Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Die geartronic zal m wel al een pak trager maken, aan 500nm houdt de pret op of je riskeert brokken. Neem daarbij 't aandrijfverlies door de AWD.. Kar zal ook best zuipen voor een diesel als je al deze factoren samen telt.

Maar om iets te trekken lijkt me dit wel ideaal. AWD en zo'n 500Nm en een grote koffer als extra :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te trekken is AWD het beste...

FWD dat sowieso al meestal onderstuurt gaat nog erger zijn door verminderde druk op de voorwielen...

RWD zal ook grote neiging krijgen daartoe...

Belangrijkste factor is eigenlijk ook de overhang en dus de afstand tussen achteras en de trekhaak zelf. En daar zit het meestal wel minder bij een break gerne 5 of e...

Mijn A7 heeft ook een grote overhang, maar sleept perfect. De X5 deed het marginaal beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit topic op slot mag.

Gisteren eens met Frits overlegd en BMW is echt wel Bucht Met Wielen. Als ge miserie wilt moet ge dus zo nen 530D of 535D kopen in okkazie.

Bon, dat weten we dan ook weer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is blijkbaar idd wel zéér erg. Ik dacht nochtans dat het gewoon tijdens de eerste modeljaren was dat ze bepaalde kinderziektes hadden. Ik heb ook al vaak aan een E60 gedacht als eventuele opvolger later, best niet dus :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wat geluk hebben met een E60 heb ik de indruk, en rijstijl doet ook veel.

Zwakke plekken:

*ophanging (draagarmrubbers), maar dat is bij elke BMW zo

*automatische boite (gaar rond de 200k km, kost 2k revisie)

*Turbo (gaar rond de 200k km)

Sowieso is 200k een kritieke kilometerstand voor een E60 en kan je dan serieus wat kosten krijgen. Ik geloof dat Lefty de zijne ook om en nabij die km-stand buiten heeft gesmeten vanwege te veel kosten.

Maar nogmaals, rijstijl doet veel.

Allemaal dingen waar ik geen last mee heb gehad :lol:

Ik denk dat voor de meeste auto's 200K een kritieke km-stand is, maar als we het hebben over een kmstand van pakweg 100-150k moet je nog wel effe gerust zijn denk ik?

Maar is zo een 530 ook niet in manueel te krijgen of zijn die allemaal automaat?

Misschien moet ik het eens aan Lefty vragen hoe het met de zijne zat.

Ik zou dat kopen met pakweg 50-100 op de klok...vanaf 150 zou ik echt schrik krijgen.

Ik was van de mijne vrij tevreden achteraf gezien : looks have grown on me, prestaties/rijgedrag/verbruik super (wel wat hard met M-ophanging). Roetfilter is wel een zure op 180k (2300 EUR in officiële garage)

Ik heb 6 jaar en 240k km gereden met een E60 530dA. In die periode heb ik nooit mijn turbo stuk gehad. Wel is er ooit een darm van de intercooler stuk geweest, is de inlaatcollector gescheurd geweest en heb ik de injectoren moeten laten vervangen. Aan 240k km was de koppeling versleten en heb ik in de laatste weken nog 1 injector moeten laten vervangen. Voor de rest was er niets mis met deze wagen. Ik weet dat de huidige eigenaar ondertussen + 300k km op de teller heeft.

Ik heb steeds redelijk normaal met deze wagen gereden. Ik heb wel het vermogen dikwijls aangesproken bij het accelereren en hernemen, maar heb toch ook heel veel kilometers gereden op de snelweg aan wettelijke snelheden. Alleszins, voor mij was deze 530d een zeer goede wagen. Met de 740d was het een ramp. Ik ben dus minder te vinden voor de 35d. Met een auto moet je natuurlijk ook wat geluk hebben.

Mijn advies: kies de 530d. ;)

EN DIE DUW IN DE RUG MAN!

http://www.bmwland.c...hp?f=5&t=129709

1. Air suspension compressor. Huge design fault by BMW who should be ashamed icon_rolleyes.gif . The intake pipe for the compressor falls to bits after 3 or 4 years so the compressor sucks all the grit and muck in from under the back wheelarch which trashes it. New compressor over £600. Both my cars had this fault, as did several others I looked at but didn't buy. If test driving one make sure you put some weight in the boot or fill the car up with passengers enough to get the air suspension to cut in, which will then show an error. In fact I'd even go as far as to see whether the intake pipe and/or compressor has already been replaced if it's a pre LCI car, as otherwise it's almost a certainty it will need doing soon.

Juist, was ik nog vergeten! Dat maakte bij mij de laatste 50k ook maar een raar geluid. Op het einde af en toe op de pechstrook moeten gaan staan om te herstarten, dan was die foutmelding weg (niveauregulierung).

Ik denk dat dit topic op slot mag.

Gisteren eens met Frits overlegd en BMW is echt wel Bucht Met Wielen. Als ge miserie wilt moet ge dus zo nen 530D of 535D kopen in okkazie.

Bon, dat weten we dan ook weer :)

Probably quite wise thing to do

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit topic op slot mag.

Gisteren eens met Frits overlegd en BMW is echt wel Bucht Met Wielen. Als ge miserie wilt moet ge dus zo nen 530D of 535D kopen in okkazie.

Bon, dat weten we dan ook weer :)

Is ook de reden dat ik een Volvo gekozen heb, terwijl ik eigenlijk graag een E60 gekocht zou hebben.... Hopelijk zal de F10/F11 wel betrouwbaar zijn, laat het maar even blijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit topic op slot mag.

Gisteren eens met Frits overlegd en BMW is echt wel Bucht Met Wielen. Als ge miserie wilt moet ge dus zo nen 530D of 535D kopen in okkazie.

Bon, dat weten we dan ook weer :)

:lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monaco?

Nope, La Turbie ;)

is FWD of AWD niet beter om te slepen? Omwille van de rechtuitstabiliteit en dergelijke.

Rechtuitstabiliteit hangt niet af van de aangedreven wielen, wel van het gewicht van de trekwagen en de omvang (hoe verder de wielen uit mekaar staan, hoe stabieler).

Ophanging speelt wel een erg belangrijke rol. Een luchtvering of hydropneumatische vering houdt een gespan veel stabieler dan wagens met een klassieke vering.

RWD wagens hebben een voordeel qua trekkracht tegenover een FWD omdat er bij het slepen net nog meer gewicht op die achteras drukt. Maar op zich ga je dat enkel voelen bij het wegrijden. Als je aan 100km/u op de snelweg bolt, voel je geen verschil meer. Een AWD of 4x4 heeft enkel een voordeel wanneer je moet wegrijden op een glibberige ondergrond. (idem bij gewoon rijden trouwens).

Feit dat een AWD beter is om trekken wegens de vierwielaandrijving is weer één van die typische fabeltjes. Sleep een caravan of boot achter uw Mitsu Pajero in 2WD of 4WD en je voelt dat verschil niet.

Reden waarom een 4x4 een stuk beter is om slepen, is omdat je de hele architectuur mee hebt. Stijvere veren, meer gewicht, korte overhang achteraan, allemaal bijdragend tot de stabiliteit. Neem daarnaast de luchtweerstand (hoger voertuid, dus die zet de trailer uit de wind meer) en de kortere versnellingsbak verhoudingen die het vermogen beter overbrengen, en je hebt direct een voertuig dat een heel stuk meer is aangepast om te slepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit topic op slot mag.

Gisteren eens met Frits overlegd en BMW is echt wel Bucht Met Wielen. Als ge miserie wilt moet ge dus zo nen 530D of 535D kopen in okkazie.

Bon, dat weten we dan ook weer :)

Frits heeft gelijk. Ik vind dat je een 520d moet kopen. Veel beter en zeker met M-pack het perfecte trekvoertuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

W210 zou ik vooral van weg blijven, idem met 211 pre-facelift (horror bakken)..

De post facelift 210 was redelijk (na 2000), de eerste 211 hadden idd veel electronica problemen.

Eenvoudige E270Cdi kopen, automaat en niet teveel andere rommel en daar gaat weinig fout mee. Vierpitters hebben naar het schijnt voor meer problemen gezorgd (over aan Carlito om dat te bevestigen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

idem met 211 pre-facelift (horror bakken)..

Toch weinig van gemerkt.

Die van mijn schoonouders bolt ook nog altijd, al heeft die wel een paar problemen :D Maar dat is door gebrekkig onderhoud.

Mijn collega heeft ook eentje, en buiten een EGR foutmelding omdat hij daar te traag en te veel korte afstanden mee rijdt is die er ook super tevreden over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch weinig van gemerkt.

Die van mijn schoonouders bolt ook nog altijd, al heeft die wel een paar problemen :D Maar dat is door gebrekkig onderhoud.

Mijn collega heeft ook eentje, en buiten een EGR foutmelding omdat hij daar te traag en te veel korte afstanden mee rijdt is die er ook super tevreden over.

Hmm, we hebben het over het model van rond 2004/2005 toch? Ken toch een paar mensen met zeer serieuze problemen met die bakken, en toen waren ze nog vrijwel nieuw...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, we hebben het over het model van rond 2004/2005 toch? Ken toch een paar mensen met zeer serieuze problemen met die bakken, en toen waren ze nog vrijwel nieuw...

Yup.

Hier thuis rijden we al sinds 2004 met zo eentje ;)

Er zijn inderdaad horrorverhalen over toen ze nog nieuw waren en wij hebben ook enkele kleine probleempjes gehad, maar niets ernstig. Eigenlijk is hij al die tijd oerbetrouwbaar gebleken.

En ik denk dat ze 2dehands ook wel betrouwbaarder zullen zijn dan toen ze nieuw waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wagens zijn perfect vergelijkbaar.

Zowel met de E61 als de S211 kan je problemen hebben.

In het geval van een S211 moet je wel absoluut een facelift hebben, dat helpt al een pak

Gho, ik kom precies op tijd 'es piepen op dit forum. :D

Leg 'es uit, S211 prefacelift niet goed want? Facelift dan werkelijk zoveel beter?

Wat met first gen S204 280?

Ik denk dat dit topic op slot mag.

Gisteren eens met Frits overlegd en BMW is echt wel Bucht Met Wielen. Als ge miserie wilt moet ge dus zo nen 530D of 535D kopen in okkazie.

Bon, dat weten we dan ook weer :)

Gho, ik kom precies op tijd 'es piepen op dit forum. :D

W210 zou ik vooral van weg blijven, idem met 211 pre-facelift (horror bakken)..

Gho, ik kom precies op tijd 'es piepen op dit forum. :D

Idem: problems S211 prefacelift?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een Audi A6 2.7/3.0 TDI geen optie?

Mijn vader heeft 320.000 km op de zijne gezet, was zelfs een allroad (met fragiele? luchtvering)

Interieur was gewoon nog in perfecte staat, stuur en pook beetje vettige look, maar voor de rest absoluut perfect

2x nieuwe LMM moeten steken, meer ni

Ik las al eea van die luchtvering. Wat is daar van aan? Als je 't laat verergeren gaat 't helemaal stuk en zou 't wel wat kosten, maar naar 't schijnt kan je preventief iets vervangen? (begreep niet helemaal wat + was maar met half oog gelezen)

Toch straf hoe BMW het klaarspeelt om modelreeks na modelreeks dezelfde zwakke plekken in te bouwen.

E61 heeft last van kabelbreuk in de kofferklep, E34 had dat ook al. Min of meer alle BMW diesels sinds de common rail (E46) staan er voor bekend dat hun turbo's relatief snel kapot gaan. Speling op draagarmen - ik ken eigenlijk geen model dat er géén last van heeft. Etc.

@Fuel; W210/W211 E 320 CDI, Audi A6 allroad, ... ;)

Nog een Allroad advies. 'k Ga sebiet nog een goei kar kopen, precies. :grin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even reageren. Een E61 behoort ook tot de mogelijke opvolgers van mijn ex-kar, en ik las ook al eea.

  • "Longlife" automatics durven moeilijk doen ... is echter ZF probleem, komt ook voor bij Jag XF-types lees ik (helaas). Zijt ge natuurlijk vet mee.
    Valt wek iets aan te doen, naar 't schijnt. ZF biedt zelf (kan niet bij BMW-dealer) een grondige (3-voudige) spoeling aan, idealiter elke 100k ofzo, inclusief vervangen van de oliepan en filter. Nadien schakelen de bakken wederom perfect (zelfs de 1st gear terugschakelslag bij de xDrive-versies verdwijnt voor grootste deel) en veel kans op "they will never die". De "longlife" toedichting is dus serieus overroepen.
  • Kabelboombreuk: BMW biedt een reparatiekit/versterkingskit aan, omdat ze 't probleem erkennen. Probleem is dat stealers graag geld verdienen en je een arbeidsdag uren factureren. Kitje kost nochtans geen 200 EUR. Doe je 't zelf dan ben je een weekendnamiddag bezig en dan gaat 't echt niet meer stuk. Of voor ca. 500 EUR door een handige harry met ervaring.
    Waarom BMW daar nooit een terugroepactie voor heeft gedaan (zoiets zou Benz nl. wel doen), is nog maar de vraag. Beter doodzwijgen dan oplossen? Ni goe bezig. Niettemin: te verhelpen. Maar 't had nooit mogen gebeuren itfp.
  • Niveauregeling met luchtvering. Geen idee of er iets aan te doen is. Luchtvering is algemeen wel 'n weinig betrouwbaar iets, zou je denken. Fora vol posts over Audi Allroad en Q7 en Benz S600 e.a., al die balgen en pompen e.d. gaan stuk na verloop van tijd, precies. Of je kar zakt. Of 't spel gaat flippen. Enzovoort.
  • DPF en EGR en al diene zooi om diesels schoner te laten lijken dan ze zijn = pest, waar dan ook. Te pakken of te laten. Ik overweeg daarom wel een benzine, maar die directe injectie is ook niet meteen foolproof.
  • Als je betrouwbare motoren wil, kan dat maar dan neem je best de facelift. Zeker de 218pk 530d-modellen zouden onbetrouwbaar zijn, alles na de facelift is een pak beter qua motor. Geen barstende uitlaatcollectoren meer, geen gevoelige turbo's meer, geen olielekkende inlaatzijde meer, ... Blijft: de injectoren. Dacht dat Bosch die leverde, en die zijn echt te light. Toch geregeld te vervangen...
    Enige wat echt te bewaken blijft is heel de rimram ingevolge EGR en zo. Logisch ook: als wij continu onze eigen kak gaan eten of uitgeademde lucht opnieuw gaan inademen, dan gaat dat ook niet lang duren. Denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even reageren. Een E61 behoort ook tot de mogelijke opvolgers van mijn ex-kar, en ik las ook al eea.

  • "Longlife" automatics durven moeilijk doen ... is echter ZF probleem, komt ook voor bij Jag XF-types lees ik (helaas). Zijt ge natuurlijk vet mee.
    Valt wek iets aan te doen, naar 't schijnt. ZF biedt zelf (kan niet bij BMW-dealer) een grondige (3-voudige) spoeling aan, idealiter elke 100k ofzo, inclusief vervangen van de oliepan en filter. Nadien schakelen de bakken wederom perfect (zelfs de 1st gear terugschakelslag bij de xDrive-versies verdwijnt voor grootste deel) en veel kans op "they will never die". De "longlife" toedichting is dus serieus overroepen.

Automaten best altijd rond de 100.000km laten spoelen... het is té kostelijk om te laten vervangen/maken, beter preventief een paar honderd euro uitgeven. Vervolgens heb je ook weer meer rijplezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid