ICM 24.869 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 41 minuten geleden, Tjeu zei: Is een verdoken compliment. Nu is het mooi en waardevol, toen was het aan het door achterstallig onderhoud aan het verkotten. Misschien ook, maar ik verdenk plat opportunisme van daar mee te wachten tot nu. 3 Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Benieuwd welke fantastische formule ze uit hun hoge hoed gaan toveren. Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Het is sowieso terecht uiteraard, die vrijstelling was van de pot gerukt. Een iX weegt 2,6t maar moet niks verkeersbelasting betalen, da's onzin. Maar 't gaat een professionele koper niet tegenhouden, gezien fiscale aftrek en VAA nog altijd interessant zullen blijven. En 't zal volgens mij altijd voordeliger blijven dan benzine/diesel, qua taksen tenminste. Daar zullen ze wel voor zorgen. Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Om rijdende te houden zal een EV ook voor de particulier interessanter blijven, zeker als je thuis kan laden met zonnepanelen. Quote
Krikkie 9.830 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 34 minuten geleden, Speedhunter zei: zeker als je thuis kan laden met zonnepanelen. Wie kan er opladen als de zonnepanelen het meeste geven? Meeste mensen laden na hun werk op. 1 Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 3 minuten geleden, Krikkie zei: Wie kan er opladen als de zonnepanelen het meeste geven? Meeste mensen laden na hun werk op. Ik werk in horeca/toerisme en heb onregelmatige uren Niet iedereen, dat klopt Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 52 minuten geleden, Speedhunter zei: Om rijdende te houden zal een EV ook voor de particulier interessanter blijven, zeker als je thuis kan laden met zonnepanelen. Die zonnepanelen coveren je gewone hun huishoudelijke verbruik, niet je auto 2 Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Zelfs zonder zonnepanelen is thuisladen veel goedkoper dan tanken ! Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 20 uren geleden, tuscani zei: Dat ging komen, heb ik al eens een artikel over gepost. Is volgens mij ook een reden dat je hem moet aangeven. Nu ivm jaarlijkse tax, heb ik mijn profijt al gedaan. 4j geen taks en biv op de Q7 gehad, en nu al 3j geen jaarlijkse tax of biv van de Y. PROFITEUR! Hoop wel voor wie nu een EV particulier gekocht heeft en niks moet betalen, het ook zo blijft. Quote
Speedhunter 4.881 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Mja gaat sowieso niet veel zijn die verkeersbelasting (startbedrag). Quote
Soul 6.060 Geplaatst: 31 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2024 19 minuten geleden, Speedhunter zei: Mja gaat sowieso niet veel zijn die verkeersbelasting (startbedrag). Maar wel genoeg om te maken dat er minder kopers zullen zijn... 1 Quote
SB-01 4.347 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 6 minuten geleden, Soul zei: Maar wel genoeg om te maken dat er minder kopers zullen zijn... Geen 5000 euro tussenkomst + BIV + rijtaks gaat zeker een verschil maken op de particuliere markt. De vraag is hoe groot dat verschil gaat zijn. Hoe dan ook, het is een klucht in dit land. Men gaf een ecobonus op diesels en ging nadien in de aanval tegen diesels. En nu hetzelfde met de EV's. Quote
Krikkie 9.830 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 23 minuten geleden, SB-01 zei: En nu hetzelfde met de EV's. Nu nog op kW belasten Quote
Fr79 506 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 (aangepast) 12 minuten geleden, Krikkie zei: Nu nog op kW belasten Ik stel voor een weging 50% gewicht en 50% kW, lijkt me billijk 31 augustus 2024 aangepast door Fr79 Quote
SB-01 4.347 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Gewoon op gewicht lijkt me op zich wel logisch. Bij het vrachtverkeer is het bedrag (OBU) ook afhankelijk van het MTM. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 8 uren geleden, SB-01 zei: Geen 5000 euro tussenkomst + BIV + rijtaks gaat zeker een verschil maken op de particuliere markt. De vraag is hoe groot dat verschil gaat zijn. Hoe dan ook, het is een klucht in dit land. Men gaf een ecobonus op diesels en ging nadien in de aanval tegen diesels. En nu hetzelfde met de EV's. Een ezel stoot zich geen 2 keer... In België is het gewoon de ongeschreven spelregel dat wanneer ze met zo'n Sinterklaas toestanden afkomen, je er als de kippen bij moet zijn. Tegen dat ze dan de regeltjes terugdraaien en hun centjes komen terughalen, moet je zien dat je genoeg hebt kunnen profiteren. 2 Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 2 uren geleden, SB-01 zei: Gewoon op gewicht lijkt me op zich wel logisch. Bij het vrachtverkeer is het bedrag (OBU) ook afhankelijk van het MTM. Mijn gok blijft voor een "doorsnee" Model 3 of ID4 en consoorten een 400-500€ taks per jaar. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 6 uren geleden, Greg zei: Een ezel stoot zich geen 2 keer... In België is het gewoon de ongeschreven spelregel dat wanneer ze met zo'n Sinterklaas toestanden afkomen, je er als de kippen bij moet zijn. Tegen dat ze dan de regeltjes terugdraaien en hun centjes komen terughalen, moet je zien dat je genoeg hebt kunnen profiteren. Het zijn dan ook gunstmaatregelen, nooit structurele maatregelen. Dus idd, snel inpikken en voordeel maximaliseren. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 Op 31/8/2024 om 11:55, ex-Mooseman zei: Die zonnepanelen coveren je gewone hun huishoudelijke verbruik, niet je auto Initieel wel maar met de niet terugdraaiende teller dump je pak 50% van je productie quasi gratis in het net. Dat geeft voor het gemiddeld gezin dat 3500 kWh productie haalt de mogelijkheid om een absolute bovenlimiet van 1750 kWh of 8750 km quasi gratis in de auto te dumpen. Velen zullen echter van dat geheel door thuisomstandigheden alles op het moeten laten vloeien, zelfs al hebben ze een EV. De waarheid ligt ertussen, al naargelang de situatie. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 18 uren geleden, SB-01 zei: Gewoon op gewicht lijkt me op zich wel logisch Yes please Quote
krikke 116 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 Ik zou niet te hard juichen, vermits alle wagens zwaarder worden zullen deze ook extra mogen dokken. Zie naar de M5 bv. van 2,5 ton of alle hybrides. Dan nog eens extra btw en accijnzen op brandstof, ... Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 19 uren geleden, Greg zei: Mijn gok blijft voor een "doorsnee" Model 3 of ID4 en consoorten een 400-500€ taks per jaar. En waarop baseer je die ‘gok’? Puurder natte vinger werk bestaat bijna niet Quote
SB-01 4.347 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 30 minuten geleden, Fred zei: En waarop baseer je die ‘gok’? Puurder natte vinger werk bestaat bijna niet Dat is een gok maar ligt wel in de lijn met een vergelijkbare ICE zou ik zeggen. Naar mijn gevoel zit je met een Tesla Model 3 toch zowat in dezelfde range als een BMW 330i / 330d. Rijtaks daar zit toch ergens rond de 500 euro - 750 euro denk ik? Ach, we zullen wel zien wat het gaat worden zeker. Wat is eerlijk? Puur op uitstoot? Neen, want een zware EV zorgt voor meer slijtage dan een lichtere ICE. En dat is toch een beetje het opzet van de rijtaks: bijdragen aan het onderhoud van het wegennet. Puur op gewicht dan? Neen, want dan betaal je met een Euro 4 diesel evenveel als met een nieuwe EV? Zo motiveer je niemand om het wagenpark te verjongen. Het zal dus iets moeten zijn dat met diverse factoren rekening houdt en daar een prijs op plakt. En is het dan een jaarlijks tarief of komt het rekeningrijden (KM heffing) er door? Dat laatste hoop ik van niet, want ik zie verdorie hoeveel geld er buitengaat aan de OBU's. Tarieven zullen uiteraard lager liggen, maar wat ga ik nog kunnen rijden voor hetgeen dat ik nu betaal zijnde 140 euro voor een volledig jaar? Dat het op jaarbasis gaat uitkomen op meerdere malen dat bedrag is dan zeker een mogelijkheid... Gekloot zijn we altijd, laat ons het daarop houden Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 We kunnen inderdaad gissen tot in het oneindige. Wakker lig ik er in elk geval niet van en heb er alle vertrouwen in dat het een stuk minder zal zijn dan een auto met verbrandingsmotor… We zien wel Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 In Nederland betaal je ook op basis van het gewicht. Hybrides krijgen “korting” in kg. Elektrische betalen niets. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.