toere 14.638 Geplaatst: 21 februari 2012 Delen Geplaatst: 21 februari 2012 (aangepast) Zoals gekend doen veel zaakvoerders/bedrijfsleiders hun wagens weg wegens de te dure VAA en die raken niet meer verkocht in België door de dealers van exclusieve tweedehandswagens, zie filmpje:http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120218_00124577 Ik kijk regelmatig op sites van DCT, Bavaria, Vandenberghe,... . Allen hebben in de laatste 3 maanden (bijna) geen wagens meer verkocht terwijl hun aanbod enkel groeit. De staat hun plannen voor meer inkomsten door deze nieuwe regeling kan wel eens lelijk omdraaien door verliezen in BTW-inkomsten, etc. ... AE-Cars niet vergeten .... niet normaal wat daar weeral bijgekomen is het laatste maand !!! oa : Lamborghini/Ferrari/GTR /GT3/Panamera 21 februari 2012 aangepast door toere Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mvl 285 Geplaatst: 21 februari 2012 Delen Geplaatst: 21 februari 2012 AE-Cars niet vergeten .... niet normaal wat daar weeral bijgekomen is het laatste maand !!!oa : Lamborghini/Ferrari/GTR /GT3/Panamera Inderdaad was ik vergeten (2 lambo's zelf), ken nochtans één van de verkopers daar. Naar 't schijnt (heb ik gehoord) verkoopt RS-motors ook bijna geen auto's meer... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
m0rph 52 Geplaatst: 21 februari 2012 Delen Geplaatst: 21 februari 2012 Ik snap niet waarom die mannen zoveel stock indoen tegenwoordig... Moest ik in hun plaats zijn probeer ik over te stappen naar interessantere modellen, die hier wel nog verkocht zullen geraken.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.954 Geplaatst: 21 februari 2012 Delen Geplaatst: 21 februari 2012 Ik snap niet waarom die mannen zoveel stock indoen tegenwoordig... Moest ik in hun plaats zijn probeer ik over te stappen naar interessantere modellen, die hier wel nog verkocht zullen geraken.. daarvan zijn er al genoeg garages hé Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
whispy 158 Geplaatst: 21 februari 2012 Delen Geplaatst: 21 februari 2012 Ik snap niet waarom die mannen zoveel stock indoen tegenwoordig... Moest ik in hun plaats zijn probeer ik over te stappen naar interessantere modellen, die hier wel nog verkocht zullen geraken.. Er zullen daar ook genoeg wagens staan die zij niet aangekocht hebben, maar waar ze wel 'n percentje pakken op de verkoop, hé. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
toere 14.638 Geplaatst: 21 februari 2012 Delen Geplaatst: 21 februari 2012 Inderdaad was ik vergeten (2 lambo's zelf) Klopt gisteren gezien;) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 21 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2012 Er zullen daar ook genoeg wagens staan die zij niet aangekocht hebben, maar waar ze wel 'n percentje pakken op de verkoop, hé. Zal idd wel wat in consignatie staan + een paar karren die ze aan dumpprijs hebben kunnen overpakken en die binnen X maand wel naar het buitenland verkassen als ze hier niet verkocht geraken wschl. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Phil 11.558 Geplaatst: 21 februari 2012 Delen Geplaatst: 21 februari 2012 Zal idd wel wat in consignatie staan + een paar karren die ze aan dumpprijs hebben kunnen overpakken en die binnen X maand wel naar het buitenland verkassen als ze hier niet verkocht geraken wschl. Klinkt logisch en is hopelijk inderdaad zo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
goosskes 10 Geplaatst: 22 februari 2012 Delen Geplaatst: 22 februari 2012 gewoon auto prive overkopen en je km factureren aan de zaak , heb ik ook gedaan , nu betaald de zaak de auto verder af en kost mij niks vaa . op het einde van de rit zal de auto ook prive zijn en de restwaarde dus ook . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 23 februari 2012 Delen Geplaatst: 23 februari 2012 wat ik me zit af te vragen. je hebt nu sjarels die de wagen uitschrijven en gewoon in hun garage parkeren, om zo de vaa regel te ontlopen. maar die regel klopt toch niet? 't is toch niet omdat je er niet mee bolt dat hij niet meer in de zaak zit, en je dus geen voordeel meer hebt. de zaak blijft hem afbetalen en je kan steeds naar uw verzekering bellen om de wagen eens op een andere nummerplaat te zetten. zo ontloop je de vaa. volgens mij kan je pas vrijgesteld worden van de vaa als de wagen ook effectief weg is en dus niet gewoon i nje garage staat weg te rotten oooooooh ik heb een achterdeurtje gevonden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jeroen_M5 1.382 Geplaatst: 23 februari 2012 Delen Geplaatst: 23 februari 2012 Op een andere plaat 1 dag laten verzekeren is onwettig dacht ik. Voor de verzekering kan het echter wel. Niet ingeschreven = geen enkel voordeel, dus niet direct een achterpoortje toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 23 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 februari 2012 wat ik me zit af te vragen. je hebt nu sjarels die de wagen uitschrijven en gewoon in hun garage parkeren, om zo de vaa regel te ontlopen. maar die regel klopt toch niet?'t is toch niet omdat je er niet mee bolt dat hij niet meer in de zaak zit, en je dus geen voordeel meer hebt. Het gaat niet over dat die auto op de zaak staat, het gaat over "ter beschikking stellen". Een auto zonder nummerplaat kan niet in het verkeer gebracht worden en dus ook niet ter beschikking gesteld worden van iemand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
m0rph 52 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Het gaat niet over dat die auto op de zaak staat, het gaat over "ter beschikking stellen". Een auto zonder nummerplaat kan niet in het verkeer gebracht worden en dus ook niet ter beschikking gesteld worden van iemand. Inderdaad, VAA kunnen ze je moeilijk aanrekenen op die manier. Maar of ze de onkosten niet (deels) zullen verwerpen bij controle, dat is iets anders. Nu, bij die dikke karren is 50% sowieso al een verworpen onkost. Het enige wat ze kunnen doen is die andere 50% verwerpen, en dan 34% vennootschapsbelasting hierop heffen. Zo'n ramp is dat nog niet imo.. Voor auto's die nu al in de vennootschap zitten, voorzie ik weinig problemen. Maar of je ooit nog een nieuwe kunt aankopen op de bvba, om dan gewoon in je garage te laten staan, dat is iets anders... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.050 Geplaatst: 24 februari 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Inderdaad, VAA kunnen ze je moeilijk aanrekenen op die manier.Maar of ze de onkosten niet (deels) zullen verwerpen bij controle, dat is iets anders. Nu, bij die dikke karren is 50% sowieso al een verworpen onkost. Het enige wat ze kunnen doen is die andere 50% verwerpen, en dan 34% vennootschapsbelasting hierop heffen. Zo'n ramp is dat nog niet imo.. Dat kunnen ze enkel voor de kosten die onverdeeld zijn he. Je verzekering valt daar al niet onder want je betaalt geen premie voor de periode dat de wagen is uitgeschreven. Taks idem. Benzine/banden/remmen verbruik je niet dus dat kost je firma ook niks. Het enige waar men moeilijk zou over kunnen doen is de afschrijving van de wagen, maar dan nog. Afschrijving = waardeverlies, en dat is bij een wagen gekoppeld aan de leeftijd meer dan aan de kilometerstand. In dit laatste geval zou men nu ook afschrijvingstermijnen moeten verlengen/verkorten in functie van het aantal jaarlijkse kilometers, maar dat gebeurt niet in de praktijk (tenzij in extreme gevallen waar je 100K per jaar rijdt ofzo). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
whispy 158 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Dus een zeldzame wagen kopen op de zaak en 'm een paar jaar laten staan is ideaal als investering. Kost je "enkel" belasting op de meerwaarde. Enkel heb je er dan ook geen hol aan natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Dus een zeldzame wagen kopen op de zaak en 'm een paar jaar laten staan is ideaal als investering. Kost je "enkel" belasting op de meerwaarde.Enkel heb je er dan ook geen hol aan natuurlijk. jawel hé, na 5j is hij afgeschreven en koop je hem privé over voor de spreekwoordelijke appel en een ei. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Daann 4.202 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Voor een appel en een ei? Onder de marktwaarde verkopen vindt de fiscus ook niet leuk hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Voor een appel en een ei? Onder de marktwaarde verkopen vindt de fiscus ook niet leuk hoor. de marktwaarde is sowieso onder de particuliere vraagprijs. je verkoopt die tegen handelaarstarief en er zijn geen problemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Daann 4.202 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 En dan heb je die kar €5k goedkoper dan wanneer je hem gewoon van een handelaar zou kopen, is dat al die moeite waard? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
whispy 158 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 En dan heb je die kar €5k goedkoper dan wanneer je hem gewoon van een handelaar zou kopen, is dat al die moeite waard? In 't geval van 'n rare classic wel, ja. Stel u voor dat ge uwzelf 'n sportquattro verkoopt voor 10k euro. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Daann 4.202 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Volgens mij ben ik ongelofelijk dom ofzo, maar: Tuscani zegt dat je die kar tegen handelaarstarief verkoopt van je vennootschap naar jezelf als particulier en dat de fiscus daar dan niet moeilijk over doet. Dat klopt volgens mij, maar wat jij dan weer zegt, Whispy, toch niet? Of zakt het handelaarstarief met de jaren en houdt dat geen rekening met de marktwaarde? Zou me toch wel verbazen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
whispy 158 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Hoe gaat de fiscus een handelaarstarief voor 'n wagen van meer dan 25 jaar oud bepalen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Daann 4.202 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 Op basis van de marktprijs? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
whispy 158 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 En wat is de marktprijs? Dat is toch allemaal afhankelijk van de staat, leeftijd en hoeveel de wagen voor komt. Er zullen toch niet zoveel particuliere verkopen van zo'n wagen in België zijn? Soit, ik ben geen zelfstandige, dus ik kan en mag mij ook niet aan zo'n constructies wagen. Het zou me echter niet verbazen moesten er effectief wel zo'n dingen gebeuren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.035 Geplaatst: 24 februari 2012 Delen Geplaatst: 24 februari 2012 En dan heb je die kar €5k goedkoper dan wanneer je hem gewoon van een handelaar zou kopen, is dat al die moeite waard? 't verschil is groter dan 5K hoor. (op een wagen van pakweg 12K kan je zo al 5K winnen. dus op een duurdere bespaar je nog meer uit vermoed ik) maar soit ik heb geen klassieker of exoot staan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.