Ga naar inhoud

BMW M550d xDrive


Lefty

Aanbevolen berichten

Valt zo'n xdrive mee qua rijplezier?

xDrive maakt geen verschil, integendeel. Er komt meer gewicht bij en minder levendigheid. Het maakt enkel een verschil dat je op gladde ondergrond wel nog het vermogen redelijk kwijt kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Instead of a permanent torque split (which the earlier systems exhibit), xDrive provides torque split between the front and rear axles through the use of a multi-plate wet clutch located in the gearbox on the output to the front drive shaft. This setup allows xDrive to modulate the torque split between the front and the rear. If wheel slip was detected by the ABS/DSC system, xDrive will react quickly to adjust torque bias. The wet clutch is applied through a high speed electric servo motor turning a cam shaped actuator disc.

xDrive is connected to the ABS and DSC systems. In the case that wheelspin or directional instability still occurs while xDrive is or has been modulating the torque split, DSC will brake independent wheels to regain traction and improve directional stability without driver intervention.

The front and rear differentials in xDrive vehicles are an open differential design, thus relying on brake application by the DSC system to transfer power from the slipping wheel to the wheel with traction.

Dus als ik het goed begrijp, dan is eeen xDrive kar een RWD voertuig, behalve als er wheelspin is. Dan zal de koppeling de voorwielaandrijving ook inschakelen. Dit regelt de DSC allemaal, betekend dit dan dat xDrive uitschakelbaar is wanneer men de DSC uit zet? En dat je met een xDrive kar dus ook een drift kunt doen zoals je dat met RWD zou doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp, dan is eeen xDrive kar een RWD voertuig, behalve als er wheelspin is. Dan zal de koppeling de voorwielaandrijving ook inschakelen. Dit regelt de DSC allemaal, betekend dit dan dat xDrive uitschakelbaar is wanneer men de DSC uit zet? En dat je met een xDrive kar dus ook een drift kunt doen zoals je dat met RWD zou doen?

Als je je DSC uitschakelt wel.

Het probleem met alle inschakelende 4WD's (BMW, Porsche, Mercedes, etc) is dat het echt een wegrijsysteem is, i.e. als je gewoon optrekt en het voelt wielspin, dan gaat de electronica de achterwielen afremmen en dan vermogen naar voor sturen. Om je uit een bocht te laten "trekken" door voluit de 4WD te gebruiken als op een permanent vierwiel aangedreven wagen, zijn deze systemen te traag want de tijd dat de electronica doorheeft dat de achterkant een serieuze stap opzij zet in een bocht en meer vermogen vooraan welkom zou zijn... heeft het antispinsysteem de achterwielen al lang ter orde geroepen.

Je mag die systemen dus niet vergelijken met de systemen die je krijgt op een een Subaru Impreza, een Mitsi Evo of met het echte Quattro systeem (niet het Haldex van de A3, TT, etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens een artikel gelezen waarin een ingenieur van Audi toegaf dat het xDrive-systeem van BMW superieur is in dagelijks gebruik ... Kga dat eens terug moeten opzoeken denk ik :)

zal wel vooral zijn omdat een permanente meer verbruikt.

Ik zie audi ook nog wel overstappen op een systeem gelijkaardig aan xdrive: Haldex met de aandrijving in eerste instantie achteraan.

Verbruik is tegenwoordig toch erg belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn eerste verkocht, 114.760 eur btw in. En dan waren er nog een pak dure opties (zetelventilatie, actieve zetels, Standverwarming, TV achterin, active cc, etc) niet aangevinkt.

Stevig!

114k zonder korting dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn eerste verkocht, 114.760 eur btw in. En dan waren er nog een pak dure opties (zetelventilatie, actieve zetels, Standverwarming, TV achterin, active cc, etc) niet aangevinkt.

Stevig!

Blij dat ik mijn wagen tweedehands gekocht heb ... met 6030km op de teller. Ik ben wel eens benieuwd om met mijn dieselbroer te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat ik mijn wagen tweedehands gekocht heb ... met 6030km op de teller. Ik ben wel eens benieuwd om met mijn dieselbroer te rijden.

Heb je nu al nummerplaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal wel vooral zijn omdat een permanente meer verbruikt.

Ik zie audi ook nog wel overstappen op een systeem gelijkaardig aan xdrive: Haldex met de aandrijving in eerste instantie achteraan.

Verbruik is tegenwoordig toch erg belangrijk.

met de sport-diff stuurt hij al 60-80% naar de achterwielen dus ze doen hun best om het sportief te houden

Jammer genoeg wel een extra optie van 1.100 EURO :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu moeten ze nog eens leren de motor achter de vooras te hangen ipv ervoor :D

Bij BMW moeten ze nog leren hoe ze een stijlvol interieur ontwerpen dus elk merk heeft zijn zwaktes :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

BMW plaatst hun motoren ook nog vrij fel naar voren hoor.

Ik wil geen discussie beginnen hoor, was alleen als opmerking ivm de quattro :D

Maar voor 115.000 EURO zou ik wel iets anders kopen dan een 550d. Vind hem toch wat aan de dure kant :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Als je je DSC uitschakelt wel.

Het probleem met alle inschakelende 4WD's (BMW, Porsche, Mercedes, etc) is dat het echt een wegrijsysteem is, i.e. als je gewoon optrekt en het voelt wielspin, dan gaat de electronica de achterwielen afremmen en dan vermogen naar voor sturen. Om je uit een bocht te laten "trekken" door voluit de 4WD te gebruiken als op een permanent vierwiel aangedreven wagen, zijn deze systemen te traag want de tijd dat de electronica doorheeft dat de achterkant een serieuze stap opzij zet in een bocht en meer vermogen vooraan welkom zou zijn... heeft het antispinsysteem de achterwielen al lang ter orde geroepen.

Je mag die systemen dus niet vergelijken met de systemen die je krijgt op een een Subaru Impreza, een Mitsi Evo of met het echte Quattro systeem (niet het Haldex van de A3, TT, etc).

Euh, xDrive is altijd 4x4. Het verschil zit 'm in het differentieel in het midden, dat elektronisch de tractie regelt tussen voor- en achteras. Tesamen met de ABS-sensoren en remmen op de individuele wielen stuurt het zo de tractie naar de wielen die wel nog tractie hebben.

In weze verschilt xDrive daarom niet veel van de systemen van Mitsubishi.

Qua Subaru vind ik weinig over hoe hun symmetrische AWD eigenlijk werkt. Men stelt dat het systeem herkent wanneer een wiel doorslipt en dan tractie naar de andere wielen stuurt, maar dat kan je enkel door het doorslippende wiel af te remmen, en dan zit je ook weer met elektronica of een slipdifferentieel, maar zowiezo zit je op een Subaru ook weer met minimum 2 differentielen dus zonder ABS-sensoren en remmen ga je er ook niet geraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Ik wil geen discussie beginnen hoor, was alleen als opmerking ivm de quattro :D

Maar voor 115.000 EURO zou ik wel iets anders kopen dan een 550d. Vind hem toch wat aan de dure kant :lol:

M5. De 550xd is er voor die mensen die een M5 willen, maar gewoon teveel kilometers doen? Er waren in de tijd van de E60 genoeg M5-rijders die erna een 535d haalden omdat ze het beu waren elke 250 km te moeten tanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een witte F11 50d staan met die velgen. I like.

Maak daar eens een foto van !

AB-SO-LU-TE droomauto voor mij, een witte F11 50d

Link naar reactie
Delen op andere sites

M5. De 550xd is er voor die mensen die een M5 willen, maar gewoon teveel kilometers doen? Er waren in de tijd van de E60 genoeg M5-rijders die erna een 535d haalden omdat ze het beu waren elke 250 km te moeten tanken.

Goed op hun hoofd gevallen als je besluit twee 5 series te kopen. Koop dan een 5/7 serie en dan een fun wagen er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat wooter bedoelt dat ze 2 BMW 5'en kopen, maar dat ze hun M5 inruilen voor een 535d. :wink:

115k is inderdaad zeer veel geld voor een 5 diesel. Die van mij kostte 30k minder, en dat vond ik al waanzinnig veel. Ik zou dan eerder voor een 6 GC kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nu al nummerplaten?
Ze hebben ondertussen een 'ticket' aangemaakt bij de DIV maar daar ben ik natuurlijk vet mee. Hij is verzekerd dat is het belangrijkste.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat wooter bedoelt dat ze 2 BMW 5'en kopen, maar dat ze hun M5 inruilen voor een 535d. :wink:

115k is inderdaad zeer veel geld voor een 5 diesel. Die van mij kostte 30k minder, en dat vond ik al waanzinnig veel. Ik zou dan eerder voor een 6 GC kiezen.

Kost de jouwe 85k?:eek:

Dat is toch zonder korting ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben ondertussen een 'ticket' aangemaakt bij de DIV maar daar ben ik natuurlijk vet mee. Hij is verzekerd dat is het belangrijkste.

Ben vorige week eens naar de DIV in Zwijnaarde geweest. Een uur voor sluitingstijd was de deur al toe. Er stond 5 man in de regen buiten te wachten, en binnen vol. Man, man, man. Jij hebt je handeltje opgestuurd, neem ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid