Ga naar inhoud

F1 Nieuws


TCT

Aanbevolen berichten

48 minuten geleden, kefkie zei:

Nee, want omdat RB een paar honderd duizend dollar over budget is gegaan staan alle lewis/mercedesfans op hun achterste poten alsof Verstappen de grootste criminele sporter ter wereld is en het weeral niet verdiend zou zijn :D

en een paar honderd duizend op dat niveau is net genoeg om een fan weekend te organiseren, politiek niet meer of minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Effe iets anders: Kan je eens een pulleke bandenzwart kopen aub 🤢

Mss bij de volgende set banden, deze zitten er zo goed als door. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kefkie zei:

Mss bij de volgende set banden, deze zitten er zo goed als door. 🙂 

Dat heeft daar niks mee te maken, 't is niet dat je dat ene keer aanbrengt en dat houdt tot je je banden moet vervangen heeee!

Zolang je voor volledig zwarte velgen kiest hang je er sowieso aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, kefkie zei:

Alonso naar AM
Gasly naar Alpine

En dan een paar nieuwkomers.

Ik ben benieuwd of Verstappen zijn 3e titel gaat winnen zonder zever. Geen Masi, geen dure catering,...

 

Vooral: zonder Checo. Danny Ric halen ze bij RB ook maar binnen om die wat onder druk te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, berengun zei:

en een paar honderd duizend op dat niveau is net genoeg om een fan weekend te organiseren, politiek niet meer of minder

Niet correct. Paar honderd duizend is een aantal nieuwe onderdelen in productie die je kan testen.

Nu goed, uitspraak is gedaan daar met een redelijke straf. Op naar volgend jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop vooral dat de Ferrari op niveau blijft en dat ze het teammanagement op niveau brengen! 

Hoeveel wins voor Ferrari uiteindelijk dit seizoen? Ik geloof vier of vijf?
Toch mager voor de auto die in het eerste deel van het seizoen duidelijk de sterkste was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Maxime S zei:

Ik hoop vooral dat de Ferrari op niveau blijft en dat ze het teammanagement op niveau brengen! 

Hoeveel wins voor Ferrari uiteindelijk dit seizoen? Ik geloof vier of vijf?
Toch mager voor de auto die in het eerste deel van het seizoen duidelijk de sterkste was...

Inderdaad, ik hoop dat Charles zijn pijlen niet al allemaal verschoten heeft. Zonde wat een seizoen die gehad heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://nl.motorsport.com/f1/news/mattia-binotto-ontslag-ferrari-verlaat-groeiend-team/10405919/

Quote

Binotto legt uit waarom hij Ferrari F1 eind 2022 gaat verlaten

Mattia Binotto trekt na 28 Formule 1-seizoenen de deur in Maranello achter zich dicht. Hij vertrekt op 31 december bij Ferrari, nadat hij de afgelopen jaren als teambaas alles heeft gedaan om de doelstellingen te bereiken.

Binotto legt uit waarom hij Ferrari F1 eind 2022 gaat verlaten

 
 
 

Mattia Binotto lag al enkele maanden onder vuur als Ferrari-teambaas. Hoewel de Scuderia onder zijn leiding een grote stap maakte in 2022, kreeg de Italiaan veel kritiek door alle technische malheur en tactische missers. Met de F1-75 had Ferrari, met name in het begin, een sterk strijdwapen in handen. Toch glipte dat volledig uit de handen en keek het team op den duur tegen een flinke achterstand aan ten opzichte van Red Bull Racing. Binotto kreeg te horen veranderingen te moeten doorvoeren binnen de organisatie, maar keer op keer stelde hij dat dit niet nodig was. In Abu Dhabi kwamen geruchten naar buiten dat de positie van Binotto op losse schroeven stond. Hoewel Ferrari in een statement ontkende dat dit het geval was, is het inmiddels bekend: Binotto en Ferrari stoppen de samenwerking.

"Tot mijn grote spijt heb ik besloten mijn samenwerking met Ferrari te beëindigen. Ik verlaat een bedrijf, waar ik van hou en 28 jaar deel van uitmaakte, met een sereniteit die voortkomt uit de overtuiging dat ik alles heb gedaan om de gestelde doelen te bereiken. Ik verlaat een verenigd en groeiend team", laat Binotto in een statement weten. "Het is een sterk team dat er klaar voor is om hoge doelen te bereiken. Ik wens ze het allerbeste voor de toekomst. Ik denk dat het voor mij de juiste tijd is om deze stap te nemen, hoe lastig deze beslissing voor mij ook is geweest. Ik wil alle mensen van Gestione Sportiva bedanken die deze reis met mij hebben gedeeld. Deze bestond uit moeilijkheden, maar ook uit grote voldoening."

Binotto werd begin 2019 aangesteld als teambaas van Ferrari, waarmee hij de opvolger werd van de ontslagen Maurizio Arrivabene. Het was echter verre van de eerste functie van de Italiaan binnen de Scuderia, waar hij in 1995 na zijn afstuderen aan de slag ging. Als onderdeel van de motorafdeling maakte Binotto de succesvolle jaren met Michael Schumacher mee en ook was hij onderdeel van het team toen Kimi Raikkonen in 2007 de voorlopig laatste Ferrari-titel pakte. In 2013 werd Binotto gepromoveerd tot hoofd van de motorafdeling, om drie jaar later hoofd van de gehele technische afdeling te worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Wie is nu eigenlijk de GOAT? (greatest of all time)

Verschillende systemen van puntentoekenning doorheen de jaren + het sterk toegenomen aantal F1-races per seizoen (van 8 per jaar tot meer dan 20 per jaar) maakt vergelijken moeilijk.

"The Data Dudes" op Youtube (link) deden de telling opnieuw: alle Formule1 races sinds het begin, punten toegekend volgens het meest recente 25-punten systeem (10 rijders krijgen punten volgens 1e tot 10e plaats, zijnde 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), halve punten voor een niet volledig gereden race indien toch 75% van de afstand werd gehaald, 1 extra punt voor de snelste ronde indien die rijder in de top 10 eindigde ... en vooral: de toegekende punten worden gewogen volgens het aantal races per seizoen. Men gaat uit van 20 races per seizoen (dus 25-18-15-12-...) en vermeerdert of vermindert die toegekende punten ngl. er minder of méér races per seizoen werden gereden. Dus indien in een vroeg seizoen maar 10 races werden gereden, zijn de toegekende punten 50-36-30-24-... enz. Op die manier krijgt een piloot die in de vroege jaren reed (weinig GP's per seizoen) voor een identiek seizoen als een piloot die recent reed, toch even veel punten. (Of anders: de early years & drivers worden niet "afgestraft" omdat er toen niet zo veel GP's per jaar werden gereden zoals nu.)

 

En dat levert op:

image.thumb.png.d39217fdf1319b8e8dd3d854c4819450.png

Dus HAM is, volgens deze methodiek, de GOAT in F1, kort gevolgd door MSC. (Hamilton kan natuurlijk nog z'n saldo doen toenemen.)

 

Thoughts? :D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met de betrouwbaarheid tussen de wagens nu en en vroeger? Is dat gelijkaardig of waren er vroeger meer DNF's die buiten de wil van de rijders lagen? Ik denk dat zoiets ook wel van invloed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, GTX zei:

Hoe zit het met de betrouwbaarheid tussen de wagens nu en en vroeger? Is dat gelijkaardig of waren er vroeger meer DNF's die buiten de wil van de rijders lagen? Ik denk dat zoiets ook wel van invloed is.

Zoals overal in de autosport zal de betrouwbaarheid een stuk verbeterd zijn doorheen de jaren 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gTa zei:

Thoughts? :D 

Dat GOAT in de F1 maar een los begrip is. Steek Schumacher in de 2004 Minardi F1 en die mens gaat nooit punten halen. Waarom was Schumacher zo dominant? Door de wagen. Waarom was Hamilton zo dominant? Door de wagen.

Je komt natuurlijk enkel in die wagens te zitten als je deftig kunt rijden, dus ik trek niemand zijn skills in twijfel. Maar puur kijken naar punten, dat vind ik zo meh. Voor mij is het racecraft, technisch inzicht, uithouding, volharding, .... wat een mens tot GOAT maakt. Schumacher had dat volgens velen alle vier, terwijl Hamilton dat laatste lijkt te ontbreken als het wat moeilijker gaat (korrel zout, we weten nooit wat er intern allemaal gebeurt en heden ten dage is het de mode geworden om te gaan kakken door de radio ipv gewoon uw lot te aanvaarden).

Ik kijk eigenlijk vooral liefst naar on-track stuff, in plaats van naar puntjes.

Als je kijkt naar MSC:
- Brazilië 2006. De laatste race voor Schumacher en Ferrari. Man rijdt lek en ligt quasi op een ronde. Beslist dan om een blik billenklets open te trekken en rijdt alsnog de helft van het veld naar huis. Zo'n volharding en agressie is toch zalig om naar te kijken gewoon
- Spanje 1994. Man zit vast in 5e, rijdt even snel als de leider van de race en finisht 2e. Gewoon zoveel mogelijk rond het probleem rijden en alles daarop aanpassen. Dergelijk inzicht is van levensbelang als je 't wil maken.
- Hongarije 1998: Ferrari zegt: we pakken 3 pitstops ipv de gekende 2. Dan kunnen we MISSCHIEN winnen van mclaren. Maar dan moet je wel quali style knallen ronde na ronde, voor de volledige race, zonder fouten maken. Die man doet dat efkes :') Nooit eens uitblazen, nooit eens relaxen... magnifiek, maar probeer dat lichamelijk maar eens vol te houden. Madness
- 1999, man breekt zijn benen door zonder remmen te vallen en is de helft van het seizoen out. De laatste (?) race van het seizoen is hij daar terug en zet in de quali iedereen op een seconde. Efkes dominantie tonen. Zonder de auto lukt dat niet natuurlijk, maar quasi niemand zag dat komen :D
- 2004, ultieme dominantie. Maar toch geen gezever of kapsones. Daarna in 2005 slaag krijgen vanaf de eerste GP. Geen gezaag, geen geneut. Gewoon in een interview zeggen dat de anderen beter hun best hebben gedaan en dat ze zullen moeten verbeteren en dat hij daar alles gaat aan doen. Daarna volgt weken aan testwerk enz, om dan in 2006 er weer te staan en te botsen op Alonso in topvorm. Opnieuw geen geneut, gewoon blijven karren tot de laatste meter ❤️ Heerlijk is dat.

Dat maakt imo goat, veel meer dan puntjes enz.

Dat maakt het ook moeilijk kiezen want Alonso bvb is ook zo ne kadé. Japan 2005 tegen Schumacher, azerbeidzjan 2018, Spanje 2012 continue vollen toebak, ... pfff :inlove: Wat een baas ook. Hamilton idem maar die ken ik minder vanbuiten. Als ik aan die man denk zie ik mijn hoofd gewoon rare kleren en veel gezaag.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, PJH zei:

Dat GOAT in de F1 maar een los begrip is.

 

Wat een baas ook. Hamilton idem maar die ken ik minder vanbuiten. Als ik aan die man denk zie ik mijn hoofd gewoon rare kleren en veel gezaag.

Daar zeg je het he, met wie wens je jezelf te identificeren? Dat speelt een even grote rol als de feitelijke positie op de baan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, PJH zei:

- Brazilië 2006. De laatste race voor Schumacher en Ferrari. Man rijdt lek en ligt quasi op een ronde. Beslist dan om een blik billenklets open te trekken en rijdt alsnog de helft van het veld naar huis. Zo'n volharding en agressie is toch zalig om naar te kijken gewoon
- Spanje 1994. Man zit vast in 5e, rijdt even snel als de leider van de race en finisht 2e. Gewoon zoveel mogelijk rond het probleem rijden en alles daarop aanpassen. Dergelijk inzicht is van levensbelang als je 't wil maken.
- Hongarije 1998: Ferrari zegt: we pakken 3 pitstops ipv de gekende 2. Dan kunnen we MISSCHIEN winnen van mclaren. Maar dan moet je wel quali style knallen ronde na ronde, voor de volledige race, zonder fouten maken. Die man doet dat efkes :') Nooit eens uitblazen, nooit eens relaxen... magnifiek, maar probeer dat lichamelijk maar eens vol te houden. Madness
- 1999, man breekt zijn benen door zonder remmen te vallen en is de helft van het seizoen out. De laatste (?) race van het seizoen is hij daar terug en zet in de quali iedereen op een seconde. Efkes dominantie tonen. Zonder de auto lukt dat niet natuurlijk, maar quasi niemand zag dat komen :D
- 2004, ultieme dominantie. Maar toch geen gezever of kapsones. Daarna in 2005 slaag krijgen vanaf de eerste GP. Geen gezaag, geen geneut. Gewoon in een interview zeggen dat de anderen beter hun best hebben gedaan en dat ze zullen moeten verbeteren en dat hij daar alles gaat aan doen. Daarna volgt weken aan testwerk enz, om dan in 2006 er weer te staan en te botsen op Alonso in topvorm. Opnieuw geen geneut, gewoon blijven karren tot de laatste meter ❤️ Heerlijk is dat.

Zet die man in een "2004 Minardi F1" en het zal allemaal ook heel wat minder zijn hé. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, PJH zei:

Dat GOAT in de F1 maar een los begrip is. Steek Schumacher in de 2004 Minardi F1 en die mens gaat nooit punten halen. Waarom was Schumacher zo dominant? Door de wagen. Waarom was Hamilton zo dominant? Door de wagen.

Je komt natuurlijk enkel in die wagens te zitten als je deftig kunt rijden, dus ik trek niemand zijn skills in twijfel. Maar puur kijken naar punten, dat vind ik zo meh. Voor mij is het racecraft, technisch inzicht, uithouding, volharding, .... wat een mens tot GOAT maakt. Schumacher had dat volgens velen alle vier, terwijl Hamilton dat laatste lijkt te ontbreken als het wat moeilijker gaat (korrel zout, we weten nooit wat er intern allemaal gebeurt en heden ten dage is het de mode geworden om te gaan kakken door de radio ipv gewoon uw lot te aanvaarden).

Ik kijk eigenlijk vooral liefst naar on-track stuff, in plaats van naar puntjes.

Als je kijkt naar MSC:
- Brazilië 2006. De laatste race voor Schumacher en Ferrari. Man rijdt lek en ligt quasi op een ronde. Beslist dan om een blik billenklets open te trekken en rijdt alsnog de helft van het veld naar huis. Zo'n volharding en agressie is toch zalig om naar te kijken gewoon
- Spanje 1994. Man zit vast in 5e, rijdt even snel als de leider van de race en finisht 2e. Gewoon zoveel mogelijk rond het probleem rijden en alles daarop aanpassen. Dergelijk inzicht is van levensbelang als je 't wil maken.
- Hongarije 1998: Ferrari zegt: we pakken 3 pitstops ipv de gekende 2. Dan kunnen we MISSCHIEN winnen van mclaren. Maar dan moet je wel quali style knallen ronde na ronde, voor de volledige race, zonder fouten maken. Die man doet dat efkes :') Nooit eens uitblazen, nooit eens relaxen... magnifiek, maar probeer dat lichamelijk maar eens vol te houden. Madness
- 1999, man breekt zijn benen door zonder remmen te vallen en is de helft van het seizoen out. De laatste (?) race van het seizoen is hij daar terug en zet in de quali iedereen op een seconde. Efkes dominantie tonen. Zonder de auto lukt dat niet natuurlijk, maar quasi niemand zag dat komen :D
- 2004, ultieme dominantie. Maar toch geen gezever of kapsones. Daarna in 2005 slaag krijgen vanaf de eerste GP. Geen gezaag, geen geneut. Gewoon in een interview zeggen dat de anderen beter hun best hebben gedaan en dat ze zullen moeten verbeteren en dat hij daar alles gaat aan doen. Daarna volgt weken aan testwerk enz, om dan in 2006 er weer te staan en te botsen op Alonso in topvorm. Opnieuw geen geneut, gewoon blijven karren tot de laatste meter ❤️ Heerlijk is dat.

Dat maakt imo goat, veel meer dan puntjes enz.

Dat maakt het ook moeilijk kiezen want Alonso bvb is ook zo ne kadé. Japan 2005 tegen Schumacher, azerbeidzjan 2018, Spanje 2012 continue vollen toebak, ... pfff :inlove: Wat een baas ook. Hamilton idem maar die ken ik minder vanbuiten. Als ik aan die man denk zie ik mijn hoofd gewoon rare kleren en veel gezaag.

Brazilië 2021 was toch een Halilton moment, het meest recente. Hangt veel af van je periode en hoe bewust het je meemaakte. Het 'vroeger was alles beter'-principe. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, PJH zei:

Dat GOAT in de F1 maar een los begrip is. Steek Schumacher in de 2004 Minardi F1 en die mens gaat nooit punten halen. Waarom was Schumacher zo dominant? Door de wagen. Waarom was Hamilton zo dominant? Door de wagen.

Je komt natuurlijk enkel in die wagens te zitten als je deftig kunt rijden, dus ik trek niemand zijn skills in twijfel. Maar puur kijken naar punten, dat vind ik zo meh. Voor mij is het racecraft, technisch inzicht, uithouding, volharding, .... wat een mens tot GOAT maakt. Schumacher had dat volgens velen alle vier, terwijl Hamilton dat laatste lijkt te ontbreken als het wat moeilijker gaat (korrel zout, we weten nooit wat er intern allemaal gebeurt en heden ten dage is het de mode geworden om te gaan kakken door de radio ipv gewoon uw lot te aanvaarden).

Ik kijk eigenlijk vooral liefst naar on-track stuff, in plaats van naar puntjes.

Als je kijkt naar MSC:
- Brazilië 2006. De laatste race voor Schumacher en Ferrari. Man rijdt lek en ligt quasi op een ronde. Beslist dan om een blik billenklets open te trekken en rijdt alsnog de helft van het veld naar huis. Zo'n volharding en agressie is toch zalig om naar te kijken gewoon
- Spanje 1994. Man zit vast in 5e, rijdt even snel als de leider van de race en finisht 2e. Gewoon zoveel mogelijk rond het probleem rijden en alles daarop aanpassen. Dergelijk inzicht is van levensbelang als je 't wil maken.
- Hongarije 1998: Ferrari zegt: we pakken 3 pitstops ipv de gekende 2. Dan kunnen we MISSCHIEN winnen van mclaren. Maar dan moet je wel quali style knallen ronde na ronde, voor de volledige race, zonder fouten maken. Die man doet dat efkes :') Nooit eens uitblazen, nooit eens relaxen... magnifiek, maar probeer dat lichamelijk maar eens vol te houden. Madness
- 1999, man breekt zijn benen door zonder remmen te vallen en is de helft van het seizoen out. De laatste (?) race van het seizoen is hij daar terug en zet in de quali iedereen op een seconde. Efkes dominantie tonen. Zonder de auto lukt dat niet natuurlijk, maar quasi niemand zag dat komen :D
- 2004, ultieme dominantie. Maar toch geen gezever of kapsones. Daarna in 2005 slaag krijgen vanaf de eerste GP. Geen gezaag, geen geneut. Gewoon in een interview zeggen dat de anderen beter hun best hebben gedaan en dat ze zullen moeten verbeteren en dat hij daar alles gaat aan doen. Daarna volgt weken aan testwerk enz, om dan in 2006 er weer te staan en te botsen op Alonso in topvorm. Opnieuw geen geneut, gewoon blijven karren tot de laatste meter ❤️ Heerlijk is dat.

Dat maakt imo goat, veel meer dan puntjes enz.

Dat maakt het ook moeilijk kiezen want Alonso bvb is ook zo ne kadé. Japan 2005 tegen Schumacher, azerbeidzjan 2018, Spanje 2012 continue vollen toebak, ... pfff :inlove: Wat een baas ook. Hamilton idem maar die ken ik minder vanbuiten. Als ik aan die man denk zie ik mijn hoofd gewoon rare kleren en veel gezaag.

Valabele bedenkingen!

Het spreekt voor zich dat je in een technische sport, sterk afhankelijk bent van je technisch materiaal. Dat geldt voor iedereen. Dus degene met/in beter materiaal zal logischerwijs beter scoren. Dat kan in theorie betekenen dat de aller-allerbeste ooit gewoon nooit tot de top kon doorstoten omdat die nooit met/in deftig materiaal kon strijden... maar grosso modo kunnen we er toch van uit gaan dat in zo'n competitieve sport waar zo absurd veel geld mee gepaard gaat, er toch genoeg talentspotters zijn die de absolute ruwe diamanten een contract aanbieden zodat die door kunnen groeien. Toch?

De voorbeelden die je aanhaalt zijn correct, maar het wordt moeilijk om die op iet of wat objectieve manier te gaan scoren. Zo vergeet je vermoedelijk een heel pak topmomenten van andere piloten (evt uit tijden die je zelf niet meemaakte als toeschouwer). Als je met een voldoende grote n kan rekenen, moet het brio waar je van spreekt, toch ook in een objectievere meetmethode naar boven komen. Of nog: het lijkt me onwaarschijnlijk dat een piloot heel z'n carrière lang de meest magistrale moves en rijtechniek en whatnot uit z'n mouw schudt maar telkens naast de (meeste) punten grijpt en zo dus significant laag wordt gerangschikt.

En nog: je betoog komt ook stevig subjectief over, gefocust op vooral 't feit (waar je duidelijk niet akkoord mee bent) dat HAM in die scoring hoger staat dan MSC. :D   Mag hé, ik ben ook meer MSC-fan dan HAM-fan.

 

 

Een andere, uit dezelfde bron:

image.png.e2108cec56e394c314fb8b4609de5896.png

Zelfde systeem, toekenning van het huidig punten systeem (de 10 eerste krijgen punten, startend met 25 en 18 etc; extra punt voor snelste rond indien in de 1e 10 geëindigd; halve punten voor races van minimaal 75% race distance), maar daarna wordt er gewogen per aantal deelgenomen races. Dus als alle punten per piloot zijn opgeteld, wordt er gedeeld door het aantal deelgenomen races, b.v. een piloot met 400 punten die aan 40 races deelnam, heeft dan een score van 10,0.

--> Zo catalogeer je volgens consistentie van uitblinken en worden piloten die heeeeel lang meedraaien maar nooit echt topscores haalden (of een substantieel deel van hun carrière eerder middenmoot waren) lager gerangschikt.

Thoughts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid