Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Vraagje:

In het geval van een eenmanszaak, bestaat dat toch niet, het voordeel van alle aard?

Als je in een eenmanszaak dan een bedrijfswagen hebt die ook privé gebruikt wordt, dan wordt je daar privé niet op belast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje:

In het geval van een eenmanszaak, bestaat dat toch niet, het voordeel van alle aard?

Als je in een eenmanszaak dan een bedrijfswagen hebt die ook privé gebruikt wordt, dan wordt je daar privé niet op belast?

Nee. Je gebruikt geen goed wat door een andere entiteit wordt betaalt he. Dat is net wat VAA om gaat. Je geniet een voordeel. In een eenmanszaak geniet je geen voordeel, want je hebt hem zelf betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje:

In het geval van een eenmanszaak, bestaat dat toch niet, het voordeel van alle aard?

Als je in een eenmanszaak dan een bedrijfswagen hebt die ook privé gebruikt wordt, dan wordt je daar privé niet op belast?

Idd, maar daar kan je sowieso enkel het beroepsgebruik aftrekken, en daar dan nog eens maar 75% van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar als eenmanszaak mag je ook maar het beroepsgedeelte van je auto in kosten brengen...

In een vennootschap zit de auto 100% in kosten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, maar daar kan je sowieso enkel het beroepsgebruik aftrekken, en daar dan nog eens maar 75% van.

Alles komt terug, fuel. Alles komt terug. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kan ik terugvinden wat het gedeelte beroepsgebruik is van een wagen in de onderneming?

Dat is aan jou om aan te tonen aan de controleur en per geval anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar als eenmanszaak mag je ook maar het beroepsgedeelte van je auto in kosten brengen...

In een vennootschap zit de auto 100% in kosten...

Maar is ze wel niet 100% aftrekbaar:( (maar dat weet jij natuurlijk ook wel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achterpoortje :lol:

Voor LV bestaat er geen forfaitaire VAA regel zoals voor personenwagens.

Resultaat: zijn VAA dient bepaald te worden adhv zijn werkelijk privé-gebruik. Ik wens hem (allez, zijn boekhouder) veel rekenplezier. Want VAA niet correct aangegeven kan resulteren in aanslag 309%. En als ze in form zijn bij de administratie passen ze gewoon het VAA toe alsof het een personenwagen is, opnieuw, ik wens hem (allez, zijn boekhouder) veel procedeerplezier.

Naish, welk ideetje? desnoods via pm.

Ik dacht dat ze de VAA ook toepaste bij LV zoals bij een personenwagen (als je geen 2de wagen hebt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, valt over te discussiëren.

Indien er een rekening courant in uw voordeel staat, misschien nog akkoord, maar in geval van betaling niet akkoord.

Stel VAA = 5000 EUR, dan betaal je in uw geval de 5.000 EUR aan de firma.

Als het bij uw inkomen gevoegd wordt betaal je (in het slechtste geval) 53,5% op 5.000 = 2.675 belastingen

3 jaar later bijkomende sociale lasten op 5.000 eur (ongeveer 25%) geeft 1.250 EUR (aftrekbare!) meerkost.

Totale uitgave = 3.925 EUR ipv 5.000

Je vergeet dat die 5000 euro dan eigendom is van je vennootschap en je die bij liquidatie er in totaal 2000 euro belasting op hebt betaald. Daarenboven heb je meer werkingsmiddelen in je vennootschap.

Vraag is of je het geduld hebt om zo lang op je geld te wachten of voor de iets duurdere aanpak kiest.

Waar kan ik terugvinden wat het gedeelte beroepsgebruik is van een wagen in de onderneming?

In het rittenlogboek.

Even serieus: vroeger was dit forfaitair, nu ga je dat zelf moeten bijhouden/bepalen en proberen de fiscus akkoord te krijgen.

Belachelijk die 6%

En dan vooral de manier waarop dat wordt ingevoerd. Tot 1 mei de eerste regel, na 1 mei de vernieuwde versie met 6% op de catalogusprijs.

Kga mij kunnen amuseren met mijn 30/06-en en 30/09's, 3 verschillende betekeningen van het VAA in 1 boekjaar.

Ik dacht dat ze de VAA ook toepaste bij LV zoals bij een personenwagen (als je geen 2de wagen hebt).

Kan eigenlijk niet, die regel is enkel voor personenwagens, minibussen en wagens voor dubbel gebruik.

Daar kan je dus ook de werkelijke privé-kost gaan bewijzen en als VAA aanrekenen. Als je natuurlijk akkoord gaat met de fiscus om de forfaitaire regeling voor personenwagens toe te passen dan is er geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan vooral de manier waarop dat wordt ingevoerd. Tot 1 mei de eerste regel, na 1 mei de vernieuwde versie met 6% op de catalogusprijs.

Kga mij kunnen amuseren met mijn 30/06-en en 30/09's, 3 verschillende betekeningen van het VAA in 1 boekjaar

En wat is de eerste regel ivm VAA op occasies???

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is de eerste regel ivm VAA op occasies???

Tot 1 mei is de cataloguswaarde = prijs op de aankoopfactuur

Na 1 mei is de cataloguswaarde de nieuwprijs met leeftijdscorrectie.

Althans, volgens mijn laatste info. Nieuwe wettekst nog niet gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had gedacht van moest het toch zoveel VAA blijven in de toekomst voor occasies om die dan toch prive over te kopen , maar dan zit ik met die nieuwe BIV :(

Nieuwe BIV is ook voor vennootschappen hoor, enkel leasingmaatschappijen blijven op oude systeem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, in mijn geval zullen er dit boekjaar 3 VAA-berekeningen van toepassing zijn... Gekker moet het niet worden:?. Dus het VAA voor mijn kar (intussen 5j.) die ik 2j geleden kocht voor 45% van de nieuwprijs zal vanaf 1 mei worden berekend op 70% van die nieuwprijs oftewel 156% van de factuurprijs. Had ik datzelfde bedrag 2j. terug besteed aan een nieuwe wagen, dan zou het VAA nu op 88% van de factuurprijs berekend worden.

De aankoop van een 2de hands wordt m.a.w. bestraft.

Is volgens mij toch flagrant in strijd met het fiscaal gelijkheidsbeginsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is volgens mij toch flagrant in strijd met het fiscaal gelijkheidsbeginsel.

Wat de laatste weken allemaal beslilst en gedaan is op fiscaal vlak is zo flagrant dat men zich echt vragen moet beginnen stellen bij onze democratie. Denk maar aan de huiszoekingen door de fiscus en de anti-misbruik bepaling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk.

In het slechtste geval draait het uit op een jarenlange procedureslag.

Er wordt in de ontwerptekst (die voorlopig dus nog geen wettekst is) op geen enkel moment een objectieve motivatie gegeven voor dit verschil in fiscale behandeling. Er werden in het verleden om die reden nog al nieuwe belastingen verworpen door de Raad van State.

edittttt

aangepast door Dimas
Publiek topic ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de fuck is er in België gebeurd als socialisten inzage willen in energiefacturen van iedereen en klagen over oneerlijke concurrentie van bulgaren... Je zou het kunnen omschrijven als nationaal socialisme, maar dat werd al in Duitsland eens gebruikt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet normaal dat je als beschuldigde in een strafzaak meer rechten hebt dan iemand die toevallig door de fiscus wordt uitgekozen om zijn dossier eens uit te spitten tot op het bot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de laatste weken allemaal beslilst en gedaan is op fiscaal vlak is zo flagrant dat men zich echt vragen moet beginnen stellen bij onze democratie.

Allez, allez, dat zijn toch onze verkozenen? De partijen met de meeste van onze stemmen besturen ons toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid