Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

1 uur terug, thiva zei:

@Tjeu

Onze jongens (tweeling) hebben al een beetje vanalles gehad en steeds kom ik terug terecht bij Early Rider.

Ze zijn net voor hun drie jaar beginnen fietsen op een Frog 14”. Ik had toen al 16” Early Rider Belters staan, maar die waren net te groot. Na een paar maanden overgestapt op hun Belter en daar hebben ze echt van genoten. Veel mee gereden en nooit problemen mee gehad. De riem vond ik zeker een plus, vooral wanneer ze nog jong zijn.  Geen gedoe met een vettige ketting.
 

Momenteel rijden ze al een paar maanden op hun 20” Early Rider. Ik had eerst 20” Frog voorzien (staan nu bij de grootouders), maar ben uiteindelijk toch terug op zoek gegaan naar Early Riders. Waarom? De Frog fietsen vind ik toch merkelijk zwaarder dan die van Early Rider, ook al worden ze als lichtgewicht verkocht. Voor de 20” was ik weggestapt van Early Rider omdat ze een tijdje problemen gehad hebben met de versnellingen op hun Belters. Vandaar dat ze een tijd overgestapt zijn op ketting. Bon, ik het het er toch gewaagd en voorlopig rijden de jongens zonder problemen rond. Onze jongens doen er probleemloos ritjes van een kleine 20 km mee. Ze zijn net 5 geworden.

 

Met een Frog zit je m.i. zeker niet slecht, maar de voorkeur gaat hier toch uit naar Early Rider. Zoek je op de tweedehandsmarkt, dan moet je snel zijn wanneer er eentje verschijnt. Ze zijn altijd meteen weg. Ik heb de Belters voor de jongens tweedehands gekocht en na gebruik voor dezelfde prijs verkocht (We hebben hun wel geleerd er zorg voor te dragen).

 

Kokua kan je ook nog overwegen. Zijn degelijk gebouwd en voelen lichter aan dan de Frog. Zo eentje heb ik hier ook al gehad in 16” en 20”. 😀 Je merkt het. We hebben al ‘t één en ‘t ander geprobeerd en de Early Rider blijft onze nummer 1.

Vreemd dat de Frog zwaarder is. Volgens site is het verschil maar 150gram. Nu, er is wegen en wegen natuurlijk... kan goed zijn dat de ene inclusief alles is en de andere enkel frame, stuur en cranks, maar geen pedalen, remmen, handvatten,... 

Verschiet er wel van dat de belter maar 40 euro duurder is dan de Frog. Dacht dat het verschil groter was. Zit dus wel binnen budget (nieuw) gezien er drie kinderen mee moeten rijden.

Super bedankt voor de feedback.

 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/8/2022 om 12:29, Stancke zei:

Hier ook overstag gegaan en dinsdag elektrische fiets gekocht voor mijn vrouw. 

TREK bezocht, kwam uit op District+ 4 (3100€). Had alles wat we nodig hadden: 500w batterij, Bosch Active Plus, schijfremmen maar interne aandrijving (waar ik geen fan van ben voor onderhoud). Vind een niet ingebouwde batterij ook spuuglelijk.
 

Doorgereden naar LBS die Gazelle en Cannondale doet. Gezelle viel al snel af want niet onze goesting of te duur (3500€+). Bij Cannondale staan kwijlen op de Adventure NEO reeks.

CEB7AAEC-FE4B-4237-9230-A1FDFA1E5889.jpeg.9bc6b606fee1f2d578b0fb2d55f86e33.jpeg

Mijn vrouw was er heel zot van na testrit en ik van de specs. Na testrit meegeven dat het voor ons in orde was en hij mocht bestellen, kwam hij af dat hij niet meer leverbaar is in de juiste maat 😥 Ging het navragen bij collega’s intern en ons iets laten weten.

Thuisgekomen, opgezocht op internet en uit stock leverbaar bij Mantel in de juiste maat. Even getwijfeld en op Mantel uiteindelijk nog het laatste exemplaar van 2021 gekocht met de 400 watt batterij (scheelde 500€). Deze gekocht en wordt vandaag al geleverd.

E8594869-DE91-485D-95D6-E7504C510179.thumb.jpeg.0af1e50f342037c4e602c9fe13760949.jpeg

 

Stom dat ik weer niet kan kopen bij de lokale dealer, was vorig jaar met mijn Scott ook zo. Geen enkele dealer in de juiste maat op stock, op Mantel gewoon in voorraad te vinden.

 

Ondertussen de fiets al teruggestuurd, zitpositie was niet top voor mijn vrouw.
Teruggereden naar de winkel en daar eerst gefilterd op beschikbare maten. Uiteindelijk boven budget moeten gaan (want we hadden nog steeds geen fiets dus), en daar op de Gazelle Ultimate C8 HMB uitgekomen. Niet lang getwijfeld en deze dan aangekocht, was nog 1 maat Large in voorraad in Belgie. Binnen 2 weken gaan ophalen.
Onderstaand exemplaar was nog een maatje kleiner, maar mijn vrouw heeft kunnen rijden op een Gazelle in Large met dezelfde geometrie dus dat was al in orde.

IMG_4414.thumb.JPG.f769d93523b7920f23e9628ea8f5e862.JPGIMG_4415.thumb.JPG.a010d9bbd9aeb5de96f48bb164bc2838.JPG

 

Ondertussen ben ik uiteraard ook beginnen kijken voor een eBike want mijn vrouw kan wel fietsen, maar daarmee ben ik nog niet geholpen :D
Ook beginnen rondkijken op internet, wou wel onder de 3k blijven want zo stopt het nooit natuurlijk... Weinig fietsen die ik "mooi" vond en specs had waarmee ik kon leven, maar deze morgen dan onderstaande Canyon Precede:ON 5 AL besteld uit voorraad:

Precede:ON 5 | CANYON BE

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Stancke zei:

Ondertussen ben ik uiteraard ook beginnen kijken voor een eBike want mijn vrouw kan wel fietsen, maar daarmee ben ik nog niet geholpen :D
Ook beginnen rondkijken op internet, wou wel onder de 3k blijven want zo stopt het nooit natuurlijk... Weinig fietsen die ik "mooi" vond en specs had waarmee ik kon leven, maar deze morgen dan onderstaande Canyon Precede:ON 5 AL besteld uit voorraad:

Zij op de eBike en jij op je koersfiets is toch ideaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Polygoon zei:

Zij op de eBike en jij op je koersfiets is toch ideaal?

Was ik ook aan het denken. Voor de helft van het geld heb je een goede fiets waarmee je met dezelfde moeite perfect mee kan. 

Voor een sportieve kerel als Stancke lijkt de elektrificatie niet meer te doen dan zijn eigen meer gewicht (batterij, motor,...) En extra weerstand van de dikkere banden te overwinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Polygoon zei:

Zij op de eBike en jij op je koersfiets is toch ideaal?

Voor een casual tochtje met je madam op zaterdag/zondag lijkt me een gewone fiets toch gemakkelijker. Je hoeft je koersschoenen niet aan te doen en om relaxed te fietsen zit een gewone fiets toch iets beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Challazer zei:

Voor een casual tochtje met je madam op zaterdag/zondag lijkt me een gewone fiets toch gemakkelijker. Je hoeft je koersschoenen niet aan te doen en om relaxed te fietsen zit een gewone fiets toch iets beter. 

Voor een casual ritje met madame zie ik het nut van een e-bike niet echt buiten “luiaardij” 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Voor een casual ritje met madame zie ik het nut van een e-bike niet echt buiten “luiaardij” 🙂 

Heb je al veel met E-bike gereden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is voor ons nochtans wel een plezier om beide een e-bike te hebben. Dineren bij de ouders (+-20km), met vrienden op café (+-10km), fietstochtje door NL, ...

Bij mooi weer niet in de auto moeten zitten en niet nat van het zweet op een afspraak moeten aankomen, top.

  • Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Challazer zei:

Voor een casual tochtje met je madam op zaterdag/zondag lijkt me een gewone fiets toch gemakkelijker. Je hoeft je koersschoenen niet aan te doen en om relaxed te fietsen zit een gewone fiets toch iets beter. 

Gelijk met wie ik een casual ritje doe, het eindigt in competitie. Uiteraard met tal van excuses bij verlies. 

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Challazer zei:

Voor een casual tochtje met je madam op zaterdag/zondag lijkt me een gewone fiets toch gemakkelijker. Je hoeft je koersschoenen niet aan te doen en om relaxed te fietsen zit een gewone fiets toch iets beter. 

Er zijn ook goede trekking fietsen die er vlot fietsen en waar je met gemak 25 km/h mee doet. 

1 uur terug, Hazen zei:

Is voor ons nochtans wel een plezier om beide een e-bike te hebben. Dineren bij de ouders (+-20km), met vrienden op café (+-10km), fietstochtje door NL, ...

Bij mooi weer niet in de auto moeten zitten en niet nat van het zweet op een afspraak moeten aankomen, top.

Ik volg @Polygoon wel. voor zo dingen heb je toch eigenlijk geen elektrische nodig? Dat is toch perfect (even) comfortabel te doen met een gewone fiets? 
En als je af en toe de fiets neemt, sta je echt nog zo snel niet in het zweet hoor. Toch niet van de ritjes zoals jij ze hier beschrijft. 

Voor (dagelijks) woonwerk, met veel bruggen of kinderen en vaak in de regen, daar komt een e-bike tot zijn recht. Voor de rest toch allemaal wat overroepen. Het lijkt dat mensen soms onderschatten hoe goed/makkelijk een echt goede fiets al rijdt. De meerwaarde van e-bike is vaak de meerprijs niet waard imho... Tenzij we naar Spedelec, longtails en andere dingen gaan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Er zijn ook goede trekking fietsen die er vlot fietsen en waar je met gemak 25 km/h mee doet. 

Ik volg @Polygoon wel. voor zo dingen heb je toch eigenlijk geen elektrische nodig? Dat is toch perfect (even) comfortabel te doen met een gewone fiets? 
En als je af en toe de fiets neemt, sta je echt nog zo snel niet in het zweet hoor. Toch niet van de ritjes zoals jij ze hier beschrijft. 

Voor (dagelijks) woonwerk, met veel bruggen of kinderen en vaak in de regen, daar komt een e-bike tot zijn recht. Voor de rest toch allemaal wat overroepen. Het lijkt dat mensen soms onderschatten hoe goed/makkelijk een echt goede fiets al rijdt. De meerwaarde van e-bike is vaak de meerprijs niet waard imho... Tenzij we naar Spedelec, longtails en andere dingen gaan. 

Enigszins akkoord maar ondanks dat ik tegenwoordig met een redelijke frequentie wielertoerist speel sta ik nog steeds in het zweet op de fiets hoor. Vlot 25 bollen is niet altijd evident op een stadsfiets, ookal is die perfect onderhouden. Het KAN allemaal wel met de gewone fiets maar dankzij wat ondersteuning is de drempel toch lager om de auto te laten staan.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

We spreken over casual fietstochtje? Zo de zondag voor je plezier met de familie te fietsen. Als je 70+ bent snap ik die elektrische fiets.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Polygoon said:

Zij op de eBike en jij op je koersfiets is toch ideaal?

Dan is die ebike te traag. En als het is om constant 20-25 mee te doen wil je niet op een koersfiets zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Stancke said:

Ondertussen de fiets al teruggestuurd, zitpositie was niet top voor mijn vrouw.
Teruggereden naar de winkel en daar eerst gefilterd op beschikbare maten. Uiteindelijk boven budget moeten gaan (want we hadden nog steeds geen fiets dus), en daar op de Gazelle Ultimate C8 HMB uitgekomen. Niet lang getwijfeld en deze dan aangekocht, was nog 1 maat Large in voorraad in Belgie.

Hoe groot is je vrouw? 1m85? 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het puur als verplaatsing is ook. Rijd maar eens met uwe stads/trekkingfiets continu 25 op een traject van pakweg 20km (ook bergop). Dat is stevig trappen. Je bent er gewoon sneller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Hoe groot is je vrouw? 1m85? 🙂 

dat zijn vrouwenmaten, die zitten wat anders in elkaar. Je moet ook kijken naar het land van herkomst om te weten of een Large wel degelijk een Large is en eigenlijk geen Medium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Ik snap dat wel ongeacht leeftijd, zo'n e-bike is echt relax, en je moet je minder aantrekken van hellingen of wind etc.

we worden steeds luier. Geen idee hoe dat komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Nee, want 10 jaar geleden pakte men dan gewoon de auto.

ik de fiets, want had geen auto. #AMonwaardig.

Maar goed, mijn buren hebben elektrische fietsen. Die dienen voor de zondagse uitstapjes, want lastig dat fietsen.

Kinderen afhalen doen ze met de auto (school letterlijk 300m ver) bakker, auto (en neen niet dezelfde rit, bakker ook 300m ver), kleine boodschappen : idem. Niets combineren, maar auto starten naar bakker gaan, thuis komen en 20min later auto pakken ergens anders naartoe rijden om 25min later terug op de oprit te staan met een zak patatten en een pak toespijs van de delhaize die letterlijk om de hoek ligt. 

Ik versta niet hoe je 1/ zo slecht kan plannen. 2/ zo  lui bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Polygoon zei:

Enkele keren met die van m'n ouders, vond er niets aan.

Toegegeven, ik heb de chance van meestal met speed-dingen te rijden, dus ik heb zelf met gewone elektrische fietsen minder ervaring. 

Maar toen hier 1 van die dingen van mijn schoonouders stond om mijn zwangere vrouw mee te krijgen op fietstochtjes werd de fiets een pak meer gebruikt dan nu. Het verlaagt de drempel om dingen met de fiets te doen. 

Als ik een nieuwe stadsfiets zou kopen is het ook een elektrische, idem mijn vrouw. Keer met de kleine mee achteraan, gaat toch allemaal een pak vlotter met ondersteuning. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie fietsen, die Gazelle’s.

jongste dochter heeft er ook eentje (non-electric), en dat fietsje bolt zo vlotjes….   Ze knalt daar zo de elektrische bende mee voorbij :D.

Dient voor dagelijks school-transport, en ziet dus ook nogal wat af.  Met uitzondering van de jaarlijkse remblokjes, hebben we daar op vier jaar tijd geen kosten aan gehad.

Af en toe eens proper maken, en banden op pompen (en zelfs dat moet ik minder doen dan op onze andere fietsen).

De matblauwe lak is wel moeilijker te onderhouden :  veegsporen van schoenen (van het opstappen), krijg ik bv niet altijd weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid