Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Zoals in de titel. Je vindt voor een dikke 10K een BMW 530D of zelfs 535D met pakweg 120.000km en 6 jaar oud. Is dat een goeie aankoop of zijn er serieuze kosten te verwachten? ZIjn er eventueel bekende zwakke punten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo'n wagen ben ik wat huiverig. De reputatie is dat die last hebben van sleet en dure reparaties. Hopelijk zijn er hier mensen met goede ervaringen die die slechte reputatie tegen kunnen spreken.

Is het voor jou zelf ir_fuel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het voor jou zelf ir_fuel?

Verandert dat iets aan het advies? :D

Maar zo een 3 liter diesel moet toch meer dan 120.000 km aan kunnen zonder problemen denk ik dan? Of zijn die auto's gemaakt van chocolat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wat geluk hebben met een E60 heb ik de indruk, en rijstijl doet ook veel.

Zwakke plekken:

*ophanging (draagarmrubbers), maar dat is bij elke BMW zo

*automatische boite (gaar rond de 200k km, kost 2k revisie)

*Turbo (gaar rond de 200k km)

Sowieso is 200k een kritieke kilometerstand voor een E60 en kan je dan serieus wat kosten krijgen. Ik geloof dat Lefty de zijne ook om en nabij die km-stand buiten heeft gesmeten vanwege te veel kosten.

Maar nogmaals, rijstijl doet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat voor de meeste auto's 200K een kritieke km-stand is, maar als we het hebben over een kmstand van pakweg 100-150k moet je nog wel effe gerust zijn denk ik?

Maar is zo een 530 ook niet in manueel te krijgen of zijn die allemaal automaat?

Misschien moet ik het eens aan Lefty vragen hoe het met de zijne zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat voor de meeste auto's 200K een kritieke km-stand is, maar als we het hebben over een kmstand van pakweg 100-150k moet je nog wel effe gerust zijn denk ik?

Maar is zo een 530 ook niet in manueel te krijgen of zijn die allemaal automaat?

Misschien moet ik het eens aan Lefty vragen hoe het met de zijne zat.

Ik denk dat voor de meeste auto's 200K een kritieke km-stand is, maar als we het hebben over een kmstand van pakweg 100-150k moet je nog wel effe gerust zijn denk ik?

Maar is zo een 530 ook niet in manueel te krijgen of zijn die allemaal automaat?

Misschien moet ik het eens aan Lefty vragen hoe het met de zijne zat.

530d is ook manueel te krijgen, ja. Dan sluit je dat probleem alvast uit.

Catalysatoren gaan ook allemaal kapot, maar dan moet je ze gewoon de-catten :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de pfl gaat het panoramisch schuifdak (bijna) altijd stuk vroeg of laat.

Verder heb k een paar modules in de koffer stuk gehad en m'n navigatiecomputer maar dat kan exemplarisch zijn...

Voor de rest geen enkele klacht gehad(weggedaan bij 5jaar/125k)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat voor de meeste auto's 200K een kritieke km-stand is, maar als we het hebben over een kmstand van pakweg 100-150k moet je nog wel effe gerust zijn denk ik?

Maar is zo een 530 ook niet in manueel te krijgen of zijn die allemaal automaat?

Misschien moet ik het eens aan Lefty vragen hoe het met de zijne zat.

Zeer interessant topic.

Maar één BMW gehad in de familie, ie. onze pa zijn 525 diesel, en dat ding was inderdaad zoals RRD zei "gaar" bij 200000km. Eigenlijk was bij 180000km de boite, de motor en de tandheugel al dood.

Dat elke auto bij 200000km gaar is, ben ik niet mee akkoord. We hadden tevoren en erna steeds wagens van een ander Duits merk en die waren zo fris als het maar kan zijn bij die km-stand.

Kijk uit naar meer ervaringen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de pfl gaat het panoramisch schuifdak (bijna) altijd stuk vroeg of laat.

Verder heb k een paar modules in de koffer stuk gehad en m'n navigatiecomputer maar dat kan exemplarisch zijn...

Voor de rest geen enkele klacht gehad(weggedaan bij 5jaar/125k)

Pano dak gaat ook nog kapot bij de fl. Ook water in de koffer door verstopte leidingen van het panodak. Aangezien in de koffer een groot deel computers zitten gaan die dan dood. Luchtpomp voor de hoogteregeling achter gaat dood ook door vuil ofzoiets. Knopje voor het achterruitje gaat kapot waardoor dat ruitje op de meest gekke momenten open gaat, ...

Ma bij 120k kan je daar zeker nog een eind mee rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 6 jaar en 240k km gereden met een E60 530dA. In die periode heb ik nooit mijn turbo stuk gehad. Wel is er ooit een darm van de intercooler stuk geweest, is de inlaatcollector gescheurd geweest en heb ik de injectoren moeten laten vervangen. Aan 240k km was de koppeling versleten en heb ik in de laatste weken nog 1 injector moeten laten vervangen. Voor de rest was er niets mis met deze wagen. Ik weet dat de huidige eigenaar ondertussen + 300k km op de teller heeft.

Ik heb steeds redelijk normaal met deze wagen gereden. Ik heb wel het vermogen dikwijls aangesproken bij het accelereren en hernemen, maar heb toch ook heel veel kilometers gereden op de snelweg aan wettelijke snelheden. Alleszins, voor mij was deze 530d een zeer goede wagen. Met de 740d was het een ramp. Ik ben dus minder te vinden voor de 35d. Met een auto moet je natuurlijk ook wat geluk hebben.

Mijn advies: kies de 530d. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motorisch is de 530d betrouwbaarder dan de 535d. Dit soort wagen met koppelrijke 6-pitter diesel zou ik wel niet in manueel nemen als je de keuze hebt in automaat, en die steptronic is een uitstekende automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wat geluk hebben met een E60 heb ik de indruk, en rijstijl doet ook veel.

Zwakke plekken:

*ophanging (draagarmrubbers), maar dat is bij elke BMW zo

*automatische boite (gaar rond de 200k km, kost 2k revisie)

*Turbo (gaar rond de 200k km)

Sowieso is 200k een kritieke kilometerstand voor een E60 en kan je dan serieus wat kosten krijgen. Ik geloof dat Lefty de zijne ook om en nabij die km-stand buiten heeft gesmeten vanwege te veel kosten.

Maar nogmaals, rijstijl doet veel.

Blijkbaar algemene tendens dat de E60's gaar zijn tussen de 200 en 300k, ik vind dat toch gebrekkige kwaliteit. Kennis van me zijn E60 525d begint na 240k allerlei rare elektronische foutmeldingen te geven.

E van pa is dus van dezelfde periode, zit nu aan 275k km of zo, is nog fris als een hoentje.

M.i. beter een w211 FL E320CDI halen met sportpakket ipv E60 53*d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Mijn schoonmoeder heeft een E320cdi van 2003 met 250k km op de teller. In het begin heeft ze wat akkefietjes gehad die onder garantie werden vervangen. Sindsdien is dit een goudgoede wagen. Ook is de afwerkingskwaliteit van het interieur stukken beter. Ik zeg het niet snel, maar ik zou ook voor zo'n E gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 6 jaar en 240k km gereden met een E60 530dA. In die periode heb ik nooit mijn turbo stuk gehad. Wel is er ooit een darm van de intercooler stuk geweest, is de inlaatcollector gescheurd geweest en heb ik de injectoren moeten laten vervangen. Aan 240k km was de koppeling versleten en heb ik in de laatste weken nog 1 injector moeten laten vervangen. Voor de rest was er niets mis met deze wagen. Ik weet dat de huidige eigenaar ondertussen + 300k km op de teller heeft.

Ik heb steeds redelijk normaal met deze wagen gereden. Ik heb wel het vermogen dikwijls aangesproken bij het accelereren en hernemen, maar heb toch ook heel veel kilometers gereden op de snelweg aan wettelijke snelheden. Alleszins, voor mij was deze 530d een zeer goede wagen. Met de 740d was het een ramp. Ik ben dus minder te vinden voor de 35d. Met een auto moet je natuurlijk ook wat geluk hebben.

Mijn advies: kies de 530d. ;)

Op welk gebied was de 740d dan een probleemwagen? Lag het aan de motor of gewoon aan de wagen zelf?

Als ik het merendeel van de problemen bekijk die pa zaliger met zijn 5 had, dan lagen die niet echt zoveel direct aan de motor, wel aan de mindere kwaliteit van andere onderdelen. Zo stond de waterpomp erop gekend om nogal eens stuk te gaan (wat de motor om zeep hielp), de versnellingsbak ging ook al niet kapot omdat het zo een uitzonderlijk koppelrijke motor was (ik vrees dat die in elke 5 gemakkelijk kapot zou gegaan zijn) en de tandheugel die om zeep is, ligt ook niet aan de motor. Vandaar dat een mens wel eens twee keer nadenkt voor hij zich zelfs een 528i zou kopen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn 740d heb ik turboproblemen gehad waarvoor de wagen meerdere keren en tot wekenlang bij de verdeler heeft gestaan. Ook heb ik deursloten gehad die niet waterdicht waren waardoor ze bevroren en ik dus via de passagierszijde moest instappen en telkens over die brede middenconsole moest stappen. Hiervoor is 'm ook 2x bij de verdeler geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn 740d heb ik turboproblemen gehad waarvoor de wagen meerdere keren en tot wekenlang bij de verdeler heeft gestaan. Ook heb ik deursloten gehad die niet waterdicht waren waardoor ze bevroren en ik dus via de passagierszijde moest instappen en telkens over die brede middenconsole moest stappen. Hiervoor is 'm ook 2x bij de verdeler geweest.

Wat was er verkeerd met die turbo's, als ik vragen mag? Ging het om een exemplarisch probleem, of iets dat nogal eens voorvalt bij die twin-turbo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bmwland.c...hp?f=5&t=129709

1. Air suspension compressor. Huge design fault by BMW who should be ashamed icon_rolleyes.gif . The intake pipe for the compressor falls to bits after 3 or 4 years so the compressor sucks all the grit and muck in from under the back wheelarch which trashes it. New compressor over £600. Both my cars had this fault, as did several others I looked at but didn't buy. If test driving one make sure you put some weight in the boot or fill the car up with passengers enough to get the air suspension to cut in, which will then show an error. In fact I'd even go as far as to see whether the intake pipe and/or compressor has already been replaced if it's a pre LCI car, as otherwise it's almost a certainty it will need doing soon.

Te vervangen door een aftermarket exemplaar van 2 a 300 euro, maar dan hoor je hem wel in het interieur. Of op tijd die intake pipe modificeren.

2. DPF scheduled for replacement at 120,000 miles, but may well block up before that. Replacement at dealers over £1K but you can get them removed and the car remapped accordingly for about £300 I believe. DPF problems are exarcerbated by...

DPF simpelweg verwijderen

3...engine thermostat failures. The main and EGR thermostats fail open so that the engine runs too cool. This results in poor fuel consumption, plays havoc with the gearchange mapping of auto boxes, increases engine wear and causes the DPF to soot up. You can check the engine temp via the OBC on the dash if you know how (search on here). Check before you buy - the stats cost about £70 for the set but it's 3-4 hours work to fit them due to the amount of bits you need to take off to get to them.

dno

4. Swirl flaps. It seems the failure mode here is that the EGR valve feeds sooty exhaust fumes back into the inlet manifold, which causes carbon deposits to build up on the swirl flaps. Then they don't shut properly so they flex, fatigue and finally snap off. The engine then sucks them in causing piston / valve damage and /or turbo failure. IF you buy a diesel make sure you get them removed and blanked off before any warranty runs out.

5. On a related issue, it seems the swirl flap spindles dribble oil to a greater or lesser degree which accumulates under the inlet manifold. Here it can get into the vac pump for the EGR valve causing erratic operation. Worth taking the acoustic cover off and having a good look if you are serious about buying a car. You might also spot some air leaks on the main air intake pipes which can cause problems. Cheap to fix but a nuisance.

6. As with the previous E39's the suspension bushes are a common issue. Not scarily expensive but worth being aware of.

Swirl flaps verwijderen. Mss dat de EGR ook verwijderd kan worden, geen idee hoe moeilijk dat is bij deze motoren.

Geen idee of Soundstorm hier in de chitchat zit, of zelfs in het hoofdgedeelte. Zijn pa rijdt e61 fl 530d, die een tijdje getuned was tot 300pk en 700nm. Hij doet er het onderhoud aan, anders moet je hem eens een pmmetje smijten. Kist doet wel zijn kms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een Audi A6 2.7/3.0 TDI geen optie?

Mijn vader heeft 320.000 km op de zijne gezet, was zelfs een allroad (met fragiele? luchtvering)

Interieur was gewoon nog in perfecte staat, stuur en pook beetje vettige look, maar voor de rest absoluut perfect

2x nieuwe LMM moeten steken, meer ni

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid