Koen42 0 Geplaatst: 14 juni 2023 Delen Geplaatst: 14 juni 2023 Wij rijden op dit moment met een Mazda 6 2.2d die momenteel 160k op de teller heeft staan. Hele fijne auto om mee te rijden maar ik merk dat de betrouwbaarheid begint af te nemen. Omdat ik grote kosten wil vermijden overweeg ik om deze nu te verkopen en op zoek te gaan naar iets anders. De vraag is alleen: wat? Vroeger had ik altijd een duidelijke voorkeur qua auto's, maar momenteel vind ik het heel moeilijk om een keuze te maken. Zeker ook omdat de prijzen zo de hoogte zijn ingegaan. Diesel is geen optie meer, ondanks de 25k km per jaar die we doen, aangezien we regelmatig kortere afstanden doen en moderne diesels hier blijkbaar niet zo goed mee om kunnen. Wat den wel: -Ruime auto, voorkeur voor een break -nieuw of 2dehands, indien 2dehands max 30k km -betrouwbaar en betaalbare onderhoudskosten -graag ook een vlotte auto die een beetje leuk is om mee te rijden, zoals de Mazda -budget +/- 35k Een jonge Volvo V60 is voor mij 1 van de mogelijkheden, alleen wat twijfels over betrouwbaarheid en onderhoudskosten. (op te lossen door naar een onafhankelijke garage te gaan?) Eigenlijk had ik graag terug voor een Mazda gegaan, maar de benzinemotoren kunnen mij jammer genoeg niet overtuigen na een testrit. Wat zouden jullie kiezen/doen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.780 Geplaatst: 14 juni 2023 Delen Geplaatst: 14 juni 2023 Ik vrees dat je eigenste Mazda betrouwbaarder gaat zijn dan de meeste andere wagens die je zelfs als erg jong exemplaar gaat kopen. Die dingen moeten 300k draaien zonder dat daar iets fout mee zou moeten lopen. ( @Mazdastruction wordt aan de kassa gevraagd) Als je, zoals je zegt, tevreden bent met de prestaties van je Mazda, en dus niets sportiever of sneller wil, waarom niet eerder eens de slijtage onderdelen allemaal veranderen (dempers, rollagers, rubbers ophanging, darmen onder de motorkap, waterpomp, distributieriem, etc), es alle olie van diffs, boîte, etc vervangen (zelf of bij je locale "@Frekkel") ? Met 1500-2000 euro kan je je wagen een stuk frisser laten aanvoelen en de betrouwbaarheid verbeteren. En het is een stuk goedkoper dan een andere wagen te gaan kopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mazdastruction 3.742 Geplaatst: 14 juni 2023 Delen Geplaatst: 14 juni 2023 5 uren geleden, The Swede zei: Ik vrees dat je eigenste Mazda betrouwbaarder gaat zijn dan de meeste andere wagens die je zelfs als erg jong exemplaar gaat kopen. Die dingen moeten 300k draaien zonder dat daar iets fout mee zou moeten lopen. ( @Mazdastruction wordt aan de kassa gevraagd) Dat gaat niet op voor de eerste generatie 2.2 diesels die weinig km's rijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.207 Geplaatst: 14 juni 2023 Delen Geplaatst: 14 juni 2023 In wezen is het simpel. Veel korte afstanden + dat budget: EV Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen42 0 Geplaatst: 15 juni 2023 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2023 (aangepast) Quote 18 uren geleden, The Swede zei: Met 1500-2000 euro kan je je wagen een stuk frisser laten aanvoelen en de betrouwbaarheid verbeteren. En het is een stuk goedkoper dan een andere wagen te gaan kopen. De vraag is of 1500-2000 euro voldoende zal zijn. Onlangs was er een klepje tussen kleine en grote turbo afgebroken. Hebben ze een ruilklepje van een andere turbo ingestoken. Toch weer 350, voor een stom klepje, wel wat werkuren. Ik bedoel maar, je bent snel een paar duizend euro kwijt. Turbo's zijn dus nog steeds de oude. Rond 100k km hebben ze het volledige inlaatkanaal en EGR moeten reinigen. Was ook snel een paar 100 euro. Nu begint hij bij een constant toerental soms weer te schokken, dus mogelijk weer vervuiling. Of de injectoren? Ook een kostelijke grap heb ik gehoord. 13 uren geleden, Mazdastruction zei: Dat gaat niet op voor de eerste generatie 2.2 diesels die weinig km's rijden. Die van mij is van 2016, dus een FL. De eerste generatie (vanaf 2013 dacht ik) had idd problemen met de nokkenassen. Hoe dan ook, korte afstanden en een moderne diesel gaan niet goed samen. 15 juni 2023 aangepast door Koen42 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen42 0 Geplaatst: 29 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2023 Op 14/6/2023 om 18:21, Mazdastruction zei: Dat gaat niet op voor de eerste generatie 2.2 diesels die weinig km's rijden. Weet jij of er met dit blok vanaf 2016 nog veel problemen bekend zijn? Halen doe normaal vlot hogere km-standen? +200k. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mazdastruction 3.742 Geplaatst: 30 september 2023 Delen Geplaatst: 30 september 2023 Dit is een 06/2018. Als oliewissel wordt uitgevoerd wanneer de auto het vraagt, geen problemen. (en het dus niet zelf willen beter weten en wachten tot hij 20k heeft. Wij hebben olie 3 keer laten testen bij Total, en was effectief volledig verduurd/kapot) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen42 0 Geplaatst: 2 oktober 2023 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2023 @Mazdastruction heb u PM gestuurd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.