Ga naar inhoud

Tesla lovers


whispy

Aanbevolen berichten

Quote

Electric Avenue, zo heet de straat waar Tesla zijn ­Gigafactory 1 bouwt, de grootste batterijfabriek ter wereld. In het noorden van de Amerikaanse staat Nevada, in de desolate heuvels van het stadje Sparks nabij ­Reno, wil Tesla-topman Elon Musk zijn masterplan verwezenlijken: een betaalbare elektrische auto. Dat plan kan alleen slagen als de prijs van de batterij daalt door massale productie.

Musk neemt een grote gok. Hij wil in 2020 een half miljoen auto’s per jaar kunnen leveren, maar mede door opstartproblemen van de Gigafactory liep de productie van de Model 3 vertraging op. Nu de productie enigszins op schema ligt, laat Tesla voor het eerst journalisten toe in het streng beveiligde complex dat 5 miljard dollar kost. Als om te bewijzen: de wereld verklaarde Musk voor gek, maar hij flikt het toch.

De bouw van Gigafactory 1 begon in 2014 en is nog niet voltooid. Zelfs in zijn huidige vorm – ongeveer een derde is klaar – is dit een ontzagwekkende fabriek. Je verdwaalt meteen in de eindeloze, grijze gangen waar onbemande elektrische vrachtautootjes batterijen vervoeren van de ene hal naar de andere. Wat begint met een batterijcel ter grootte van een aansteker, wordt uiteindelijk een accupakket van 4.000 cellen. Krachtig genoeg om een elektrische auto in een paar seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te katapulteren.

‘Robots hebben hun beperkingen. Sommige dingen kun je beter door mensen laten doen’CHRIS LISTER  Operationeel directeur

De Gigafactory is een fabriek in een fabriek. Tesla wilde zijn toeleveranciers onder één dak om ­logistieke rompslomp te vermijden. Zo weinig mogelijk transport­bewegingen, zo weinig mogelijk heen en weer mailen, dat is de truc. Het Japanse Panasonic is de belangrijkste partner en heeft in Reno zo’n 3.000 mensen in dienst, naast de 7.000 Tesla-medewerkers. Het productieproces begint aan de Panasonic-kant, waar de losse cellen gemaakt worden. Robots wikkelen de positieve en negatieve polen samen in een cilinder die lijkt op een kogel uit een grote mitrailleur: de batterijcel.

Nadat de cellen even mogen uitrusten, worden ze door Tesla samengepakt in modules van duizend cellen elk. Daarvan gaan er vier in een stalen chassis: het ­batterijpakket, dat in Tesla’s autofabriek in Freemont op de bodem van een Model 3 geschroefd wordt.

 

Net als frisdrank

 
 

21d54f38-1775-11e9-8572-eb0c6c2aa730.jpg

 

Een Tesla Model 3 staat geparkeerd voor de fabriek. REUTERS

Operationeel directeur Chris Lister heeft de leiding over Gigafactory 1. Hij werkte tot twee jaar geleden voor Pepsico. ‘Of je nou blikjes frisdrank produceert of batterijen voor auto’s, het zijn allebei fabrieken die op hoge snelheid werken.’

Eén verschil: voor de Giga­factory lag geen blauwdruk klaar. ‘Veel van de productieprocessen vinden we zelf uit omdat er geen kant-en-klare oplossingen zijn, zoals bij een traditionele fabriek. Omdat de productie continu opgevoerd moet worden, hebben we niet de luxe om lang over beslissingen na te denken. Daardoor nemen we risico’s en gaat er ook weleens iets mis’, zegt Lister.

Tesla verkeek zich vooral op de automatisering. ‘Robots hebben hun beperkingen. Sommige dingen kun je beter door mensen laten doen, zoals kabels bevestigen.’ De Gigafactory had meer menselijke arbeid nodig dan voorzien en dat vergt tijd en improvisatie­vermogen. Dat is te zien: de zone waar batterijmodules in een chassis gemonteerd worden, ademt de sfeer van een werkplaats. Medewerkers lopen kriskras door elkaar tussen hightech apparatuur en rondslingerende karren met batterijpakketten.

Heel anders dan de strakke productielijn van de elektrische motoren, die voor 90 procent ­geautomatiseerd is. De Giga­factory is niet overal de steriele, gerobotiseerde omgeving die het bedrijf op zijn pr-foto’s toont. Maar het werkt, zegt Lister. En bij Tesla is dat het enige wat telt. Het eerste doel is gehaald: Giga­­­factory 1 produceert wekelijks ­batterijpakketten voor 5.000 auto’s – inmiddels zelfs 7.000.

De batterij is het duurste ­onderdeel van een elektrische ­auto, al snel een derde van de ­aanschafwaarde. Er worden te weinig ­lithium-ion-batterijen geproduceerd om de enorme groei van elektrische voertuigen bij te benen. De autofabrikant met een gegarandeerde eigen toevoer heeft dus strategisch voordeel. Zeker als de batterijen goedkoper worden. Tesla nadert dankzij de Gigafactory de kostprijs van 100 dollar per kilowattuur, een derde minder dan concurrenten.

Het werken onder de bezielende leiding van Elon Musk is inspirerend maar lastig, zeggen de ­Tesla-medewerkers. Lister gebruikt de diplomatieke term ‘uitdagend’. ‘Ik heb weinig nachtrust gehad afgelopen jaar, want Elon legt de lat ongelooflijk hoog. Hij kwam tijdens de productieproblemen twee keer in de week naar ­Reno om onze vordering te volgen en zelf oplossingen te verzinnen voor onze bottlenecks. Maar hij drong zijn mening niet op. Hij zei: “als het een slecht idee is, moet je het ook zeggen”.’

Een tweede Californië

Nevada wil het tweede Californië worden. Reno hoopt mensen uit San Francisco te lokken naar de andere kant van het populaire Lake Tahoe, waar huizen betaalbaar zijn en de wegen nog niet verstopt met auto’s. Import van talent is nodig om de beperkte arbeidspool in Reno en omgeving aan te vullen. Want terwijl de ­Gigafactory groeit, groeit Reno mee. Dit gebied was arm; de economische crisis van 2008 dwong veel mensen hun huis te verkopen. De werkloosheid steeg tot 13 procent in 2010, maar is nu lager dan ooit: 3,3 procent.

Mason Platt, een 28-jarige Uber-chauffeur uit Reno, gaat over twee weken bij Tesla aan de slag. Werkervaring was niet nodig, zegt hij. ‘De meeste mensen hier krijgen na school een baantje in een casino. Tesla doet aan hire and fire: medewerkers worden snel aangenomen en snel ontslagen als ze niet bevallen.’

Het was vooral het startsalaris dat hem aantrok. Mason krijgt 18,90 dollar per uur. ‘Meer dan wat je normaal krijgt in Nevada.’ En wat gaat hij bij Tesla doen? ‘Geen idee, iets in de productie’, zegt hij en geeft zijn Mazda luid de sporen, door de straten van Reno.

© NRC Handelsblad

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, dragonfly said:

Sommige dingen kun je beter door mensen laten doen, zoals kabels bevestigen

Grappig dat dat voorbeeld er staat. Ik heb vorig jaar geleerd dat het blijkbaar onmogelijk is om volautomatisch usb-kabels te produceren. Er is nog altijd iemand nodig om die kleine draadjes op de juiste plaats te leggen in de stekker alvorens de boel aan mekaar gesoldeerd wordt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, dragonfly said:

Wel vreemd, een machine zou die kleuren toch moeten kunnen onderscheiden en goed leggen?

Dat dacht ik ook, en dat dacht de kerel die het mij vertelde ook toen ze het hem vertelden, maar het klopt :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, PJH zei:

nog veel onderstuur precies.

 

Dat is toch compleet irrelevant voor een straatauto zeker!? En daarbij, hij is sneller dan eender welke wagen in z'n klasse, accelereert instant, en je moet bij een acceleratie geen 250ms wachten zoals bij een M2 met DCT. 

J/k, ik probeer het "gemis" in te vullen. 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist een bericht gezien van iemand dat Tesla de levering van de model 3 voorziet voor eind februari.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die boot een Herald-of-free-Enterpriseke doet (dus zinkt voor de kust hier) met al die Teslae erin, zou je dan door gewoon een stekker in de branding te leggen 220V kunnen tappen van 't zeewater?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die boot een Herald-of-free-Enterpriseke doet (dus zinkt voor de kust hier) met al die Teslae erin, zou je dan door gewoon een stekker in de branding te leggen 220V kunnen tappen van 't zeewater?

Als die boot zinkt krijg je een Enschezee.

Al eens gegoogeld naar lithium in water?

 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enschezee :lol:

(zocht de "groeten uit enschede"-postkaart met foto's van het vuurwerk, maar vond 'm niet)

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Logic said:

J/k, ik probeer het "gemis" in te vullen. 😆

Ik heb blijkbaar iets gemist? Los van vele ergernissen gaf hij ook regelmatig nuttige informatie, jammer dat het zo ver moest komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, yvesken zei:

Ik heb blijkbaar iets gemist? Los van vele ergernissen gaf hij ook regelmatig nuttige informatie, jammer dat het zo ver moest komen.

Hij post nu op https://teslamotorsclub.com dus je kan daar terecht voor het laatste Tesla nieuws

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid