Ga naar inhoud

BMW E61 530D of 535D, betrouwbaarheid + waar op letten bij aankoop?


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Stomme vraag over die automaatbakken, maar zit daar geen

1. aftapplug

2. filter

Ik kan niet over elke automaat spreken er is een leiding die je los kan trekken en aan kan sluiten op een spoelmachine (niet van Volvo overigens). Maar al zit er een aftapplug op, er blijven altijd restjes achter. Het is niet genoeg om olie af te laten en weer aan te vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus er is geen filter die vervangen dient te worden.

Aflaten is niet hetzelfde als spoelen heeft Bompa ook al tegen me gezegd. Klinkt logisch : koppelomvormer

Link naar reactie
Delen op andere sites

4. Swirl flaps. It seems the failure mode here is that the EGR valve feeds sooty exhaust fumes back into the inlet manifold, which causes carbon deposits to build up on the swirl flaps. Then they don't shut properly so they flex, fatigue and finally snap off. The engine then sucks them in causing piston / valve damage and /or turbo failure. IF you buy a diesel make sure you get them removed and blanked off before any warranty runs out.

5. On a related issue, it seems the swirl flap spindles dribble oil to a greater or lesser degree which accumulates under the inlet manifold. Here it can get into the vac pump for the EGR valve causing erratic operation. Worth taking the acoustic cover off and having a good look if you are serious about buying a car. You might also spot some air leaks on the main air intake pipes which can cause problems. Cheap to fix but a nuisance.

Swirl flaps verwijderen. Mss dat de EGR ook verwijderd kan worden, geen idee hoe moeilijk dat is bij deze motoren.

E.e.a. nagelezen, wel op Duitstalige fora.

Het Drallklappen-probleem (afbreken & in motor gezogen worden) is bij de 525d/530d enkel aanwezig tem productie februari 2004. Daar zijn de kleppen van metaal en kunnen ze afbreken / loskomen ... Daarna werden nieuwe kleppen geïnstalleerd en doet zich het probleem niet meer voor. Ze verwijderen is enkel zinvol in combinatie met het stilleggen van het gehele EGR-systeem, zo lees ik, maar dat zou niet meteen the best thing to do zijn bij de nieuwere motoren?

De soms lekkende inlaatcollector is bij de 530d enkel een probleem tot en met augustus 2005. September 2005 kreeg de 530d een motorische update (van 218 naar 231 pk, makkelijk visueel te herkennen aan de startknop in het interieur) waarbij ook een andere inlaatcollector werd ingebouwd die geen last meer zou hebben van lekkage.

Bij de 525d werd die update aan de inlaat enkel doorgevoerd bij de facelift (dus wanneer die van 2,5 naar 3 liter cilinderinhoud evolueerde); de startknop kreeg de 525d echter ook in september 2005.

De soms scheurende uitlaatcollector is bij de 530d ook opgelost bij z'n eerste update in september 2005 (van edelmetaal terug overgeschakeld op gietijzer). Bij de 525d was het ook hiervoor wachten op de facelift.

De 535d heeft net zoals de 525d slechts een hele resem updates gekregen bij de facelift, waardoor de facelifts als duidelijk betrouwbaarder gelden dan de prefacelifts.

Conclusie: te vermijden modellen zijn

~ 525d: alle prefacelifts (facelift vanaf maart 2007)

~ 530d: alle 218pk modellen (tot september 2005)

~ 535d: alle prefacelifts

Vanaf de facelift krijgt de 525d ook de 3-liter, maar er wordt (bij de manuele) een veel lichtere koppeling of (bij de automatics) een lichtere versnellingsbak ingebouwd. Ik lees dat men dat in Duitsland het "chiptuningslot" noemt, zou met opzet zo zijn gedaan door BMW. De automaat van de LCI 525d (de ZF 6HP21) is gehomologeerd voor een duurbelasting van max. 440 Nm, de koppelomvormer zelfs maar voor een duurbelasting van 400 Nm. De 530d en 535d hebben een sterkere automaat (ZF 6HP28) die tot 650 Nm duurbelasting verdraagt. De manuele versnellingsbak van de LCI 3-liters (enkel 525d en 530d) zijn dezelfde en die verdraagt 650 Nm duurbelasting, maar de koppeling is bij de 525d maar tot 400 Nm vrijgegeven.

Enige vreemde feit in deze reeks: de Alpina D3 biturbo (de 4-pitter in de E90ff '3) heeft 500 Nm koppel en die auto krijgt ook de 6HP21 mee met een koppelomvormer die maar tot 400 Nm zou vrijgegeven zijn... Nog even verder uitzoeken wat daar van aan is.

Ir_fuel spreekt in z'n topicstart over E61 karren met prijzen rond de 10k-12k dacht ik. Dan zit je sowieso bij de oudste te kijken, en is 't dus opletten geblazen met de motoren.

Dus:

  • Kabelboom: DIY opgelost met 300 EUR en ca. 6u werk, bij de dealer tussen de 600 en 1.000 EUR
  • Luchtvering: DIY opgelost met 15 EUR en ca. 1u werk, tenzij als de pomp echt stuk is, dan ca. 300 EUR; bij de dealer tussen de 600 en de 1.000 EUR
  • Versnellingsbak: veel versnellingsbakken hebben er geen last van (sterk afhankelijk van hoe ze gereden zijn) + elke 80tkm bij ZF een speciale vidange en vervanging pan en filter helpt in de meeste gevallen
  • Motorisch: zie hoger

Dit blijven uiteraard oplossingen van problemen die er in de eerste plaats niet zouden mogen zijn. Ik vrees echter dat elke kar, van welk merk ook, z'n kosten kent ... en dat veel afhankelijk is van hoe die door de oorspronkelijke eigenaar(s) is/zijn gereden.

Ikzelf twijfel nog tussen enkele vervangers van m'n '1 ... en deze E61 zit bij de kanshebbers. Maar ook de S211 E-klasse is dat, en ook daarover vind je talloze problementhreads waarin je dagenlang kan lezen. En ook daar luidt blijkbaar: de facelift brengt veel verbetering. Ook de Audi Allroad is bij mij een kanshebber, en ook daarover vind je negatieve topics, vnl. met betrekking tot de injectoren en distributie (da's bij zga elke recente diesel het probleem, denk ik), de automaat en de luchtvering (ook dat is bij zga elk merk en type een kostengevoelig iets). Ook de Volvo V70 hoorde tot mijn kanshebbers (dat was buiten m'n vriendin gerekend), en ook daarover vind je talloze problemen- en oplossingenthreads en DIY's om dit en dat op te lossen wat niet hoort.

Ik kan me niet inhouden te bedenken dat ... vooral het slechte op internet staat, en het goede niet wordt vermeld? Als je motor-talk.de doorleest lijkt het wel alsof alle Duitse auto's al kapot springen als je de eerste keer de deuren opent met de afstandsbediening... ster of prop of ringen of volks, maakt niet uit.

Als ik in mijn omgeving kijk, dan heb ik first hand customer reviews (die betrouwbaar zijn, dus geen problemen doodzwijgen of ophemelen) over:

- Audi Allroad 4F 3.0 TDI tiptronic 2007: motorisch en qua aandrijving een kostenloze 250.000 km gebold vanaf ca. 1,5 jaar oud en 70.000 km (dus verkocht met 320k km op de teller, onlangs nog maar) maar luchtvering tot 2 keer toe hersteld (telkens ca. 2.500 EUR)

- BMW E60 525dA177(163) prefacelift: een kostenloze 220.000 km gebold vanaf nieuw

- BMW E60 525d177(163) prefacelift, gechipt naar ca. 220pk en 500Nm: motorisch een kostenloze 180.000 km gebold vanaf nieuw; v-bak perfect maar koppeling enkele keren vervangen (ik wijt het aan de chip)

- BMW E61 525dA177(163) prefacelift: motorisch en qua aandrijving kosteloos tot 280.000 km gebold vanaf ca. 60.000 km muv 1 injector die is vervangen; kabelboom no problems; luchtvering no problems

- BMW E61 530dA231 prefacelift: geen idee hoeveel gebold, ik schat tussen de 100 en 150tkm vanaf 1 jaar oud (ik schat 25 à 50tkm beginkilometers): motorisch weinig problemen (is een paar keer binnen geweest zegt ex-eigenaar, maar nooit grote kosten, altijd een paar 100 EUR voor afstelwerk e.d.), wel elektronische problemen gehad en hersteld voor ca. 1.000 EUR maar geen idee of dat kabelboom was (vermoed van wel aangezien ex-eigenaar zegt dat afstandsbediening niet meer werkte); niveauregeling en luchtvering nooit problemen gehad

- Mercedes-Benz W211 E320CDI prefacelift: vanaf nieuw 120.000km gereden en geen euro kosten aan gehad (man wisselt wel elke 2 jaar van kar, dus veel autostradekm en eerder rustige rijder)

En dan ken ik de Wannes en Leftlane die een E61 prefacelift 535d hadden. Ik hoor Wannes nog klagen over de kofferafdekking die te pas en te onpas naar boven schoot, maar heb geen weet van zware kosten (kan me uiteraard vergissen) ... en ik denk dat mag worden gezegd dat die kar niet werd tamgereden. Leftlane wel best wat kosten en troubles gehad, auto ook bijzonder intens gereden. En van hen allebei dacht ik te weten dat ze toen al maar zeker nadien goeie herinneringen koesteren eraan.

Bleke Willy z'n pa heeft zeer goede ervaringen met een Allroad 3.0 TDI ... was dat een pre-MY-2009? Die kerel die 'k ken en er ook ene had idem: ondanks best wel wat kosten (maar die rijdt ook bijzonder ruw daarmee en zoekt geregeld vanuit z'n beroep de velden op) is 'ie er bijzonder tevreden van.

Joris, kan je wat meer gedetailleerde informatie geven? Wat zei Frits exact? Welke modellen betreft het? Enzovoort. Mogelijks interessant...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijke post gTa :D

Mijn vader had een '08 allroad, Duitse wagen met 233 pk. Tiptronic :)

Verbruikte na 320.000 km nauwelijks olie en trok nog altijd even sterk als nieuw.

Gebruik: 85% autostrade 15% landwegen/b-roads/onverhard (gemidd. verbruik 8-9 liter, vlotte rijstijl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris, kan je wat meer gedetailleerde informatie geven? Wat zei Frits exact? Welke modellen betreft het? Enzovoort. Mogelijks interessant...

Het lijstje dat hier al staat/stond. Hij heeft een aantal klanten met die karren en allemaal hebben ze een groot deel van die lijst al voorgehad aan hun auto. Details over bouwjaren heb ik niet.

Ge moogt mij ook altijd eens doorverwijzen naar die Volvo V70 issues. Interesseert me wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gta zegt denk ik dat je inderdad wat voorzichtig moet omspringen met negatieve ervaringen over een bepaalde auto op internet. Slechte ervaringen worden vaak neergeschreven, maar de goede houdt men meestal voor zichzelf.

Mijn pa heeft zo een pfl 535d, gekocht op 190.000 en heeft er nu iets van 240.000. Nog geen noemenswaardige kosten gehad...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijstje dat hier al staat/stond. Hij heeft een aantal klanten met die karren en allemaal hebben ze een groot deel van die lijst al voorgehad aan hun auto. Details over bouwjaren heb ik niet.

Ge moogt mij ook altijd eens doorverwijzen naar die Volvo V70 issues. Interesseert me wel ;)

Onderdelen zijn duur. Onderhoud is doorgaans goed. Er zijn enkele recalls geweest, Volvo houdt hier een goede administratie over bij. Check dus op basis van chassisnummer of de wagen die je op het oog hebt zijn recalls ondergaan heeft! Zo niet, en de motor loopt nog, dan best alsnog uit laten voeren..

Er zijn namelijk wat issues geweest met de D5 motor waardoor hij in elkaar liep. Ging met name om de spanner. Deze wordt nu bij elke grote onderhoudsbeurt preventief vervangen (ongeveer 60 euro per grote beurt bijtellen dus). Verder afbrekende wervelstang, geen echt nadelig effect van.. maar best ook laten naplaatsen (waren van plastic en vergaan met de tijd).

Voor het overige zijn er met de D5 vanaf 2005/2006 geen grote problemen bekend (=185pk en 205pk versies d5 en 163pk en 175pk versies 2.4d). Wel best stipt olie wisselen en erop letten dat het oliepeil niet te hoog komt, door DPF wil er weleens wat vocht in de olie terecht komen waardoor het vloeistofniveau te hoog komt en te grote druk met zich meebrengt, met alle gevolgen vandien..

Elektronisch zijn ze bullet proof. De laatste met 'echt' Volvo onderstel heeft wel last van slijtage op draagarmen en rubbers. De huidige generatie V70 en S80 rijden met gemodificeerd Mondeo onderstel, die hebben daar geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijstje dat hier al staat/stond. Hij heeft een aantal klanten met die karren en allemaal hebben ze een groot deel van die lijst al voorgehad aan hun auto. Details over bouwjaren heb ik niet.

Ge moogt mij ook altijd eens doorverwijzen naar die Volvo V70 issues. Interesseert me wel ;)

Maar diagonaal gescand en me enkel bezig gehouden toen met de R. Niet verder gelezen in detail en zeker niet over de D5 wegens V70 al vroegtijdig als kanshebber afgeschoten door mijn madam wegens "lelijke koekendooskont" (vreselijk, ik vind 'm net zo knap), maar ik kan echt aanraden om je wat in te werken op het forumplatform van motor-talk.de. Uiteraard enkel in 't Duits, maar wat een joekel! Helemaal opgesplitst per merk, met fora, FAQs, tips & tricks, enz. Zeer krachtige zoekfunctie ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderdelen zijn duur. Onderhoud is doorgaans goed. Er zijn enkele recalls geweest, Volvo houdt hier een goede administratie over bij. Check dus op basis van chassisnummer of de wagen die je op het oog hebt zijn recalls ondergaan heeft! Zo niet, en de motor loopt nog, dan best alsnog uit laten voeren..

Er zijn namelijk wat issues geweest met de D5 motor waardoor hij in elkaar liep. Ging met name om de spanner. Deze wordt nu bij elke grote onderhoudsbeurt preventief vervangen (ongeveer 60 euro per grote beurt bijtellen dus). Verder afbrekende wervelstang, geen echt nadelig effect van.. maar best ook laten naplaatsen (waren van plastic en vergaan met de tijd).

Voor het overige zijn er met de D5 vanaf 2005/2006 geen grote problemen bekend (=185pk en 205pk versies d5 en 163pk en 175pk versies 2.4d). Wel best stipt olie wisselen en erop letten dat het oliepeil niet te hoog komt, door DPF wil er weleens wat vocht in de olie terecht komen waardoor het vloeistofniveau te hoog komt en te grote druk met zich meebrengt, met alle gevolgen vandien..

Elektronisch zijn ze bullet proof. De laatste met 'echt' Volvo onderstel heeft wel last van slijtage op draagarmen en rubbers. De huidige generatie V70 en S80 rijden met gemodificeerd Mondeo onderstel, die hebben daar geen last van.

"huidige" = vanaf welk jaar? 2008?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"huidige" = vanaf welk jaar? 2008?

Dacht het wel ja, S80 vanaf 2006, V70 vanaf 2007 (maar in 2007 is de wisseling doorgevoerd, dus vanaf 2008 enkel nog V70 III)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup.

Hier thuis rijden we al sinds 2004 met zo eentje ;)

Er zijn inderdaad horrorverhalen over toen ze nog nieuw waren en wij hebben ook enkele kleine probleempjes gehad, maar niets ernstig. Eigenlijk is hij al die tijd oerbetrouwbaar gebleken.

En ik denk dat ze 2dehands ook wel betrouwbaarder zullen zijn dan toen ze nieuw waren.

Hier ook weinig klachten over de w211. Zowel pfl (212k km) en fl (275k km) geen noemenswaardige problemen. Nochtans was de pfl een bouwjaar 2003, dus van de zogezegde "probleemreeks". 2 kennissen rijden met een s211 220CDI pfl, van geen van beiden ooit iets gehoord van problemen.

Grootste probleem op onze pfl was dat op een zeker ogenblik niet alle deuren meer sloten na een druk op de knop. Alle sloten grondig gesmeerd door de garage en het probleem was opgelost. Ook is de APS50 volledig beginnen flippen op een zeker moment, maar die moest toch sowieso een week later vervangen worden door de Comand APS die feilloos heeft gewerkt.

Grootste probleem met de fl was enkele kapotte onderdelen aan de commonrail na 160k km. Maar dat ligt m.i. aan het gebruiken van brandstof van lage kwaliteit (hebben een jaar een andere brandstofleverancier gehad door omstandigheden). Ie bleef in noodloop zitten nadat ie in de Provence "Intermarché-gazole" kreeg. Nodige stukken vervangen en kort ervoor terug terug kunnen keren naar de oorspronkelijke brandstofleverancier, geen problemen meer gehad. (Vermoeden wordt versterkt door het feit dat de A6 bijna een liter meer verbruikte op de diesel van die andere brandstofboer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht het wel ja, S80 vanaf 2006, V70 vanaf 2007 (maar in 2007 is de wisseling doorgevoerd, dus vanaf 2008 enkel nog V70 III)

Tnx.

Ik gok dat de gemiddelde volvo rijder ook wat minder bruut met het materiaal rijdt dan de gemiddelde bmw piloot. Dat zal ook wel helpen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx.

Ik gok dat de gemiddelde volvo rijder ook wat minder bruut met het materiaal rijdt dan de gemiddelde bmw piloot. Dat zal ook wel helpen :)

Dat was ook mijn overweging, want ik wilde eigenlijk een 5-serie.. duurzaamheid en wijze waarop de vorige chauffeur ermee omgegaan was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx.

Ik gok dat de gemiddelde volvo rijder ook wat minder bruut met het materiaal rijdt dan de gemiddelde bmw piloot. Dat zal ook wel helpen :)

Geloof mij, beresterke motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb E61 530d (pfl, sept. 2005, gekocht met 9.000 km op teller in sept. 2006, nu 243.000 km)

Issues:

  • Slechte waterafvoer schuifdak waardoor de koffer achteraan rechts volliep met water (net waar de stuurdozen zitten). Gelukkig onder garantie. Is 2x gebeurd en de 2e keer hebben ze die afvoer aangepast. Dit was na ong. 40.000 km en 70.000 km. Ze hebben toen ook de compressor achtervering vervangen (maar of dit nodig was - enkel stuurdoos was wslk voldoende?)
  • Breuk in kabelboom (scharniert mee in achterklep en na verloop van tijd breekt dat), waardoor op tijd en stond er wel iets uitvalt achteraan (zender afstandsbediening, remlicht, achteruitrijlichten, momenteel de nummerplaatverlichting. Het kapotte kabeltje kan blijkbaar wel altijd worden hersteld, dus vervanging kabelboom hoeft niet.
  • Turbo vervangen op 180.000 km (begon serieus te fluiten)
  • Waterpomp vervangen (200.000 km)
  • Beide achterlichten vervangen want contactjes waren doorgebrand en dus voortdurend alarmpjes dat lichten kapot waren (ook op 200.000 km)
  • Achteruitrijwisser was vast komen te zitten (235.000 km)
  • Momenteel staat ie stil want kleppenblok in de hoofdpomp van hydraulisch systeem (voor de Dynamic Drive en Active Steering) lekt al z'n olie. Volgende week mag ie eindelijk binnen en ze gaan dan ook de roetfilter vervangen want die begint zoetjesaan vol te zitten blijkbaar (dus op 242.000 km)

Is lange lijst, maar anderzijds werd wagen intensief gebruikt (maar ook strak onderhouden). Dynamic Drive vind ik echt een voordeel op deze wagen.

Ik ga er nog een jaar mee rijden en dan uitkijken naar vervanging. Iemand al een CLS Shooting Brake IRL gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch al geen min lijstje. Een aantal dingen zijn terug te brengen tot de kabelboom ... die in z'n geheel vervangen & verbeteren zou veel hebben opgelost, lijkt me. Die hele pneumatische en hydraulische en elektronisch gestuurde ophangingssystemen zijn typische zware kostenmakers, bij oudere modellen (Adaptive Air Suspension, Airmatic, Adaptive Drive, Dynamic Ride Control, ... allemaal dezelfde dure prutserij na verloop van tijd, ik moet een kar niet hebben met zo'n dingen ... wat 't bij een Allroad natuurlijk moeilijk maakt :-D ). Het panodak is een gekende zwakke plek. Waterpomp vervangen gebeurt bij honderden auto's elke dag. Turbo: niet normaal dat zoiets maar 200tkm mee gaat, maar turbo's bij diesels worden steeds ingewikkelder en gaan steeds vaker stuk.

Maar, laat ons eerlijk zijn: auto's met dergelijke problemen vind je bij elk merk, zeker als ze goed gereden zijn. Het is voornamelijk op AF (en AM?) al langer bon ton om het minste dat verkeerd loopt bij BMW (meestal als tegenreactie op de onnoemelijk talrijke lovende houdingen ten aanzien van het merk op internetfora - hier op AM, op AF, en op alle andere fora die k' ken, zoals ook motortalk, carpassion, pistonheads ea - vaak door jongeren met geen/weinig ervaring die het merk ophemelen als er is maar dat) aan te wenden om 't merk te extra hard te flamen. Wat net zo verkeerd is als de reacties die in de eerste plaats tot die tegenreactie hebben geleid. Als je de doorsnee commentaren van b.v. Zwöd leest (rijdt met 100.000 verschillende huurwagens over de hele wereld en toevallig zijn het net altijd de BMW's die er slecht uit komen, daar is 't nooit goed) of de toon hier in dit topic voor waar aanneemt (beide gevallen zonder de achtergrond te kennen, b.v. Zwöd reageert ook maar zo hevig om de praising parade wat weerwerk te bieden) dan zou je denken dat BMW de grootste meuk is wat te krijgen valt. Heel veel commentaren zijn ook zeer sterk voorkeurgestuurd; net zoals heel veel niet vermelde zaken dat ook zijn ("mijn kind, schoon kind" en als je een bepaald merk waar je minder achter staat op de korrel hebt genomen ga je de problemen bij je eigen auto uiteraard minder makkelijk aan de grote klok hangen). Problemen bij Volvo, Mercedes-Benz, Lotus e.d. kunnen opener besproken worden zonder dat de molen aan 't draaien gaat - zou ook zo moeten zijn voor BMW, en hier op dit forum (ik zie AF en AM nog als één) is dat niet. Op de andere merkongebonden fora die ik volg (bv motortalk) is dat anders: daar spreken alle merkfans zich positief en negatief uit over "hun" merk. Ik vind dat dan ook betere fora, als je 'n forum ziet als een informatiebron.

En daar leer je wat de realiteit is: facts are facts, let's stick to it. E61 is geen perfecte kar, maar ook niet slechter dan z'n concurrenten. 'Ie heeft z'n problemen, 'ie heeft z'n nadelen, en 'ie heeft z'n voordelen. Bij de A6 4F en de W/S211 is het, zeker ook allebei als prefacelift in de eerste versies, niks beter. De 3.0 TDI heeft geen goeie internetreputatie (bijzonder veel problemen met piëzo-injectoren b.v. en de hard gereden modellen hebben net zo vaak als de 3.0d poppende turbo's) en de automatische versnellingsbak in de quattro's (de tiptronic) is au fond identiek dezelfde versnellingsbak als deze in de BMW waarvan men zegt "ze gaan allemaal kapot tussen de 150tkm en 200tkm", Makes you wonder, doens't it? Geen van de drie z'n "gespecialiseerde ophanging" (Adaptive Air Suspension, Airmatic, Adaptive Drive, ...) komen foutloos naar voor (als 't stuk gaat is het duur en bij alledrie gaat 't makkelijk stuk als er veel km op de klok staan .. so stick to simple dampers and steel springs), bij de Benz prefacelift zijn de remmen (brake by wire & BAS) en de ICE (Comand) quasi zeker kostenposten (en geen paar honderd euro) die je moet incalculeren. Bij de BMW is de kabelboom aan de achterklep faulty. Bij de Volvo wordt de ophanging bij stevig rijden of (bij AWD) ruw gebruik op oneffen terrein nog veel sneller "zacht" dan die van de BMW. De automatics bij de Volvo FWD blijken de facto ook dezelfde zorgen te baren als die van de Audi & BMW. Enzovoort enzovoort. Diezelfde ZF zit b.v. ook in Jaguars en Fords en Land Rovers en is daar eveneens 'n zorg. Op 't vlak van elektronica zit je dan misschien bij de Volvo goed, maar dan is 't bij de meeste Fransozen en zeker ook de prefacelift E-klasse weer niet safe. Wil je goeie zetels dan moet je de basismodelletjes van Audi en BMW vermijden. Wil je 'n krachtige benzine dan ben je enkel nog bij Benz goed (BMW N53 heeft wel wat issues met de directe brandstofinjectie, Audi 3.2T FSI is een probleemmotor, Volvo's R-modellen blijken motorisch niet betrouwbaar, ...) en wil je 'n krachtige diesel dan kan je enkel bij BMW (535d) terecht en die motor wordt zeker in de prefacelift-versie als weinig betrouwbaar getipt (ik zeg: van zodra je naar 'n specifiek vermogen van 100pk per liter evolueert bij diesels kan dat nooit lange tijd goed blijven gaan, zo'n drukken en output leggen zoveel stress op zoveel hightech componenten dat het vroeg of laat verkeerd moét aflopen). Enzovoort enzovoort.

Als je mij niet gelooft: je moet 'es met een grote marchand zoals die grote Duitse Gebrauchtwagenhändler spreken. Ik heb dat de voorbije 5 dagen al enkele keren gedaan en bij 't bespreken van zo'n auto's (in mijn geval zijn het er nog 4, nu: de Allroad, de '5, de E en de C5) hun mening vragen. Als je goedgelovig bent en je doorvraagt koop je zo geen kar meer want 't luidt meteen: 't is met allemaal wat, en ge moet een deel chance hebben, en een deel moet ge gewoon het risico nemen.

Als je iets écht foolproof wil (recent en moderne techniek) moet je niet meer bij Europese autobouwers gaan, maar vrees ik dat je bij 'n Japanner moet aankloppen.

't Is gewoon belangrijk dat je je goed informeert: wat zijn de zwakke punten en hoe los je ze op, hoe kan ik een zo zuiver mogelijke auto in huis halen, ga de volledige historiek van de auto na (onderhoud, herstellingen, terugroepacties) en spreek zo mogelijk de dealer waar 'ie z'n onderhoud heeft gehad en/of de vorige eigenaar, enz. En als je gaat zoeken naar de goedkoopste, oudste, meest afgebeulde exemplaren van een bepaald model met de meeste kilometers (E61 530d/535d, S/W211 320CDI, A6 4F 3.0 TDI, V70-II D5/R, ... met +200k km) dan vrees ik dat je altijd 'n Gurke in huis gaat halen, no matter the brand.

For what it's worth.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog veel belangrijker: als ge u focust op problemen, zie je alleen maar problemen. Vraag maar aan elke psychiater. :-D En da's ook zo met specifieke media, zoals het internet, of wanneer ge iemand raad vraagt aan een specialist. 't Is zoveel leuker leven als ge 't breder, en positiever ziet. Zoals die duizenden "probleemauto's" die hun hele leven geen problemen geven, zoals de Allroad van bleke willy z'n pa of de E prefacelift van black benny z'n pa of de '5 touring van SpeedExceed z'n pa. Die mannen gaan daar toch niet over liegen, ga 'k van uit.

Feit is: ge zoekt een "goedkope", krachtige, betrouwbare grote break om vooral mee te slepen (meer dan 2 ton zelfs, lijkt me). Dan denk ik dat ge bij een E61 535d alvast geenszins aan het juiste adres zijt: BMW's staan nu inderdaad niet meteen bekend als de beste slepers. Gaat natuurlijk wel, een X5 bijvoorbeeld is altijd 'n voorbeeldige sleper geweest, dus 't ligt niet aan 't merk maar eerder aan 't model ... maar feit is dat een '3 en '5 touring eerder lifestyle-breaks zijn van een merk dan z'n auto's voornamelijk goed wil laten rijden bij weinig belading, BMW's hebben algemeen meer moeite met zware lasten (itt een Mercedes die als beste van z'n klas een quasi identiek rijgedrag blijft vertonen, of 'ie nu leeg is of tegen de limiet aan is geladen). Als ge een kar zoekt met een automaat (zou ik aanraden), neem dan wel een goeie automaat die in al z'n versnellingen z'n koppelomvormer blokkeert. Ik zou naar betrouwbaarheid toe vooral ook een motor met een laag specifiek vermogen aanraden (hoe minder pk/liter, hoe betrouwbaarder doorgaans).

Mij lijkt een S211 facelift E 280/320 CDI (zijn beide 3-liters) voor jou dan ook de meest aangewezen auto, maar dat vereist een budget van om en bij de 20k vrees ik. Ook een V70 D5 lijkt me zeer goed, FWD of AWD: als je daar de gen.II neemt ben je eruit met 12 à 15k max, neem je een gen.III (zéér goeie auto, alleen lelijke kont maar uwen trailer hangt erachter dus niemand ziet dat) dan moet je ook 20 à 22,5k rekenen. De A6/Allroad 4F en E61 '5 touring (prefacelifs, beide) lijken me beide minder ideaal voor jou.

Succes met de zoektocht en tot later in (deels) de(zelfde) vijver :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan met iedere auto wel iets tegenkomen, wij hebben hier laatst nog een Cayenne Diesel gehad, nieuw geleverd, en toch na 8000 km de motor erdoor... Aan de andere kant hebben we hier al 2 E60 PFL 525d verkocht onlangs, de een met 390.000 km en de andere met 414.000 km, die auto's reden echt nog goed voor hun kilometers...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een V70 D5 lijkt me zeer goed, FWD of AWD: als je daar de gen.II neemt ben je eruit met 12 à 15k max, neem je een gen.III (zéér goeie auto, alleen lelijke kont maar uwen trailer hangt erachter dus niemand ziet dat) dan moet je ook 20 à 22,5k rekenen. De A6/Allroad 4F en E61 '5 touring (prefacelifs, beide) lijken me beide minder ideaal voor jou.

20 a 22.5K? Dan heb je er eentje van 2 jaar oud ofzo, nee? Die kan je toch wel iets goedkoper vinden ook (een 2008-2009 bv).

En wat je daar zegt van Japanners is juist, maar veel keuze heb je daar ook niet echt he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope. Zeker niet als 't een break moet zijn. Honda Accord denk ik meteen aan, maar weet niks van die auto's af.

Kan zijn van die Volvo's, maar ik zocht bij die karren altijd naar AWD's. Misschien vind je gewone voor 'n pak minder, kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid