Ga naar inhoud

Mercedes-Benz 200-300E (124)


Matteus

Aanbevolen berichten

Is de auto die mijn vrouw en kleine voor de moment gebruiken (want manueel). Ik zit wat te twijfelen of ik hem zelf hou eens de 320E herspoten is, dan wel of ik hem verkoop. Een dergelijke 260E vinden (manueel, sportline, airco, rood, etc) in goede staat is idd niet gemakkelijk. Is nu al een klassieker. Nu spreek je van "aanvaardbare prijs", [mention=348]Ian[/mention] : uit interesse: wat vind je een aanvaardbare prijs voor een goed exemplaar? (i.e. eentje waar je direct als daily kan mee rijden en niet de halve ophanging en andere meer moet van vervangen).  

 

Is dat een 260E? default_wub.png

 

Aanvaardbare prijs, moeilijke vraag. Momenteel zit ik met overbevolking in m'n 'wagenpark', dus 't moet al een héél aantrekkelijke prijs zijn om er nog één bij te nemen. default_biggrin.gif En dat ook hangt af van de staat van de auto. De meeste die rond €4000 te koop staan vind ik bvb al te duur. Anderzijds zag ik een jaar of 2 eens een propere zwarte 300CE voor rond de €4500 te koop staan en dat leek me wel een ok prijs. Even getwijfeld maar toen herinnerde ik me mezelf eraan dat ik gezegd had dat ik geen zwarte auto meer wil (al is m'n E39 ook zwart maar daar had ik niet veel keuze in (overgenomen van m'n ouders)). Ik heb genoeg zitten vloeken op m'n zwarte E30 destijds die je al vuil zag worden terwijl je hem aan het wassen was. Nochtans een knappe kleur, diamantzwart, maar komt (voor mij) enkel tot z'n recht indien er niets van stof op ligt. Een rode W124 zou ik ook niet meteen meer willen, nogal flashy en gevoelig voor UV-stralen (een rode 318is is dan weer iets anders :D ), of het zou een superdeal moeten zijn. default_biggrin.gif

 

M'n silberdistelgroene vind ik perfect van kleur, helaas enkel op de vroege 124's (tot '87 denk ik) te krijgen. Het is ook één van de redenen dat ik hem gewoon bijgehouden heb toen ik m'n ex-190E, ex-W202 en huidige 230TE kocht. Ik weet nog hoeveel spijt ik had toen ik m'n bronzitbeige 4drs E30 316 (m'n eerste E30, die opgevolgd werd door een zwarte 318is) verkocht had. Terwijl ik voordat ik die bronzitbeige E30 had in feite een zwarte 2drs E30 wou, maar na aankoop van de bronzit 4-drs helemaal verliefd geworden op dat early 80's kleurenpalet (bronzitbeige exterieur met bruin getinte ramen en bruin interieur default_wub.png ), en ben bang dezelfde fout te maken door de groene te verkopen en er dan spijt van te hebben. Maar rookzilver is ook wel m'n ding (zie je wel vaker). Je hebt nog andere mooie bruin (bompa) tinten ook. default_biggrin.gif Dat subtiele paars (naam ontglipt me nu) vind ik ook wel knap. En hoewel ik niet zo graag met m'n 230TE rij op de snelweg waarop ik vaak vertoef (veel hoger in toeren aan kruissnelheid dan m'n manuele (4-bak) 230E dus altijd het gevoel dat hij nog een versnelling te laag zit), zou ik denk ik toch wel een automaat willen (maar dan gekoppeld aan een 6-cilinder) voor dagelijks gebruik. Ik denk/hoop dat dat bij een 6-cilinder automaat minder storend is op snelwegen? Rond de kerk is het wel zeer relaxed rijden natuurlijk met die 230TE.

 

 

 

onze Vlaamse buren op de camping in Italië hadden ook zo'n rode.  Met de roostertjes in de voorvleugel (turbodiesel, zeker ?),

250D turbo of 300D turbo (tenzij het er voor de show op zat) wss. Vanaf de mopf 2 ('93) zaten die spatborden met roostertjes ook op elke diesel dacht ik.

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, benzfreak zei:


Flauwe!

Heb het hem een maand geleden al gevraagd, we zullen anders afspreken dat de hoogste bieder hem mag kopen. 

Spoiler

Ik ben de stroman 😁

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

250D turbo of 300D turbo (tenzij het er voor de show op zat) wss. Vanaf de mopf 2 ('93) zaten die spatborden met roostertjes ook op elke diesel dacht ik. 
 
 
 

Moet voor ‘93 geweest zijn. Zal een 300 D Turbo geweest zijn, in vergelijking met mijn pa zijn Sierra ging dat nogal vooruit
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, ex-Mooseman said:


Moet voor ‘93 geweest zijn. Zal een 300 D Turbo geweest zijn, in vergelijking met mijn pa zijn Sierra ging dat nogal vooruit

Rijke flik. Kostte in die tijd 1.5 miljoen. Zonder opties. 
Ter vergelijking: een 250 D (ook geen goedkope auto) kostte een miljoen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ian die roostertjes zaten op de turbodiesels en op de E250 en E300 diesel met 20V / 24V. De 200D had geen sleufjes in de zijvleugel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar dat je 230te hoger in toeren zit dan je manuele 4 bak. Is zelfde versnellingsbakverhouding. 

Vond ik ook maar blijkbaar is het toch normaal (eens nagevraagd op W124club). Blijkbaar is het diff van een 230E anders dan van een 230TE (ongeacht automaat of manueel).


Met m'n 230TE (autom. 4-bak) aan 120 (even voor de foto, want meestal rij ik zelfs maar max. 110 en zelfs dan zit ik nog boven de 3000 rpm)
a33045b8ccdf4383e3c8213d816a3325.jpg

284c8ba386e41a66508bc828370d0f38.jpg


Met m'n 230E (manuele 4-bak)
354e11a9697a87e029bc0160954ac319.jpg

97fd933df80cb536b3c1c4ce30a7480f.jpg


Een 230TE automaat zal in theorie 3470 toeren draaien bij 120 km/hr.
Dit is met 195/65-15 inch banden.
Dus wat je schrijft klopt gewoon met inachtneming van wat afwijking in je toerenteller en banden met minder als 8 mm profiel bijv.

Belangrijk is het stickertje achterop de teller als dat er nog zit met het K nummer. In jouw geval, een 230 moet dat 770 zijn (zie ik ook net bij Micha achterop zijn foto van de teller staan trouwens ;) ). Voor de TE weet ik hem zo even niet, ik schat 687.5 maar daar kan ik naast zitten.

Bij een 230 maakt het toevallig niet uit of het een handbak of automaat was als het om het K nummer gaat, dit komt omdat daar bij een 230(e) altijd een 3.27 diff onderzit, bij een 230TE altijd een 3.46, ongeacht handbak of automaat.
Bij ongeveer alle andere modellen zit er wel verschil tussen een handbak of automaat.


  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci voor die fotos @Ian

Klopt. Dat was nog de tijd dat Mercedes andere eindverhoudingen stak in bijna elke wagen.

Als ik me goed herinner, had de 230E zelfs de langste eindverhouding van de benzines (in 4 bak). (De 260E en 300E hadden standaard altijd een 5 bak).

Ergens in '87 of '88 hadden er in Duitsland een BMW M5 motor (E28) in een W124 gestoken (de test in de Autogids sprak van "steek de beste motor in de beste berline"). En die hadden een 230E als basis gebruikt wegens de lange eindverhouding (nodig voor de hoge topsnelheid).

Dat citaat van die banden "195/65-15" is wel lollig. Als je denkt dat in die tijd de krachtigste W124 (de 300E-24 met 220pk) zelfs op die bandenmaat reden. :lol: 
De enige uitzonderingen die je had was de 200 en 200D die met 185 banden zelfs kwam en de 400E en 500E die in 16' kwamen met resp 215 en 225 banden. 
De Sportline varianten kregen dan 205/60-15 banden mee. En dat was niet zomaar een bredere band op dezelfde velg (wat goed mogelijk was), maar echt een speciale 7J velg ipv de standaard 6.5j. 

Benz in die tijd :inlove: 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleppendeksel was zijn verf kwijt.

Ik weet het. Niet origineel. Maar kon het niet laten 😳

 

D03172F1-ABE6-436F-AA7A-CF5728007836.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die rode cilinderkopafdekking? :D

Redelijk. Al beter dan een oliezwarte waar de verf afpelt.

Auto zelf is zalig. Stuk sneller en vinniger dan gedacht. En nu er volledige nieuwe ophanging, rubbers en stuurstangen onder zitten, rijdt het als nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci voor die fotos [mention=348]Ian[/mention]

Klopt. Dat was nog de tijd dat Mercedes andere eindverhoudingen stak in bijna elke wagen.
Als ik me goed herinner, had de 230E zelfs de langste eindverhouding van de benzines (in 4 bak). (De 260E en 300E hadden standaard altijd een 5 bak).
Ergens in '87 of '88 hadden er in Duitsland een BMW M5 motor (E28) in een W124 gestoken (de test in de Autogids sprak van "steek de beste motor in de beste berline"). En die hadden een 230E als basis gebruikt wegens de lange eindverhouding (nodig voor de hoge topsnelheid).

Die Hartge (slechts 1 van gemaakt)? Was dat geen 300E als basis (mss dat ze wel de bak van een 230E gebruikt hebben)?

https://www.carthrottle.com/post/this-unique-325bhp-bmw-engined-mercedes-300e-needs-saving/

https://kurumatrader.com/inventory/1-of-1-hartge-f1-mercedes-benz-with-bmw-m1-engine/

4a48a56c3708420aab349a4ba94fc0cf.jpg


Stond er niet zo lang geleden nog zo bij:
2e87974ec93a84f50735b581f01714c6.jpg

20006a57825e1ea3ead6ae8f7eba989d.jpg

bb054b9a15018b4f1a478ea4b0efe54b.jpg

cea849d243fa52948d31133427ab0d05.jpg

98cd52100ecb34675fe08241fa62c920.jpg

c62afb7bafc19a92d96800086376193c.jpg

d1caada3e1b0e6924e32286aacd6c86a.jpg

Op wat details na (die zwarte achterlichten, en origineel had ie ook de brede panelen niet) in ere hersteld:

a85b3baf79fda31557a90bdbd2c92bae.jpg

b2371d6833a86de849c610383c8342d7.jpg

0b20a8be9694821e8175d713de507a63.jpg

e3ea7d61ea4ea0d4b7144e9d2a5ab7db.jpg

18e0a8cb69a1993411f1320a6767a598.jpg

e6a7bb0cea108e0cdb00550e7c36f51f.jpg

444a5237c653fb39b47cda5185b0aef9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die die in de Autogids stond, had Borbetvelgen en lederen zetels. Waarschijnlijk enkele exemplaren zo gemaakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/4/2020 om 14:28, ex-Mooseman zei:

vergeet de elektrische radio-antenne en de groene band in de voorruit niet !

haha, zo juist, m'n 940 heeft beide :)

Ook van die periode.

Op 22/4/2020 om 16:05, ex-Mooseman zei:

onze Vlaamse buren op de camping in Italië hadden ook zo'n rode.  Met de roostertjes in de voorvleugel (turbodiesel, zeker ?), verlaagd, en dikke vijfspakers er onder.  't Was ne Rijkswachter, met snor.

Die gast vlamde de nacht door van de Belgische kust naar Toscane, en tegen de morgen was hij ter plekke.  Net voor hij de camping op reed, passeerde hij altijd nog even door de plaatselijke carwash om de roadkill af te spoelen, en met 'de sjiekste auto van de camping' te kunnen aankomen (zijn woorden).

 

Is die persoon van de streek van Ninove? Voornaam Geert? Rond de 70 momenteel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/4/2020 om 21:42, The Swede zei:

Rijke flik. Kostte in die tijd 1.5 miljoen. Zonder opties. 
Ter vergelijking: een 250 D (ook geen goedkope auto) kostte een miljoen. 

5 uren geleden, Bompa zei:

haha, zo juist, m'n 940 heeft beide :)

Ook van die periode.

Is die persoon van de streek van Ninove? Voornaam Geert? Rond de 70 momenteel?

Denk je ook dat die ducaten toegestopt kreeg van een zekere bende in Nijvel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gendarmen in Ninove in de jaren '80 waren zeker een interessante organisatie. 

Laten we het daar bij houden ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Krikkie said:

Geen tijd he :( zaterdag misschien... Laat me ook iets weten als uwe rode weg mag :D

Ik dacht zaterdag es langs te komen in uw tuincenter. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die persoon van de streek van Ninove? Voornaam Geert? Rond de 70 momenteel?

Ik dacht dat die in Oudenburg woonden.

En volgens mijn pa was het de oudste zoon die Rijkswachter was, de vader en moeder werkten blijkbaar allebei bij de RTT.

Leeftijd zou nu idd rond de 70 moeten zijn.

 

Ze waren de laatste jaren ginds ook een huis aan het bouwen, een dorp verderop. Na vijf jaar was dat nog een halve ruwbouw - Die Italianen deden alleen maar voort als er iemand in de buurt was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid