Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Idem, gisteren de 'winterwielen' (allseasons) opgelegd. Gloednieuw dus in 't begin nog wat van die release agent (om ze uit de mal te kunnen halen) die weggesleten moet worden. Vond ze behoorlijk glijden ❤️ maar komt wel goed.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gewoon ik zei:

ik zie er de laatste tijd veel rijden met die stickers nog op hun band. Dat moet ook goed rijden volgens mij.

Ze trokken die bij de voorgangers bij de bandencentrale er ook niet af. Gewoon banden monteren, vast schieten met het luchtdrukpistool en volgende.

'k Heb spijtig genoeg geen foto's kunnen trekken van de mijne, want had mijn smartphone in de wagen laten liggen. (ik had al gehoord van andere Teslarijders dat de wagen begint te flippen op de brug. wegens opkrikken en bandenverlies en dergelijke) Maar 't was een mooi zicht zo zonder wielen in de lucht. en temeer ik dan ook eens de onderkant kon zien. Best raar in vergelijking met een gewone ice. Precies een matchbox. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, gewoon ik zei:

ik zie er de laatste tijd veel rijden met die stickers nog op hun band. Dat moet ook goed rijden volgens mij.

Ik dacht 'ze doen niet de moeite om dat eraf te halen maar laatst in de bandencentrale zag ik iemand stickers op de nieuwe banden plakken voor ze de auto weer lieten zakken.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een beke te lang gewacht en nu sta ik natuurlijk op zomerbanden. Zowel BMW als Cayenne. :fp: 

Morgen krijgt de Cayenne eindelijk wel zijn nieuwe winterbanden (ik hoop alleen dat boven aan 't straat de sneeuw tegen dan weg is en dat ik mijn ingangsweg geruimt krijg, anders moet ik zelf eerst de oude winterbanden eronder steken en naar de bandencentrale sukkelen).

Voor de BMW moet ik nog altijd ander velgen kopen en d'r banden opleggen. Eigen schuld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterbanden liggen erop voor 't geval er morgen sneeuw valt. Continental Wintercontact TS860. Aan deze frequentie waarbij ik ze alleen leg als ik denk ze nodig ga hebben. zouden ze wel eens heel lang kunnen meegaan.

Nieuwe stuurhoek.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje voor de kenners. het viel me daarnet op dat ik geen "suv"vemelding staan heb op mijn banden? op google kom ik voor de crossclimate zowel foto's tegen met suv vermeld en ook zonder. En op mijn offerte staat 

Quote

Offerte  Michelin - 4X4 4 seizoenen MI 255/40 R 20 101V CROSSCLIMATE2 XL m+s 3pmsf TL

 

ik weet de Y is geen echte suv, maar staat zo wel beschreven. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een suv band en een gewone? ik lees dat het verschil is tussen het rijden op onverharde wagen, iets wat ik met de Y toch niet doe, wegens niet genoeg bodemvrijheid.

de zomerbanden zijn, michelin sport ev  255/40 r20 101w xl. dus de waardes kloppen wel natuurlijk.

Sowieso maandag terug gaan of is dit normaal/in orde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als de load- en snelheidsindex in orde zijn maakt het niks uit.

load is beide XL dus oké, en snelheid is eentje minder maar dat zie je veel bij winter/seizoenbanden, en het is nog steeds 240km/u, wat ik me niet direct zie doen. :D

dus die suv vermelding heeft niet echt een noemenswaardige betekenis? Genre 4wielaandrijving of hoger gewicht ( dat zal hetzelfde zijn met die loadindex zeker)  of dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik zou echt niet weten welke meerwaarde jij gaat halen uit "SUV" banden op je Y, tov ik die op mijn i4 niet-SUV banden leg, met hetzelfde gebruik.

Ik weet het ook niet, maar t is gewoon omdat hij in de cataloog staat als suv, en je effectief suv banden hebt. Dus daarmee de vraag wat het verschil er tussen is en of er een verplichting is.  Qua gewicht zullen ze idd wel naast elkaar mogen staan, dus als het effectief gewoon is om beter grip te hebben op onverharde wegen, is het verwaarloosbaar. Maar zou niet willen dat ze bv bij een ongeval opeens zeggen. "ja maar dat zijn geen sub banden"

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, tuscani said:

Ik weet het ook niet, maar t is gewoon omdat hij in de cataloog staat als suv

Je beseft toch dat dat pure marketing is omdat dat beter bekt dan monovolume? :D 

  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je beseft toch dat dat pure marketing is omdat dat beter bekt dan monovolume? :D 

Tuurlijk, ik heb het zelf ook al geschreven dat de Y voor mij geen suv is. maar mij gaat het gewoon om het officiële aspect. Er bestaan banden met suv notatie en er bestaan suv's. Moeten die dan verplicht gecombineerd worden of is dat puur voor eens in de weide te crossen. (wat ik met de Q en allroad wel deed, maar sowieso niet met de Y)

De cijfertjes kloppen allemaal, enkel dus de "suv" opdruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Load- & snelheidsindex moeten kloppen. 

En je snelheidsindex moet hoog genoeg zijn, in functie van de maximumsnelheid die je auto theoretisch kan halen.  Niet die die jij durft te rijden.

Een winterband mag 1 categorie lager zijn, op voorwaarde dat je een sticker met de max. toegelaten snelheid in je gezichtsveld hangt (en dat mag dan gewoon een post-it zijn).

Ik heb met onze E46 nog voor gehad dat de snelheidsindex van de zomerbandennet te laag was (op 1 of 2 km/h na).  Er waren toen twee versies van de 320d beschikbaar: een fiscale, met een beperkt vermogen (163 pk), en een onbeperkte (170 pk).  Ik had de onbeperkte, en die kon net iets rapper dan de beperkte, en dus ook net iets rapper dan de snelheidsindex van de banden.  Gezien het overgrote deel van de in België verkochte 320d bedrijfswagens waren, en dus fiscale dichtgeknepen versies waren, was men er in de bandencentrale vanuit gegaan dat de onze ook zo eentje was.

Eerste jaar had men dit niet gezien in de keuring.  Tweede jaar wel, met afkeur tot gevolg.  Vanaf dan ging ik op de winterbanden van mijn 1-reeks naar de keuring, met stickertje.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah, dan moet ik dat idd in de gaten houden, want deze zijn dus tot 240 en officieel is het 250.  Hangt dus vooral van de periode van de keuring af, of ik er een stickertje moet inhangen of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Als de load- en snelheidsindex in orde zijn maakt het niks uit.

Op mijn Octavia was de laadindex eens niet correct, maakte niks uit toen ik verhaal ging halen bij de bandencentrale. Scheelde niet zo veel maar vond het maar raar. Waren PSS. Keuring hebben ze niks gezien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, tuscani zei:

ah, dan moet ik dat idd in de gaten houden, want deze zijn dus tot 240 en officieel is het 250.  Hangt dus vooral van de periode van de keuring af, of ik er een stickertje moet inhangen of niet.

Of je keurt op winters of niet idd.

en als je keurt op winterbanden moet je een post-it op je tableau hangen, met max. 240 km/h op gekribbeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn winters gaan momenteel tot T dus heb ik die post-it hangen maar omdat de politie dan gaat: "aah gij zijt zo ene die eraan moet herinnerd worden dat hij niet meer dan 240 mag op Belgische wegen!" heb ik er een tweede post-it naast hangen "maar dat is niet van belang want ik ga niet boven 120".

En dan nog een "op snelwegen dan."

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid