Ga naar inhoud

BMW M550d xDrive


Lefty

Aanbevolen berichten

Alpina ziet er ook een stuk specialer/exclusiever uit.

Ben eigenlijk toch wat teleurgesteld in de M550d, als je het objectief bekijkt. Zeer duur en presteert eigenlijk amper beter dan een 535d als we de testen mogen geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele cijfers van Auto Motor und Sport die BMWMB postte op AW:

BMW 530d

- Engine: 258 hp, 560 Nm/1500 rpm, max. turboboost: 1,8 bar

- Weight: 1905 kg

- 0-100 km/h: 5,9 s

- 0-200 km/h: 26,4 s

- Flexibility in 8th gear (80-120 km/h): 15,2 s

- Minimum/average fuel consumption: 5,6/8,3 l/100 km

- Basic price: €52.100,-

BMW 535d

- Engine: 313 hp, 630 Nm/1500 rpm, max. turboboost: 2,25 bar

- Weight: 1911 kg

- 0-100 km/h: 5,6 s

- 0-200 km/h: 21,9 s

- Flexibility in 8th gear (80-120 km/h): 10,6 s

- Minimum/average fuel consumption: 6,4/9,4 l/100 km

- Basic price: €57.500,-

BMW M550d x-Drive

- Engine: 381 hp, 740 Nm/2000 rpm, max. turboboost: 3,0 bar

- Weight: 2050 kg

- 0-100 km/h: 5,0 s

- 0-200 km/h: 20,1 s

- Flexibility in 8th gear (80-120 km/h): 10,0 s

- Minimum/average fuel consumption: 7,0/11,2 l/100 km

- Basic price: €80.800,-

BMW Alpina D5 Biturbo

- Engine: 350 hp, 700 Nm/1500 rpm, max. turboboost: 2,55 bar

- Weight: 1930 kg

- 0-100 km/h: 5,2 s

- 0-200 km/h: 21,3 s

- Flexibility in 8th gear (80-120 km/h): 8,2 s

- Minimum/average fuel consumption: 6,0/10,3 l/100 km

- Basic price: €70.950,-

23k euro meer dan een 535d om 2 secondjes rapper aan 200 km/u te zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het besluit van deze test was dat de 530d eigenlijk de beste keuze is. Als je de cijfers bekijkt presteert de 530d het slechtste, maar irl ervaar je dit vermogen anders. De turbo van de 530d reageert sneller waardoor deze tot 80km/uur sneller is dan een 535d. Pas vanaf 140km/uur begint de 535d pas echt verschil te maken. In onderstaand diagram wordt weergegeven hoe de reactiesnelheid op het gaspedaal is. Hier zie je dat de 530d zeer snel reageert en dat de 535d hier het slechtste reageert. Ook is de 530d het goedkoopste en verbruikt hij het minste.

Zoals Alexanderr zegt wordt het verschil tussen deze diesels pas echt duidelijk bij hogere snelheden. Deze snelheden kan je hier in België niet rijden, dus wanneer kan je dan plezier hebben van dit verschil.

De korte gasrespons geeft wel een goed subjectief gevoel van snelheid. Hier scoort de 535d duidelijk slechter dan de rest.

Ik ben zeer tevreden van mijn 530d met xDrive. Voor hier in België blijft dit de beste keuze tussen deze 6cilinders.

BMW-Dreiliter-Diesel-Ansprechverhalten-19-fotoshowImageNew-3692ce03-590432.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de cijfers bekijkt, ben ik volledig akkoord. In de praktijk echter, is de M550 verbluffend veel sneller en dat vooral op hogere snelheden.

Bovendien worden hierboven appels met peren vergeleken. Op een M550 heb je een pak extra zaken standaard, en heeft hij om te beginnen xDrive, hetgeen ongeveer een 2.000 EUR kost. Akkoord, het prijsverschil blijft zelfs dan nog zeer substantieel, maar vergeet niet dat een M550 voor de koeling, turbo's, etc, echt totaal andere materialen gebruikt (zoek eens 't verschil in turbodruk op tussen een 35d en 50d, dan snap je waarom) en dat heeft natuurlijk zijn prijs, maar dat zie je als eindgebruiker niet.

Ik heb eentje afgeleverd aan een R8-eigenaar en die is "knocked off his chair" van de prestaties. Heeft vergelijkende tests gedaan met die twee auto's en de R8 (V8, R tronic) is een pak trager, van 0-100 quasi identiek maar al de rest ...

740nm koppel doet veel auto's saai lijken. Sowieso een (imho) saaie V8 met maar 420pk en 430nm. Zelfs een 911 GTS is leuker voor dat geld en in die categorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is ook absoluut dat een 530d prijs-kwaliteit de betere keuze is. Maar ik zou veel liever een 35d hebben, alleen al voor die uitlaten :)

De uitlaten zijn inderdaad knapper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de cijfers bekijkt, ben ik volledig akkoord. In de praktijk echter, is de M550 verbluffend veel sneller en dat vooral op hogere snelheden.

Bovendien worden hierboven appels met peren vergeleken. Op een M550 heb je een pak extra zaken standaard, en heeft hij om te beginnen xDrive, hetgeen ongeveer een 2.000 EUR kost. Akkoord, het prijsverschil blijft zelfs dan nog zeer substantieel, maar vergeet niet dat een M550 voor de koeling, turbo's, etc, echt totaal andere materialen gebruikt (zoek eens 't verschil in turbodruk op tussen een 35d en 50d, dan snap je waarom) en dat heeft natuurlijk zijn prijs, maar dat zie je als eindgebruiker niet.

Ik heb eentje afgeleverd aan een R8-eigenaar en die is "knocked off his chair" van de prestaties. Heeft vergelijkende tests gedaan met die twee auto's en de R8 (V8, R tronic) is een pak trager, van 0-100 quasi identiek maar al de rest ...

Als ik alle opties neem die standaard zijn op een M550d komt de 535d op 75k, is nog een 8,5k verschil... En dat voor 2 seconden verschil naar 200 km/u. Die prijs zal wel gerechtvaardigd zijn door de materialen en technieken, maar als je er zelf amper iets van merkt...

En ik geloof nooit dat hij rapper is dan een R8, die doet toch 0-200 in een 16 seconden?? Nu ja als die klant dat maar gelooft en er gelukkig mee is zeker...

Mijn mening is ook absoluut dat een 530d prijs-kwaliteit de betere keuze is. Maar ik zou veel liever een 35d hebben, alleen al voor die uitlaten :)

Met een M-pakket ben ik akkoord dat de uitlaten knapper zijn, op een gewone zie ik liever de dubbele pijpjes links. :)

De uitlaten zijn inderdaad knapper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid