Rabbit 3.130 Geplaatst: 19 maart 2022 Geplaatst: 19 maart 2022 Een collega van mij zijn etron GT staat al 3 maand stil bij Dieteren. Blijkbaar een probleem met zijn accupack, waarvan er iets moet vervangen worden en de stukken komen maar niet toe. De batterij kan het snelladen niet goed aan, en de cellen gaan kapot. Zou een meer voorkomend probleem zijn bij Taycans (momenteel in BE 3 stuks, hij is de enige met een etron ) 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 20 maart 2022 Geplaatst: 20 maart 2022 11 uren geleden, Rabbit zei: Een collega van mij zijn etron GT staat al 3 maand stil bij Dieteren. Blijkbaar een probleem met zijn accupack, waarvan er iets moet vervangen worden en de stukken komen maar niet toe. De batterij kan het snelladen niet goed aan, en de cellen gaan kapot. Zou een meer voorkomend probleem zijn bij Taycans (momenteel in BE 3 stuks, hij is de enige met een etron ) Verhoudingsgewijs is dat wel heel weinig natuurlijk. Dat lees je ook op de Taycan forums. Een paar hebben de pech, maar wel extra lullig om in de huidige tijden iets voor te hebben. Quote
D Squaloid 211 Geplaatst: 21 april 2022 Auteur Geplaatst: 21 april 2022 Net eens aan het laden met een Etron GT. De ccs aansluiting kan 300kw aan maar de auto blijft hangen aan 102kw. Iemand een idee waarom? Quote
D Squaloid 211 Geplaatst: 21 april 2022 Auteur Geplaatst: 21 april 2022 Net eens aan het laden met een Etron GT. De ccs aansluiting kan 300kw aan maar de auto blijft hangen aan 102kw. Iemand een idee waarom? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 Welkom in de wereld van de "fast" chargers. Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 Inderdaad. Te dikwijls krijg je niet het maximum vermogen, of soms wel, maar dan maar heel even. Quote
Bouncing Bullet 2.932 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 32 minuten geleden, D Squaloid zei: Net eens aan het laden met een Etron GT. De ccs aansluiting kan 300kw aan maar de auto blijft hangen aan 102kw. Iemand een idee waarom? 30 minuten geleden, BMWMB zei: Ligt aan de laadpaal. 27 minuten geleden, D Squaloid zei: Net eens aan het laden met een Etron GT. De ccs aansluiting kan 300kw aan maar de auto blijft hangen aan 102kw. Iemand een idee waarom? Als de auto niet gepreconditioneerd is, dan gaat ie niet naar het maximum. In de navigatie de paal minstens 15min voor af als doel instellen, dan wordt de auto gepreconditioneerd. Quote
D Squaloid 211 Geplaatst: 21 april 2022 Auteur Geplaatst: 21 april 2022 8 minuten geleden, Bouncing Bullet zei: Als de auto niet gepreconditioneerd is, dan gaat ie niet naar het maximum. In de navigatie de paal minstens 15min voor af als doel instellen, dan wordt de auto gepreconditioneerd. Is daar geen knop voor in de auto ipv gps instellen? Quote
William Blake 2.844 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 kan je zoiets niet ad hoc instellen? Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 Al rijdende? Niet dat ik weet. Je kan wel de batterij voorverwarmen met de app als de auto stil staat. Ik doe dat steeds in de winter, want is het verbruik veel lager, en dan is de auto lekker warm binnen als in instap. Om te laden doe ik dat eigenlijk nooit. Ik vind 102kW laadvermogen al niet slecht. Ik weet natuurlijk nog niet alles van de e-tron GT, dus kijk er wel naar uit om 'm te ontdekken, en te kijken wat 'm allemaal kan. Nog een half jaartje wachten... Quote
WoKe 308 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 4 uren geleden, D Squaloid zei: Net eens aan het laden met een Etron GT. De ccs aansluiting kan 300kw aan maar de auto blijft hangen aan 102kw. Iemand een idee waarom? Hangt er van af hoe vol de batterij al/nog was. Hoe warm/koud de batterij heeft Hoe goed/crappy de laadpaal is Of er nog iemand naast u aan de laadpaal staat ... De keren dat ik snelladen gedaan heb had ik steeds een batterij die tussen de 1 en 20% zat, en had ik in GPS een tussenstop snellader ingegeven zodat de batterij op temp is tegen dat ge er zijt. Enkel nog maar Ionity geladen in BE en NL maar geen enkele keer onder de 200kW qua snelheid. Eenmaal die aan ronde de 65% zit bol ik het weer af want dan zit er toch genoeg in om thuis te geraken of tot aan de volgende. To be honest ... tot nu toe een 6000 km elektrisch gereden (XC40 & Taycan) en nog geen enkel scenario gehad waar ik er niet geraakte of niet kon laden. Vorige week paar dagen in Nederland met het gezinnetje en daar kunt ge quasi overal wel inpluggen. Ff museum bezoeken en tegen dat ge buitenkomt is de batterij bijna weer vol (ik heb wel de 22kW optie). En qua tijdverlies om te snelladen ... ik heb nog geen enkele keer langer dan 15 minuten staan snelladen. Net genoeg tijd om ff te gaan pissen, ne koffie te bestellen en terug in te stappen. Tot nu toe enkel maar positieve ervaring ... 3 Quote
WoKe 308 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 2 uren geleden, William Blake zei: kan je zoiets niet ad hoc instellen? Awel, da's nu idd iets dat ge gewoon zou moeten kunnen aanzetten met een knopke! Maar helaas ... enkel als ge in de navigatie een snellader als doel instelt (en nav moet die snellader dan ook nog kennen) Quote
D Squaloid 211 Geplaatst: 21 april 2022 Auteur Geplaatst: 21 april 2022 Dat laatste is wel heel bijzonder en daar kan ik geen goeie uitleg voor verzinnen. Dat je niet lang hoeft aan te schuiven, geloof ik graag. Woke, heb jij er al eens echt lange afstand mee gedaan (zeg, 1000km) met bagage en lage temperaturen? Wat is jouw ervaring? In de Benelux kan ik me voorstellen dat je nooit tegen grote problemen/frustraties aanloopt. Daarbuiten ben ik nog niet overtuigd. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 29 minuten geleden, D Squaloid zei: Dat laatste is wel heel bijzonder en daar kan ik geen goeie uitleg voor verzinnen. Dat je niet lang hoeft aan te schuiven, geloof ik graag. Woke, heb jij er al eens echt lange afstand mee gedaan (zeg, 1000km) met bagage en lage temperaturen? Wat is jouw ervaring? In de Benelux kan ik me voorstellen dat je nooit tegen grote problemen/frustraties aanloopt. Daarbuiten ben ik nog niet overtuigd. Nope, 400km in een trok is momenteel het verste ... deze zomer met de vlieger op verlof dus dan zal het er ook niet van komen. Kerst en Krokusverlof zal het wel op winterbanden, met dakkoffer en met 2 volwassenen en 3 kinderen richting Zwitserland (Grimentz) gaan. Kzal het dan eens laten weten, maar maak me eerlijk gezegd in Benlux, Frankrijk, Zwitserland of Duitsland geen zorgen. En in Italie, Spanje of de balkan huur ik liever iets ... minder kans op een gebroken raam of parkeerschade Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 @D Squaloid Dit is een gemiddelde laadcurve. Je maximale snelheid bereik je bij welke wagen slechts voor een zeer beperkte tijd, oo basis van je SoC. Quote
WoKe 308 Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 https://www.automotivate.nl/elektrische-auto/alles-over-snelladen-van-evs/ 2 Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 17 uren geleden, D Squaloid zei: Dat laatste is wel heel bijzonder en daar kan ik geen goeie uitleg voor verzinnen. Dat je niet lang hoeft aan te schuiven, geloof ik graag. Woke, heb jij er al eens echt lange afstand mee gedaan (zeg, 1000km) met bagage en lage temperaturen? Wat is jouw ervaring? In de Benelux kan ik me voorstellen dat je nooit tegen grote problemen/frustraties aanloopt. Daarbuiten ben ik nog niet overtuigd. Wij zijn de voorbije zomer met de Tesla 1.200km ver op vakantie geweest, en dat ging supervlot. Met de Audi zal het even vlot gaan, maar dan wel met andere laadstations, want niet overal zijn de Tesla-laders al opengesteld voor andere merken. Als je zo'n trip in de winter moet doen van 1000km, dan weet je dat je zeker 3x onderweg moet laden, en telkens ruim een half uur lang. Ofwel stop je een keer meer, en hoef je minder lang te laden, maar op het einde ben je evenveel tijd kwijt aan laden. Ik denk in de winter aan 0°C, 1000km, dat je zeker 1.5 - 2u kwijt bent met laden. En zoals @WoKe zegt gaan er zeker genoeg laadpunten zijn ook buiten de Benelux. Sowieso is het aangeraden de rit even voor te bereiden, zodat je weet waar de snellaadpunten zijn. Ik doe dat dat toch altijd. Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 1 uur terug, WoKe zei: https://www.automotivate.nl/elektrische-auto/alles-over-snelladen-van-evs/ Deze grafiek klopt met wat ik al ervaren heb. Mijn Tesla start steeds met een hoge laadsnelheid (140kW), maar dat daalt heel snel. Ik denk dat ze dat bewust doen om niet te lang blijven te staan. Je kan beter een keer meer stoppen als je een lange trip doet. Ik zie wel in de grafiek dat de Model S Ik heb de Audi e-tron GT een paar dagen gehad, en heb toen eens geladen bij Total, en had toen een laadsnelheid van 155kW van 15% tot 80%. Een heel stuk sneller dus dan mijn Tesla. Quote
Logic 538 Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 (aangepast) Ik heb letterijk nog geen 5 keer een snellader gebruikt, ik kan er niks over zeggen. Wel weet ik dat het verbruik van de E-Tron GT van een ander kaliber is dan een Model S, en kent daardoor beperkingen op langere ritten vrees ik. Afgelopen week ben ik met iemand in z'n (vrij recente) Model S LR van Leuven naar Anderlecht meegereden, met 4 man in de wagen, zonder moeite te doen 17kWh/100km verbruikt. Voor mij zijn dat spectaculaire cijfers. Ik weet toch wel zeker dat ik met de Audi onder gelijke omstandigheden aan 22kWh zit. Of dat verbruik relevant is hangt van persoon tot persoon af, doe je veel lange afstanden dan is het toch een beperkende factor. Op mij heeft het geen impact in de praktijk, desalniettemin blijft 't wel ergens in m'n achterhoofd hangen, het verschil is groot. 22 april 2022 aangepast door Logic Quote
Bouncing Bullet 2.932 Geplaatst: 28 april 2022 Geplaatst: 28 april 2022 Op 21/4/2022 om 13:08, D Squaloid zei: Is daar geen knop voor in de auto ipv gps instellen? Op 21/4/2022 om 14:47, William Blake zei: kan je zoiets niet ad hoc instellen? Op 21/4/2022 om 15:33, BMWMB zei: Al rijdende? Niet dat ik weet. Je kan wel de batterij voorverwarmen met de app als de auto stil staat. Ik doe dat steeds in de winter, want is het verbruik veel lager, en dan is de auto lekker warm binnen als in instap. Om te laden doe ik dat eigenlijk nooit. Ik vind 102kW laadvermogen al niet slecht. Ik weet natuurlijk nog niet alles van de e-tron GT, dus kijk er wel naar uit om 'm te ontdekken, en te kijken wat 'm allemaal kan. Nog een half jaartje wachten... Op 21/4/2022 om 17:26, WoKe zei: Awel, da's nu idd iets dat ge gewoon zou moeten kunnen aanzetten met een knopke! Maar helaas ... enkel als ge in de navigatie een snellader als doel instelt (en nav moet die snellader dan ook nog kennen) Nein. Het systeem kent uw actuele rijstijl, Modus en buitentemperatuur. Op basis daarvan wordt de koeltijd berekend. Dat staat trouwens allemaal in uw handboek he mannekes. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 28 april 2022 Geplaatst: 28 april 2022 36 minutes ago, Bouncing Bullet said: Dat staat trouwens allemaal in uw handboek he mannekes. Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 29 april 2022 Geplaatst: 29 april 2022 Op 22/4/2022 om 16:06, Logic zei: Ik heb letterijk nog geen 5 keer een snellader gebruikt, ik kan er niks over zeggen. Wel weet ik dat het verbruik van de E-Tron GT van een ander kaliber is dan een Model S, en kent daardoor beperkingen op langere ritten vrees ik. Afgelopen week ben ik met iemand in z'n (vrij recente) Model S LR van Leuven naar Anderlecht meegereden, met 4 man in de wagen, zonder moeite te doen 17kWh/100km verbruikt. Voor mij zijn dat spectaculaire cijfers. Ik weet toch wel zeker dat ik met de Audi onder gelijke omstandigheden aan 22kWh zit. Of dat verbruik relevant is hangt van persoon tot persoon af, doe je veel lange afstanden dan is het toch een beperkende factor. Op mij heeft het geen impact in de praktijk, desalniettemin blijft 't wel ergens in m'n achterhoofd hangen, het verschil is groot. 17kWh is wel heel weinig. Hoogstwaarschijnlijk eentje met de standaard 19” wielen, want met de 21’ers die ik heb is het verbruik hoger. Ik ben trouwens zelf vorige week met 4 volwassenen naar Gent gereden, en dit was mijn verbruik. 21,1kWh, dus een stuk hoger, terwijl ik mij overal aan de snelheid heb gehouden. Daarbij komt ook nog eens dat deze meeting niet accuraat is met het echte verbruik. Ik was vertrokken met 90%, en toen ik ben gestart met snelladen had ik nog 19% over. Nieuw had mijn Model S 95kWh beschikbaar, en na 4 jaar is dat nog 88kW. 71% van 88kWh = 62,5kWh terwijl de boordcomputer 57,1 aangeeft, wat 9,5% afwijking is. Mijn effectief verbruik is dus niet 21,1kWh, maar wel 23,1kWh, wat niet minder is dan uw e-tron GT. 11 uren geleden, Bouncing Bullet zei: Nein. Het systeem kent uw actuele rijstijl, Modus en buitentemperatuur. Op basis daarvan wordt de koeltijd berekend. Dat staat trouwens allemaal in uw handboek he mannekes. Een Tesla heeft geen handboek, want papier is oldskool. Alles staat in de computer. 1 Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 29 april 2022 Geplaatst: 29 april 2022 4 uren geleden, BMWMB zei: 17kWh is wel heel weinig. Hoogstwaarschijnlijk eentje met de standaard 19” wielen, want met de 21’ers die ik heb is het verbruik hoger. Ik ben trouwens zelf vorige week met 4 volwassenen naar Gent gereden, en dit was mijn verbruik. 21,1kWh, dus een stuk hoger, terwijl ik mij overal aan de snelheid heb gehouden. Daarbij komt ook nog eens dat deze meeting niet accuraat is met het echte verbruik. Ik was vertrokken met 90%, en toen ik ben gestart met snelladen had ik nog 19% over. Nieuw had mijn Model S 95kWh beschikbaar, en na 4 jaar is dat nog 88kW. 71% van 88kWh = 62,5kWh terwijl de boordcomputer 57,1 aangeeft, wat 9,5% afwijking is. Mijn effectief verbruik is dus niet 21,1kWh, maar wel 23,1kWh, wat niet minder is dan uw e-tron GT. Een Tesla heeft geen handboek, want papier is oldskool. Alles staat in de computer. Aan de supercharger in aalst. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.