gTa 28.077 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Het probleem is ook dat wanneer je "echte Alfa" zegt, dat iedereen dat ook meteen associeert met probleembakken BMW's en Mercedessen gaan evenzogoed stuk en kosten ook hopen geld om rijdende te houden. Misschien heb je er minder snel kosten aan, dat kan, maar legio voorbeelden dat 't ook niet zo is. En je betaalt wel meer dan voor een Alfa. En zoveel merken met een imago van ultieme betrouwbaarheid (ik denk meteen aan Porsche, maar ook aan Benz) hebben dat (soms héél erg) onterecht. Big pricetags hide big flaws. Los daarvan: dat onperfecte, dat menselijke ... ik vind dat net deel van het Alfa-DNA. Als je een perfecte kar wil, dan koop je geen Alfa. Als je een auto wil die lééft, die een ziel heeft waar je écht mee kan verbonden worden, ... dan overweeg je misschien wel een Alfa. De manier waarop een 147, 156, 75 e.d. aan je ziel kleven, dan doet geen enkele andere grootserie daily driver hen na. En dat is (was) net de kracht van het merk. Gotta have lived it to know what I mean... 1 Quote
ir_fuel 58.440 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Niet echt. Jij grijpt terug naar de alfa's uit de jaren '80... Imo hoef je zeker niet zo ver terug te gaan om nog echte alfa's terug te vinden. dat waren de 156/147/166 ook... Dat stemt me, in tegenstelling tot jou, iets hoopvoller dat ze de goede richting wel zullen terugvinden. Het is ook maar recent dat ze zo saai zijn geworden. En dat het brol heb je me nergens horen zeggen :-) Heb altijd bijzonder graag met mijn MiTo gereden. Recent? Wat noem jij "recent"? Quote
BlackFox 2.079 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 BMW's en Mercedessen gaan evenzogoed stuk en kosten ook hopen geld om rijdende te houden. Misschien heb je er minder snel kosten aan, dat kan, maar legio voorbeelden dat 't ook niet zo is. En je betaalt wel meer dan voor een Alfa. En zoveel merken met een imago van ultieme betrouwbaarheid (ik denk meteen aan Porsche, maar ook aan Benz) hebben dat (soms héél erg) onterecht. Big pricetags hide big flaws.Los daarvan: dat onperfecte, dat menselijke ... ik vind dat net deel van het Alfa-DNA. Als je een perfecte kar wil, dan koop je geen Alfa. Als je een auto wil die lééft, die een ziel heeft waar je écht mee kan verbonden worden, ... dan overweeg je misschien wel een Alfa. De manier waarop een 147, 156, 75 e.d. aan je ziel kleven, dan doet geen enkele andere grootserie daily driver hen na. En dat is (was) net de kracht van het merk. Gotta have lived it to know what I mean... Ik snap perfect wat je bedoelt (ik heb MG gereden, remember? ) en het is inderdaad zo dat er meerdere duurdere merken evengoed problemen hebben. Maar zoals je zelf ook al zegt, dat wordt meer met de mantel der liefde (of zal het eerder schaamte zijn omdat ze zoveel geld hebben betaalt voor iets dat ook stuk gaat?) bedekt dan bij Alfa. Ik doelde vooral op het imago van Alfa, dat zelfs bij de normale medemens gekend is als zijnde onbetrouwbaar. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Klopt. De "mopjes" zijn ook om je te bescheuren. Groepsrit met alle merken. Je valt niet in panne en komt aan de meet. "Hoe? Uwen Alfa heeft je in de steek gelaten door je niet in de steek te laten, HAHAHAHA!" Je valt wel in panne: "Ah, blij om te zien dat Alfa nog altijd zo betrouwbaar is in de onbetrouwbaarheid, HAHAHAHA!" Quote
BlackFox 2.079 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Klopt. De "mopjes" zijn ook om je te bescheuren. Groepsrit met alle merken. Je valt niet in panne en komt aan de meet. "Hoe? Uwen Alfa heeft je in de steek gelaten door je niet in de steek te laten, HAHAHAHA!" Je valt wel in panne: "Ah, blij om te zien dat Alfa nog altijd zo betrouwbaar is in de onbetrouwbaarheid, HAHAHAHA!" Het topic van brjefs's 156 geeft perfect weer wat Alfa is Beschamender is trouwens om op een rondrit met enkel maar MG's op te dagen met een Honda... en dan vervolgens daarmee in panne te vallen Quote
Parsifal 4.591 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Recent? Wat noem jij "recent"? De vorige alfa generatie... Is niet mijn fout dat ze slechts om de 10 jaar een nieuwe generatie bouwen Quote
Maaher 2.273 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 De 4C oogst hier niks dan lof dus. Quote
Parsifal 4.591 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 De 4C oogst hier niks dan lof dus. To Be honest... Ik vind het een kick-ass machien Gewoon iets te duur en iets te on-daily voor mezelf. Zou graag hebben dat ze hun daily cars opnieuw dat vuur meegeven waarmee ze ongetwijfeld de 4C hebben ontworpen. Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 De 4C oogst hier niks dan lof dus. Men dicht hem gewoon geen bestaansrecht toe omdat de Elise, Exige en Speedster er al zijn. Dit terwijl BMW destijds wel mocht profiteren van het succes van de MX5. Een beetje hypocriet vind ik. Quote
ir_fuel 58.440 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Men dicht hem gewoon geen bestaansrecht toe omdat de Elise, Exige en Speedster er al zijn. Dit terwijl BMW destijds wel mocht profiteren van het succes van de MX5. Een beetje hypocriet vind ik. Ja man. BMW is BMW he ... dat ging dan ook over een auto met 350,B80,XX89,VB849 en styling 777! Quote
Lotuzzz 17.096 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 De Z3 was vooral een samenraapsel van E30 en E36 afdankers in een retro jasje, 'k denk nu niet dat de gemiddelde BMW liefhebber toen voor zo eentje warm liep (de viercilinders althans). In die configuratie ook een auto die weinig bijgebracht heeft aan het imago van BMW. Er zitten hier twee grote BMW liefhebbers die ten tijde van de Z3 allebei een Spider hadden... Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Omdat ze toen nog geen BMW-geld hadden. Quote
brjefs 15.518 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Goh ja... zo'n 156/147/166 waren niet echt onbetrouwbaar te noemen (hadden in die tijd ook één van de meest vooruitstrevende diesels in het vooronder zitten) ze waren vooral bijzonder sletig in hun ophanging + electronica. Beetje een BMW E46/E60 maar dan extremer en sneller :D Ik heb zelf ruime ervaring met Alfa's van de afgelopen 20 jaar en heb bij mijn vorige job genoeg gesproken met mensen die dagelijks aan die ketels sleutelen. De gewone benzines en 1.9jtds zijn behoorlijk betrouwbaar gebleken, op de ophanging na (maar dat is tegenwoordig bij ieder merk een pijnpunt), maar kijk je echter naar de zwaardere motoren zoals bij de GTA of de vijfcilinder diesels, dan hoor ik toch voornamelijk probleemgevallen. Klopt, ik vind de 147, 156, GT, 166 en ook de 159 en (in mindere mate) Brera en Spider nog alle Alfa-DNA hebben die je je maar wensen kan.Ik hoop ook dat tij keert. 't Is echter wel vijf voor twaalf, als je tussen de regels leest... Daar mag van mij de 155 ook nog bij, heb er nog altijd spijt van dat hij vroegtijdig aan zijn einde is gekomen want dat ding reed echt super. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Men dicht hem gewoon geen bestaansrecht toe omdat de Elise, Exige en Speedster er al zijn. Dit terwijl BMW destijds wel mocht profiteren van het succes van de MX5. Een beetje hypocriet vind ik. Jij, mijn beste, trekt bijzonder vreemde conclusies. En foute, bovendien. Maar elk is vrij om het zijne ervan te denken. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 De Z3 was vooral een samenraapsel van E30 en E36 afdankers in een retro jasje, 'k denk nu niet dat de gemiddelde BMW liefhebber toen voor zo eentje warm liep (de viercilinders althans).In die configuratie ook een auto die weinig bijgebracht heeft aan het imago van BMW. De Z3 werd toendertijd met grote trom aangekondigd maar algemeen gezien - zeker door de echte Reihensechs liefhebbers - met minachting onthaald. Deels terecht want eigenlijk is de Z3 1.8i en 1.9i zoals 'ie werd gelanceerd maar een lauwe kar. Leuk om mee te rijden omdat het een roadster was met een redelijk agiel weggedrag ... maar geen auto zoals BMW 'm eigenlijk kon gemaakt hebben, mochten ze toen al gewild hebben. Het veranderde met de Z3 met zescilinder, die was wel leuk maar een andere prijsklasse toen. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Omdat ze toen nog geen BMW-geld hadden. Toch wel, ik reed toen Alfa én BMW. Proves you nog hin bitje wrong. Je hebt de discussie ondertussen al goed van de oorspronkelijke lijn afgehaald met enkele vreemde (en vooral foute) veronderstellingen. Dat je 't niet correct vindt dat ik de beslissing sterk in vraag stel om de 4C te brengen zoals 'ie eruit ziet en met die eigenschappen (technisch, prijsmatig, ...): akkoord, da's je volste recht en ik maak er ook geen strijd van dat meningen kunnen verschillen. Maar houd het daar dan bij. Ik heb mezelf altijd gerelativeerd door te stellen dat ik hóóp dat ik 't niet bij het rechte eind heb. En ik heb me nooit uitgesproken over 't bestaansrecht van de 4C: ik verwelkom 'm zeker, maar vind het vreselijk dat 'ie alléén komt, niet gesterkt door een gamma modellen die wél in voldoende grote getallen zullen worden verkocht om het merk terug uit 't slop te halen en z'n eigenheid terug te geven. Deze 4C voel ik marketingtechnisch en inzake verkoopskansen en nut voor het merk an sich aan als "de Phaeton van een noodlijdend VW" (beetje raar uitgedrukt maar ik krijg 't niet properder). Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Ik heb zelf ruime ervaring met Alfa's van de afgelopen 20 jaar en heb bij mijn vorige job genoeg gesproken met mensen die dagelijks aan die ketels sleutelen. De gewone benzines en 1.9jtds zijn behoorlijk betrouwbaar gebleken, op de ophanging na (maar dat is tegenwoordig bij ieder merk een pijnpunt), maar kijk je echter naar de zwaardere motoren zoals bij de GTA of de vijfcilinder diesels, dan hoor ik toch voornamelijk probleemgevallen. Daar mag van mij de 155 ook nog bij, heb er nog altijd spijt van dat hij vroegtijdig aan zijn einde is gekomen want dat ding reed echt super. Motorisch inderdaad weinig mis mee, zeker niet meer dan de doorsnee als je weet hoe ermee om te gaan. Voor de rest heeft een Alfa altijd wel een tikkie meer kans op een elektronicaprobleempje, een kraakje en piepje binnenin, enzovoort. Maar niks wat de pret drukt. De 155 heb ik geen ervaring mee, daarom dat ik 'm niet vermeldde, maar het kan bijna niet anders dan dat 'ie ook nog in het rijtje thuishoort vermits 'ie tussen de 75 en de 156 zit. Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Toch wel, ik reed toen Alfa én BMW. Proves you nog hin bitje wrong. Je hebt de discussie ondertussen al goed van de oorspronkelijke lijn afgehaald met enkele vreemde (en vooral foute) veronderstellingen. Dat je 't niet correct vindt dat ik de beslissing sterk in vraag stel om de 4C te brengen zoals 'ie eruit ziet en met die eigenschappen (technisch, prijsmatig, ...): akkoord, da's je volste recht en ik maak er ook geen strijd van dat meningen kunnen verschillen. Maar houd het daar dan bij. Ik heb mezelf altijd gerelativeerd door te stellen dat ik hóóp dat ik 't niet bij het rechte eind heb. En ik heb me nooit uitgesproken over 't bestaansrecht van de 4C: ik verwelkom 'm zeker, maar vind het vreselijk dat 'ie alléén komt, niet gesterkt door een gamma modellen die wél in voldoende grote getallen zullen worden verkocht om het merk terug uit 't slop te halen en z'n eigenheid terug te geven. Deze 4C voel ik marketingtechnisch en inzake verkoopskansen en nut voor het merk an sich aan als "de Phaeton van een noodlijdend VW" (beetje raar uitgedrukt maar ik krijg 't niet properder). Ja, en je hebt ervoor in de horeca gewerkt terwijl je door de dag nog je rechtenstudie en een bestuurszetel bij 4 NGO's combineerde. Die verhalen ken ik onderhand wel. Quote
binnenmuisarchitekt 13.850 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Ik wil er één, punt! Een witte in "launch" editie Quote
BlackFox 2.079 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 KS heeft precies enkelen geviseerd de laatste tijd Quote
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Helemaal niet. Die verongelijkte houding van gTa stoort me gewoon. Hij weet zelf best dat hij slechts een pseudo-liefhebber is net zoals ik maar een pseudo-Mercedesliefhebber ben omdat ik maar 1 wagen gehad heb van het merk die van de verste verte niet in de buurt komt van de modellen waar het merk zijn reputatie mee opgebouwd heeft. 1 Quote
Lotuzzz 17.096 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Iedereen is een pseudoliefhebber van gelijk-wat in vergelijking met Thomaaas' MG/Rover passie. 1 Quote
BlackFox 2.079 Geplaatst: 22 maart 2013 Geplaatst: 22 maart 2013 Ben je pas een liefhebber als je overal toekomt met een Alfa petje en T-shirt dan? Je hebt liefhebbers en fanboys eh. Als een merk een nieuwe shitbox uitbrengt dan zijn er altijd enkele Maxime Soete's die staan te trappelen om die kar alsnog de hemel in te prijzen. En dan heb je de liefhebbers die het nuchter bekijken en kritisch zijn tov het uitbrengen van zo'n auto, rekening houdend met het verleden van het merk 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.