Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Fout hoor : ook voor tweedehands gaat men nu de nieuwprijs hanteren (cataloguswaarde), maar er is een correctie (voor alle wagens uiteraard) die erin bestaat per jaar 6 % in mindering te brengen van die catalogusprijs om het VAA te berekenen, met een minimum van 70% van de catalogusprijs.

Dus voor een E39 M5 wordt het VAA inderdaad berekend op 70% van de nieuwprijs ervan :'(

Dus voor een M3 idem ?

Damn wat was de prijs van een E92 M3 4 jaar geleden? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei het ook al op autoforum.be.

Op watte???

Dus voor een M3 idem ?

Damn wat was de prijs van een E92 M3 4 jaar geleden? :$

Toere, dat zijn zorgen voor morgen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus voor een M3 idem ?

Damn wat was de prijs van een E92 M3 4 jaar geleden? :$

toere loopt naar bpost om zijn nummerplaat in te leveren :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die 6% per jaar enkel voor tweedehandswagens of mag er dan ook 6% per jaar (aanwezig in de vennootschap) afgetrokken worden voor een auto nieuw gekocht op de firma?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die 6% per jaar enkel voor tweedehandswagens of mag er dan ook 6% per jaar (aanwezig in de vennootschap) afgetrokken worden voor een auto nieuw gekocht op de firma?

Dat lijkt me sowieso voor alle wagens, ook diegene ingeschreven in de vennootschap. Heb er echter nog geen 100% duidelijke tekst over gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me sowieso voor alle wagens, ook diegene ingeschreven in de vennootschap. Heb er echter nog geen 100% duidelijke tekst over gelezen.

Best dat er toch een vermindering is, het zou niet logisch zijn moest je bv. een auto hebben van 100k (nieuw gekocht op de firma) en die bv. al een jaar of 4-5 oud is, blijven belast worden op die 100k. Al blijft 6% per jaar met max. 30% toch mager...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het strafste was dat ze eigenlijk hebben zitten lobbyen om de eerste 3 jaar het op 100% te houden, omdat de meeste leasingcontracten minstens zo lang duren. Dat is er gelukkig niet door gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best dat er toch een vermindering is, het zou niet logisch zijn moest je bv. een auto hebben van 100k (nieuw gekocht op de firma) en die bv. al een jaar of 4-5 oud is, blijven belast worden op die 100k. Al blijft 6% per jaar met max. 30% toch mager...

Als je enkel rekening houdt met aankoop is dat mager, maar de kosten om de wagen op de baan te houden verminderen niet, daar zit ook een voordeel op. Voor oudere wagens is dat vaak nog groter dan de tweedehands aankoopprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus voor een M3 idem ?

Damn wat was de prijs van een E92 M3 4 jaar geleden? :$

Catalogusprijs zal om en bij de € 85.000,- geweest zijn.

Uw VAA wordt dus € 85.000 * 18% * 6/7 * (100-18%) = € 10.750,- per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Catalogusprijs zal om en bij de € 85.000,- geweest zijn.

Uw VAA wordt dus € 85.000 * 18% * 6/7 * (100-18%) = € 10.750,- per jaar.

Dan is het toch voordeliger om die prive te zetten?

Toere lijkt mij toch niet zoveel km te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Catalogusprijs zal om en bij de € 85.000,- geweest zijn.

Uw VAA wordt dus € 85.000 * 18% * 6/7 * (100-18%) = € 10.750,- per jaar.

Watte ??? :shock:

Ik had hier ergens op het forum iets gelezen om bv mijn brutoloon te verminderen en mijn VAA daarbij te rekenen, waardoor mijn belastbaar inkomen niet zou verhogen en ik dan toch niet meer belastingen zou moeten betalen dan nu ? ( misschien wat raar uitgelegd maar je begrijpt me hopelijk wel wat ik bedoel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het blijft nog altijd voordeliger dan privé kopen blijkbaar, dus ik zou vooral content zijn met de vette jaren die we gehad hebben op firmawagen-vlak :P Eénmaal alle beslissing ivm VAA en BIV vastliggen zullen er wel wat koopjes te doen zijn vermoed ik :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Watte ??? :shock:

Ik had hier ergens op het forum iets gelezen om bv mijn brutoloon te verminderen en mijn VAA daarbij te rekenen, waardoor mijn belastbaar inkomen niet zou verhogen en ik dan toch niet meer belastingen zou moeten betalen dan nu ? ( misschien wat raar uitgelegd maar je begrijpt me hopelijk wel wat ik bedoel?

Dat klopt volledig, je belastingsbrief zal er dan ongeveer identiek uit zien.

Maar zoals op alle fora nogal kortzichtig wordt meegedacht met de zelfstandigen (wie het schoentje past..), vergeten ze dat je om je privé koopkracht te behouden, je op een andere manier geld uit de vennootschap moet halen. Naast de extra kosten voor de vennootschap (1/7 - belletje rinkel rinkel) mag er nog eens 10k dividend worden uitgekeerd die voor 50,5% belast is (cumul 34% vennooschapsbelasting & 25% RV). Enkel mogelijk voor de gelukkigen die daadwerkelijk winst maken natuurlijk, pech voor de rest. Leg eens je eerste 1000 euro winst (geen omzet!) van iedere maand in briefkes van 5 euro op een bordje en steek ze in de fik. Deze maatregel doet evenveel pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg eens je eerste 1000 euro winst (geen omzet!) van iedere maand in briefkes van 5 euro op een bordje en steek ze in de fik. Deze maatregel doet evenveel pijn.

Zeker als je dan nog eens je vingers verbrandt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt volledig, je belastingsbrief zal er dan ongeveer identiek uit zien.

Maar zoals op alle fora nogal kortzichtig wordt meegedacht met de zelfstandigen (wie het schoentje past..), vergeten ze dat je om je privé koopkracht te behouden, je op een andere manier geld uit de vennootschap moet halen. Naast de extra kosten voor de vennootschap (1/7 - belletje rinkel rinkel) mag er nog eens 10k dividend worden uitgekeerd die voor 50,5% belast is (cumul 34% vennooschapsbelasting & 25% RV). Enkel mogelijk voor de gelukkigen die daadwerkelijk winst maken natuurlijk, pech voor de rest. Leg eens je eerste 1000 euro winst (geen omzet!) van iedere maand in briefkes van 5 euro op een bordje en steek ze in de fik. Deze maatregel doet evenveel pijn.

Uiteindelijk komt het dan toch op hetzelfde neer :(

Ma bon , blijkbaar zal mijn VAA ongeveer 10k bedragen (volgens berekening BMWMB , hopelijk klopt dit een beetje )

wat wil zeggen dat ik effectief 5k extra belastingen ga moeten betalen prive ... aangezien dit nu toch pas start aanslagjaar 2012 moet dit ten vroegste betaald worden eind 2013(ongeveer )

Dan rij ik toch al 2 jaar met mijn M3 en zie ik wel hoe het verder gaat . Intussen is het voor mij nog altijd het goedkoopst geweest om de M3 via de zaak te kopen.En wie weet is het tegen dan nog niet opnieuw veranderd

Of zie ik het te rooskleurig? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2e hands markt voor premiums gaat toch even op z'n gat gaan na deze beslissing...

Goed voor de mensen die hun auto uit eigen zak betalen dus :D

Ik vind het best nog wel komisch heel die VAA toestand...

Gedaan met de kak! :lol:

Waarom niet gwn een auto privé kopen? Als een 'gewone' mens dat kan, waarom dan niet iemand die dubbel tot drie keer zoveel verdiend? :unknown:

Ma bon, ik zal wel ergens iets missen ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed voor de mensen die hun auto uit eigen zak betalen dus :D

Ik vind het best nog wel komisch heel die VAA toestand...

Gedaan met de kak! :lol:

Waarom niet gwn een auto privé kopen? Als een 'gewone' mens dat kan, waarom dan niet iemand die dubbel tot drie keer zoveel verdiend? :unknown:

Ma bon, ik zal wel ergens iets missen ofzo...

Waarom de assumptie dat een zelfstandige dubbel tot drie keer zoveel zou verdienen als 'n gewone werkmens ? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk komt het dan toch op hetzelfde neer :(

Ma bon , blijkbaar zal mijn VAA ongeveer 10k bedragen (volgens berekening BMWMB , hopelijk klopt dit een beetje )

wat wil zeggen dat ik effectief 5k extra belastingen ga moeten betalen prive ... aangezien dit nu toch pas start aanslagjaar 2012 moet dit ten vroegste betaald worden eind 2013(ongeveer )

Dan rij ik toch al 2 jaar met mijn M3 en zie ik wel hoe het verder gaat . Intussen is het voor mij nog altijd het goedkoopst geweest om de M3 via de zaak te kopen.En wie weet is het tegen dan nog niet opnieuw veranderd

Of zie ik het te rooskleurig? :$

Tja, niet alleen belastingen héé Toere als je het op die manier doet... Binnen 3 jaar ga je dan ook nog eens op 10K extra sociale lasten betalen...

Ik laat mijn VAA al zeker niet bij mijn inkomen tellen waardoor ik meer belastingen betaal, ik factureer al altijd VAA aan mijn privé zodat ik er al tenminste geen sociale lasten op betaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn VAA al zeker niet bij mijn inkomen tellen waardoor ik meer belastingen betaal, ik factureer al altijd VAA aan mijn privé zodat ik er al tenminste geen sociale lasten op betaal...

Hm, valt over te discussiëren.

Indien er een rekening courant in uw voordeel staat, misschien nog akkoord, maar in geval van betaling niet akkoord.

Stel VAA = 5000 EUR, dan betaal je in uw geval de 5.000 EUR aan de firma.

Als het bij uw inkomen gevoegd wordt betaal je (in het slechtste geval) 53,5% op 5.000 = 2.675 belastingen

3 jaar later bijkomende sociale lasten op 5.000 eur (ongeveer 25%) geeft 1.250 EUR (aftrekbare!) meerkost.

Totale uitgave = 3.925 EUR ipv 5.000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, valt over te discussiëren.

Indien er een rekening courant in uw voordeel staat, misschien nog akkoord, maar in geval van betaling niet akkoord.

Stel VAA = 5000 EUR, dan betaal je in uw geval de 5.000 EUR aan de firma.

Als het bij uw inkomen gevoegd wordt betaal je (in het slechtste geval) 53,5% op 5.000 = 2.675 belastingen

3 jaar later bijkomende sociale lasten op 5.000 eur (ongeveer 25%) geeft 1.250 EUR (aftrekbare!) meerkost.

Totale uitgave = 3.925 EUR ipv 5.000

Zal ik eens bekijken met de boekhouder want lijkt me correct.

Correct.

Kan zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid