Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Zoals gekend doen veel zaakvoerders/bedrijfsleiders hun wagens weg wegens de te dure VAA en die raken niet meer verkocht in België door de dealers van exclusieve tweedehandswagens, zie filmpje:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120218_00124577

Ik kijk regelmatig op sites van DCT, Bavaria, Vandenberghe,... . Allen hebben in de laatste 3 maanden (bijna) geen wagens meer verkocht terwijl hun aanbod enkel groeit. De staat hun plannen voor meer inkomsten door deze nieuwe regeling kan wel eens lelijk omdraaien door verliezen in BTW-inkomsten, etc. ...

AE-Cars niet vergeten .... niet normaal wat daar weeral bijgekomen is het laatste maand !!!

oa : Lamborghini/Ferrari/GTR /GT3/Panamera

aangepast door toere
Link naar reactie
Delen op andere sites

AE-Cars niet vergeten .... niet normaal wat daar weeral bijgekomen is het laatste maand !!!

oa : Lamborghini/Ferrari/GTR /GT3/Panamera

Inderdaad was ik vergeten (2 lambo's zelf), ken nochtans één van de verkopers daar. Naar 't schijnt (heb ik gehoord) verkoopt RS-motors ook bijna geen auto's meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom die mannen zoveel stock indoen tegenwoordig... Moest ik in hun plaats zijn probeer ik over te stappen naar interessantere modellen, die hier wel nog verkocht zullen geraken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom die mannen zoveel stock indoen tegenwoordig... Moest ik in hun plaats zijn probeer ik over te stappen naar interessantere modellen, die hier wel nog verkocht zullen geraken..

daarvan zijn er al genoeg garages hé ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet waarom die mannen zoveel stock indoen tegenwoordig... Moest ik in hun plaats zijn probeer ik over te stappen naar interessantere modellen, die hier wel nog verkocht zullen geraken..

Er zullen daar ook genoeg wagens staan die zij niet aangekocht hebben, maar waar ze wel 'n percentje pakken op de verkoop, hé. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen daar ook genoeg wagens staan die zij niet aangekocht hebben, maar waar ze wel 'n percentje pakken op de verkoop, hé. :)

Zal idd wel wat in consignatie staan + een paar karren die ze aan dumpprijs hebben kunnen overpakken en die binnen X maand wel naar het buitenland verkassen als ze hier niet verkocht geraken wschl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal idd wel wat in consignatie staan + een paar karren die ze aan dumpprijs hebben kunnen overpakken en die binnen X maand wel naar het buitenland verkassen als ze hier niet verkocht geraken wschl.

Klinkt logisch en is hopelijk inderdaad zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon auto prive overkopen en je km factureren aan de zaak , heb ik ook gedaan , nu betaald de zaak de auto verder af en kost mij niks vaa . op het einde van de rit zal de auto ook prive zijn en de restwaarde dus ook .

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik me zit af te vragen. je hebt nu sjarels die de wagen uitschrijven en gewoon in hun garage parkeren, om zo de vaa regel te ontlopen. maar die regel klopt toch niet?

't is toch niet omdat je er niet mee bolt dat hij niet meer in de zaak zit, en je dus geen voordeel meer hebt.

de zaak blijft hem afbetalen en je kan steeds naar uw verzekering bellen om de wagen eens op een andere nummerplaat te zetten. zo ontloop je de vaa.

volgens mij kan je pas vrijgesteld worden van de vaa als de wagen ook effectief weg is en dus niet gewoon i nje garage staat weg te rotten

oooooooh ik heb een achterdeurtje gevonden.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een andere plaat 1 dag laten verzekeren is onwettig dacht ik. Voor de verzekering kan het echter wel.

Niet ingeschreven = geen enkel voordeel, dus niet direct een achterpoortje toch? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik me zit af te vragen. je hebt nu sjarels die de wagen uitschrijven en gewoon in hun garage parkeren, om zo de vaa regel te ontlopen. maar die regel klopt toch niet?

't is toch niet omdat je er niet mee bolt dat hij niet meer in de zaak zit, en je dus geen voordeel meer hebt.

Het gaat niet over dat die auto op de zaak staat, het gaat over "ter beschikking stellen". Een auto zonder nummerplaat kan niet in het verkeer gebracht worden en dus ook niet ter beschikking gesteld worden van iemand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet over dat die auto op de zaak staat, het gaat over "ter beschikking stellen". Een auto zonder nummerplaat kan niet in het verkeer gebracht worden en dus ook niet ter beschikking gesteld worden van iemand.

Inderdaad, VAA kunnen ze je moeilijk aanrekenen op die manier.

Maar of ze de onkosten niet (deels) zullen verwerpen bij controle, dat is iets anders. Nu, bij die dikke karren is 50% sowieso al een verworpen onkost. Het enige wat ze kunnen doen is die andere 50% verwerpen, en dan 34% vennootschapsbelasting hierop heffen. Zo'n ramp is dat nog niet imo..

Voor auto's die nu al in de vennootschap zitten, voorzie ik weinig problemen. Maar of je ooit nog een nieuwe kunt aankopen op de bvba, om dan gewoon in je garage te laten staan, dat is iets anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, VAA kunnen ze je moeilijk aanrekenen op die manier.

Maar of ze de onkosten niet (deels) zullen verwerpen bij controle, dat is iets anders. Nu, bij die dikke karren is 50% sowieso al een verworpen onkost. Het enige wat ze kunnen doen is die andere 50% verwerpen, en dan 34% vennootschapsbelasting hierop heffen. Zo'n ramp is dat nog niet imo..

Dat kunnen ze enkel voor de kosten die onverdeeld zijn he. Je verzekering valt daar al niet onder want je betaalt geen premie voor de periode dat de wagen is uitgeschreven. Taks idem. Benzine/banden/remmen verbruik je niet dus dat kost je firma ook niks. Het enige waar men moeilijk zou over kunnen doen is de afschrijving van de wagen, maar dan nog. Afschrijving = waardeverlies, en dat is bij een wagen gekoppeld aan de leeftijd meer dan aan de kilometerstand. In dit laatste geval zou men nu ook afschrijvingstermijnen moeten verlengen/verkorten in functie van het aantal jaarlijkse kilometers, maar dat gebeurt niet in de praktijk (tenzij in extreme gevallen waar je 100K per jaar rijdt ofzo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een zeldzame wagen kopen op de zaak en 'm een paar jaar laten staan is ideaal als investering. Kost je "enkel" belasting op de meerwaarde.

Enkel heb je er dan ook geen hol aan natuurlijk. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een zeldzame wagen kopen op de zaak en 'm een paar jaar laten staan is ideaal als investering. Kost je "enkel" belasting op de meerwaarde.

Enkel heb je er dan ook geen hol aan natuurlijk. :lol:

jawel hé, na 5j is hij afgeschreven en koop je hem privé over voor de spreekwoordelijke appel en een ei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een appel en een ei? Onder de marktwaarde verkopen vindt de fiscus ook niet leuk hoor. :)

de marktwaarde is sowieso onder de particuliere vraagprijs. je verkoopt die tegen handelaarstarief en er zijn geen problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je die kar €5k goedkoper dan wanneer je hem gewoon van een handelaar zou kopen, is dat al die moeite waard?

In 't geval van 'n rare classic wel, ja. Stel u voor dat ge uwzelf 'n sportquattro verkoopt voor 10k euro. :up:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ben ik ongelofelijk dom ofzo, maar: Tuscani zegt dat je die kar tegen handelaarstarief verkoopt van je vennootschap naar jezelf als particulier en dat de fiscus daar dan niet moeilijk over doet. Dat klopt volgens mij, maar wat jij dan weer zegt, Whispy, toch niet? Of zakt het handelaarstarief met de jaren en houdt dat geen rekening met de marktwaarde? Zou me toch wel verbazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is de marktprijs? Dat is toch allemaal afhankelijk van de staat, leeftijd en hoeveel de wagen voor komt. Er zullen toch niet zoveel particuliere verkopen van zo'n wagen in België zijn?

Soit, ik ben geen zelfstandige, dus ik kan en mag mij ook niet aan zo'n constructies wagen. Het zou me echter niet verbazen moesten er effectief wel zo'n dingen gebeuren. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je die kar €5k goedkoper dan wanneer je hem gewoon van een handelaar zou kopen, is dat al die moeite waard?

't verschil is groter dan 5K hoor. (op een wagen van pakweg 12K kan je zo al 5K winnen. dus op een duurdere bespaar je nog meer uit vermoed ik) maar soit ik heb geen klassieker of exoot staan.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid