Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Mijn eerste set winterbanden (Pirelli W210 Wintersport of zoiets) was een schitterende set, ik had ze destijds besteld voor m'n Focus 1.8TDCI100 Clipper om naar Denemarken te rijden voor een fabrieksbezoek bij een hoogwerkerfabrikant. Vanaf Hamburg kregen we een massa sneeuw over onze kop en terwijl je her en der mensen verschrikt naar het eerste vak zag rijden (winterbanden waren toen nog geen verplichting) kon ik rustig over het 3de vak tegen een gezapige snelheid van 80 à 100 blijven rijden. Eens Denemarken binnen lag er overal een laag sneeuw/ijs en bewezen de banden opnieuw hun nut. In Denemarken waarschuwde de fabrikant ons dat er een heuse sneeuwstorm op weg was en dat we best onmiddelijk konden terugrijden na het bezoek (Yeah right, na 1.000km effe rechtsomkeer maken zeker? No way) en idd 's nachts terwijl we rustig lagen te maffen in het hotel viel er zo'n 30 cm sneeuw bij, 's ochtends alles dichtgesneeuwd natuurlijk maar tegen alle verwachtingen in konden we "vlot" rijden in de sneeuw, we zijn toen nog over enkele honderden kilometers binnenbanen gereden om een paar idylische plaatsjes te bezoeken en nergens hadden we problemen... Overal geraakten we vlotjes, ongeacht hoe glad het ook was. Sindsdien ben ik echt wel overtuigd van het nut van winterbanden...

Later op m'n nieuwe Focus legde ik de opvolger, de W240 Sottozero en die was uiteraard een pak beter dan zomersloefjes doch meteen wel een stuk minder dan de W210 die ik op m'n oude Focus had...

Geen haar op m'n kop dat eraan denkt om nog zonder winterbanden te rijden in de winter. Gedurende de pakweg 6 jaar dat ik met wintersloefkes bol ben ik er altijd héél tevreden van geweest en niet alleen voor buitenlandse tripjes maar evenzeer hier in de buurt waar het in de winter ook behoorlijk glad kan zijn.

Het kost mss iets meer maar het is echt wel veel veiliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarheid als een koe, winterbanden zijn mijn beste aankoop tot nu toe geweest.

Geschift verschil met gewone banden:cool:

Winterbanden :inlove::inlove:

Heb mijn driftplaats al ontdekt: Het gloednieuwe Olen Shopping Center

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar op een donkere winteravond een A4 op zomerbanden moeten duwen, kerel had zich vastgereden in een gootje van pakweg 3 cm diep.:lolz:

Eigen auto in een dik pak sneeuw geparkeerd, dan A4 losgeduwd.

Kerel vroeg toen of ik hulp nodig had om weg te raken, vriendelijk bedankt en al oversturend vertrokken:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar op een donkere winteravond een A4 op zomerbanden moeten duwen, kerel had zich vastgereden in een gootje van pakweg 3 cm diep.:lolz:

Eigen auto in een dik pak sneeuw geparkeerd, dan A4 losgeduwd.

Kerel vroeg toen of ik hulp nodig had om weg te raken, vriendelijk bedankt en al oversturend vertrokken:lolz:

ik zat met de ford met zomersloffen ook eens vast aan men app. gewoon in de goot met men voorwiel en er niet uitgeraken. :x

en vooruit en achteruit ik draaide gewoon ter plaatse. en dan dat klootvolk van buren die gewoon wat door het venster staan te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand die wil reageren op men stapelvraag?

De mijne hangen aan zo'n staander. Kostte iets van een 30 euro en is een best nette oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand die wil reageren op men stapelvraag?
de mijne liggen ook plat, per 2

idem

TCT, stuur eens een PM naar forumlid Naish, die kan je zeker meer vertellen over het nut van winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat met de ford met zomersloffen ook eens vast aan men app. gewoon in de goot met men voorwiel en er niet uitgeraken. :x

en vooruit en achteruit ik draaide gewoon ter plaatse. en dan dat klootvolk van buren die gewoon wat door het venster staan te kijken.

Interieurmatjes aan de wielen leggen, dan zijt ge in 80% van de gevallen onmiddelijk weg:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens de winterbanden die ik er bij heb gekregen, zijn een paar nokian wr en een paar conti's wintercontact. Zijn dat wat degelijke bandjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat met de ford met zomersloffen ook eens vast aan men app. gewoon in de goot met men voorwiel en er niet uitgeraken. :x

en vooruit en achteruit ik draaide gewoon ter plaatse. en dan dat klootvolk van buren die gewoon wat door het venster staan te kijken.

Die hadden waarschijnlijk winterbanden op hun auto liggen .;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hadden waarschijnlijk winterbanden op hun auto liggen .;)

ik vermoed van niet, want ze zijn dat weekend niet buitengekomen. pas als de strooiwagen er was.

en het is maar een kleintje om even te helpen toch?

ik heb zo vorig jaar een bmw geholpen bij het afrijden van een parking. vanachter in de wagen zat men baby van een half jaar, maar ik ben toch uitgestapt om te duwen. in tegenstelling tot anderen die gewoon bleven zitten in hun wagen en er op keken zoals een koe naar een trein.

solidariteit is soms ver zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vermoed van niet, want ze zijn dat weekend niet buitengekomen. pas als de strooiwagen er was.

en het is maar een kleintje om even te helpen toch?

ik heb zo vorig jaar een bmw geholpen bij het afrijden van een parking. vanachter in de wagen zat men baby van een half jaar, maar ik ben toch uitgestapt om te duwen. in tegenstelling tot anderen die gewoon bleven zitten in hun wagen en er op keken zoals een koe naar een trein.

solidariteit is soms ver zoek.

Je hebt groot gelijk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn winterbanden liggen klaar om gemonteerd te worden, ze zijn van het merk Pirelli. Of die goed zijn geen idee, ik denk dat ik beter zit dan Avon, de vorige op m'n A4. En ook hier ben ik niet zeker van.

Nu zijn de dagtemperaturen wel nog te hoog voor winterbanden? Dus te zot om ze nu te zetten. Nu ben ik wat te gehecht aan m'n nieuwe Pilot Sports :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mijn winterbanden er opleggen in de week van 1 november. Of we moeten al eerder met strenge temperaturen te maken hebben.

BTW, hier liggen alle banden per vier op elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer details graag!

Niet met een te grove korrel beginnen schuren als het niet nodig is, anders blijf je schuren om het terug mooi egaal te krijgen. Ik heb in de zomer ook een velg getest, alles grof aan het afschuren geweest, dan fijner en fijner ... en ik vind dat er nog altijd krassen in te zien zijn. In de primer nauwelijks te zien maar in het velgen grijs des te harder. Die laatste blinkt veel harder -> meer licht dat kan weerkaatsen -> krassen vallen harder op.

Als er geen beschadigingen zijn zou ik de origenele lak gewoon mat schuren, anders daar waar beschadigingen zijn eerst met een fijne korrel proberen en grover als het moet.

Spuitplamuur ga je inderdaad ook nodig hebben, zoals fiddy zegt, om een heel diepe kras op te vullen kan je dan met plakband werken zodat je het stuk velg rond die kras niet volspuit met plamuur (die je dan daarna moet gaan afschuren).

Misschien moeilijk om uit te leggen via een forum, maar dat zijn zo wat de lessen die ik eruit geleerd heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n velgenbomen, van toen er een actie was bij Action 8) 11 euro ofzo.

Maar ik heb ook een set gewoon op elkaar liggen, wegens plaatsgebrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet met een te grove korrel beginnen schuren als het niet nodig is, anders blijf je schuren om het terug mooi egaal te krijgen. Ik heb in de zomer ook een velg getest, alles grof aan het afschuren geweest, dan fijner en fijner ... en ik vind dat er nog altijd krassen in te zien zijn. In de primer nauwelijks te zien maar in het velgen grijs des te harder. Die laatste blinkt veel harder -> meer licht dat kan weerkaatsen -> krassen vallen harder op.

Als er geen beschadigingen zijn zou ik de origenele lak gewoon mat schuren, anders daar waar beschadigingen zijn eerst met een fijne korrel proberen en grover als het moet.

Spuitplamuur ga je inderdaad ook nodig hebben, zoals fiddy zegt, om een heel diepe kras op te vullen kan je dan met plakband werken zodat je het stuk velg rond die kras niet volspuit met plamuur (die je dan daarna moet gaan afschuren).

Misschien moeilijk om uit te leggen via een forum, maar dat zijn zo wat de lessen die ik eruit geleerd heb!

Klinkt goed! Merci. Als ik de moed vind om eraan te beginnen, maak ik meteen ook een topic :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn set ligt klaar om gemonteerd te worden (Bridgestone Blizzak LM-25), morgen eens bellen voor 31 Oktober.

Moet wel opnieuw gebalanceerd worden want wat die eikels van de bandencentrale gedaan hebben trekt op geen kloten en een beschadigde velg kreeg ik er gratis bij. :x

Is voor mij de eerste keer met winterbanden maar het zal nodig zijn, met het nat wegdek nu heb ik tractieproblemen bij scherpe bochten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid