Ga naar inhoud

Het kleine en grote motortrips-topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
51 minuten geleden, M3 is the best zei:

Zalig om te lezen! Moet fantastisch geweest zijn.

Vraag me af of ik zou kunnen volgen zijn met mijn 400cc'tje.. 😄 hoewel het op bochtige wegen niet echt om puur vermogen gaat..

@msxx zou het mss mogelijk zijn mij die gpx van de rit te bezorgen? Heb wel geen MRA.. 

Gaat niet via het forum (gpx wordt geblokt), verken MRA eens, mooie tool!

Geplaatst:

800+km is voor mij op nen dag teveel. Da's voor mij te genieten een beetje voorbij. Ik snap t. 

Ik moet af en toe es serieus mijn knoken kunnen strekken. Artrose is geen lachertje. 😢🤐 Oud worden... 😅😅

Ma #GLMEK 😎

Geplaatst:
5 uren geleden, msxx zei:

Ik heb me lid gemaakt en gTA toegevoegd.

Navigeer jij daarmee of importeer je dit dan in je Garmin?

Geplaatst:
2 uren geleden, dragonfly zei:

Zag het, heb je geaccepteerd! Je kan nu in mijn routes (allez toch deze die op 'Vrienden' of 'openbaar' staan qua zichtbaarheid) zoeken en die ook in jouw eigen bibliotheek trekken (om nadien aan te passen naar eigen wens, b.v.) via de knop "Gebruiken".

Momenteel spreken we bij "MyRouteApp" eigenlijk over 2 afzonderlijke producten:

1. myrouteapp.com "routeplanner"
    Gebruik ik al heel lang om ritten te plannen en m.i. is er geen betere (maar er zijn er andere die ook zeer goed zijn, ik gebruik tijdens planningswerk ook nog wel eens Kurviger, motorcycle-diaries.com, Google Streetview en Maps, etc). Niettemin: enkel maar hiervoor heb ik het GOLD lidmaatschap gekocht en geniet daar nu al enkele jaren van. Zeer intuitief en krachtig, gewoon zeer prettig werken. Steeds groeiende database aan routes, ook.

2. myrouteapp Navigation Next navigatie-app
    Voor de 100colls heb ik ook de lifetime Navigation Next lidmaatschap bijgekocht... en daar ook ondervonden dat de app eigenlijk bijzonder krachtig en goed is. Had ik geweten hoe goed MRA Navigation Next op smartphone is, ik had m'n Garmin XT2 niet gekocht... 't Is nog niet helemaal foutloos (b.v. ik heb al enkele keren ondervonden dat de in-app plan&rijd oplossing voor een bochtige route naar een bepaalde bestemming nog niet zo goed werkt als deze van tomtom of Garmin) maar het scheelt niet veel.

Msxx heeft vroeger ook een Zumo XT gehaald en vrij snel weer verkocht (en gebruikt terug tomtom). Ikzelf heb ook nog m'n oude tomtom'eke maar gebruik die niet meer. 

Ik haal de gpx uit MRA en upload die op de XT2, ja. Maar zelfs zoiets eenvoudigs leidt soms nog tot gedoe (lees b.v. dit), je moet een beetje mee willen denken met de Garmin way of doing things en daar sukkel ik nog wat mee. That said: die aanpassingsperiode heb ik met de MRA Navigation app niet gehad...

Nadelen die een smartphone nog heeft tov een dedicated motorcycle navigatietoestel:

• Een smartphone heeft (nog) niet de helderheid (nits) en dus leesbaarheid heeft van een scherm zoals Garmin dat in XT en XT2 steekt. Dat is werkelijk extreem helder en zelfs bij de felste lichtomstandigheden altijd zichtbaar, zelfs als de zon op het glanzende scherm knal in je gezicht reflecteert kan je nog (genoeg) zien. Dat is bij een smartphone het geval niet ... maar zelf ondervonden (tijdens 100colls en ook gisteren meer dan voldoende zon gehad) dat het maar zéér zelden is dat de smartphone niét leesbaar is.
  • Bediening: een dedicated motorcyclist's device is beter/trefzekerder bedienbaar (met motorhandschoenen) dan een smartphone, vooral tijdens het rijden.
  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
7 uren geleden, dragonfly zei:

Denk dat alles al gezegd is 😅

Geplaatst:
2 uren geleden, msxx zei:

Denk dat alles al gezegd is 😅

Inderdaad, dank u @gTa

Geplaatst:
Op 14/7/2025 om 19:21, msxx zei:

Heb mij geregistreerd op MRA (niet betalend) en via het profiel van gTa zijn tracklog van zondag kunnen downloaden 👍

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 15/7/2025 om 02:59, gTa zei:

Nadelen die een smartphone nog heeft tov een dedicated motorcycle navigatietoestel:

• Een smartphone heeft (nog) niet de helderheid (nits) en dus leesbaarheid heeft van een scherm zoals Garmin dat in XT en XT2 steekt. Dat is werkelijk extreem helder en zelfs bij de felste lichtomstandigheden altijd zichtbaar, zelfs als de zon op het glanzende scherm knal in je gezicht reflecteert kan je nog (genoeg) zien. Dat is bij een smartphone het geval niet ... maar zelf ondervonden (tijdens 100colls en ook gisteren meer dan voldoende zon gehad) dat het maar zéér zelden is dat de smartphone niét leesbaar is.
  • Bediening: een dedicated motorcyclist's device is beter/trefzekerder bedienbaar (met motorhandschoenen) dan een smartphone, vooral tijdens het rijden.

De hardware van een Garmin gaat ook gewoon enorm lang mee.
Ikzelf gebruik een Garmin Oregon 450. Dat ding is gereleased in januari 2010. Pak dat ik hem gekocht heb midden dat jaar ofzo, wilt zeggen dat die nu al 15 jaar oud en is nog steeds werkt zoals op dag 1. Niet veel electronica shizzle dat ik de afgelopen jaren gebruikt heb, heeft zo'n levensduur... En het is niet dat het niet afziet op een offroad moto (trillingen/schokken, modder/water,...).

Doe je dat met een rugged smartphone/tablet, mag je om de paar jaren een andere kopen omdat de oude te traag zijn om de hedendaagse apps te draaien etc.

Alleen de software van Garmin (basecamp e.d.) is enorm brak.
Zou eens moeten kijken hoe goed MRA is om offroad stukken te plannen tov basecamp, nog geen ervaring mee.

Geplaatst:
34 minuten geleden, jan.van.gent zei:

De hardware van een Garmin gaat ook gewoon enorm lang mee.
Ikzelf gebruik een Garmin Oregon 450. Dat ding is gereleased in januari 2010. Pak dat ik hem gekocht heb midden dat jaar ofzo, wilt zeggen dat die nu al 15 jaar oud en is nog steeds werkt zoals op dag 1. Niet veel electronica shizzle dat ik de afgelopen jaren gebruikt heb, heeft zo'n levensduur... En het is niet dat het niet afziet op een offroad moto (trillingen/schokken, modder/water,...).

Doe je dat met een rugged smartphone/tablet, mag je om de paar jaren een andere kopen omdat de oude te traag zijn om de hedendaagse apps te draaien etc.

Alleen de software van Garmin (basecamp e.d.) is enorm brak.
Zou eens moeten kijken hoe goed MRA is om offroad stukken te plannen tov basecamp, nog geen ervaring mee.

Ik kan deels bevestigen: mijn Forerunner 935 gaat ook nog altijd foutloos mee, ding is battered & bruised like hell ... maar kwijt zich nog altijd foutloos van z'n taken.

Qua software: dat is een gekend pijnpunt bij Garmin. Niet enkel applicaties, ook firmware. Garmin kiest er blijkbaar voor om sneller devices op de markt te gooien dan anderen, en een deel van de finetuning te verschuiven tot na marktlancering. Vaak vind je over nieuwe Garmin-toestellen héél veel issues op fora etc. en komen er ook erg snel veel patches/updates uit. Qua applicaties is het vaak ook niet top, Basecamp is al zo denderend oud en is eigenlijk nooit écht goed geweest ... maar ondertussen zijn we daar wel al vanaf. :D  

"Sportroutes" (lopen, fietsen, ...) kan je plannen met met de (toch stabiele en bewezen) Garmin Connect:

2025-07-1610_51_56-GarminConnectMozillaFirefox.thumb.jpg.d2e60d7425a51f3c2f556191ef4b34cd.jpg

Voor auto-/motorroutes kan dat in theorie ook. Maar ter vervanging van Basecamp heeft Garmin nu (al eventjes) Garmin Explore, via explore.garmin.com.
Het voordeel is (in theorie) dat je op datzelfde platform zit als je via je toestel (in casu: Zumo XT 2) zit te plannen en alles wordt daar automatisch opgeslagen.
Mijn eerste grasduinen in Garmin Explore was echter niet zo'n succes, misschien heb ik het te snel opgegeven en ben ik weer met MRA aan de slag gegaan.

2025-07-1610_56_42-KaartMozillaFirefox.thumb.jpg.a7ceb0045f7fcda836e21ad924af5109.jpg

Geplaatst:
16 minuten geleden, gTa zei:

Ik kan deels bevestigen: mijn Forerunner 935 gaat ook nog altijd foutloos mee, ding is battered & bruised like hell ... maar kwijt zich nog altijd foutloos van z'n taken.

Qua software: dat is een gekend pijnpunt bij Garmin. Niet enkel applicaties, ook firmware. Garmin kiest er blijkbaar voor om sneller devices op de markt te gooien dan anderen, en een deel van de finetuning te verschuiven tot na marktlancering. Vaak vind je over nieuwe Garmin-toestellen héél veel issues op fora etc. en komen er ook erg snel veel patches/updates uit. Qua applicaties is het vaak ook niet top, Basecamp is al zo denderend oud en is eigenlijk nooit écht goed geweest ... maar ondertussen zijn we daar wel al vanaf. :D  

"Sportroutes" (lopen, fietsen, ...) kan je plannen met met de (toch stabiele en bewezen) Garmin Connect:

2025-07-1610_51_56-GarminConnectMozillaFirefox.thumb.jpg.d2e60d7425a51f3c2f556191ef4b34cd.jpg

Voor auto-/motorroutes kan dat in theorie ook. Maar ter vervanging van Basecamp heeft Garmin nu (al eventjes) Garmin Explore, via explore.garmin.com.
Het voordeel is (in theorie) dat je op datzelfde platform zit als je via je toestel (in casu: Zumo XT 2) zit te plannen en alles wordt daar automatisch opgeslagen.
Mijn eerste grasduinen in Garmin Explore was echter niet zo'n succes, misschien heb ik het te snel opgegeven en ben ik weer met MRA aan de slag gegaan.

2025-07-1610_56_42-KaartMozillaFirefox.thumb.jpg.a7ceb0045f7fcda836e21ad924af5109.jpg

Ah interessant, nog niet vertrouwd met Garmin Explore.
Op welke kaart zit je dan te plannen? Heb je ook toegang tot topografische kaarten, of enkel de gewone standaard straat-kaarten?

Geplaatst:
6 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Ah interessant, nog niet vertrouwd met Garmin Explore.
Op welke kaart zit je dan te plannen? Heb je ook toegang tot topografische kaarten, of enkel de gewone standaard straat-kaarten?

Je vragen zijn pertinent, want (voor mij alvast) een kleine drawback van het systeem. Je hebt enkel de kaarten van Garmin (HERE) ter beschikking.
In MRA kan je op de OSM-kaarten tewerk gaan en (mits GOLD-abonnee) op die van HERE, Google, tomtom etc.

Er zijn wel verschillende lagen bruikbaar: topografische, "topoactive" (= topo-kaarten, navigeerbaar, geoptimaliseerd voor "buitenactiviteiten" zoals wandelen, lopen & fietsen), terrein en weg.

2025-07-1611_20_28-KaartMozillaFirefox.thumb.jpg.a57a18c7ec2c01ea61648fb2864160d5.jpg

Het werkt wel, hoor. Maar een mens grijpt vaak terug naar wat hij kent & gewoon is...

Ga er toch deze zomer af en toe eens wat mee spelen.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ik gebruik eigenlijk meestal nog altijd de plan.tomtom.com, wel in combinatie met routes die ik exporteer uit mra.

Morgen heb ik deze op de planning gezet. Moet effe t huis uit, vriendin is onderweg haar dochtertje op te pikken om morgenavond bij de herdenking van mijn schoonmoeder te zijn. Halve dag alleen vandaag, en morgen nog tot zeker 16u alleen thuis zitten is niet goed voor mij hoofd, dus de route van @msxx maar een beetje aangepast zodat ik hopelijk ook om 16u terug thuis ben morgen. Probeer om rond 7u hier weg te rijden morgen.

Thuis - winterspelt, en sankt-vith - thuis zal wel autosnelweg worden. Thuis - thuis zou juist geen 600km zijn.

2025-07-1720_07_35-Routeview_Winterspelt-SaintVith.thumb.png.f2b02bb76d39633162e986eed2e7e670.png

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Moet zeker lukken, dat is dan 200 km autostrade en 400 km bochten, dat doe je toch makkelijk op 1 dag. Wij deden er nog een lunch bij van een uur. :D 

Machtige route, ga je je TOP op amuseren!! Enjoy & be safe!

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Veel plezier Joske!

Ik kan niet voor jou spreken, ben zelf nogal van de endurance en zie er ook niet tegenop om daar mijn wekker voor te zetten.

Afgelopen zondag was wel extreem, 6uur tot 23u is misschien wat overdreven 😁

Maar voor 600km hoef je niet half zoveel te rusten, en je hebt de moezel eruit gesneden, dat is het langzaamste deel. Komt vast goed! 👍 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Zojuist, msxx zei:

Afgelopen zondag was wel extreem, 6uur tot 23u is misschien wat overdreven 😁

Onbegrijpelijk dat je met al die krankzinnigheid van je, steevast slachtoffers weet te vinden om mee te zeulen in die perversie!

• Grappig 2
Geplaatst:
33 minuten geleden, gTa zei:

Onbegrijpelijk dat je met al die krankzinnigheid van je, steevast slachtoffers weet te vinden om mee te zeulen in die perversie!

Maar die wilde pas om 8u30 op de motor stappen 🤪

• 6 maanden later...
Geplaatst:

De eerste echte dagtrip van het jaar zit er al op!

Kleine 500km door de Ardennen gereden (150km autostrade). Vanwege het seizoen pas om elf uur vertrokken, in de hoop op droge banen. Die heb ik toch niet verl gevonden 😅 Het lag er enorm vettig bij, dus het was oppassen. Maar wel prachtig weer gehad!

De foto’s tonen de mooie banen, vooral veel boerenbaantjes gezien, dat was uiteraard niet de beste keuze maar toch mag dat weleens 🥸😎

IMG_6968.jpeg

IMG_6970.jpeg

IMG_6973.jpeg

IMG_6974.jpeg

• Vind ik leuk 7
Geplaatst:

Die laatste foto, dat zijn heel schone bochtjes, ik zie mij er al zo doorsjezen. Nu... in de zomer toch. 🙃

Vorige week nog een tripke van zo'n 50 km gereden, door het ontbreken van winterkledij verplicht in zomerkledij. Meer dan genoeg. 🥶 🤗

De oude banden deugen ook niet echt, zeker niet bij deze temperaturen. Deze week afspraak gemaakt voor een setje Bridgestone T33 banden. 

1RskSLV.jpeg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Goeie keuze, ik lees er erg veel goeds van.

Geplaatst:
12 uren geleden, gTa zei:

Goeie keuze, ik lees er erg veel goeds van.

Altijd al tevreden geweest van Bridgestone. Nog getwijfeld tussen de S23 en deze T33. Maar de voorganger ervan, de S22, die sleet toch wel vrij snel op m'n Speed Triple. Na zo'n dikke 3k was het beste van die achterband wel af. De S23 zou het op het vlak van levensduur wel iets beter doen (+8%) dan de S22, maar dat vind ik nog maar pover. Deze T33 zou best veel grip hebben bij sportief rijden en toch een lange levensduur hebben. Ideale band lijkt me. 

Geplaatst:
7 uren geleden, Jantes zei:

Altijd al tevreden geweest van Bridgestone. Nog getwijfeld tussen de S23 en deze T33. Maar de voorganger ervan, de S22, die sleet toch wel vrij snel op m'n Speed Triple. Na zo'n dikke 3k was het beste van die achterband wel af. De S23 zou het op het vlak van levensduur wel iets beter doen (+8%) dan de S22, maar dat vind ik nog maar pover. Deze T33 zou best veel grip hebben bij sportief rijden en toch een lange levensduur hebben. Ideale band lijkt me. 

Degelijke A-merk sport/tour band van de nieuwste generatie, can't go wrong there. En idd de tests zijn unaniem positief.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Eindelijk wat langer licht en goed weer in het vooruitzicht!

Als gevolg plan ik deze week met de motor naar kantoor te gaan, dat doe ik altijd volledig binnendoor en leverde vanmorgen alvast een mooi plaatje op 😎

IMG_6998.jpeg

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:

Mooi, 'k weet het nog zo niet, eigenlijk. Nen afgebrand lijkende boom, wat dood gras, het plastieken bovenwerk van nen hoogpoter Ducati in spiegelbeeld, en uw tronie.

:D 

• Whut?! 1
Geplaatst:

Dat is ook een manier om dat te bekijken 😅

• Vind ik leuk 1
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Als het bij mijn ouders wat meevalt met de gezondheid dan ga ik in september nog een grote trip maken met mijn pa. Het idee is om richting Slovenië te gaan. Focus op Karinthië en Slovenië. 

Heeft iemand wat routes welke van een niveau zijn om te delen? Goede hotels hoor ik ook graag 🙂 De betere motorhotels of gewoon een hotel waar motards welkom zijn. Duc slaapt liefst binnen 😎

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid