Ga naar inhoud

Knappe Auto Gerelateerde Filmpjes


Subaru555

Aanbevolen berichten

Hier stond een tijdje geleden al eens een filmpje over een CLK GTR AMG User’s guide van DK Engineering.

Nu hebben ze er ook een van de Porsche GT1. Fantastische filmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Op 31/5/2021 om 17:08, Wutputt zei:

45 min kijk- en luisterplezier

Snel even opslaan voor vanavond :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Kerel verwoord hier perfect mijn gevoel over de huidige automotive sector en de toekomst, denk ook dat vele petrolheads hetzelfde denken. Alleszins een aanrader om te kijken, net zoals de rest van zijn YT:

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Eén van de eerste dingen die je leerde als je startte met windsurfen: je kan effectief sneller varen dan de snelheid van de wind, zolang je een koers vaart die niet met de wind mee gaat (wat trouwens toch quasi onmogelijk is voor langere tijd op stabiele wijze). Van zodra je koers een bepaalde hoek maakt met de werkelijke wind, is de schijnbare wind (= resultante van werkelijke wind en "tegenwind" door snelheid) groter dan de werkelijke wind. 

Apparent_wind.JPG

 

In b.v. 20 knopen wind kan je zonder veel problemen 25 knopen en sneller varen. Da's geen 2,5 keer de windsnelheid ... maar wel definitief en onmiskenbaar sneller dan de wind.
Hetzelfde principe geldt voor propellor waarvan de molenwieken in een hoek staan en dus op gelijkaardige wijze als een zeil op een windsurfplank, door de combinatie van hun eigen snelheid en deze van de werkelijke wind, een schijnbare wind ondergaan die (best véél) groter is (of kan zijn) dan de werkelijke wind.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moet ik dat herbekijken? :D 

Die factor haalt men niet bij 't windsurfen.
Bij de "formule 1" zeilboten duidelijk wel, da's evident.

Dacht dat de beste windmolenwieken ook voorbij de 3 gaan; 2 à 2,5 zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- een zeilboot kan niet alleen veel sneller dan de wind, de windafwaartse component van de snelheid kan ook veel sneller dan de wind zijn. En over het ijs op schaatsen gaat het nog een stuk sneller.

- bij deze zeilwagen zijn de wieken verbonden met de wielen via een ketting. Zonder dat werkt het niet. Windafwaarts werkt het als propellor, windopwaarts als turbine.

- in principe kan men ook zo een boot met gekoppelde propellor boven en onder water maken. in de lucht gaat het niet nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid