Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Van deredactie.be:

[h=3]BEDRIJFSWAGENS[/h] De regering had het ten slotte over de bedrijfswagens. De belastingaftrek op die wagens zal voortaan berekend worden aan de hand van de catalogusprijs, de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Voor een oudere wagen zal het belastingvoordeel kleiner zijn

Ik snap niet dat het belastingvoordeel kleiner gaat zijn voor oudere wagens !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van deredactie.be:

[h=3]BEDRIJFSWAGENS[/h] De regering had het ten slotte over de bedrijfswagens. De belastingaftrek op die wagens zal voortaan berekend worden aan de hand van de catalogusprijs, de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Voor een oudere wagen zal het belastingvoordeel kleiner zijn

Ik snap niet dat het belastingvoordeel kleiner gaat zijn voor oudere wagens !

ze bedoelen het belastingsnadeel :wink: :D

het gaat over de VAA, niet over hoeveel % van de wagen je mag inbrengen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minimum van 70%? Dus als je morgen een E39 M5 op je zaak koopt als enige wagen, dan betaal je een VAA op een bedrag van meer dan 50.000 euro, ook al heb je 'm bv maar 15000 euro betaald?

Toch heel goed over nagedacht blijkbaar. :lol:

De 2e hands markt voor premiums gaat toch even op z'n gat gaan na deze beslissing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat ze een percentagecorrectie gaan toepassen per jaar op basis van de aankoopfactuur...

Dus als jij je M5 voor 20K koopt, dan zal je 4 jaar na occassie aankoop bvb maar 60% meer betalen op die factuur van 20K. Idem voor nieuwe wagens waar er per jaar een bepaald percentage zal afgetrokken worden van de originele factuurwaarde zonder kortingen.

Naish, welk ideetje? desnoods via pm.

Wil ik hier gerust delen, maar dan moet dit topic eerst naar de CC verhuizen of maak ik een equivalent daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fout hoor : ook voor tweedehands gaat men nu de nieuwprijs hanteren (cataloguswaarde), maar er is een correctie (voor alle wagens uiteraard) die erin bestaat per jaar 6 % in mindering te brengen van die catalogusprijs om het VAA te berekenen, met een minimum van 70% van de catalogusprijs.

Dus voor een E39 M5 wordt het VAA inderdaad berekend op 70% van de nieuwprijs ervan :'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fout hoor : ook voor tweedehands gaat men nu de nieuwprijs hanteren (cataloguswaarde), maar er is een correctie (voor alle wagens uiteraard) die erin bestaat per jaar 6 % in mindering te brengen van die catalogusprijs om het VAA te berekenen, met een minimum van 70% van de catalogusprijs.

Dus voor een E39 M5 wordt het VAA inderdaad berekend op 70% van de nieuwprijs ervan :'(

En hoe gaan ze de cataloguswaarde bepalen van die M5???

Onmogelijk zeg ik u en zeker als je die niet nieuw hebt gekocht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fout hoor : ook voor tweedehands gaat men nu de nieuwprijs hanteren (cataloguswaarde), maar er is een correctie (voor alle wagens uiteraard) die erin bestaat per jaar 6 % in mindering te brengen van die catalogusprijs om het VAA te berekenen, met een minimum van 70% van de catalogusprijs.

Dus voor een E39 M5 wordt het VAA inderdaad berekend op 70% van de nieuwprijs ervan :'(

Dit denk ik ook want anders wordt een 2de hands nog voordeliger dan hij al was als er elk jaar 6% afgaat.

En hoe gaan ze de cataloguswaarde bepalen van die M5???

Onmogelijk zeg ik u en zeker als je die niet nieuw hebt gekocht...

Officiële cijfers? die boekjes die de garagisten hebben? :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha...

Ik wens ze veel succes om voor elke occassie die in een vennootschap zit op die manier de cataloguswaarde te bepalen... Is goed voor mij want dan hebben ze geen tijd meer voor andere controles te doen... :D

Occassie wordt niet voordeliger... Hij wordt elk jaar iets voordeliger wat ook maar normaal is zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wens ze veel succes om voor elke occassie die in een vennootschap zit op die manier de cataloguswaarde te bepalen... Is goed voor mij want dan hebben ze geen tijd meer voor andere controles te doen... :D

Occassie wordt niet voordeliger... Hij wordt elk jaar iets voordeliger wat ook maar normaal is zeker?

In Nederland niet hé...

En inderdaad, ik weet ook niet hoe ze het gaan doen hoor om de catalogusprijs van een 2de hands terug te vinden.

Typisch België hé, nooit eens duidelijk zijn en de mensen in de waan laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk...

Er is enorm veel commentaar gekomen op die nieuwe VAA regel. Ze hebben ingezien dat ze hiermee heel wat mensen in de problemen steken met bestaande auto's en dus is hun oplossing om de wet aan te passen (ja zo makkelijk gaat dat) met de verminderingsregel zodat je voor een auto van 5 jaar niet meer belast wordt op de nieuwwaarde.

Maar binnen hier en een maand gaan ze inzien dat het niet mogelijk is om (ik betwijfel nog steeds of het zo is trouwens) bij occassies niet op factuurwaarde te werken maar op cataloguswaarde met de leeftijdscorrectie. Dan gaan ze de wet weer aanpassen naar iets anders.

Is ook hetgeen de boekhouder mij vertelde dat er nog heel veel kleine wijzigingen worden verwacht aan die nieuwe wet... En dit om verschillende redenen: niet mogelijk zoals ze het gedacht hebben, achterpoortjes dicht te timmeren,...

EDIT: daarmee is het beter om nu nog snel je ding te doen en niet te wachten tot alles dichtgespijkerd is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk...

Er is enorm veel commentaar gekomen op die nieuwe VAA regel. Ze hebben ingezien dat ze hiermee heel wat mensen in de problemen steken met bestaande auto's en dus is hun oplossing om de wet aan te passen (ja zo makkelijk gaat dat) met de verminderingsregel zodat je voor een auto van 5 jaar niet meer belast wordt op de nieuwwaarde.

Maar binnen hier en een maand gaan ze inzien dat het niet mogelijk is om (ik betwijfel nog steeds of het zo is trouwens) bij occassies niet op factuurwaarde te werken maar op cataloguswaarde met de leeftijdscorrectie. Dan gaan ze de wet weer aanpassen naar iets anders.

Is ook hetgeen de boekhouder mij vertelde dat er nog heel veel kleine wijzigingen worden verwacht aan die nieuwe wet... En dit om verschillende redenen: niet mogelijk zoals ze het gedacht hebben, achterpoortjes dicht te timmeren,...

EDIT: daarmee is het beter om nu nog snel je ding te doen en niet te wachten tot alles dichtgespijkerd is...

Mja als bovenstaande klopt kan ik beter met de huidige blijven rijden want de BIV is ook niet aangepast hé.

Als het niet klopt kan ik beter een nieuwe kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja als bovenstaande klopt kan ik beter met de huidige blijven rijden want de BIV is ook niet aangepast hé.

Als het niet klopt kan ik beter een nieuwe kopen...

Het lijkt me ook logisch dat ze met een nieuwe regeling van VAA er niet voor zorgen dat het interessanter is om met een nieuwe, zwaardere en duurdere auto te rijden dan je al had ;)

Trouwens, die VAA als enige reden om een nieuwe te kopen is nooit correct... Je verlies is altijd groter dan je kost ;)

En hoezo BIV niet aangepast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me ook logisch dat ze met een nieuwe regeling van VAA er niet voor zorgen dat het interessanter is om met een nieuwe, zwaardere en duurdere auto te rijden dan je al had ;)

Trouwens, die VAA als enige reden om een nieuwe te kopen is nooit correct... Je verlies is altijd groter dan je kost ;)

En hoezo BIV niet aangepast?

Je weet waarom ik verander hé :D

Wel vanaf 1 maart zou de BIV veranderen maar ze hebben nog altijd niet gestemd.

Ze spelen liever politieke spelletjes ivm oude e-mails ipv actie te ondernemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze regel vind ik alleszins correcter.

Ik ben blij dat ik een nieuwe heb besteld. Het overnamebedrag voor mijn M3 ligt gelukkig contractueel vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze regel vind ik alleszins correcter.

Ik ben blij dat ik een nieuwe heb besteld. Het overnamebedrag voor mijn M3 ligt gelukkig contractueel vast.

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct vind ik het niet echt...

Het strookt nog steeds niet met de realiteit... Volgens deze wet zou een auto van 10 jaar oud nog 40% van zijn waarde behouden, dat is op zich ridicuul...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct vind ik het niet echt...

Het strookt nog steeds niet met de realiteit... Volgens deze wet zou een auto van 10 jaar oud nog 40% van zijn waarde behouden, dat is op zich ridicuul...

Als je 'm dan nog als firmawagen zou gebruiken, is de prijs waarop de VAA wordt berekend 40% van zijn waarde.

Zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct vind ik het niet echt...

Het strookt nog steeds niet met de realiteit... Volgens deze wet zou een auto van 10 jaar oud nog 40% van zijn waarde behouden, dat is op zich ridicuul...

Nee, die wagen zou 70% van zijn waarde behouden... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het helemaal te gek...

Ik dacht dat er max 70% mocht afgetrokken worden maar het is dus idd wel dat er minstens op 70% wordt belast...

Dus vanaf een auto 5 jaar oud is wordt het niet meer minder :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is echt een regel die ervoor zal zorgen dat er zeker nog nieuwe wagens gaan aangekcoht worden, zodat we niet blijven rijden met oude meer vervuilende auto's.

Ik zei het ook al op autoforum.be. Als je ervoor kiest om tweedehands te kopen, dan heb je altijd het voordeel van de lagere aanschafprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die wagen zou 70% van zijn waarde behouden... :)

Ooit heb ik gezegd dat de gebruikskost hetzelfde zou moeten blijven en dat de aanschafwaarde afgeschreven zou mogen wworden.

Bij deze regel is dat dus zo. 70% verdeel ik in 100% op de gebruikskost en 40% op de catalogusprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid