Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

7 uren geleden, Jupke zei:

Dat gaat ook geleidelijk aan moeten komen, kan niet anders. Eerst moet de industrie een product bouwen dat werkt, dan kan dat in een testfase gestoken worden en bij goedkeuring er specifieke regels rond opgesteld worden. Ik denk dat het nu al onmogelijk is om reeds reglementering op te stellen als je nog net weet hoe het product echt gaat werken.

 

Testfase is al lang bezig he. Technologie staat op punt voor 90%

Alleen de ethische vraagstukken blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/1/2019 om 11:17, Jokke_vlo zei:

Idd de sportstand is de stand waar ik 95% van de tijd in rijd, de rest zijn lapmiddelen voor fiscaliteit :) en trekken op ni veel. 

  laden, noch bij het moederbedrijf waar ik overdag ben. 

 

het heeft een tijdje geduurd, maar Sally bolt nu ook meer en meer in de dynamic stand rond. eerst was ze verschoten van de snedigheid die dan opeens kwam, maar nu zie ik meer en meer dat ik de efficience stand minder moet uitzetten als ik achter het stuur plaats neem.  hij is gewoon veel plezanter en vinniger dan.

 

ivm dat laden, kan je toch gemakkelijk oplossen met een laadstation te zetten? heb je dat momenteel ook nog niet voor je porsche? ik heb eentje in  mijn garage hangen en zou direct ook eentje op mijn bedrijf moest ik op verplaatsing zitten.  ik zou mocht ik mogen, zelfs eentje hangen op school waar sally werkt. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag vannacht een Model S Taxi aan de lader hangen in Leuven. Allemaal goed en wel voor stadsritten om niet te zeggen ideaal, maar je zal in de namiddag maar eens aan het station staan te wachten op een klant wanneer er iemand instapt en zegt: Naar Oostende luchthaven aub, ik heb mijn trein gemist en moet mijn vlucht halen!

Als je er nog geraakt met de resterende batterijlading dan is het nog niet zo'n ramp, al ben je wel verplicht voor aanvang van de terugrit ergens wat tijd gaan te verdoen aan de lader om terug in Leuven te geraken. Maar dan heeft de klant er geen last van. Maar wat als je er niet geraakt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/9/2019 at 7:36 PM, stijn82 said:

tiens tiens, die site trekt de besparing op vennootschapsbelasting er af... mag dat wel???

als je gelijke bedragen met verschillende aftrekpercentages vergelijkt dan klopt dat als een bus.

Stel:

Ik betaal elke maand 100 euro voor een auto die 190g CO2 uitstoot. Aftrek 50%, dan betaal ik nog eens 12.5 euro belastingen op 50 euro van die 100 die ik niet mag aftrekken (maar wel op geld dat al weg is. Pijnlijk :) )

Ik betaal elke maand 100 euro voor een Tesla. Aftrek 100%. Dan betaal ik 0 euro belastingen.

Besparing: 12.5 euro / maand

De eerste auto kost me 112.5 euro per maand, de tweede 100 euro

 

Je kan het anders gaan uitdrukken ook: De eerste auto levert je een besparing op van  12.5 euro vennootschapsbelasting, de tweede auto bespaart je 25 euro vennootschapsbelasting.

Het verschil? 12.5 euro / maand. Hetzelfde maar op een andere manier gezegd. Ik vind alleen het woord "besparen" nogal vreemd in een context van geld dat weg is, want dat geeft je een verkeerde indruk. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ST TDCi said:

Ik zag vannacht een Model S Taxi aan de lader hangen in Leuven. Allemaal goed en wel voor stadsritten om niet te zeggen ideaal, maar je zal in de namiddag maar eens aan het station staan te wachten op een klant wanneer er iemand instapt en zegt: Naar Oostende luchthaven aub, ik heb mijn trein gemist en moet mijn vlucht halen!

1) enig idee wat dat kost? :D

2) volgens mij doet niet elke taxi-chauffeur die rit

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, Carlito said:

Testfase is al lang bezig he. Technologie staat op punt voor 90%

Alleen de ethische vraagstukken blijven...

Waar zie jij die 90%?

Of is dat zoals in de IT? De eerste 90% is klaar, nu gaan we de overblijvende 90% doen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/1/2019 om 11:17, Jokke_vlo zei:

 

Ik zie me verder dus niet snel een Taycan kopen tenzij (BMWMB style) als luxe: maw derde auto.

Het is mijn daily, maar ik geef toe dat ik het een leuk 'gadget' vind, en dat ik het mij kan permitteren naast een Range voor de langere afstanden en mijn andere auto's voor in de vrije tijd. Maar dan nog moet je er wel van houden, temeer ik er zoveel mee rijd (35k km per jaar), en dat is wel het geval bij mij. Wat jij aanhaalt over het minder scherpe sturen, en de misschien wat zachte ophanging, wat ik ook voel, en waar jij je aan stoort, storen mij geenszins. Integendeel, met deze Tesla rijd ik veel minder snel dan vroeger, meer 'zen', en dat vind ik enkel maar goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mijn daily, maar ik geef toe dat ik het een leuk 'gadget' vind, en dat ik het mij kan permitteren naast een Range voor de langere afstanden en mijn andere auto's voor in de vrije tijd. Maar dan nog moet je er wel van houden, temeer ik er zoveel mee rijd (35k km per jaar), en dat is wel het geval bij mij. Wat jij aanhaalt over het minder scherpe sturen, en de misschien wat zachte ophanging, wat ik ook voel, en waar jij je aan stoort, storen mij geenszins. Integendeel, met deze Tesla rijd ik veel minder snel dan vroeger, meer 'zen', en dat vind ik enkel maar goed. 

@BMWMB : helemaal met je eens wat dat gadget gehalte betreft.

 

Het grappige is dat ik dacht veel trager te rijden met de s dan met de pana maar dat is eigenlijk absoluut niet het geval. Wel rustiger door AP.

 

Nu ja, als ik eerlijk ben trok ik met de pana in België wel regelmatig over de 250kph ( veelal rond 2-3 uur s nachts op bepaalde stukken snelweg ) dat komt er nu niet meer aan te pas. Hoogstens eens 170-180 bij t oprijden van de snelweg.

 

Zelfs nachts rijd ik vaak 150-160 met de model s.

[mention=173]jokke_vlo[/mention] : het stuurgevoel in de model s is inderdaad echt zwaar ondermaats, teleurstellend, vaag, niet direct.. ja dat trekt op niets.

 

Ophanging daarentegen die is best ok. Je kan een model s bezwaarlijk een boot noemen. Goed gedempt. Voor zo’n niet op sportiviteit gerichte auto echt wel dik ok. Moest je wat meer kracht op de achterwielen kunnen steken zou het misschien nog leuk kunnen worden [emoji848] Nu krabbelen de voorwieltjes teveel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

1) enig idee wat dat kost? :D

2) volgens mij doet niet elke taxi-chauffeur die rit

 

1) Jazeker, ik ben zelf een aantal jaren werkzaam geweest als taxichauffeur
Op meter zal een ritje Leuven - Oostende ongeveer een kleine 300 euro kosten.

2) Ik vermoed dat die wagen eigendom is van een zelfstandige taxichauffeur, dus die zal maar al te graag zo'n ritje doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, ST TDCi said:

1) Jazeker, ik ben zelf een aantal jaren werkzaam geweest als taxichauffeur
Op meter zal een ritje Leuven - Oostende ongeveer een kleine 300 euro kosten.

Ik heb ooit Brussel-Charleroi gedaan en dat was 260 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, die tarieven zullen hoger liggen dan in een kleinere limburgse stad hé ;)
Bij ons was het 2,50 euro startgeld + 2 euro per kilometer. Maar nu ik erover nadenk, dat is al 10 jaar geleden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ST TDCi said:

Dat kan, die tarieven zullen hoger liggen dan in een kleinere limburgse stad hé ;)
Bij ons was het 2,50 euro startgeld + 2 euro per kilometer. Maar nu ik erover nadenk, dat is al 10 jaar geleden...

Dat van mij was in 2007.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al gevonden, men werkt blijkbaar met zones... Dus een taxi uit Brussel vraagt dan bijvoorbeeld 1,80 euro per km in het Brussels gewest en eens erbuiten bijvoorbeeld 2,70 euro. Dan loopt het inderdaad snel op. Dat was bij ons niet zo, elke km was gelijk ongeacht de regio.

 

https://www.taxisbleus.be/index.php/nl/diensten/tarieven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mijn daily, maar ik geef toe dat ik het een leuk 'gadget' vind, en dat ik het mij kan permitteren naast een Range voor de langere afstanden en mijn andere auto's voor in de vrije tijd. Maar dan nog moet je er wel van houden, temeer ik er zoveel mee rijd (35k km per jaar), en dat is wel het geval bij mij. Wat jij aanhaalt over het minder scherpe sturen, en de misschien wat zachte ophanging, wat ik ook voel, en waar jij je aan stoort, storen mij geenszins. Integendeel, met deze Tesla rijd ik veel minder snel dan vroeger, meer 'zen', en dat vind ik enkel maar goed. 

Storen is een groot woord he. Als het is om van A naar B te rijden In alle luxe maakt dat Idd niet uit.

 

Ik geef daar een andere invulling aan dan jou en net daarom zijn er verschillende merken en keuzes en bestaat er zoiets als de beste keuze voor jou of voor iemand anders. Op een forum kan je dan wat lullen waarom je een andere keuze maakt default_smile.png

 

Ikzelf ben bv blij dat wanneer ik naar ons huis In Brakel rijd na de klote file waar je de luxe van een limo zeker kan gebruiken, op een knop kan drukken om eens na de autostrade een km of 30 kan genieten van de snedigheid op wat meer verlaten bochtige wegen. Ik wijk daarvoor af van de normale weg (3 minuten langer rijden).

 

Jij hebt rust van A tot B en geniet van de gadgets en luxe en moet nooit tanken, ik moest gisteren uitstappen in regen en wind om de bak vol te kappen.

 

Zou het daar zijn waar Porsche zich zal op richten? De beter sturende EV en miss minder om 50km meer afstand te kunnen overbruggen op 1 rit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, ir_fuel zei:

Waar zie jij die 90%?

Of is dat zoals in de IT? De eerste 90% is klaar, nu gaan we de overblijvende 90% doen.

https://www.statista.com/chart/13868/registered-autonomous-vehicles-to-be-tested-in-california/

https://www.engadget.com/2018/01/31/mercedes-drove-around-the-globe/?guccounter=1

Oke, die 90% is maar nattevingerwerk, maar als je ziet hoe Tesla ( en andere merken) op AP kunnen rijden op grote wegen en sommige binnenwegen overal ter wereld, en dat ze in dat testgebied 100% autonoom kunnen rijden, durf ik wel stellen dat de technologie voor 90% klaar is. Het kan best zijn dat qua werkuren die laatste 10% het langste duurt, maar dat is met alles zo.

Als ik bedenk wat er nodig is om dat te doen, lijkt het me wel aan 90% te zitten

- Auto bouwen (klaar)

- Systemen ontwikkelen die het mogelijk maken (klaar)

- Grote lijnen van programmatie doen (klaar)

- Testen (in uitvoering)

- Software finetunen (in uitvoering)

- Wetgeving aanpassen (moet nog gebeuren)

 

In mijn ogen, als je in België in je auto kan stappen die het snelwegtraject autonoom doet, ben je al meer dan dicht genoeg. Als ik de demo's zie bij Mercedes (Sorry, ik weet dat we in het Tesla topic zitten, maar daar heb ik nog geen demo's live van gezien) hoe die wagens volledig autonoom kunnen parkeren zonder dat er iemand in de wagen zit, en bij het uitrijden van de parkeerplaatsen objecten kunnen ontwijken door errond te rijden, gecombineerd met de Drive Pilot die op de grote wegen en snelwegen alles autonoom kan (buiten dat je om de zoveel tijd je stuur eens moet vasthebben kwestie van wetgeving) heb ik toch het gevoel dat de technologie nagenoeg op punt staat. De lage en hoge snelheden kunnen ze, dus vermoedelijk kunnen ze de snelheden tussenin ook aan, getuige de systemen die in het stadsverkeer onverwachte obstakels kunnen ontwijken (door een noodstop te maken en/of uit te wijken).

 

Hier moet de chauffeur natuurlijk nog wel het initiatief nemen, aangezien er anders nogal wel eens wat rare situaties kunnen ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn net die laatste procenten die het moeilijkste zijn en die ervoor zorgen dat we nog lang niet klaar zijn met de ontwikkeling van zo een systeem. Wat ben je met autonoom rijden als je als chauffeur constant moet opletten en kunnen ingrijpen? Dan is de huidige AP van Tesla al meer dan voldoende.

Als de bedoeling is van een trein te maken op de grote wegen, en een auto op de binnenwegen, dan zijn we er nog lang niet, want er zijn talloze situaties waarbij die auto nog niet correct kan ingrijpen. Dat gaat dan misschien over 0.1% van de situaties die je tegenkomt, maar doe 0.1% maal miljoenen voertuigen en je zit met een hoop ongevallen.

Ik wil zo een auto eens autonoom een complexe verkeerswisselaar zien nemen tijdens de spits.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik wil zo een auto eens autonoom een complexe verkeerswisselaar zien nemen tijdens de spits. 

Daar zijn we nog lang niet, en dat doet me trouwens denken aan het volgende:
Zo'n wisselaar is voor veel mensen een "stress" situatie. Ze moeten naar veel kijken, ze moeten reageren op korte tijd, ze moeten de wagen dan ook nog eens technisch bedienen (ik ken mensen die na 5 jaar autorijden nog altijd naar de pook kijken om te schakelen), .... kortom, een situatie die wel wat kunde vereist. Als iedereen binnenkort AP gaat rijden, maar enkel nog de moeilijke stukken zelf moet doen, gaan we dan niet gigantisch veel meer ongevallen hebben? Voor mij is autorijden iets dat je moet onderhouden, dus als je het nog amper doet en jij moet dan plots wel de moeilijke stuff doen, hoe kan dat dan ooit goedkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het met AI en deep learning het de komende jaren wel heel erg hard kan gaan. Als de systemen rekenkracht genoeg hebben en de systemen kunnen elke gereden km leren hoe ze in bepaalde situaties moeten reageren en aan het aan een centraal systeem doorgeven zodat elke wagen van elkaar gaat leren dan lijkt me een autonome auto haalbaar binnen de 5 jaar. Zeker op autostrade. Eenmaal een systeem iets kan zal dit alleen nog maar sneller en beter worden. Net zoals de mens onmogelijk nog kan winnen met schaken of met welk spel dan ook tegen een computer. Zo zal de computer ook op termijn beter worden met rijden of andere dingen dan de mens. Soms beangstigend beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben je met autonoom rijden als je als chauffeur constant moet opletten en kunnen ingrijpen? Dan is de huidige AP van Tesla al meer dan voldoende.
Als de bedoeling is van een trein te maken op de grote wegen, en een auto op de binnenwegen, dan zijn we er nog lang niet, want er zijn talloze situaties waarbij die auto nog niet correct kan ingrijpen. Dat gaat dan misschien over 0.1% van de situaties die je tegenkomt, maar doe 0.1% maal miljoenen voertuigen en je zit met een hoop ongevallen.



Exact wat ik zo frustrerend vind aan de AP van Tesla.

Ik heb het gevoel ( op de snelweg ) dat ik perfect zou kunnen slapen van oprit tot afrit, echter besef je maar al te goed dat er inderdaad andere bestuurders domme dingen kunnen doen idem dito wat AP software betreft. Al is het maar 0,0001%.

Ik heb nu toch een 15.000 km snelweg op AP achter de rug en er is nog zo goed als geen moment geweest dat ik dacht hier heb ik moeten ingrijpen. Maar er is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft tot km 100.000 en ik vermoed dat dit nooit zal kunnen tenzij er ook slimme autostrades komen en iedereen verplicht op AP dient te rijden en auto’s onderling communiceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo perfect is AP niet op de snelweg, want hij steekt niet vanzelf voorbij, en je moet om de zoveel seconden je stuur vastnemen. Hoe ga je dan slapen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, iceblue said:

Ik denk dat het met AI en deep learning het de komende jaren wel heel erg hard kan gaan. Als de systemen rekenkracht genoeg hebben en de systemen kunnen elke gereden km leren hoe ze in bepaalde situaties moeten reageren en aan het aan een centraal systeem doorgeven zodat elke wagen van elkaar gaat leren dan lijkt me een autonome auto haalbaar binnen de 5 jaar

Dat zijn wel heel veel "als"-en in dezelfde zin. Begin al maar eens met "elke wagen van elkaar gaat leren". Dat krijg je alleen binnen een fabrikant voor mekaar.

Een stom voorbeeld: leer een auto maar eens te reageren op signalen van een agent, maar niet op signalen van een random burger in een donkerblauwe of oranje tenue.

5 hours ago, iceblue said:

. Zeker op autostrade. Eenmaal een systeem iets kan zal dit alleen nog maar sneller en beter worden. Net zoals de mens onmogelijk nog kan winnen met schaken of met welk spel dan ook tegen een computer. Zo zal de computer ook op termijn beter worden met rijden of andere dingen dan de mens. Soms beangstigend beter. 

Het verschil met schaken is dat bij schaken er maar een eindig aantal zetten is.

 

Net zoals die hele hype rond chatbots van de laatste 2 jaar. Klinkt allemaal ongelofelijk tot je je er eens in gaat verdiepen en dan blijkt het allemaal redelijk triestig te zijn. Het enige wat echt vooruitgang heeft geboekt is text to speech, maar dat is nog wat anders dan intelligent gaan antwoorden op vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, PJH said:

Daar zijn we nog lang niet, en dat doet me trouwens denken aan het volgende:
Zo'n wisselaar is voor veel mensen een "stress" situatie. Ze moeten naar veel kijken, ze moeten reageren op korte tijd, ze moeten de wagen dan ook nog eens technisch bedienen (ik ken mensen die na 5 jaar autorijden nog altijd naar de pook kijken om te schakelen), .... kortom, een situatie die wel wat kunde vereist. 

Dat lijkt me ook een probleem voor autonome systemen want vaak moet je om vlot te kunnen rijden daar marges nemen die pakken lager zijn dan de correcte veiligheidsmarge of je geraakt nooit ingevoegd. Wat gaat je auto dan doen op zo een kort wisselstukje als het druk is? Stoppen op het einde en wachten tot hij er veilig tussen kan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo perfect is AP niet op de snelweg, want hij steekt niet vanzelf voorbij, en je moet om de zoveel seconden je stuur vastnemen. Hoe ga je dan slapen?


Eu ik steek mijn gsm tussen het stuur.. s nachts moet je niemand voorbijsteken.. je kan rechts rijden.. idem dito.. of 140 links overdag
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo perfect is AP niet op de snelweg, want hij steekt niet vanzelf voorbij, en je moet om de zoveel seconden je stuur vastnemen. Hoe ga je dan slapen?
Ik zou gerust kunnen slapen met mijn handen op het stuur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid