Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

1 uur terug, gTa zei:

Ik had dit topic nog niet "ontdekt". Boy! 🤯 

Euh, ik ben content dat ik de keuze richting hybride of EV nog niet moet maken, en tuf zeer gezellig en stressvrij verder met de enige energiebron die nog écht rijplezier geeft: Benzin🫡

Als mijn madam haar goesting wil gerealiseerd zien en er een Wrangler in huis komt, zal dat d'office zo'n 4xe zijn. Ik kom dan wel eens terug. :D  Maar gelet op het desastreuze rijbereik van dat ding op batterij, zal het dan gewoon een wat hoger verbruik van (again) Benzin worden op de langere verplaatsingen. 

Naft of hybride, zoveel verschil maakt dat niet uit imo 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn maat zijn vrouw heeft zo’n hybride Wrangler, en hij is daar erg over te spreken, om rond de kerktoren te hobbelen. 
Verbruik op langere trajecten is een ander paar mouwen 😂.

Deze zomer doen ze de Viking-trail met hun Jeep.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Speedhunter zei:

omdat de infrastructuur nog niet op punt staat

Hoe vaak ben je met je EV al in het buitenland geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Rabbit zei:

Das echt middle of nowhere (Champigny En Beauce of zoiets).

Er woont 600 man 😛.
De Ionity aan de afrit zal dan een betere oplossing zijn lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Hoe vaak ben je met je EV al in het buitenland geweest?

Telt Frans-Vlaanderen mee? :D Nee serieus, nog nooit geladen in het buitenland. Maar ik lees wel de verslagen hier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ik heb een EV gekocht omdat ik voornamelijk korte afstanden doe he en die doet dat prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Speedhunter zei:

Mja ik heb een EV gekocht omdat ik voornamelijk korte afstanden doe he en die doet dat prima. 

Het toont gewoon aan dat je niet op de hoogte bent van de actuele situatie.
Heel veel "aires" hebben al snelchargers in Frankrijk bv.

Infrastructuur is niet de beperkende factor van zo'n roadtrip. De auto (uiteraard) en drukte wel natuurlijk.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Rabbit zei:

.

Wat ik me wel ontzie is me bezig houden met laadpalen en dan vooral defecte laadpalen en backupplannen. Ik laat die shit nog even voor wat ze is, zonder daarbij te willen kappen op ev’s, ik twijfel eerder aan de infra van de snelweg af. Want face it: zelfs die 500 km die ik wil afleggen per dag is te hoog gegrepen voor een EV, dus ik ga sowieso mogen laden onderweg. Voor mij is verlof zorgeloos vertrekken en genieten van mijn rit, en niet bezig zijn met abrp en laadplanning. 
En dan heb ik t nog niet over binnenland Spanje gehad: Veel plezier met het vinden van een paal daar.

 

Ik ben gewoon  vertrokken op vakantie zonder voorbereiding.  Gewoon  gps instellen  en vertrekken. Geen abpr of andere dingen. Als het niet zou lukken vloog hij weer buiten. En Italië heeft hij reeds 2x vlot gedaan. Dit jaar nog eens Frankrijk, maar ik hanteer dezelfde manier.  Gewoon de sc van tesla volgen volgens wat de wagen zegt. En eens op bestemming aan een tragere lader ( geen 22kW maar toch een 100 ofzo) hangen wanneer je savonds gaat eten. In de huisjes test ik eens, maar degene waar we zaten konden het niet aan, dus geen mogelijkheid tot laden terwijl je in je zwembad ligt. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/2/2024 om 07:49, Carlito zei:

Net terug van skivakantie met de EV. Belangrijkste les: sneller rijden doet meer tijd van einddoel af dan dat je extra moest laden. Laatste 500km door Duitsland nog +\- 45 min van aankomsttijd kunnen afrijden. 
Volgende test eind Maart al ik terug ga

Kan jij je MB navi instellen dat hij lager dan 10% gaat?
Of gebruikte je ABRP / Waze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Rabbit zei:

Naft of hybride, zoveel verschil maakt dat niet uit imo 🙂 

Bij een Wrangler wel.

Vooreerst: in BE wordt enkel nog maar de 4xe geleverd, de gewone benzines (I4 en V6) niet meer en ook de V8 niet.
En indien toch: de 4xe kost een paar duizend euro aan BIV en nadien geen 100 euro tax per jaar, versus een 11-13k EUR BIV voor de non-hybrides. Slik. 🙂

Anderzijds: je betaalt de 4xe in aankoop ook bijna 10k méér dan een gewone I4 moest kosten, dus netto doe je als particuliere klant geen voordeel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Mijn maat zijn vrouw heeft zo’n hybride Wrangler, en hij is daar erg over te spreken, om rond de kerktoren te hobbelen. 
Verbruik op langere trajecten is een ander paar mouwen 😂.

Deze zomer doen ze de Viking-trail met hun Jeep.
 

Ik ga in de komende weken eens een degelijke testrit regelen (meerdere uren, idealiter een halve dag). Benieuwd naar.

Verbruik op langere trajecten deert me niet zo. Of je nu 8 of 12 of 16 liter / 100 km verbruikt ... je totale vakantie/reis wordt er niet exponentieel goedkoper of duurder door, imo. (Uiteraard is 't toffer om een liter of 4 minder te verbruiken, maar als ik mag kiezen tussen een generieke aka "saaie" kar die weinig verbruikt en een toffere kar die wat meer verbruikt, dan is m'n keuze snel gemaakt.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mah ja.  Dat is subzero cool zo’n Wrangler.   Een Defender heb ik het niet voor, maar een Wrangler als tweede auto,  ‘k zou het nog doen lukken.

Het feit dat een knappe klasgenote destijds met een zwarte korte, opgehoogde, Wrangler met beige lederen interieur reed, beïnvloedt mijn opinie ten zeerste.  Dat ik met die auto heel de breedte van de R8 nodig had toen die plotseling zijn gat smeet in de regen, bedek ik graag met de mantel de liefde.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, tuscani zei:

Ik ben gewoon  vertrokken op vakantie zonder voorbereiding.  Gewoon  gps instellen  en vertrekken. Geen abpr of andere dingen. Als het niet zou lukken vloog hij weer buiten. En Italië heeft hij reeds 2x vlot gedaan. Dit jaar nog eens Frankrijk, maar ik hanteer dezelfde manier.  Gewoon de sc van tesla volgen volgens wat de wagen zegt. En eens op bestemming aan een tragere lader ( geen 22kW maar toch een 100 ofzo) hangen wanneer je savonds gaat eten. In de huisjes test ik eens, maar degene waar we zaten konden het niet aan, dus geen mogelijkheid tot laden terwijl je in je zwembad ligt. :D

 

Jij hebt dan ook een tesla 😉 klein verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/3/2024 om 21:42, Rabbit zei:

Wat ik me wel ontzie is me bezig houden met laadpalen en dan vooral defecte laadpalen en backupplannen. Ik laat die shit nog even voor wat ze is, zonder daarbij te willen kappen op ev’s, ik twijfel eerder aan de infra van de snelweg af. Want face it: zelfs die 500 km die ik wil afleggen per dag is te hoog gegrepen voor een EV, dus ik ga sowieso mogen laden onderweg. Voor mij is verlof zorgeloos vertrekken en genieten van mijn rit, en niet bezig zijn met abrp en laadplanning. 
En dan heb ik t nog niet over binnenland Spanje gehad: Veel plezier met het vinden van een paal daar.

Het kan zijn dat het allemaal veel easier is dan ik me voorstel zenne, maar mijn ervaring is anders. Als de laadervaring al vlot is, dan is ze meestal ook vrij duur (fastned, ionity). Om niet te zeggen: duurder dan mijn benzine.

500 km per dag... Wreed snel zal je niet rijden, dus dat wil zeggen dat je op die dag 1 keer gaat moeten stoppen om te laden. Defecte laadpalen en zo onderzoek je toch niet? Er zijn er altijd beschikbaar en de kans dat ze volzet zijn is zeer klein tenzij je graag in die zwarte weekends rijdt en dan ook in de file erbij staat :D 

Duurder??? Net afrekening gekregen van Ionity voor heen en terug Val Thorens (zo'n 2000km) aan een stevig tempo en dat was 209 eur... Dat is de helft van al mijn vorige niet EV auto's (BMW X5 3.0d en Audi A7 3.0tdi aan huidige dieselprijs zouden dubbel zijn, M3 en GLC43 zouden 3 dubbel geweest zijn). 

Trouwens vorige jaar hadden we overnachting onderweg (appartement was niet vrij de eerste avond) en dan zelfs niet geladen aan het hotel... Veel simpeler om de volgende dag in 10 min aan een snellader hetzelfde te laden als de hele nacht aan een simpele paal.

22 uren geleden, tuscani zei:

Ik ben gewoon  vertrokken op vakantie zonder voorbereiding.  Gewoon  gps instellen  en vertrekken. Geen abpr of andere dingen. Als het niet zou lukken vloog hij weer buiten. En Italië heeft hij reeds 2x vlot gedaan. Dit jaar nog eens Frankrijk, maar ik hanteer dezelfde manier.  Gewoon de sc van tesla volgen volgens wat de wagen zegt. En eens op bestemming aan een tragere lader ( geen 22kW maar toch een 100 ofzo) hangen wanneer je savonds gaat eten. In de huisjes test ik eens, maar degene waar we zaten konden het niet aan, dus geen mogelijkheid tot laden terwijl je in je zwembad ligt. :D

 

Klopt en kan ook perfect en zou zo zonder problemen naar ValTho rijden. Enige reden voor mijn voorbereiding is om Ionity laadpunten te selecteren gezien gunstige laadtarief daarop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Naish zei:

Net afrekening gekregen van Ionity voor heen en terug Val Thorens (zo'n 2000km) aan een stevig tempo en dat was 209 eur... Dat is de helft van al mijn vorige niet EV auto's (BMW X5 3.0d en Audi A7 3.0tdi aan huidige dieselprijs zouden dubbel zijn, M3 en GLC43 zouden 3 dubbel geweest zijn). 

En hoeveel zou dat gekost hebben zonder je korting?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, dragonfly zei:

En hoeveel zou dat gekost hebben zonder je korting?

Geen idee en lijkt me ook niet echt relevant...

Net even snel opgezocht en zonder specifieke Porsche korting zou het 30% duurder zijn en dus nog goedkoper dan met een klassieke ICE 😉 

En de Porsche korting kan je met soort van jaarlijkse fee verlengen, maar misschien kan @Alexanderr daar meer duidelijkheid over brengen :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Naish zei:

Geen idee en lijkt me ook niet echt relevant...

Net even snel opgezocht en zonder specifieke Porsche korting zou het 30% duurder zijn en dus nog goedkoper dan met een klassieke ICE 😉 

Het is zeker x2. Jij betaalt nu maar 0,33 euro per kilowattuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope met maandabo gaat dat naar 0.49... En die is maandelijks opzegbaar, dus eventueel kan je dat nemen voor die ene maand waarin je op reis gaat. 

Want in mijn geval gebruik ik het anders zelden of nooit...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Naish zei:

Nope met maandabo gaat dat naar 0.49... En die is maandelijks opzegbaar, dus eventueel kan je dat nemen voor die ene maand waarin je op reis gaat. 

Want in mijn geval gebruik ik het anders zelden of nooit...

hoeveel kost dat maand abonnement dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Naish zei:

Nope met maandabo gaat dat naar 0.49... En die is maandelijks opzegbaar, dus eventueel kan je dat nemen voor die ene maand waarin je op reis gaat. 

Want in mijn geval gebruik ik het anders zelden of nooit...

Voor een hybride is dat toch allemaal niet nodig....Je hebt nog steeds de ice motor liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/3/2024 om 21:42, Rabbit zei:

Wij gaan deze zomer naar Spanje, ergens over Barcelona.

Ik plan dit in 3x te doen, telkens 500 km. 3 stops: Eens een stom bij vrienden in Frankrijk, dan ergens een nachtje Provence om dan op de bestemming te landen. 
Ik ben dus ook wat gestopt met die rush richting bestemming. De reden is niet zozeer de aard vd brandstof, wel het feit dat ik met 3 kleine kinderen onderweg ben en ik dat rushen niet ervaar als vakantie. Ik begrijp tuscani wel in dat opzicht. In se zou ik misschien ook een EV kunnen rijden.

Wat ik me wel ontzie is me bezig houden met laadpalen en dan vooral defecte laadpalen en backupplannen. Ik laat die shit nog even voor wat ze is, zonder daarbij te willen kappen op ev’s, ik twijfel eerder aan de infra van de snelweg af. Want face it: zelfs die 500 km die ik wil afleggen per dag is te hoog gegrepen voor een EV, dus ik ga sowieso mogen laden onderweg. Voor mij is verlof zorgeloos vertrekken en genieten van mijn rit, en niet bezig zijn met abrp en laadplanning. 
En dan heb ik t nog niet over binnenland Spanje gehad: Veel plezier met het vinden van een paal daar.

Het kan zijn dat het allemaal veel easier is dan ik me voorstel zenne, maar mijn ervaring is anders. Als de laadervaring al vlot is, dan is ze meestal ook vrij duur (fastned, ionity). Om niet te zeggen: duurder dan mijn benzine.

Ik ben voorlopig blij dat ik dagdagelijks in ev kan rijden en op zo’n congemomenten kan vertrekken met 850km range.

Waar ik me bvb wel aan erger zijn mijn ev-evangelisten/collega’s die van antwerpen naar Disneyland Parijs gaan en 4x moeten laden. Niet zozeer omwille van de afstand: wel “om zeker te zijn, ik wil in Parijs niet moeten sukkelen”. En dan nog een eetplek zoeken, WEDEROM in functie van dat laden. En alles wordt mooi gecatalogeerd onder “ontspanning”. Dat zou ik me persoonlijk hard ontzien.

Maar zoals de sales bij Benz zijn EQE ooit probeerde te verkopen: “het is een mindset” 😅 En dat geloof ik, zonder negatief te willen wezen

Tactiek vorig jaar was hier... Laden als de kinderen naar het toilet moeten...

Heb op die manier geen enkele keer moeten stoppen om alleen te laden. :lolz:

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was aan het denken, met kleine kinderen stop je sowieso om de 3u. En met mijn vrouw ook :D 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

hoeveel kost dat maand abonnement dan?

5,99 per maand

5 minuten geleden, tuscani zei:

Voor een hybride is dat toch allemaal niet nodig....Je hebt nog steeds de ice motor liggen.

Ik heb geen hybride en ben er nooit voor geweest ook, dus dat komt hier niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid