Ga naar inhoud

Vlaamse onderhandelaars willen elektrisch rijden aanpakken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
9 minuten geleden, ICM zei:

In Nederland betaal je ook op basis van het gewicht.

Hybrides krijgen “korting” in kg.

Elektrische betalen niets.

Niet helemaal juist lees ik.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb#:~:text=U betaalt in 2024 geen,kwarttarief (75% korting).

Het tarief van de motorrijtuigenbelasting hangt af van: 

• de brandstof; 
  • de emissie (uitstoot CO2 en fijnstof); 
  • het gewicht van het voertuig. 

Elektrische auto: korting in de motorrijtuigenbelasting

U betaalt in 2024 geen motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In 2025 betaalt u een kwarttarief (75% korting).

In de Voorjaarsnota 2024 deed het kabinet een voorstel om ook na 2025 een kleine korting in de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische personenauto’s te geven. Dit voorstel zorgt voor compensatie van het extra gewicht van de accu. Accu’s van elektrische auto’s zijn zwaarder dan accu’s van auto’s op brandstof.

In het voorstel is de korting voor elektrische personenauto’s:

40% tussen 2026 en 2028;

35% in 2029;

30% in 2030.

Na 2030 loopt dan de korting in de motorrijtuigenbelasting af.

Dit voorstel komt in het Belastingplan 2025. Met de tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting wil de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleren. Want elektrisch rijden is goed voor een beter klimaat en milieu. 

Geplaatst:
7 minuten geleden, Fred zei:

Niet helemaal juist lees ik.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb#:~:text=U betaalt in 2024 geen,kwarttarief (75% korting).

Het tarief van de motorrijtuigenbelasting hangt af van: 

• de brandstof; 
  • de emissie (uitstoot CO2 en fijnstof); 
  • het gewicht van het voertuig. 

Elektrische auto: korting in de motorrijtuigenbelasting

U betaalt in 2024 geen motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In 2025 betaalt u een kwarttarief (75% korting).

In de Voorjaarsnota 2024 deed het kabinet een voorstel om ook na 2025 een kleine korting in de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische personenauto’s te geven. Dit voorstel zorgt voor compensatie van het extra gewicht van de accu. Accu’s van elektrische auto’s zijn zwaarder dan accu’s van auto’s op brandstof.

In het voorstel is de korting voor elektrische personenauto’s:

40% tussen 2026 en 2028;

35% in 2029;

30% in 2030.

Na 2030 loopt dan de korting in de motorrijtuigenbelasting af.

Dit voorstel komt in het Belastingplan 2025. Met de tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting wil de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleren. Want elektrisch rijden is goed voor een beter klimaat en milieu. 

Uiteraard veel ingewikkelder. Zelfs afhankelijk van de provincie. Maar in grote lijnen is wat ik schreef van toepassing nu.

Geplaatst:
2 uren geleden, Fred zei:

Accu’s van elektrische auto’s zijn zwaarder dan accu’s van auto’s op brandstof.

Gelukkig dat ze dat even verduidelijken. 

• Grappig 3
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Is er al duidelijkheid op welke manier de jaarlijkse rijtaks + BIV zal berekend worden? Ze zullen zich mogen haasten als ze dit op 1 januari '25 willen lanceren?

Geplaatst:
Op 31/8/2024 om 16:39, Krikkie zei:

Wie kan er opladen als de zonnepanelen het meeste geven? Meeste mensen laden na hun werk op.

En wie kan er zonnepanelen leggen op zijn dak? En voor de deur opladen?  Etc.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
15 minuten geleden, Stancke zei:

Is er al duidelijkheid op welke manier de jaarlijkse rijtaks + BIV zal berekend worden? Ze zullen zich mogen haasten als ze dit op 1 januari '25 willen lanceren?

het zou de eerste keer niet zijn dat ze daar ruim hun tijd voor pakken, en dan retroactief iets invoeren

Geplaatst:
Op 31/8/2024 om 12:34, Soul zei:

Maar wel genoeg om te maken dat er minder kopers zullen zijn...

Die onzekerheid is mss net een koopkans naar het einde van het jaar toe? Vooral op de tweedehandsmarkt denk ik dan

Geplaatst:
Op 30/8/2024 om 13:24, Fr79 zei:

Ja het zou er nog maar aan mankeren... Stel je voor dat ze die retroactief gaan heffen

Voor de rest een onnozel artikel.  Iedereen wist toch al lang dat dit er bij de volgende regering (nu dus) zat aan te komen, zonder concrete modaliteiten ontgaat de nieuwswaarde mij volledig.

VAA was anders wel retro actief. 

Geplaatst:
19 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

VAA was anders wel retro actief. 

Wannneer komen ze hier mee af voor 2025? Want ik vind daar niks over terug. Ik lees een stijging van 30-40 procent. 

Geplaatst:
3 uren geleden, ex-Mooseman zei:

het zou de eerste keer niet zijn dat ze daar ruim hun tijd voor pakken, en dan retroactief iets invoeren

Juiste berekening VAA heeft ook maanden geduurd voor dit volledig op punt stond.

In dacht 2011/2012 dat dit werd ingevoerd??

Geplaatst:
1 hour ago, Timo said:

Wannneer komen ze hier mee af voor 2025? Want ik vind daar niks over terug. Ik lees een stijging van 30-40 procent. 

Net verkiezingen geweest, geen nood om populair te doen. Laat dat dus maar gewoon passeren maw.

Geplaatst:
1 hour ago, toere said:

Juiste berekening VAA heeft ook maanden geduurd voor dit volledig op punt stond.

In dacht 2011/2012 dat dit werd ingevoerd??

VAA hebben ze rond 15 december 2011 bekend gemaakt, en dat ging in op 1/1/2012.

En daarna hebben ze er nog aan zitten sleutelen voor tweedehands, want men had natuurlijk een achterpoortje gevonden.

Geplaatst:
4 hours ago, ex-Mooseman said:

Welke Vlaamse materie heeft men retroactief ingevoerd?

Geplaatst:
7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Welke Vlaamse materie heeft men retroactief ingevoerd?

Afschaffing/wijziging LV. Wie destijds, bijvoorbeeld een Range Rover met 5 zitplaatsen met vast tussenschot, in LV had, was plots dat voordeel kwijt, ook al was die wagen al ingeschreven en gekeurd als LV en veranderde die niet van eigenaar. De toenmalige nieuwe wetgeving rond waaraan een LV moest voldoen werd retro actief ingevoerd en overschreef dus de vorige eisen ipv enkel geldig te zijn voor wagens die vanaf dat moment nieuw ingeschreven werden als LV.
Plots zag je als eigenaar zowel je taxen(, aftrekbaarheid als VAA) ontploffen. 

Geplaatst:
1 minute ago, Tjeu said:

Afschaffing/wijziging LV. Wie destijds, bijvoorbeeld een Range Rover met 5 zitplaatsen met vast tussenschot, in LV had, was plots dat voordeel kwijt, ook al was die wagen al ingeschreven en gekeurd als LV en veranderde die niet van eigenaar. De toenmalige nieuwe wetgeving rond waaraan een LV moest voldoen werd retro actief ingevoerd en overschreef dus de vorige eisen ipv enkel geldig te zijn voor wagens die vanaf dat moment nieuw ingeschreven werden als LV.

Is dat geen federale materie?

Geplaatst:
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Is dat geen federale materie?

De opmerking van @ex-Mooseman sloeg niet op een bepaald niveau. 

Geplaatst:
24 minuten geleden, ir_fuel zei:

En daarna hebben ze er nog aan zitten sleutelen voor tweedehands, want men had natuurlijk een achterpoortje gevonden.

Had toen juist mijn E92 M3 gekocht via de firma. Kwam precies nog duur uit die VAA. Heb dan cash uit de firma gehaald via dividend en de M3 prive over gekocht. 

Uw GT3 was ook zeer veel VAA toen zeker? 

Geplaatst:
6 minutes ago, Tjeu said:

De opmerking van @ex-Mooseman sloeg niet op een bepaald niveau. 

Je antwoordt anders wel op mijn vraag, die wel gaat over een bepaald niveau.

Geplaatst:
13 minuten geleden, Tjeu zei:

Vreemd dat zoiets kan. Als de prive zo met zijn 'klanten' om zou gaan, je zou snel voor de rechter staan.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Just now, toere said:

Uw GT3 was ook zeer veel VAA toen zeker? 

Maal 7. En niet van 100 naar 700 😉 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

de premie is al afgeschaft. maar van de BIV en VB hoor je nu even niets. Maar dat zal nog wel komen. alles op zijn tijd en dan vanaf juni of juli 2025 ofzo zeker?

Geplaatst:

Ik dacht altijd gehoord te hebben dat het vanaf 1 januari '25 zou zijn maar lees nu dit op de site van Vlaamse regering?

In het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2024-2029 wordt gesproken over een rijtaks op elektrische voertuigen. De concrete manier van uitvoering en termijn zijn nog niet gekend. Van zodra formele beslissingen genomen worden, wordt informatie op deze pagina toegevoegd.

Het Regeerakkoord vermeldt ook nog: “We respecteren de keuzes die de burger al heeft gemaakt en zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit.

https://www.vlaanderen.be/belastingen-en-begroting/vlaamse-belastingen/verkeersbelastingen/jaarlijkse-verkeersbelasting/verminderingen-en-vrijstellingen-van-de-jaarlijkse-verkeersbelasting/vrijstelling-voor-pure-elektrische-en-waterstofvoertuigen

Geplaatst:
1 uur terug, ir_fuel zei:

Maal 7. En niet van 100 naar 700 😉 

Weet dat nog. 

Geplaatst:
1 uur geleden, Tjeu zei:

Was dat niet omdat ze de regels hadden aangepast. Deze wagens bleven op papier wel LV maar kregen toch de aparte tax als ze niet aan de voorwaarden voldeden?

Geplaatst:
2 uren geleden, ir_fuel zei:

Bovendien werd dat ook berekend op de auto die je in je bezit had, je kon maw niet je aankoop aanpassen aan de belastingen die je achteraf dan maar moest betalen. Ik had in juli een E AMG gekocht en heb die met zwaar verlies moeten verkopen voor een hybride....... nooit in mijn leven meer geld verloren dan toen. Dat was een regelrechte schande.............. en de mensen in hun gezicht uitlachen. Dat was letterlijk roven......

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid