Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Alexis zei:

Heb me ook een Brooks C17 zadel besteld

Is de cambium variant, gemaakt van gevulkaniseerd rubber en katoen. Mag dus gewoon in de regen staan. 
Ik heb op mijn Schindelhauer een B17 (zelfde maar in het bruin leder) en Brooks handgrepen. Leuk, maar vind het wat te 'old timey' ogen op een voor de rest nogal strakke alu fiets.

Iemand hier trouwens ervaring met Hexlox om zadel en zadelpen te beveiligen? 
Ik wil die Stromer ook overal kunnen parkeren zonder mij zorgen te moeten maken dat ze met de verende zadelpen van +€200 gaan lopen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Alexis zei:

Aha, goed om weten. Die reflectoren zullen er toch aan moeten geloven :D Dan liever als het schemert of donker wordt een fluohesje of iets anders dat me beter zichtbaar maakt. 

60km met volle accu zegt weinig als er geen info is over type traject, gemiddelde snelheid, al dan niet vaak moeten stoppen en terug vertrekken, ... En welke batterij je hebt :D 

Liefst een zo 'domme' helm als mogelijk. Niet nog iets extra om op te laden, met bluetooth te verbinden, ... Een lampje achteraan lijkt me wel nuttig, maar in principe heb je al voldoende straffe verlichting op de fiets zelf incl remlicht.. 

Woon-werk verkeer is 22km enkel. Een 8-9tal stoplichten, verder altijd wel rechte baan.
Gemiddelde snelheid (GPS) ligt meestal rond de 37-38kmh.  Net thuis gekomen van men werk, 45km gereden en nog 29% accu over.

Deze helm heb ik momenteel : https://parvelo.be/product/abus-helm-pedelec-2-0-ace/
Maar zoals hierboven al gezegd, ik denk die Unit 1 Aura helm aan te schaffen.

Ik heb standaard zadel vervangen door verend zadelpen, een absolute must imo..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Alexis zei:

Heb jij al controles op jaagpaden gezien ja? Nog niets van gehoord.. Maar tot voor kort ook niet in geïnteresseerd 🙂 

1 collega is al staand gehouden en heeft boete gekregen omwille van rijden op jaagpad. Andere collega 2 boetes in de bus omwille van een straat inrijden waar onderbord alleen maar een fiets toe liet.

Maar je ziet alle borden en regels wel met mondjesmaat ook rekening houden met de SP.

Helm zou ik sowieso altijd met vizier nemen. Of toch op zijn minst een sport bril. Die wind in de ogen is niet te doen voor mij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Fille zei:

Deze helm heb ik momenteel : https://parvelo.be/product/abus-helm-pedelec-2-0-ace/
Maar zoals hierboven al gezegd, ik denk die Unit 1 Aura helm aan te schaffen.

Hier ook de ABUS. Best tevreden van. Enorm fan van de oorbeschermers. Met regenkapje wel wat lawaai en geflapper. En in de winter en muts nodig, maar liever dat, dan een gesloten helm die te warm is in de zomer (of 2 helmen).

Die Unit 1 zal waarschijnlijk wel voor ergens in 2025 zijn gok ik. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Soundstorm zei:

1 collega is al staand gehouden en heeft boete gekregen omwille van rijden op jaagpad. Andere collega 2 boetes in de bus omwille van een straat inrijden waar onderbord alleen maar een fiets toe liet.

Maar je ziet alle borden en regels wel met mondjesmaat ook rekening houden met de SP.

Helm zou ik sowieso altijd met vizier nemen. Of toch op zijn minst een sport bril. Die wind in de ogen is niet te doen voor mij.

Op werk van mijn vrouw zijn er al veel tegen gehouden geweest. Blijkbaar gerichte acties voor wie kanten Oudenaarde komt richting Gent op jaagpad en fietssnelwegen. In beide gevallen zijn er stukken waar speedelecs niet mogen rijden en daar doen ze controle. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tjeu zei:

Op werk van mijn vrouw zijn er al veel tegen gehouden geweest. Blijkbaar gerichte acties voor wie kanten Oudenaarde komt richting Gent op jaagpad en fietssnelwegen. In beide gevallen zijn er stukken waar speedelecs niet mogen rijden en daar doen ze controle. 

Zelfde controles dus. Collega komt van Gavere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een lichte goeie helm wilt zonder gedoe zou ik deze nemen: https://www.lazersport.com/nl/helmets/leisure/anverz-nta

Snap niet dat mensen met zo'n zo goed als gesloten ding rondrijden 🙂 Ik rij zelf stiekem rond met mijn mat zwarte Abus AirBreaker racefiets helm rond. In België moet de helm voldoen aan de EN1078 norm én 'zorgen dat de slapen en het achterhoofd beschermd zijn'. Die Abus voldoet aan die EN1078 norm en aan die tweede voorwaarde ook naar mijn mening ... Misschien iets minder dat die Lazer maar goed ... Als ik met mijn racefiets aan 70 km/u de Hotond naar beneden rij moet hij ook voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Soundstorm zei:

1 collega is al staand gehouden en heeft boete gekregen omwille van rijden op jaagpad. Andere collega 2 boetes in de bus omwille van een straat inrijden waar onderbord alleen maar een fiets toe liet.

Maar je ziet alle borden en regels wel met mondjesmaat ook rekening houden met de SP.

Helm zou ik sowieso altijd met vizier nemen. Of toch op zijn minst een sport bril. Die wind in de ogen is niet te doen voor mij.

Yikes.. 
Sinds deze zomer mag het dus wel, maar het is dus wachten op aanpassing van de bebording, lees ik oa hier: https://speedpedelecvlaanderen.be/2023/04/27/speed-pedelecs-mogen-binnenkort-op-het-jaagpad/

Op de site van Vlaanderen lees ik dan weer het volgende: 

 

Met speedpedelec op het jaagpad? 'Speedpedelecs' zijn elektrische fietsen die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kunnen halen. In de Belgische wegcode behoren ze tot de categorie bromfietsen P. Ze moeten dus de regels van de bromfietsen volgen. Op sommige stukken jaagpad in Vlaanderen mogen er 'speedpedelecs' rijden. Dat is alleen toegelaten als een signalisatiebord aangeeft dat er speedpedelecs mogen rijden. De bestuurder moet zich houden aan de maximumsnelheid van 30 km per uur. Momenteel zijn speedpedelecs toegelaten op bepaalde stukken jaagpad die onderdeel zijn van een fietssnelweg (bijv. de F20, F1, F5 en F72).

En op de site van de Vlaamse Waterweg dit: 

image.png.a8466d504fd0ca568e06c28c51274132.png

Maw: op termijn mag je met je SP op alle jaagpaden, eens ze de tijd hebben genomen om de bebording aan te passen.. Tot dan goed opletten en kijken naar onderborden. 
Ergens blij dat ik nu pas voor zo'n ding kijk, want halverwege een jaagpad moeten afslaan, terug de baan opjakkeren, om 2km verder terug op het jaagpad te mogen.. Wat een gedoe :lolz:En ook schier onmogelijk om een leuke fietsroute uit te tekenen als je overal rekening moet houden met de beperkingen.

Ivm dit @Soundstorm

Quote

Andere collega 2 boetes in de bus omwille van een straat inrijden waar onderbord alleen maar een fiets toe liet.

 

Boetes in de bus, dus overtreding vastgesteld via ANPR? Of een agent die opschrijft? Enig idee waar? 

 

13 uren geleden, Tjeu zei:

Op werk van mijn vrouw zijn er al veel tegen gehouden geweest. Blijkbaar gerichte acties voor wie kanten Oudenaarde komt richting Gent op jaagpad en fietssnelwegen. In beide gevallen zijn er stukken waar speedelecs niet mogen rijden en daar doen ze controle. 

Zijn er op fietssnelwegen stukken die je niet mag doen met een SP? Zo contra-intuitief.. Enig idee wat redenering daarachter is? Daar opnieuw, je denkt dat vlotte verbinding gevonden te hebben en moet dan zelf je weg maar zoeken bij stukken waar je moet omrijden.. 

11 uren geleden, Soundstorm zei:

Zelfde controles dus. Collega komt van Gavere.

Gezellig! Waanzin dat ze zich hier echt mee bezighouden. 

13 uren geleden, Soundstorm zei:

Hier ook de ABUS. Best tevreden van. Enorm fan van de oorbeschermers. Met regenkapje wel wat lawaai en geflapper. En in de winter en muts nodig, maar liever dat, dan een gesloten helm die te warm is in de zomer (of 2 helmen).

Die Unit 1 zal waarschijnlijk wel voor ergens in 2025 zijn gok ik. :D

Waar steekt dat regenhoesje? Niet te warm als zomerhelm? En dus incl oorwarmers voor tijdens de winter? 

3 uren geleden, Fred zei:

Als je een lichte goeie helm wilt zonder gedoe zou ik deze nemen: https://www.lazersport.com/nl/helmets/leisure/anverz-nta

Snap niet dat mensen met zo'n zo goed als gesloten ding rondrijden 🙂 Ik rij zelf stiekem rond met mijn mat zwarte Abus AirBreaker racefiets helm rond. In België moet de helm voldoen aan de EN1078 norm én 'zorgen dat de slapen en het achterhoofd beschermd zijn'. Die Abus voldoet aan die EN1078 norm en aan die tweede voorwaarde ook naar mijn mening ... Misschien iets minder dat die Lazer maar goed ... Als ik met mijn racefiets aan 70 km/u de Hotond naar beneden rij moet hij ook voldoen.

Ook interessant.. Al vind ik die Lazer niet per se mooier dan de ABUS Ace. 
De Abus Windbreaker is wel knap! Was ik ook al aan het bekijken om mijn oude koershelm te vervangen. 
In NL zijn ze strenger / gebruiken ze een andere norm waaraan de helm moet voldoen: NTA8776. Op zich wel goed om ineens zoiets te kopen als je dan wat wil rondfietsen.. 
Vraag me af of ze bij die controles ook bvb helm checken.. Zou ik wel echt vergaand vinden 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Alexis zei:

Ivm dit @Soundstorm

 

Boetes in de bus, dus overtreding vastgesteld via ANPR? Of een agent die opschrijft? Enig idee waar? 

 

Zijn er op fietssnelwegen stukken die je niet mag doen met een SP? Zo contra-intuitief.. Enig idee wat redenering daarachter is? Daar opnieuw, je denkt dat vlotte verbinding gevonden te hebben en moet dan zelf je weg maar zoeken bij stukken waar je moet omrijden.. 

Gezellig! Waanzin dat ze zich hier echt mee bezighouden. 

Waar steekt dat regenhoesje? Niet te warm als zomerhelm? En dus incl oorwarmers voor tijdens de winter? 

Agent die zit op te schrijven, was ergens in Zwijnaarde. Exacte locatie weet ik niet meer.

Fietssnelweg en verbod voor SP is inderdaad niet zo logisch. Als je op de website van de fietssnelweg kijkt, staat er dat het puur is omdat ze de borden nog moeten aanpassen. Wraakroepend dat ze er dan toch controles doen. Nu, op mijn traject mag ik overal rijden, maar zijn er wel verschillende stukken met beperking 30kmh.

Regenhoes zit in dat zwarte driehoekje een de achterkant. Gemakkelijk dat je het altijd bij hebt. Koud weer inderdaad muts + oorbeschermers, daarna alleen oorbeschermers, en als het warm wordt, oorbeschermers er af. Heb die er in de lente zelfs nog redelijk lang op laten zitten, helpt goed tegen de wind, zonder echt warm te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

Een SP is dan ook geen fiets. Eigenlijk is dat een klasse B brommer zonder uitstoot.

Daar volg ik niet in, want je moet zelf nog trappen om vooruit te geraken ipv enkel aan een 'gas'hendel draaien. Je bepaalt ook zelf het niveau van assistentie. 
Ook wettelijk is er een onderscheid, voor voertuigen die zich autonoom kunnen voortbewegen (zonder fysieke inspanning dus, behalve op een knop drukken of aan een hendel draaien) is een BA verzekering verplicht, voor SP's niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, ir_fuel zei:

Eigenlijk is dat een klasse B brommer zonder uitstoot.

En veel duurder!!!

Al eens met een SP gebold? Ik met een Klever en da's echt zonder moeite 48 per uur. Minder dan 100 watt noem ik niet trappen. Bij Stromer is dat ST5 en hoger als ik me niet vergis, op die basisreeksen moet je nog wat moeite doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Soundstorm zei:

Fietssnelweg en verbod voor SP is inderdaad niet zo logisch. Als je op de website van de fietssnelweg kijkt, staat er dat het puur is omdat ze de borden nog moeten aanpassen. Wraakroepend dat ze er dan toch controles doen. Nu, op mijn traject mag ik overal rijden, maar zijn er wel verschillende stukken met beperking 30kmh.

Op de fietssnelweg website heb je ook een routeplanner. Je kan ook SP selecteren, maar dat staat 'grayed out' ipv blauw. Ik zie ook niets verspringen in de route als ik switch tussen koersfiets en SP. Vermoedelijk weten ze het dus zelf niet waar je mag rijden, mede omdat het momenteel ook volop in evolutie is met steden/nutsbeheerders/wegen en verkeer/vlaamse waterweg die naar elkaar kijken en wijze. En / of omdat ze geen verantwoordelijkheid willen nemen dat je een GPX route rijdt en dan beboet wordt oid. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Alexis zei:

Op de fietssnelweg website heb je ook een routeplanner. Je kan ook SP selecteren, maar dat staat 'grayed out' ipv blauw. Ik zie ook niets verspringen in de route als ik switch tussen koersfiets en SP. Vermoedelijk weten ze het dus zelf niet waar je mag rijden, mede omdat het momenteel ook volop in evolutie is met steden/nutsbeheerders/wegen en verkeer/vlaamse waterweg die naar elkaar kijken en wijze. En / of omdat ze geen verantwoordelijkheid willen nemen dat je een GPX route rijdt en dan beboet wordt oid. 

 

Wat je aanklikt heeft alleen maar invloed op de ingeschatte rijtijd. Je verwacht te veel van die site. Die heeft niet als doel om je het meest juridisch correcte pad aan te geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht ik al. Lijkt me momenteel ook onmogelijk om zoiets uit te werken, omdat het zo evolutief is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle jaagpaden ga je mogen doen ook met je sp.

Ik heb met mijn auto toelating om op de jaagpaden te rijden en daar zit een A4tje bij waar je niet mag rijden. Op het merendeel van die stukken mogen ook geen fietsers.

Geen idee of je er veel last van gaat hebben, zijn soms sluizen bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeten we ons na faillissement VanMoof zorgen maken over andere hippe elektrische fietsmerken? “Luchtkastelen zijn maar luchtkastelen”

VanMoof, de Nederlandse fabrikant van hippe elektrische stadsfietsen, is kopje onder gegaan. Dat roept vragen op, want klanten van het merk zitten nu in zak en as met hun fietsen die met het internet verbonden zijn. Kan je vertrouwen op fietsen van kleine fabrikanten? Hoe weet je of een fiets gemakkelijk te repareren is? En ben je niet beter af bij je lokale fietsenwinkel?
Yorick Dupon 19-07-23, 14:00 Laatste update: 14:50
 
De Nederlanders van VanMoof ontwikkelden elektrische fietsen vanaf nul en wilden daarmee op termijn veel geld verdienen, omdat er minder tussenpartijen aan te pas kwamen. Ze kochten dus geen elektrische motoren aan bij het Duitse Bosch of het Japanse Shimano, maar ontwikkelden die zelf. Een VanMoof kopen deed je op hun website. Voor reparaties kon je moeilijk terecht bij de lokale fietsenwinkel, maar moest je aankloppen bij de Nederlandse fabrikant zelf.
 

Arno Jaspers test elektrische fietsen, maar ook motors, voor HLN.

 

Arno Jaspers test elektrische fietsen, maar ook motors, voor HLN. © Gregory Van Gansen / Photo News

Vragen rond Cowboy

Om dat zakenmodel te doen slagen, heb je honderden miljoenen euro’s nodig en is er weinig marge voor fouten. VanMoof is niet de enige startup die zo werkt. “De meeste vragen worden nu gesteld bij Cowboy”, vertelt Arno Jaspers, die al vele elektrische fietsen testte voor HLN en dus goed op de hoogte is van wat er speelt in de sector. Cowboy, de Brusselse fietsenbouwer, draaide vorig jaar 32,1 miljoen euro verlies op een sterk gestegen omzet van net geen 41 miljoen euro, bleek vorige week nog uit de jaarresultaten.
We weten wat nodig is om te winnen in deze sector
-Tanguy Goretti, Mede-oprichter Cowboy
Bij Cowboy vinden ze het faillissement van VanMoof jammer voor de fietsindustrie en de klanten. “Hoewel het oneerlijk zou zijn om te speculeren over de specifieke problemen waarmee ze kampten, weten we wat nodig is om te winnen in deze sector”, zegt mede-oprichter Tanguy Goretti per mail aan HLN.
 
Hij wijst erop dat Cowboy een jonger bedrijf is dan VanMoof, met slechts 84 werknemers. “We zijn ongelofelijk flexibel.” Dit kwartaal zou Cowboy tijdelijk uit de rode cijfers zijn. De Brusselaars verwachten in 2024 voor het eerst over een heel jaar winstgevend zijn. De startup is ook opnieuw op zoek naar extra kapitaal.
 

Tanguy Goretti richtte mee Cowboy op en is er nu technisch directeur.

 

Tanguy Goretti richtte mee Cowboy op en is er nu technisch directeur. © Cowboy

Klanten van VanMoof kunnen hun fiets momenteel niet laten repareren, want de specifieke onderdelen zijn niet meer op voorraad. Geen probleem bij Cowboy, verzekert Goretti. “We houden onze stock in een magazijn in Brussel. Van daaruit kunnen we onderdelen versturen naar klanten en onderhoudspartners binnen de 24 uur”, vertelt de technische directeur van Cowboy. Op de website van Cowboy staan 45 fietswinkels opgelijst, waarvan zeven in België. “We zijn goed op weg om tegen eind dit jaar samen te werken met 300 onafhankelijke fietswinkels die onze fietsen verkopen en repareren”, aldus Goretti.

Winkels

Maar Cowboy zette wel eerst jarenlang in op fietsen verkopen via het internet. “Ze proberen nu zo snel als mogelijk dat om te gooien en in zee te gaan met fietsreparateurs. Ik hoop zowel voor het merk als voor de klanten dat ze er ook in slagen”, zegt Jaspers.
 

Karl Lechat is directeur van Lucien, de fietswinkelketen van D'Ieteren.

 

Karl Lechat is directeur van Lucien, de fietswinkelketen van D'Ieteren. © TBWA\Studio

Cowboy sprak bijvoorbeeld al met Lucien, de keten fietswinkels van auto-importeur D’Ieteren Group. Er werken zo’n 100 mensen en de bedrijfstak haalde vorig jaar 20 miljoen euro omzet. “We hebben het aanbod van Cowboy geweigerd”, vertelt directeur Karl Lechat aan onze redactie. “We kennen de onderdelen niet en het kost te veel om ze te repareren.”
Luchtkaste­len zijn maar luchtkaste­len
-Karl Lechat, Directeur fietswinkels Lucien
Lechat vindt het jammer voor de klanten van VanMoof dat het Nederlandse bedrijf kopje onder is gegaan, maar geschrokken is hij niet. “Er is geen paniek in de sector. Het bewijst dat luchtkastelen maar luchtkastelen zijn”, zegt hij. “Het zakenmodel van bedrijven zoals VanMoof staat haaks op dat van klassieke fietsenwinkels. En hoe graag ze het ook beweren: fietsen met een internetverbinding zijn niet exclusief aan VanMoof of Cowboy.”

Dropshipping

En hoe zit het dan met andere, nog kleinere fietsmerken? Daarover is fietsexpert Jaspers sceptisch. “Je hebt bedrijven die niet meer doen dan onderdelen goedkoop importeren, die voor een prikje assembleren en doorverkopen zonder al te veel vragen te stellen bij het eindproduct”, vertelt hij. Het is een vorm van dropshipping: e-commerce waarbij de webwinkel niet per se zelf een voorraad bijhoudt, maar slechts bestellingen doorgeeft aan een pakhuis in het buitenland. Dat soort fietsen zijn dan van bedenkelijke kwaliteit en na de aankoop moeilijk om ze te laten onderhouden. “Je moet oppassen met online aanbiedingen op bijvoorbeeld Instagram.”
Ook Lechat van fietswinkelketen Lucien is geen fan. “Bij dat soort goedkope internetfietsen heb je niet meer dan een mooie website, maar geen netwerk voor dienst na verkoop.” Jaspers raadt aan om te kijken naar de elektromotor en batterij van de fiets. “Bosch en Shimano hebben een netwerk aan fietswinkels met techniekers die getraind zijn en de technologie kennen.”
Bespaar niet te veel op de aankoop­prijs
-Arno Jaspers, Fietsexpert HLN
De aankoop van een elektrische fiets kan je bekijken als de aankoop van een auto. “Ja, onderhoud kost minder dan bij een auto, maar als je grote afstanden aflegt, kan je snel tegen de limieten stoten. Bespaar dus niet te veel op de aankoopprijs”, suggereert Jaspers.
Als toekomstige eigenaar van een elektrische fiets kan je ook een leasingplan overwegen. “Zie dat niet over het oog, want vaak zit er een onderhoudsplan bij. Daardoor kan het voordelig uitvallen”, legt Jaspers uit. “Net zoals bij de auto moet je met je product ook zeker zijn van je ‘garagist’.” De lokale fietsenmaker heeft dus nog een grote rol te spelen.
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Fred said:

Typische uitspraak van iemand die er zelf geen heeft en ook nooit eenje zal kopen. Zit het vol van op tinternet 🤓

Zoals als die elektrische fiets rijders die roepen "maar dat is ook sport hoor!"

I call bullshit. Als je je echt moet doodstampen op een speed pedelec om 45 te halen kocht geen kat dat, want dan is dat complete brol.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Alexis said:

Daar volg ik niet in, want je moet zelf nog trappen om vooruit te geraken ipv enkel aan een 'gas'hendel draaien. Je bepaalt ook zelf het niveau van assistentie. 
Ook wettelijk is er een onderscheid, voor voertuigen die zich autonoom kunnen voortbewegen (zonder fysieke inspanning dus, behalve op een knop drukken of aan een hendel draaien) is een BA verzekering verplicht, voor SP's niet. 

Ja wettelijk, puur kunstmatig, in ons land. Een ding dat met de vingers in de neus 45 per uur haalt hoort niet thuis tussen normaal fietsverkeer dat half zo snel rijdt. Er is een reden waarom België zo een gigantische afzetmarkt heeft voor die dingen. In het buitenland zijn ze slimmer.

Waarom zou een elektrische klasse B brommer daar niet mogen rijden? Je hebt geen uitstoot, en t is nu niet dat je al een getraind persoon moet zijn om met een speed pedelec 45 te doen he. Dat kan iedereen met zo een ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/7/2023 om 17:55, ir_fuel zei:

Zoals als die elektrische fiets rijders die roepen "maar dat is ook sport hoor!"

I call bullshit. Als je je echt moet doodstampen op een speed pedelec om 45 te halen kocht geen kat dat, want dan is dat complete brol.

Eigenlijk effectief al eens een tijdje met zo’n ding gereden? Ik heb enkele keren mijn woon-werktraject er mee gedaan, ongeveer 35km enkel. Geloof me, een douche nemen was nog steeds aangeraden want stond goed in het zweet. En ja, ik heb conditie 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/7/2023 om 17:56, ir_fuel zei:

Ja wettelijk, puur kunstmatig, in ons land. Een ding dat met de vingers in de neus 45 per uur haalt hoort niet thuis tussen normaal fietsverkeer dat half zo snel rijdt. Er is een reden waarom België zo een gigantische afzetmarkt heeft voor die dingen. In het buitenland zijn ze slimmer.

Waarom zou een elektrische klasse B brommer daar niet mogen rijden? Je hebt geen uitstoot, en t is nu niet dat je al een getraind persoon moet zijn om met een speed pedelec 45 te doen he. Dat kan iedereen met zo een ding.

Altijd welkom om mijn woon-werk (maar 22 km enkel) traject met mijn Stromer ST3 eens te doen.
Rij maar eens over het hele traject 45 kmh, we zullen daarna nog eens praten…

45kmh ff rijden kan elke speed-pedelec, maar aanhouden terwijl de accu leger geraakt is een ander paar mouwen.

Als je de keuze krijgt om via het werk voordelig een speed pedelec te leasen en tussen de 24 a 27 eurocent per km vergoed te krijgen of je moet kiezen tussen een elektrische b klasse brommer… het overgrote deel kiest voor de speed pedelec, logisch toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Wat is eigenlijk de snelheid die een ST3 bijvoorbeeld wel vlot aanhoudt? In omstandigheden zonder wind. 

In goede omstandigheden, zonder wind zo rond de 45-46kmh.
Ervaring zegt me wel dat wanneer je accu pakweg halfweg is, die snelheid aanhouden zwaarder wordt, wordt dan eerder 43-44kmh.

Begrenzer (op display van je fiets, dus geen GPS snelheid) begint rond 48,5kmh.

Maar dat is in goede omstandigheden, zonder wind en je elektrische ondersteuning op stand 3 (max ondersteuning).

 

Als je die 45kmh wilt aanhouden bij lichte tegenwind en bv accu op 50%, mag je toch al ferm meetrappen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid