Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

57 minuten geleden, Kartfreak zei:

Winterbanden... België wordt hoe langer hoe minder een land waar dat nog veel nut heeft vind ik. Koop je een goeie all-season band (genre Michelin Cross Climate) en rij daar 't hele jaar mee. Geen gedoe met 2x per jaar wisselen, stukje goedkoper. Als je veel naar Duitsland moet of gaat skiën is 't een ander verhaal natuurlijk.

Neen, ik denk dat de nadelen zich NIET in de winter manifesteren (ook niet als je veel naar Duitsland moet of gaat skiën).
In de winter heb je vooral voordelen en quasi geen nadelen, in onze gebieden.
En als je naar Duitsland moet of gaat skiën, blijken ze quasi de performantie/veiligheid van goeie winterbanden te hebben.

De nadelen zijn er eerder in de zomer. Dan ervaar ik ze een PAK minder goed/leuk dan een goeie zomerband.
Plus: ze slijten ook stevig (ongelijk) af bij een wat sportievere rijstijl, bij warmere temps. En feedback is echt belabberd.

Wisselen is op een half uurtje gefixt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, gTa said:

De nadelen zijn er eerder in de zomer. Dan ervaar ik ze een PAK minder goed/leuk dan een goeie zomerband.
Plus: ze slijten ook stevig (ongelijk) af bij een wat sportievere rijstijl, bij warmere temps. En feedback is echt belabberd.

Wisselen is op een half uurtje gefixt.

En het verschil in remafstand met zomers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de lease die ik overnam zitten geen winterbanden. Zal me eens gaan haasten om daar privé banden voor te kopen.
Hier dus ook heel de winter met (nieuwe) zomerbanden op schok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/12/2022 om 11:35, gTa zei:

Neen, ik denk dat de nadelen zich NIET in de winter manifesteren (ook niet als je veel naar Duitsland moet of gaat skiën).
In de winter heb je vooral voordelen en quasi geen nadelen, in onze gebieden.
En als je naar Duitsland moet of gaat skiën, blijken ze quasi de performantie/veiligheid van goeie winterbanden te hebben.

De nadelen zijn er eerder in de zomer. Dan ervaar ik ze een PAK minder goed/leuk dan een goeie zomerband.
Plus: ze slijten ook stevig (ongelijk) af bij een wat sportievere rijstijl, bij warmere temps. En feedback is echt belabberd.

Wisselen is op een half uurtje gefixt.

Klop het sneller slijten is een nadeel. Minder leuk rijden, tja hangt er maar vanaf wat je ervaring is natuurlijk. Net zoals de ene zomerband niet de andere is. Ik denk dat voor Jan Modaal dat geen punt is. Die wil vooral minder gedoe aan z'n kop en gewoon rijden.

Als je 't zelf kan en doet, ben je er in een half uurtje vanaf ja. Maar vanaf het moment dat men een afspraak moet maken (wat de meerderheid doet) komt er ietsje meer bij kijken dan een half uurtje...

Bijkomend punt om niet te wisselen vind ik de temperaturen hier in de winter. Zoals dit jaar bv. de winterprik komt heel laat. @Ugeken heeft zijn set al liggen van half oktober zoals er nog zijn. Dan kom je in een situatie dat je winterbanden slechter presteren dan je zomerset om van 't extra slijten nog maar te zwijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lagen er nooit eerder zo vroeg op hoor… was gewoon in combinatie met het onderhoud en geen zin om 2x te gaan. Bij mijn vorige zaten ze op zwart staal, massa’s handiger en sneller geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier over all sesaon banden, ik moet die rommel niet meer hebben. Verschil met goede zomerband is veel te groot. In de zomer heb je er niks aan. Nog nooit zo'n slechte banden gehad. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonet 4 all season banden besteld :D Hankook Kinergy 4S2 H750

Had ergens ook wel zin om de Michelins eens te proberen maar het prijsverschil was toch wat te groot (128€ vs 170€). Goodyear was nog duurder, 180€  (215/55/17 98W)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Jochen zei:

Zonet 4 all season banden besteld :D Hankook Kinergy 4S2 H750

Had ergens ook wel zin om de Michelins eens te proberen maar het prijsverschil was toch wat te groot (128€ vs 170€). Goodyear was nog duurder, 180€  (215/55/17 98W)

Heb ze ook besteld, 225/40/18 136 incl montage 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Speedhunter zei:

Het gaat hier over all sesaon banden, ik moet die rommel niet meer hebben. Verschil met goede zomerband is veel te groot. In de zomer heb je er niks aan. Nog nooit zo'n slechte banden gehad. 

 

Welk had je?

Mijn ervaring met Michelin Cross Climates is heel goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Speedhunter zei:

Het gaat hier over all sesaon banden, ik moet die rommel niet meer hebben. Verschil met goede zomerband is veel te groot. In de zomer heb je er niks aan. Nog nooit zo'n slechte banden gehad. 

 

Jij had dat 7 jaar geleden al, dat was te vroeg. Zou beter moeten zijn nu. Al ben ik ook (en vooral) benieuwd naar het zomergedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Kartfreak zei:

Welk had je?

Mijn ervaring met Michelin Cross Climates is heel goed...

Vredestein Quadrac. 

Was het wisselen ook beu. Als het droog is met all seasons in de zomer, rap piepen in de bochten, veel sneller gripverlies. Algemeen veel minder vertrouwen. 

1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Jij had dat 7 jaar geleden al, dat was te vroeg. Zou beter moeten zijn nu. Al ben ik ook (en vooral) benieuwd naar het zomergedrag.

Ja dat zijn nog steeds dezelfde, ik gebruik die nu als winterbanden. Moet ze wel nog opleggen. Als ik de rs de sporen geef is zo'n band zwaar onvoldoende. In de winter ben ik er wel iets mee, heeft een sneeuwvlokje. In de sneeuw kan ik ermee uit de voeten. Maar anders, neen, als ze versleten zijn terug een goede winterband. Goede zomerband heb ik al met de PSS. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de kust (en zelfs iets dieper het binnenland in), vind ik winterbanden de laatste jaren niet ideaal.   Ik heb de Sottozero's versleten, en die hebben misschien drie keer (een beetje) sneeuw gezien.  

Volgende keer worden het ook allseasons, als winteroplossing.  Op de zomerwielen mag er Pilot Sport blijven liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zeker een punt, bij mij is het puur voor de sneeuw dat ik het doe. Daar maakt een all season of winterband een groot verschil met een zomerband. Maar idd soms sneeuwt het eens een winter of paar winters niet. 

Eens van velg wisselen is ook leuk voor de looks. Altijd beetje 'nieuwe wagen' gevoel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, ex-Mooseman said:

Aan de kust (en zelfs iets dieper het binnenland in), vind ik winterbanden de laatste jaren niet ideaal.   Ik heb de Sottozero's versleten, en die hebben misschien drie keer (een beetje) sneeuw gezien.  

Volgende keer worden het ook allseasons, als winteroplossing.  Op de zomerwielen mag er Pilot Sport blijven liggen.

Dat is idd het probleem. Soms jaren niks, en dan ineens een jaar 3 maand lang sneeuw.

Ik heb zo ooit voor een auto een set velgen gekocht om winterbanden op te leggen. Ik heb de auto na een paar jaar verkocht, met de velgen. Er hebben nooit banden op gelegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Speedhunter zei:

Het gaat hier over all sesaon banden, ik moet die rommel niet meer hebben. Verschil met goede zomerband is veel te groot. In de zomer heb je er niks aan. Nog nooit zo'n slechte banden gehad. 

Welkom in winter 2022. Echt goeie allseasons zijn er ondertussen al een jaar of 2-3 en ze zijn de perfecte vervanger van winterbanden voor ons gebruik. Dáárover gaat het, wat mij betreft.
Kijk wat tests en de testdata, dan leer je dat ze een heel pak beter zijn dan een zomerband in koudere omstandigheden, maar tegelijk ook beter zijn dan een een euro-winterband in onze milde winterse omstandigheden.

Als je ze het hele jaar door wil leggen, zit je vooral in de zomer met een 'compromis'. Zie ze dus als perfect winterrubber voor ons warme Vlaanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Speedhunter zei:

Vredestein Quadrac. 

Was het wisselen ook beu. Als het droog is met all seasons in de zomer, rap piepen in de bochten, veel sneller gripverlies. Algemeen veel minder vertrouwen. 

Ja dat zijn nog steeds dezelfde, ik gebruik die nu als winterbanden. Moet ze wel nog opleggen. Als ik de rs de sporen geef is zo'n band zwaar onvoldoende. In de winter ben ik er wel iets mee, heeft een sneeuwvlokje. In de sneeuw kan ik ermee uit de voeten. Maar anders, neen, als ze versleten zijn terug een goede winterband. Goede zomerband heb ik al met de PSS. 

Een goede allseason is de bétere winterband dan een goede winterband, voor jouw beoogd gebruik.
Je leeft/redeneert helaas nog in 'den ouden tijd', wat dit betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is idd het probleem. Soms jaren niks, en dan ineens een jaar 3 maand lang sneeuw.

Ik heb zo ooit voor een auto een set velgen gekocht om winterbanden op te leggen. Ik heb de auto na een paar jaar verkocht, met de velgen. Er hebben nooit banden op gelegen.

Jawel hoor :D al de 2e winter op een rij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat was die auto niet :lolz:

Er zaten purtanque ook extra zaanten bij! Wel met een hoekske af. :D In maart gaan ze binnen om te refurben en dan komt er vers zomerrubber op. Weet nog niet wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gTa zei:

Welkom in winter 2022. Echt goeie allseasons zijn er ondertussen al een jaar of 2-3 en ze zijn de perfecte vervanger van winterbanden voor ons gebruik. Dáárover gaat het, wat mij betreft.
Kijk wat tests en de testdata, dan leer je dat ze een heel pak beter zijn dan een zomerband in koudere omstandigheden, maar tegelijk ook beter zijn dan een een euro-winterband in onze milde winterse omstandigheden.

Als je ze het hele jaar door wil leggen, zit je vooral in de zomer met een 'compromis'. Zie ze dus als perfect winterrubber voor ons warme Vlaanderen.

 

7 uren geleden, gTa zei:

Een goede allseason is de bétere winterband dan een goede winterband, voor jouw beoogd gebruik.
Je leeft/redeneert helaas nog in 'den ouden tijd', wat dit betreft.

Mss dan toch eens Michelin Cross Climates proberen als winterband als die echt zoveel beter geworden zijn. Maar heel het jaar door all season doe ik niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker te overwegen. 👌

Dat laatste zou ik ook absoluut niet aanbevelen aan iemand die de middelen en goesting heeft om 2 wielsets te gebruiken voor 1 auto, zeker als die een beetje tuk is op degelijke grip en een aangenaam weggedrag in de warmere helft van het jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over een uurtje gaan die van mij erop.

Eigenlijk een week te laat, want heb vorig weekend in de Ardennen gezeten en toen waren het daar al temperaturen rond of onder nul, met zelfs een klein beetje smeltende sneeuw. Maar ja, ik had de afspraak al twee maanden geleden gemaakt toen het nog 20 graden was.

Het juiste moment kiezen om te switchen is toch altijd een beetje gokken. Meestal mik ik op begin december om naar winterbanden te switchen en terug naar zomerbanden begin maart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid