Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Verplaatsingen naar en van het werk (gebruikelijke plaats van tewerkstelling) vallen onder privé -> er is dus privé-gebruik als je pendelt van en naar de zetel van jouw werkgever in LUX. Enkel indien je kan aantonen dat je met de LUX wagen bv. enkel rechtstreeks van huis naar klanten rijdt, vervolgens passert via de zetel van de vennootschap en dan terug naar een klant en dan pas naar huis, dan is er geen regulier woon-werkverkeer en heb je een argument.

Like I said, it is difficult, but it can be done ;)

ik heb me geïnformeerd ivm klantenbezoek van thuis uit(ik doe weinig privékm met firmaslet en heb nog een privéauto, dus ik kan makkelijk uitsluitend voor professioneel gebruik aantonen)

antwoord was: indien er met de wagen van thuis uit vertrokken wordt en 's avonds naar huis gereden wordt, wordt er een deel van de afgelegde afstand als woon-werk verkeer aanzien

enkel als je iedere dag de auto ophaalt aan het bedrijf en 's avonds terugzet, is er geen sprake van privégebruik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook een auto huren in het buitenland en dit voor max. 6 maanden

"§2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor : het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd"

Er staat nergens bij dat je nadien geen "ander" voertuig mag huren...

Dus...

1. Men richte met x personen een venn. op in een "interessant" autoland met als hoofd- of nevenactiviteit autoverhuur

2. Men schrijve x auto's in op naam van die venn.

3. Men verhure deze auto's aan jezelf als privé-persoon

Jan, Piet, Joris en Corneel doen mee met respectievelijk auto A, B,C, D

Na 6 maanden ga je vervolgens roteren. Je moet dus min. met 2 personen zijn.

Is perfect legaal en er valt geen speld tussen te krijgen.

Geen gedoe met fiscaal uitvlaggen of wijziging domicilie of btw-attesten etc.

ps: Dit is geen grap!

Edit: ik moet beter lezen. Vraag is echter: wat is de huurprijs? Zet je het te laag ga je problemen krijgen met de lokale fiscus. Zet je het realistisch, waarom dan de moeite doen?

Onderstaande redenering kan wel nog steeds gebruikt worden om constructies af te toetsen.:

Wie betaalt de huurprijs? De Belgische vennootschap

Wie stelt het voertuig ter beschikking van de bedrijfsleider? De Belgische vennootschap

Inkomsten van de bedrijfsleider belastbaar in België? Ja, de persoon ontvangt loon van een Belgische vennootschap voor zijn activiteit in België. En hoogstwaarschijnlijk is ie ook gedomicilieerd in België.

Voordeel van alle aard zal volgens het WIB92 berekend worden.

Enige oplossing om het voordeel te ontlopen is te zorgen dat je inkomsten niet kunnen belast worden via het WIB92 en België dus niet heffingsbevoegd is.

En dat is dus hetgeen waarvoor je moet uitkijken: de plaats van belasting van de inkomsten die de vennootschap aan u uitkeert. Is het België, you're f*cked.

aangepast door Corneel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voel me aangesproken en doe niet mee :D.

Wie betaalt de huurprijs? De Belgische vennootschap Neen, de Belgische privé-persoon

Wie stelt het voertuig ter beschikking van de bedrijfsleider? De Belgische vennootschap Neen, de verhuurder zijnde de buitenlandse venn.

Inkomsten van de bedrijfsleider belastbaar in België? Ja, de persoon ontvangt loon van een Belgische vennootschap voor zijn activiteit in België. En hoogstwaarschijnlijk is ie ook gedomicilieerd in België. Niet relevant, er komt nergens een Belgische venn. tussen in de constructie

Voordeel van alle aard zal volgens het WIB92 berekend worden, dus is geen oplossing. Zie hierboven

Enige oplossing om het voordeel te ontlopen is te zorgen dat je inkomsten niet kunnen belast worden via het WIB92 en België dus niet heffingsbevoegd is.

En dat is dus hetgeen waarvoor je moet uitkijken: de plaats van belasting van de inkomsten die de vennootschap aan u uitkeert. Is het België, you're f*cked.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oplossing is imo:

CO2 "vriendelijke" auto kopen, afschrijven en zodra deze voorbij zijn, auto naar privé en km vergoeding aanrekenen aan het forfait voor even lange periode. Zal je nog goedkoper uitkomen dan vroeger, maar moet je wel wat langer rijden met dezelfde auto. NDDVDB zal al niet akkoord zijn.

Dimas, zie edit hierboven, had niet gelezen dat de privé-persoon de auto huurt.

Maar of het sop de kolen waard is, ik betwijfel het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dimas, zie edit hierboven, had niet gelezen dat de privé-persoon de auto huurt.

Maar of het sop de kolen waard is, ik betwijfel het.

Ik zal je het voorbeeld van Luxemburg geven omdat ik dat nu "toevallig" het beste ken :D

BIV bestaat daar niet, verkeersbelasting is een schijntje, btw tarief is 15% en alle kosten zijn aftrekbaar.

De venn. hoeft ook helemaal geen winst te maken. Hoeft ook geen hoog loon uit te keren. Lux. fisc. gaat daar echt niet over vallen als jij onder de "marktprijs" (wat die ook mag zijn voor dit type contracten) verhuurt. Jan, Piet, Joris of Corneel hoeven ook zelf op papier geen zaakvoerder te zijn, Janneke of Mieke will do.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook een auto huren in het buitenland en dit voor max. 6 maanden

"§2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor : het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd"

Er staat nergens bij dat je nadien geen "ander" voertuig mag huren...

Dus...

1. Men richte met x personen een venn. op in een "interessant" autoland met als hoofd- of nevenactiviteit autoverhuur

2. Men schrijve x auto's in op naam van die venn.

3. Men verhure deze auto's aan jezelf als privé-persoon

Jan, Piet, Joris en Corneel doen mee met respectievelijk auto A, B,C, D

Na 6 maanden ga je vervolgens roteren. Je moet dus min. met 2 personen zijn.

Is perfect legaal en er valt geen speld tussen te krijgen.

Geen gedoe met fiscaal uitvlaggen of wijziging domicilie of btw-attesten etc.

ps: Dit is geen grap!

Moet je dan niet opletten met het stuk "niet hernieuwbaar"? Stel dat je elke 2 jaar met hetzelfde voertuig rijdt gedurende 6 maand.

En hoe ga je die vennootschap van de nodige fondsen voorzien om alle autokosten te doen betalen? Wat moet die nog van activiteit doen zodat de Belgische vennootschap daar facturen van kan ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het eigenlijk met privé gebruik als je bedrijf en privé op hetzelfde adres liggen? Stel je werkt met een management vennootschap die gedomicilieerd is waar je privé woont. Ik zeg dat ik ook van thuis werk en regelmatig van mijn werk (thuis) naar mijn klanten moet. Dan gebruik ik de wagen enkel voor het werk? Ik zou dan nog een 2de wagen kunnen aankopen om privé km te kunnen verantwoorden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg.

Ik heb gisteren nog zitten nadenken in mijn beddeke.

Is het geen optie om een VZW op te richten, daar een auto op in te schrijven, en die een maandelijkse sponsoring-factuur naar de BVBA te laten schrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het eigenlijk met privé gebruik als je bedrijf en privé op hetzelfde adres liggen? Stel je werkt met een management vennootschap die gedomicilieerd is waar je privé woont. Ik zeg dat ik ook van thuis werk en regelmatig van mijn werk (thuis) naar mijn klanten moet. Dan gebruik ik de wagen enkel voor het werk? Ik zou dan nog een 2de wagen kunnen aankopen om privé km te kunnen verantwoorden?

Als je maar 1 klant hebt op een jaar en je rijdt daar altijd naartoe = privé verplaatsing

Je kan bewijzen dat je nooit privé doet maar dan moet je een rittenboek bijhouden dat klopt tot op de kilometer, en wees maar gerust dat je daar 1 keer mee weggeraakt maar dat ze je voor de volgende keer serieus gaan "bestuderen" om te zien of je daar nergens mee fraudeert.

Als je echter recht in je schoenen staat en elke gereden meter kan bewijzen als beroeps dan is er geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg.

Ik heb gisteren nog zitten nadenken in mijn beddeke.

Is het geen optie om een VZW op te richten, daar een auto op in te schrijven, en die een maandelijkse sponsoring-factuur naar de BVBA te laten schrijven?

Dat verandert niks naar het voordeel allerlei aard van de gebruiker van het voertuig toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de info van Dimas heb ik het volgende idee om te vermijden dat je elke 6 maand van auto moet veranderen of moet wisselen met andere personen...

Men richt 2 verhuurvennootschappen op in LU met een aantal personen. De ene helft van de auto's gaat in firma A en de andere heflt in firma B.

De auto's worden gehuurd door privé personen tegen een vast maandelijks bedrag dat heel laag ligt. Voor de resterende kosten worden facturen vanuit de LU vennootschap naar de vennootschappen van de gebruikers (eigenaar) van de auto gestuurd om zo op die manier alles te betalen.

Na 6 maand wisselen auto's van firma en worden opnieuw verhuurd aan de oorspronkelijke bestuurders. Die gaan op die manier dezelfde auto van een andere firma huren met een andere plaat...

IK zou het overwegen om zoiets te doen. Ik speel zelfs nu met het idee om de MB te verpatsen en privé een auto te kopen voor mijn madam, want de VAA die ik daarvoor betaal is abnormaal tegenover het gebruik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verandert niks naar het voordeel allerlei aard van de gebruiker van het voertuig toe.

Zeker van?

Stel dat dat een VZW is die bijvoorbeeld rondritten of circuitdagen doet.

Die stuurt dan een factuur naar uw bedrijf. Dat heeft dan toch geen zak te maken met een bedrijfswagen?

Ik ken iemand die het zo doet met een zeilboot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, ik mag auto's verhuren volgens mijn statuten...

Kan ik mijn A7 niet verhuren aan mijn privé persoon voor 10 eur per maand... Meer is zoiets toch niet waard???

Link naar reactie
Delen op andere sites

het staat hier misschien al ergens, maar ik hoorde zopas dat ze lpg terug gaan aanmoedigen?

minder taksen en dergelijke. Lijkt me wel goed om dan weer benzine te gaan kopen met een gastank in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker van?

Stel dat dat een VZW is die bijvoorbeeld rondritten of circuitdagen doet.

Die stuurt dan een factuur naar uw bedrijf. Dat heeft dan toch geen zak te maken met een bedrijfswagen?

Ik ken iemand die het zo doet met een zeilboot.

Can be done maar......je gaat te maken krijgen met interpretatie en dus mogelijk ellende. Wat wel sluitend is: je sponsort een vzw en krijgt dus reclame (zeker bestickeren dus) sponsoring is 100% aftrekbaar. In die vzw kan je perfect een trackwagen aanhangwagen en trekker inschrijven. Je kan nog kiezen of je vzw btw plichtig is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de info van Dimas heb ik het volgende idee om te vermijden dat je elke 6 maand van auto moet veranderen of moet wisselen met andere personen...

Men richt 2 verhuurvennootschappen op in LU met een aantal personen. De ene helft van de auto's gaat in firma A en de andere heflt in firma B.

De auto's worden gehuurd door privé personen tegen een vast maandelijks bedrag dat heel laag ligt. Voor de resterende kosten worden facturen vanuit de LU vennootschap naar de vennootschappen van de gebruikers (eigenaar) van de auto gestuurd om zo op die manier alles te betalen.

Na 6 maand wisselen auto's van firma en worden opnieuw verhuurd aan de oorspronkelijke bestuurders. Die gaan op die manier dezelfde auto van een andere firma huren met een andere plaat...

Twee vennootschappen niet nodig toch?

1 vennootschap, onze beider auto's zitten daar in. Ik huur (mijn) kar A, jij (jouw) kar B. Na 6 maand huur ik op papier kar B, en jij kar A, ...

Zelfde rotatiemogelijkheid met 10 man, maar vertrouwen is een extra drempel daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je dan niet opletten met het stuk "niet hernieuwbaar"? Stel dat je elke 2 jaar met hetzelfde voertuig rijdt gedurende 6 maand.

En hoe ga je die vennootschap van de nodige fondsen voorzien om alle autokosten te doen betalen? Wat moet die nog van activiteit doen zodat de Belgische vennootschap daar facturen van kan ontvangen?

Gezien je als privé-persoon huurt, zal daar volgens mij geen haan naar kraaien. Enige waar je moet op letten is dat je een huurcontract aan boord hebt met max. 6 maanden looptijd en dan ben je volledig wettelijk in orde. Ivm je andere vraag, Belgische vennootschap en zijn zaakvoerder komen in deze constructie nergens voor als huurder. Dit is echt cruciaal, anders komt heel het verhaal op de helling en loeren de VAA weer om de hoek. Het is dus uiteraard niet de bedoeling dat je de huur die je als privé-persoon betaalt als kost gaat inbrengen in je Belgische venn. Je kunt de Lux. verhuurvennootschap spijzen met privé-geld of via facturen naar de Belgische vennootschappen (bijv. managementvergoedingen). Ideaal zou zijn dat er ook nog een andere activiteit is. Bedoeling is dat er op die manier een soort spaarpotje wordt aangelegd voor de opvolgers en om de kosten te dekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de info van Dimas heb ik het volgende idee om te vermijden dat je elke 6 maand van auto moet veranderen of moet wisselen met andere personen...

Men richt 2 verhuurvennootschappen op in LU met een aantal personen. De ene helft van de auto's gaat in firma A en de andere heflt in firma B.

De auto's worden gehuurd door privé personen tegen een vast maandelijks bedrag dat heel laag ligt. Voor de resterende kosten worden facturen vanuit de LU vennootschap naar de vennootschappen van de gebruikers (eigenaar) van de auto gestuurd om zo op die manier alles te betalen.

Na 6 maand wisselen auto's van firma en worden opnieuw verhuurd aan de oorspronkelijke bestuurders. Die gaan op die manier dezelfde auto van een andere firma huren met een andere plaat...

IK zou het overwegen om zoiets te doen. Ik speel zelfs nu met het idee om de MB te verpatsen en privé een auto te kopen voor mijn madam, want de VAA die ik daarvoor betaal is abnormaal tegenover het gebruik...

Op zich een goed idee Naish. Alleen ga je het dan wel (volgens mij nodeloos) ingewikkeld maken: om de x maanden auto’s moeten uitschrijven, verkopen en weer inschrijven. Er is dan wel geen BIV in Lux. maar je moet wel telkens naar de keuring, administratie etc. In feite hoeft dat rotatiesysteem ook niet echt. Gezien het om privé-personen gaat kun jij 6 maanden huren op jouw naam,daarna bijv. 3 maanden je vrouw/vriendin/andere inwonende volwassenen, daarna jij weer,… Huurcontract kan nl. ook meerdere huurders stipuleren… Het artikel in de Wegcode verbiedt dit niet... Het zou in feite interessanter zijn om meteen x nieuwe wagens te kopen of beter nog te leasen (komt trouwens goed uit want dat is goedkoper in Lux). Bij bestaande wagens moet je deze eerst kopen/invoeren/inbreng in natura doen. Dat kan maar is effectief wel een hoop gedoe.

Ik ben hier maar luidop aan het denken… Er zijn echt tig mogelijkheden om dit uit te werken maar de basis zit volgens mij wel goed. Eerst afwachten in hoeverre die VAA-soep van Di Rupo zo heet zal worden gegeten als ze wordt opgediend. Ik zou wel graag deze berichten gewist zien indien hier effectief iets van komt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee vennootschappen niet nodig toch?

1 vennootschap, onze beider auto's zitten daar in. Ik huur (mijn) kar A, jij (jouw) kar B. Na 6 maand huur ik op papier kar B, en jij kar A, ...

Zelfde rotatiemogelijkheid met 10 man, maar vertrouwen is een extra drempel daar.

Je kunt ook meerdere contracten per wagen/bestuurder "voorzien"

Deze contracten zijn in feite enkel van tel bij een controle gezien je zelf tegelijk "verhuurder" en huurder bent...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich een goed idee Naish. Alleen ga je het dan wel (volgens mij nodeloos) ingewikkeld maken: om de x maanden auto’s moeten uitschrijven, verkopen en weer inschrijven. Er is dan wel geen BIV in Lux. maar je moet wel telkens naar de keuring, administratie etc. In feite hoeft dat rotatiesysteem ook niet echt. Gezien het om privé-personen gaat kun jij 6 maanden huren op jouw naam,daarna bijv. 3 maanden je vrouw/vriendin/andere inwonende volwassenen, daarna jij weer,… Huurcontract kan nl. ook meerdere huurders stipuleren… Het artikel in de Wegcode verbiedt dit niet...

Dat is wat ik dacht, maar inderdaad nog een stap eenvoudiger. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook meerdere contracten per wagen/bestuurder "voorzien"

Deze contracten zijn in feite enkel van tel bij een controle gezien je zelf tegelijk "verhuurder" en huurder bent...

Tuurlijk, allemaal maar op papier. Gewoon kwestie van op het juiste moment, het juiste document boven te halen. :D

Het voordeel in mijn systeem is dat je de algemene kosten van de venn. kan delen. In jouw voorstel (jij huurt, je vrouw huurt, jij huurt), heeft iedereen een vennootschap per eigen wagen(s) nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee vennootschappen niet nodig toch?

1 vennootschap, onze beider auto's zitten daar in. Ik huur (mijn) kar A, jij (jouw) kar B. Na 6 maand huur ik op papier kar B, en jij kar A, ...

Zelfde rotatiemogelijkheid met 10 man, maar vertrouwen is een extra drempel daar.

Klopt, maar Dimas zijn idee is nog beter zeker :D Maar ik volg je wel in het idee om één vennootschap te hebben met meerdere mensen en zo de kosten ervan te verdelen...

Op zich een goed idee Naish. Alleen ga je het dan wel (volgens mij nodeloos) ingewikkeld maken: om de x maanden auto’s moeten uitschrijven, verkopen en weer inschrijven. Er is dan wel geen BIV in Lux. maar je moet wel telkens naar de keuring, administratie etc. In feite hoeft dat rotatiesysteem ook niet echt. Gezien het om privé-personen gaat kun jij 6 maanden huren op jouw naam,daarna bijv. 3 maanden je vrouw/vriendin/andere inwonende volwassenen, daarna jij weer,… Huurcontract kan nl. ook meerdere huurders stipuleren… Het artikel in de Wegcode verbiedt dit niet... Het zou in feite interessanter zijn om meteen x nieuwe wagens te kopen of beter nog te leasen (komt trouwens goed uit want dat is goedkoper in Lux). Bij bestaande wagens moet je deze eerst kopen/invoeren/inbreng in natura doen. Dat kan maar is effectief wel een hoop gedoe.

Ik ben hier maar luidop aan het denken… Er zijn echt tig mogelijkheden om dit uit te werken maar de basis zit volgens mij wel goed. Eerst afwachten in hoeverre die VAA-soep van Di Rupo zo heet zal worden gegeten als ze wordt opgediend. Ik zou wel graag deze berichten gewist zien indien hier effectief iets van komt :D

Interessant...

Idd nu eerst afwachten en dan actie ondernemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid