Ga naar inhoud

///M Lovers


Phil

Aanbevolen berichten

Die S54 motor is gewoon heerlijk. Bewijs is het feit dat ze die motor veel gebruikt hebben in meerdere BMW's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Speedhunter zei:

Die S54 motor is gewoon heerlijk. Bewijs is het feit dat ze die motor veel gebruikt hebben in meerdere BMW's.

Vind ik een beetje een gekke redenering: ik weet niet of dat laatste wel klopt, to be honest. (Het lijkt me alvast geen logisch "bewijs" voor de stelling uit je eerste zin.)  M-motoren in die tijd hadden een erg beperkte toepassing, ook de S54. Behalve in de M3 en de M-modellen van de roadsters werd die niet gebruikt, behalve dan de luttele exemplaren die naar Wiesmann gingen om daar enkele MF3 aan te drijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Jules_W zei:

In de e36/8 z3m ook.

Heb het even moeten opzoeken, je hebt gelijk: in de tweede fase van de modellen was het dat blok, aanvankelijk wat het dat uit de E36 M3. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Jenkins zei:

Heb het even moeten opzoeken, je hebt gelijk: in de tweede fase van de modellen was het dat blok, aanvankelijk wat het dat uit de E36 M3. 

Da's wel een gekende "notie", die S50 vs S54 keuze bij de Z3M. Vroeger heette het dat je bij die Z3M "d'office" een S54 wil. De officiële reden waarom die minder vermogen had (325pk ipv 343pk) was door 't feit dat koppeling aan een 6-bak niet kon (het blijft dus dezelfde 5-bak), ik denk dat het vooral een zuiver marketing/strategische beslissing was. Het S54-model had ook ESP, itt de S50-versie (321pk) die enkel ASC+T had. Voor de rest zijn er nog enkele kleine cosmetische verschillen.

Zoveel jaren later zijn er al veel meer long term zaken gekend en blijkt de S54 niet meer zo incontournable als vroeger. Een goeie S50 heeft nu zeker even veel troeven als een S54 en is doorgaans ook (nog altijd) een stuk goedkoper. En even leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Da's wel een gekende "notie", die S50 vs S54 keuze bij de Z3M. Vroeger heette het dat je bij die Z3M "d'office" een S54 wil. De officiële reden waarom die minder vermogen had (325pk ipv 343pk) was door 't feit dat koppeling aan een 6-bak niet kon (het blijft dus dezelfde 5-bak), ik denk dat het vooral een zuiver marketing/strategische beslissing was. Het S54-model had ook ESP, itt de S50-versie (321pk) die enkel ASC+T had. Voor de rest zijn er nog enkele kleine cosmetische verschillen.

Zoveel jaren later zijn er al veel meer long term zaken gekend en blijkt de S54 niet meer zo incontournable als vroeger. Een goeie S50 heeft nu zeker even veel troeven als een S54 en is doorgaans ook (nog altijd) een stuk goedkoper. En even leuk.

Interessante info!

Weet je uit het hoofd welke kleine optische wijzigingen er waren?

Ik heb ooit gelezen dat hij minder vermogen zou hebben dan de E46 wegens andere uitlaat-setup. Nooit bij stilgestaan echter dat het een strategische keuze kon zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jenkins zei:

Heb het even moeten opzoeken, je hebt gelijk: in de tweede fase van de modellen was het dat blok, aanvankelijk wat het dat uit de E36 M3. 

Gelijk die van @m-optiek van weleer!

Heeft iemand van de anciens het filmpje nog van zijn vertrek bij ´t Draakse? 😈

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gTa zei:

Da's wel een gekende "notie", die S50 vs S54 keuze bij de Z3M. Vroeger heette het dat je bij die Z3M "d'office" een S54 wil. De officiële reden waarom die minder vermogen had (325pk ipv 343pk) was door 't feit dat koppeling aan een 6-bak niet kon (het blijft dus dezelfde 5-bak), ik denk dat het vooral een zuiver marketing/strategische beslissing was. Het S54-model had ook ESP, itt de S50-versie (321pk) die enkel ASC+T had. Voor de rest zijn er nog enkele kleine cosmetische verschillen.

Zoveel jaren later zijn er al veel meer long term zaken gekend en blijkt de S54 niet meer zo incontournable als vroeger. Een goeie S50 heeft nu zeker even veel troeven als een S54 en is doorgaans ook (nog altijd) een stuk goedkoper. En even leuk.

Ik meen mij te herinneren dat er van de s54 z3m ook een pak minder zijn gemaakt of verkocht? Op het net kom je ze niet zo vaak tegen tenzij aan hoofdprijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Geertt zei:

Interessante info!

Weet je uit het hoofd welke kleine optische wijzigingen er waren?

Ik heb ooit gelezen dat hij minder vermogen zou hebben dan de E46 wegens andere uitlaat-setup. Nooit bij stilgestaan echter dat het een strategische keuze kon zijn.

 

Uit het hoofd:

  • de tellers (cockpit) hadden een grijze achtergrond ipv een zwarte
  • de velgen waren af fabriek in "dark shadow" (of gelijkaardige naam) ipv gewoon zilver metallic
  • het M-logootje op de kofferklep was (verticaal) licht convex ipv plat
  • er waren ook 1 of 2 kleuren beschikbaar voor de S54 die je op de S50 niet kon krijgen, zeker stahlgrau (steel grey) en mogelijks nog eentje (herinner 't me niet meteen)

Mogelijks zijn er nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Jules_W zei:

Ik meen mij te herinneren dat er van de s54 z3m ook een pak minder zijn gemaakt of verkocht? Op het net kom je ze niet zo vaak tegen tenzij aan hoofdprijzen.

Ja, op 't eind van de productie, maar een dik jaar zijn die geproduceerd, tov 4 volle jaren voor de S50. Weet de cijfers niet meer van buiten maar ca. 10% van de totale productie worldwide was S54 en 't grootste deel daarvan ging naar de U.S. Daar verkocht die S54-powered M roadster bijzonder goed omdat de M roadster daarvóór geen echte M-motor kreeg maar een "S52" (die eigenlijk niet echt bestond), eigenlijk is dat een gewone M52 met 3,2 liter, dus een motor met gietijzeren blok en de gewone kop met dubbele VANOS, niet de M-kop. Toen 't laatste jaar plots de "echte" M-motor beschikbaar werd (S54) zwengelde dat de interesse voor 't model in de VS enorm aan. In Europa was de extra-verkoop door de upgrade veel kleiner, omdat er nauwelijks een vermogenswinst was (slechts 4 pk op papier).

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Jenkins zei:

Hoe mooi dat Sepang is, zo lelijk zijn die interieurlijsten 😒

I don't agree. Ik vind ze proper samen passen en 't is eens iets anders dan het obligate "carbon-imprinted leder" dat je anders altijd ziet op de Z4M-interieurlijsten of dat geborsteld alu.

Maar ik geef toe: geen evidente keuze.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid