..... waardoor de niet leasing vraag ook gaat terug lopen.

We gaan zeer zeer zeer harde tijden tegemoet in de fietswereld. De automotive sector pompt giga budgetten (voor hun zijn dat kleine budgetten) in deze markt en houdt zo een pak merken kunstmatig in leven, ook dat is voor een onafhankelijk bedrijf een drama, er is GEEN natuurlijke selectie zoals die er zou moeten zijn. 

En dan komt Jokke op een receptie en spreken mensen je aan: AH GIJ ZIT IN DE FIETS, DAT IS NOGAL EEN SECTOR HE (aka gij moet geen kloten doen om geld te scheppen). Ik geef toe dat ik blij ben geen krachtspatser te zijn, want fysiek geweld zou anders een optie zijn :D 

 

  • Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/7/2023 om 09:52, Alexis zei:

Ga in principe zoeentje leasen: 

st2sportroyal-blue.jpeg.8a31ebe56f979acc22311fb27cd39785.jpeg

Deze ochtend nog exact deze zien rijden. Net ervoor een ST3 in het wit. Die modellen met rechte buizen zijn toch een pak knapper 😬
Maar een ST3 met riem en pinion is geen optie binnen mijn leasebudget, en vind ik eerlijk gezegd ook ridicuul veel geld voor iets dat ik niet als 'power user' ga gebruiken. 

Op de modellen in de showroom hebben ze allemaal lelijke oranje reflectoren op de vork. Dit is verplicht, maar kan je deze bij Stromer er makkelijk (en netjes) afhalen? Vermoedelijk is dat gewoon gekleefd? 

Wat voor helm dragen de speed pedelec rijders hier? Ik ben op zoek naar iets dat er zo min mogelijk uitziet als een typische speed pedelec helm :D Abus heeft wel een tof modelletje zonder vizier, vind dat er direct een pak beter uitzien. Al kan ik me wel inbeelden als je bij schemer over een jaagpad rijdt zo'n vizier geen overbodige luxe is naar insecten toe.. 

Heb me ook een Brooks C17 zadel besteld, vind het gelzadel waarmee het standaard geleverd wordt maar niks. 

Ook wat ingelezen op Speed Pedelec Vlaanderen en de bijhorende Facebook pagina. Blijkbaar sinds oktober 2022 een versoepeling zodat SP's ook op het fietspad mogen waar een bord D9 staat. Maar (nog) niet waar een bord D10 staat. 
Jaagpaden grotendeels verboden als je de letter van de wegcode volgt. Dit willen ze in orde brengen, maar zit blijkbaar veel vertraging op. Toch best wat mensen die zich zorgen maken en daar dan niet durven rijden uit schrik dat hun verzekering (wat trouwens niet verplicht is voor SP's, dacht van wel!) dan moeilijk zou doen bij een ongeval. 
Iets waar ik nog niet bij had stilgestaan is bepaalde straten in de (oa Gentse) binnenstad die 1 richting zijn en vrijwel altijd 2 richtingen voor fietsers. In principe wordt aangeduid via een onderbord of en waar SP's ook in beide richtingen mogen rijden. Heb er gisteren enkele gespot, maar ook veel waar ze het enkel bij fietsen houden. Vraag me dan af of dit nog verder uitgerold dient te worden of effectief verboden is. Bepaalde plaatsen lijkt het me niet te kloppen (zoals 5 armenkruispunt thv brabantdam en vlaanderenstraat, daar is een knip en volgens de signalisatie mag je daar als fietser en bromfietser wel door, maar als SP niet 🤔 Daar staan wel ANPR camera's, dus dat wil ik liever eerst eens uitzoeken vooraleer ik daar nietsvermoedend doorfiets en een boete krijg.. 
Zal nog even wennen worden, rondfietsen met een nummerplaat 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verhelderend @Jokke_vlo. Dus voor mensen die echt een fiets bestellen in de kleur/afmontage die zij willen hebben kan er naar 2024 toe toch nog schaarste/wachttijd zijn omdat er veel minder en voorzichtiger wordt ingekocht waarschijnlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Verhelderend @Jokke_vlo. Dus voor mensen die echt een fiets bestellen in de kleur/afmontage die zij willen hebben kan er naar 2024 toe toch nog schaarste/wachttijd zijn omdat er veel minder en voorzichtiger wordt ingekocht waarschijnlijk?

Dat klopt dus perfect ! De meeste merken hun gamma bestaat uit 65/80% carry over modellen, aangevuld met wat (meestal) high end "nieuw" spul. Dat nieuw spul gaat pas geleverd worden in het ECHTE jaar 2024 en idd schaars zijn. Je analyse klopt als een bus. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Alexis zei:

Jaagpaden grotendeels verboden als je de letter van de wegcode volgt. Dit willen ze in orde brengen, maar zit blijkbaar veel vertraging op. Toch best wat mensen die zich zorgen maken en daar dan niet durven rijden uit schrik dat hun verzekering (wat trouwens niet verplicht is voor SP's, dacht van wel!) dan moeilijk zou doen bij een 

Was toch vorige week in het nieuws gekomen dat SP's nu wél op jaagpaden mogen komen? Max. snelheid wel 30km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop nog altijd dat ze de wet voor maximum snelheid voor gewone fietsen aanpassen van 25 naar 30-32kph, met dan ook meteen een helm plicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik hoop nog altijd dat ze de wet voor maximum snelheid voor gewone fietsen aanpassen van 25 naar 30-32kph, met dan ook meteen een helm plicht. 

Gaat weinig uithalen… 

Als ik al zie hoeveel Speed pedelec gebruikers geen helm dragen als ze bv hun kids naar opvang/school doen of commissies doen met de fiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Fille zei:

Gaat weinig uithalen… 

Als ik al zie hoeveel Speed pedelec gebruikers geen helm dragen als ze bv hun kids naar opvang/school doen of commissies doen met de fiets.

Dat is een kwestie van gewoonte hé. Autogordel dragen was vroeger 't zelfde. Ik doe altijd een helm aan als ik fiets, ook al heb ik gewone elektrische fiets die 25 loopt.  Als er boetes worden gegeven zal die mentaliteit ook wel veranderen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Alexis zei:

Deze ochtend nog exact deze zien rijden. Net ervoor een ST3 in het wit. Die modellen met rechte buizen zijn toch een pak knapper 😬
Maar een ST3 met riem en pinion is geen optie binnen mijn leasebudget, en vind ik eerlijk gezegd ook ridicuul veel geld voor iets dat ik niet als 'power user' ga gebruiken. 

Op de modellen in de showroom hebben ze allemaal lelijke oranje reflectoren op de vork. Dit is verplicht, maar kan je deze bij Stromer er makkelijk (en netjes) afhalen? Vermoedelijk is dat gewoon gekleefd? 

Wat voor helm dragen de speed pedelec rijders hier? Ik ben op zoek naar iets dat er zo min mogelijk uitziet als een typische speed pedelec helm :D Abus heeft wel een tof modelletje zonder vizier, vind dat er direct een pak beter uitzien. Al kan ik me wel inbeelden als je bij schemer over een jaagpad rijdt zo'n vizier geen overbodige luxe is naar insecten toe.. 

Heb me ook een Brooks C17 zadel besteld, vind het gelzadel waarmee het standaard geleverd wordt maar niks. 

Ook wat ingelezen op Speed Pedelec Vlaanderen en de bijhorende Facebook pagina. Blijkbaar sinds oktober 2022 een versoepeling zodat SP's ook op het fietspad mogen waar een bord D9 staat. Maar (nog) niet waar een bord D10 staat. 
Jaagpaden grotendeels verboden als je de letter van de wegcode volgt. Dit willen ze in orde brengen, maar zit blijkbaar veel vertraging op. Toch best wat mensen die zich zorgen maken en daar dan niet durven rijden uit schrik dat hun verzekering (wat trouwens niet verplicht is voor SP's, dacht van wel!) dan moeilijk zou doen bij een ongeval. 
Iets waar ik nog niet bij had stilgestaan is bepaalde straten in de (oa Gentse) binnenstad die 1 richting zijn en vrijwel altijd 2 richtingen voor fietsers. In principe wordt aangeduid via een onderbord of en waar SP's ook in beide richtingen mogen rijden. Heb er gisteren enkele gespot, maar ook veel waar ze het enkel bij fietsen houden. Vraag me dan af of dit nog verder uitgerold dient te worden of effectief verboden is. Bepaalde plaatsen lijkt het me niet te kloppen (zoals 5 armenkruispunt thv brabantdam en vlaanderenstraat, daar is een knip en volgens de signalisatie mag je daar als fietser en bromfietser wel door, maar als SP niet 🤔 Daar staan wel ANPR camera's, dus dat wil ik liever eerst eens uitzoeken vooraleer ik daar nietsvermoedend doorfiets en een boete krijg.. 
Zal nog even wennen worden, rondfietsen met een nummerplaat 😅

Ikzelf heb zo’n Stromer ST3 in het wit, pinion uitvoering.

Uit ervaring (vorige ST1X)  ik dat de reflectoren er gemakkelijk afgaan op de voorvork. Enkel beetje lijmresten nog, maar makkelijk verwijderbaar.

Ik gebruik een Abus helm met vizier, maar ben zelf aan het zien om evt een Unit 1 Aura helm te halen, die heeft ook mogelijkheid voor een vizier en zelfs verwisselbaar.

Wat ik hoor van collega’s is dat hun ST3 met ketting “zuiniger” rijdt dan tov een Pinion uitvoering. 
 

Doorgaans haal ik een 60 km met een volle accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, Alexis said:

Heb me ook een Brooks C17 zadel besteld

Tell me you're from Ghent, without telling me you're from Ghent

 

:D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Alexis zei:

Deze ochtend nog exact deze zien rijden. Net ervoor een ST3 in het wit. Die modellen met rechte buizen zijn toch een pak knapper 😬
Maar een ST3 met riem en pinion is geen optie binnen mijn leasebudget, en vind ik eerlijk gezegd ook ridicuul veel geld voor iets dat ik niet als 'power user' ga gebruiken. 

Op de modellen in de showroom hebben ze allemaal lelijke oranje reflectoren op de vork. Dit is verplicht, maar kan je deze bij Stromer er makkelijk (en netjes) afhalen? Vermoedelijk is dat gewoon gekleefd? 

Wat voor helm dragen de speed pedelec rijders hier? Ik ben op zoek naar iets dat er zo min mogelijk uitziet als een typische speed pedelec helm :D Abus heeft wel een tof modelletje zonder vizier, vind dat er direct een pak beter uitzien. Al kan ik me wel inbeelden als je bij schemer over een jaagpad rijdt zo'n vizier geen overbodige luxe is naar insecten toe.. 

Heb me ook een Brooks C17 zadel besteld, vind het gelzadel waarmee het standaard geleverd wordt maar niks. 

Ook wat ingelezen op Speed Pedelec Vlaanderen en de bijhorende Facebook pagina. Blijkbaar sinds oktober 2022 een versoepeling zodat SP's ook op het fietspad mogen waar een bord D9 staat. Maar (nog) niet waar een bord D10 staat. 
Jaagpaden grotendeels verboden als je de letter van de wegcode volgt. Dit willen ze in orde brengen, maar zit blijkbaar veel vertraging op. Toch best wat mensen die zich zorgen maken en daar dan niet durven rijden uit schrik dat hun verzekering (wat trouwens niet verplicht is voor SP's, dacht van wel!) dan moeilijk zou doen bij een ongeval. 
Iets waar ik nog niet bij had stilgestaan is bepaalde straten in de (oa Gentse) binnenstad die 1 richting zijn en vrijwel altijd 2 richtingen voor fietsers. In principe wordt aangeduid via een onderbord of en waar SP's ook in beide richtingen mogen rijden. Heb er gisteren enkele gespot, maar ook veel waar ze het enkel bij fietsen houden. Vraag me dan af of dit nog verder uitgerold dient te worden of effectief verboden is. Bepaalde plaatsen lijkt het me niet te kloppen (zoals 5 armenkruispunt thv brabantdam en vlaanderenstraat, daar is een knip en volgens de signalisatie mag je daar als fietser en bromfietser wel door, maar als SP niet 🤔 Daar staan wel ANPR camera's, dus dat wil ik liever eerst eens uitzoeken vooraleer ik daar nietsvermoedend doorfiets en een boete krijg.. 
Zal nog even wennen worden, rondfietsen met een nummerplaat 😅

 

Zie 1:38

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de rest wel benieuwd hoe de speedelec je gaat bevallen @Alexis. Lijkt me vooral zware overkill voor in Gent en stukje rond Gent waar jij voornamelijk gaat rijden. Of toch voor de extra rompslomp die je erbij moet nemen (helm, problemen kinderstoel, meer outfit kosten, zwaar ding, duurder onderhoud, je mag idd niet overal rijden, controles (bijvoorbeeld jaagpaden hier in de buurt waar jij ook gaat rijden,...). 

 

Benieuwd dus wat je ervaring gaat zijn en of je niet meer plezier zou hebben aan een echt goede elektrische fiets die he ondersteuning geeft tot 25 en die je zelf makkelijk sneller kan doen gaan, zoals bij een gravelbike met beperkte elektrische ondersteuning. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zadelproblemen, dat zal van de afstand af hangen. Als je nooit langer dan 30 minuten fietst kan je bij wijze van spreken op een houten plank gaan zitten :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Fille zei:

Ikzelf heb zo’n Stromer ST3 in het wit, pinion uitvoering.

Uit ervaring (vorige ST1X)  ik dat de reflectoren er gemakkelijk afgaan op de voorvork. Enkel beetje lijmresten nog, maar makkelijk verwijderbaar.

Ik gebruik een Abus helm met vizier, maar ben zelf aan het zien om evt een Unit 1 Aura helm te halen, die heeft ook mogelijkheid voor een vizier en zelfs verwisselbaar.

Wat ik hoor van collega’s is dat hun ST3 met ketting “zuiniger” rijdt dan tov een Pinion uitvoering. 
 

Doorgaans haal ik een 60 km met een volle accu.

 

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Tell me you're from Ghent, without telling me you're from Ghent

:D 

Owv een Brooks zadel? 🙂 Nogal kortzichtig :D 

1 uur geleden, Tjeu zei:

 

Zie 1:38

Dat gaat specifiek over leren varianten. 

1 uur geleden, Tjeu zei:

Voor de rest wel benieuwd hoe de speedelec je gaat bevallen @Alexis. Lijkt me vooral zware overkill voor in Gent en stukje rond Gent waar jij voornamelijk gaat rijden. Of toch voor de extra rompslomp die je erbij moet nemen (helm, problemen kinderstoel, meer outfit kosten, zwaar ding, duurder onderhoud, je mag idd niet overal rijden, controles (bijvoorbeeld jaagpaden hier in de buurt waar jij ook gaat rijden,...). 

Benieuwd dus wat je ervaring gaat zijn en of je niet meer plezier zou hebben aan een echt goede elektrische fiets die he ondersteuning geeft tot 25 en die je zelf makkelijk sneller kan doen gaan, zoals bij een gravelbike met beperkte elektrische ondersteuning. 

In Gent nu al vrij zeker dat het minder aangenaam gaat zijn dan een gewone fiets of normale e-bike. Net omdat je met allerhande bijkomende wetgeving dient rekening te houden, en het nog gecontroleerd kan worden ook (dmv je nrplaat). Daarom dat ik ook nog niet weet welke fiets er eventueel veld moet ruimen. 

Helmplicht idd ook een dingetje. Outfitkosten zullen pas anders zijn eens ik langer moet forenzen, gok ik. 
Duurder onderhoud is voor de duur van mijn lease (48maand) niet echt een issue, zit een onderhoudspakket in dat afdoend zou moeten zijn, en verlengde garantie om duurtijd lease te dekken. Maak ik me dus geen zorgen in. 

Heb jij al controles op jaagpaden gezien ja? Nog niets van gehoord.. Maar tot voor kort ook niet in geïnteresseerd 🙂 

Goeie e-bike heb ik al hé. Dit is dan ook geen fiets die ik owv een duidelijke noodzaak of use case koop. Het is eerder trachten mijn extralegale voordelen te optimaliseren, ik dien zelf niets af te dragen voor de lease. Daarom dat ik 'iets' wou leasen. Ook gravelbike overwogen, maar gezien beperkte vrije tijd met 2 kinderen en al teveel hobbyfietsen toch voor iets gegaan waar ik hopelijk dagelijks wat plezier aan kan beleven. 

Ik ben ook erg benieuwd, net zoals je zegt omdat het voor mijn huidig gebruik geen logische keuze is! 🙂 Zal er eens mee langskomen, of je moet er maar eens mee naar je werk rijden 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Fille zei:

Ikzelf heb zo’n Stromer ST3 in het wit, pinion uitvoering.

Uit ervaring (vorige ST1X)  ik dat de reflectoren er gemakkelijk afgaan op de voorvork. Enkel beetje lijmresten nog, maar makkelijk verwijderbaar.

Ik gebruik een Abus helm met vizier, maar ben zelf aan het zien om evt een Unit 1 Aura helm te halen, die heeft ook mogelijkheid voor een vizier en zelfs verwisselbaar.

Wat ik hoor van collega’s is dat hun ST3 met ketting “zuiniger” rijdt dan tov een Pinion uitvoering. 
 

Doorgaans haal ik een 60 km met een volle accu.

Aha, goed om weten. Die reflectoren zullen er toch aan moeten geloven :D Dan liever als het schemert of donker wordt een fluohesje of iets anders dat me beter zichtbaar maakt. 

60km met volle accu zegt weinig als er geen info is over type traject, gemiddelde snelheid, al dan niet vaak moeten stoppen en terug vertrekken, ... En welke batterij je hebt :D 

Liefst een zo 'domme' helm als mogelijk. Niet nog iets extra om op te laden, met bluetooth te verbinden, ... Een lampje achteraan lijkt me wel nuttig, maar in principe heb je al voldoende straffe verlichting op de fiets zelf incl remlicht.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid