Ga naar inhoud

Mazda CX-60


Geertt

Aanbevolen berichten

Op 7/4/2023 om 20:46, Geertt zei:

Ik zou er mee moeten rijden, maar kan me moeilijk voorstellen dat ik tevreden zou zijn met de 194pk en geen zak koppel, niks turbo...Toch op een gezinswagen van dit formaat.

De diesel was met 175pk en 420nm altijd in orde, maar ik bleef met het idee zitten dat 40pk meer 'perfect' zou zijn. 

Zo bleek ook.😍 Zo had er een versie van de band moeten rollen, echt plezant. Hernemingen zijn telkens opnieuw lachen met een kleine 500Nm op dik 1500kg.

Echter raad ik de diesel absoluut niet aan om 'op te rijden'. 

Het is een topauto, maar om vooruit te gaan moet je hem uitwringen. De reden waarom we onze CX5 na 9mnd terug verkocht hebben, top auto, maar te traag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, flupke73 zei:

Blijf het vreemd vinden dat ze in zo'n grote auto's een tank steken van 'slechts' 58 liter. Mag toch zeker 65 in, dan beschik je ook meteen ook over een echt deftige range. 

Knap verbruik, dat wel. Al weet je nog steeds niet hoe hard men de pees erop legt op dat vast traject. Zal wellicht overal mooi aan de legale snelheid taffelen zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Alexis zei:

Blijf het vreemd vinden dat ze in zo'n grote auto's een tank steken van 'slechts' 58 liter. Mag toch zeker 65 in, dan beschik je ook meteen ook over een echt deftige range. 

Knap verbruik, dat wel. Al weet je nog steeds niet hoe hard men de pees erop legt op dat vast traject. Zal wellicht overal mooi aan de legale snelheid taffelen zijn? 

Is echt een 'merde' geworden die kleine tanks de laatste jaren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik vind dit echt een topkist qua looks. En ze verkopen volgens mij echt zot goed in België.

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom dit nu plots zo goed verkoopt? Ontdekt de Belg nu pas Mazda? Of zijn het echt zijn looks.

Doe mij maar zo'n blauwe. Had mijn vrouw nog hybrids mogen kiezen, ik had deze zéér sterk overwogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Vermoedelijk omdat het er relatief goed uitziet & je krijgt ivm de usual suspects meer voor je centen. Wij hebben die van ons nu sinds april, +/- 8k km gereden. Iedere keer als de verbrandingsmotor aanslaat is dat toch wel huilen met de pet op maar goed, zal bij de meeste PHEV wel het geval zijn met uitzondering van de 45e, 50e etc. De ophanging is imho écht wel niet goed genoeg voor zo een grote wagen waar ze 'met het premium segment willen concurreren'. Electrisch is het (veel) aangenamer rijden maar het blijft wat vreemd dat je 'em dan nog steeds voelt schakelen. WLTP range is 63 km en toch al meermaals boven de 50km uitgekomen. Gemiddeld verbruik zit momenteel rond de 4liter wat toch wel indrukwekkend is aangezien er best vaak lange afstanden mee wordt gereden (+200km enkel). Al regelmatig laadproblemen gehad met de standaard lader voor het stopcontact, blijkt ook een gekend probleem te zijn zonder duidelijke oplossing. Moest ik het opnieuw kunnen doen had ik waarschijnlijk eerder een EV gekocht en moest het niet voor fiscale redenen zijn had het gewoon terug een dikke diesel geworden voor de langere afstanden. 

IMG_4835.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschillende testen gezien tussen de CX-60 en de CX-5 , en de CX-5 kwam er toch steeds beter uit.

Prijs/totaalpakket is betere deal . De CX-60 is ook wel niet veel groter dan de CX-5.

Wel een mooie wagen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is eigenlijk echt een koopje (in vergelijking met wat je bij de concurrentie betaalt...)

CX60 3.3 diesel AWD Takumi met metaalkleur : 61000 euro

en met deze motor zal dat wel goed rijden vermoed ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, dane zei:

Verschillende testen gezien tussen de CX-60 en de CX-5 , en de CX-5 kwam er toch steeds beter uit.

Prijs/totaalpakket is betere deal . De CX-60 is ook wel niet veel groter dan de CX-5.

Wel een mooie wagen .

FWD vs RWD, dat is een X1 tegenover een X3 zetten

Dan wint de goedkopere variant altijd, veel goedkoper om te produceren. Maar no way dat het even goed rijdt.

Over de CX60 ben ik overigens echt wel enthousiast 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Gisteren eens een uitgebreide testrit gedaan met de Mazda, op mijn woon-werk traject.

Zo'n 150km gereden in totaal op een mix van snelweg en secundaire wegen.
Testen van het multimedia systeem heb ik bewust niet gedaan, want daar neem ik eens graag mijn tijd voor, eens ik hem in mijn bezit heb.
Maar de dingen die ik probeerde leken mij, heel logisch en intuïtief.

Over het algemeen aangenaam verrast door de ophanging. De testen die ik zag op internet gaven allemaal aan dat de auto zeer stug is, maar dat ervaarde ik totaal niet.
Zeker een stuk minder bonkig dan mijn X1 op sommig wegdek. Zelfs de grote velgen komen helemaal niet oncomfortabel over.
Op verkeersdrempels voel je wel het hoge gewicht, maar in bochten laat hij zich echt perfect plaatsen.

Zithouding is voldoende instelbaar, totaal geen probleem. De zetels lijken me aan de harde kant voor lange afstanden, maar dat zal moeten blijken.

Dat hybride PHEV rijden... toch wel een mixed emotie over hoor. Er is echt een mega groot verschil tussen de rij modi, qua prestatie. Wat ook logisch uiteraard.
Maar dat maakt, dat je je altijd wel goed bewust moet zijn van de modus waarin je op dat moment rijdt, bij inhaalmaneuvers bv.
Uiteindelijk is hij eigenlijk wel altijd snel genoeg in elke modus, maar het is gewoon een vaststelling.
Heel opvallend ook het EV verbruik toen ik vanochtend bij koude vertrok. Vertrokken aan 30km range, en na 4km rijden, was er al 10 km vanaf, nochthans zeer rustig gereden core/images/smilies/old/icon_eek.gif

Overall, zou ik nog steeds een gewone ICE en bij voorkeur een dikke diesel verkiezen in zo'n auto, maar de fiscaliteit is nu eenmaal niet anders.


Een opvallend iets, was een zeer laag gedempt bromgeluid zo rond de 70 km/h toen de auto koud was. Verdween naarmate hij warmer werd.

Ik blijf het ook wel een érg mooie auto vinden, dus dat helpt ook wel wat in de keuze 😉

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat uw conclusie over hybride rijden kan doortrekken over alle hybrides. Het kan fijn zijn om door een stad rustig rond te zoemen, maar eenmaal terug buiten stad is het een compromis. Wellicht is de nieuwere generatie een aangenamere doorontwikkeling met grotere elektrische range en meer vermogen, maar het blijft een compromis.

 

Ik zie er nog steeds niet veel rondrijden. Nochtans zeker geen lelijke auto. Maar de meeste testen die ik zie passeren zijn niet bepaald enthousiast. Benieuwd naar jouw verdere bevindingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet hem mss inderdaad nog niet echt met een X3 of Q5 vergelijken qua verfijning van het onderstel. Met die laatste heb ik ook al in hybride gereden, en die is toch nog wel een stukje evenwichtiger. Voordeel bij deze is wel dat de 2.5 benzine motor op zich echt nog wel krachtig is, zonder elektro aandrijving. Maakt ook best een leuk geluid.

Eigenlijk ook wel bangelijk dat zo'n mid size SUV vandaag de prestaties heeft van pakweg een Ferrari 348 van eind jaren 90 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, bud wijzer zei:

Je moet hem mss inderdaad nog niet echt met een X3 of Q5 vergelijken qua verfijning van het onderstel. Met die laatste heb ik ook al in hybride gereden, en die is toch nog wel een stukje evenwichtiger. Voordeel bij deze is wel dat de 2.5 benzine motor op zich echt nog wel krachtig is, zonder elektro aandrijving. Maakt ook best een leuk geluid.

Eigenlijk ook wel bangelijk dat zo'n mid size SUV vandaag de prestaties heeft van pakweg een Ferrari 348 van eind jaren 90 😊

Ik reed een X3 3.0diesel en heb met de CX-60 gereden. Eerlijk gezegd vond ik het wel degelijk te vergelijken. Paar punten in het interieur welke iets minder verfijnd afgewerkt waren, maar in algemene kwaliteitsbeleving op zowel interieur als rijgedrag vond ik eerder like for like. Het PHEV vond ik niet geweldig, maar dat is conceptueel van aard en niet specifiek voor de CX-60. Heb er ook een verslag van geschreven, staat in de sectie testverslagen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, msxx zei:

Ik reed een X3 3.0diesel en heb met de CX-60 gereden. Eerlijk gezegd vond ik het wel degelijk te vergelijken. Paar punten in het interieur welke iets minder verfijnd afgewerkt waren, maar in algemene kwaliteitsbeleving op zowel interieur als rijgedrag vond ik eerder like for like. Het PHEV vond ik niet geweldig, maar dat is conceptueel van aard en niet specifiek voor de CX-60. Heb er ook een verslag van geschreven, staat in de sectie testverslagen 🙂 

Met de X3 heb ik persoonlijk nog niet gereden, zou dus kunnen. Bij de Audi bv, viel me de stilte bij hogere snelheid ook wel op, tov de Mazda.

Link naar dat verslag toevallig?

Ik vind het niet meteen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, bud wijzer zei:

Met de X3 heb ik persoonlijk nog niet gereden, zou dus kunnen. Bij de Audi bv, viel me de stilte bij hogere snelheid ook wel op, tov de Mazda.

Link naar dat verslag toevallig?

Ik vind het niet meteen.

Natuurlijk!

Je kon hem niet vinden, maar zie nu dat je er al in gepost had ook 😄 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was het al vergeten, maar kan je bevindingen in dat verslag dus ook alleen maar beamen.

Dat inkomen van de motor in heel hoge toeren vond ik dus ook vrij storend. Maar dan ben je echt wel test gewijs aan het planken.

Bij modaal gebruik ga je dat wel leren, neem ik aan.

 

Hij weegt zo'n beetje hetzelfde als de ID4 die ik in bestelling had, en ook ben gaan testrijden. In vergelijking daarmee, stuurt deze toch een stuk levendiger door de bocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar mijn gebruikelijke werkgerelateerde inzet kijk dan is het 80-90% boemelen met het verkeer, en af en toe kan even het gas erop. Het is net op die momenten dat je hem beter eerst wisselt van rijmodus. Anders krijg je dus dat effect van een inkomende stoorzender (de ICE). Dat moet je dus bewust zien te voorkomen door de ICE al in te schakelen via de modus. Wellicht went dat, maar misschien blijft dat storen. Wie weet 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje dezelfde rijstijl hier, denk ik.

De knop voor het switchen van de rijmodus had dus idealiter ook beter op het stuur gestaan, maar op zich is dat muggeziften uiteraard.

Voor de rest very happy dat het interieur nog compleet te bedienen valt met knoppen en niet met allerlei touch screens en sense buttons, zoals nu zo gangbaar is overal.

Spraak besturing ook nog niet getest, maar volgens mijn collega werkt dat ook prima.

 

Ook nog zo'n detail.  De tankdop voor de benzine staat linksachter, en die voor de stekker, rechts achter. Voor Europa handiger andersom, vind ik.

aangepast door bud wijzer
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet inderdaad nooit hoe de motor er gaat inkomen in hybride modus, dat vind ik na één jaar nog steeds vervelend. In de praktijk ga ik zelf actief vaak wisselen van modus afhankelijk van het type weg en de snelheid die je kan aanhouden. In hybride modus heeft ie de neiging om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, wat logisch is. Maar eigenlijk wil je dat ie beter je rijstijl aanvoelt, op de manier waarop de ZF bak van bmw aanvoelt wat ie moet doen. Dit is de eerste auto, waar ik zo actief wissel van rijmodi. Dus voor mij voelt dat niet zo natuurlijk aan, maar het went wel op den duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid