Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, The Swede zei:

Ik ben het daar met jou ook niet eens. Aan 250-300k plus, noem ik dat alles behalve toegankelijk.

Ook die nieuwe categoriën R1-R5 maken de sport duurder. Als je met een gewone Groep A of N die wat ouder is, wil meerijden, kan je in veel rallies al niet meer meedoen (tenzij in een nevenevent). 

Dat is toch helemaal mijn punt niet? Rallysport heeft altijd veel geld gekost. Toen, nu en morgen.
Ik spreek over het zien rijden van 'normale' auto's in de rallysport. Dat is waar het in deze sport om gaat.

Jan ziet een Skoda Fabia R5 passeren en kan zeggen 'kijk ik heb ook zo ene'. 
Vroeger zag Jan een Ford Escort, een Opel Ascona, Toyota Celica, Peugeot 206 of een Citroën DS3,... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

In Ierland schijnt het nog goedkoop/laagdrempelig te zijn om rally te rijden.

In België kan het ook relatief goedkoop vind ik. 

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Le Capri Mauve zei:

In Ierland schijnt het nog goedkoop/laagdrempelig te zijn om rally te rijden.

Irish Tarmac Rally Championship... :inlove:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, The Swede zei:

Ik ben het daar met jou ook niet eens. Aan 250-300k plus, noem ik dat alles behalve toegankelijk.

Ook die nieuwe categoriën R1-R5 maken de sport duurder. Als je met een gewone Groep A of N die wat ouder is, wil meerijden, kan je in veel rallies al niet meer meedoen (tenzij in een nevenevent). 

Dat is toch altijd zo geweest!? En niemand verplicht je om rally te rijden met een R5 toch?

Je kan evengoed met een Clio, E30 of Pug 106 rally rijden. Kost geen 1000 EUR om te huren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Maxime S zei:

Wat een vreemde stelling.
Ik denk dat er in de wielrennerij de voorbije jaren meer doden gevallen zijn dan in het WRC? Ik ben het zelfs zeker. Men blijft daar toch ook geld in steken? 

Rallysport is dé meest toegankelijke tak in de autosport. Modale auto's van Jan met de pet die extreme dingen laten zien.
Zoals ik eerder stelde: het format heeft zo veel te bieden, maar men doet er veel te weinig mee! 

Ik ben volledig akkoord dat er meer doden kunnen vallen met wielrennen maar ik heb nog nooit een wielrenner een supporter zien doodrijden. (Ook al gebeurd dat bijna altijd omdat de supporter op een verboden plek stond in de rally). Persoonlijk vind ik dat eigen schuld als je in de verbode zone staat en dood gereden wordt maar de Media springt er altijd graag op om nog maar eens te zeggen hoe gevaarlijk deze sport wel is. En daarom bedoel ik dat ik er van verschiet dat Rally nog bestaat en constructeurs er geld in willen steken. Ik heb dus veel respect dat Hyundai en Toyota dat toch nog durven. Maar als je je wagen wil laten zien aan jan met de pet dan lijkt mij TCR de meest toegankelijke weg ook al is het saaier om te zien. 

Het is en blijft veel gevaarlijker en in deze veel te beschermende wereld tegenwoordig, ik wacht op de dag dat we een helm moeten dragen als we gaan wandelen.  


Ik ben dit jaar naar Yper gaan zien en zelfs met al de controles van de 0 wagens duiken er toch nog mensen last minute op. Ik heb er 2 wagens uit de bocht zien vliegen en hop daar gaat het volk dan om de wagen terug uit de berm te halen...echt knap hoor maar geen Marshal of gele vlag om de volgende wagen te waarschuwen. Ik vond het tof om te zien hoe de (ook wel zatte) toeschouwers helpen maar mij ga je dat niet zien doen. En als je pech hebt gaat de rally wagen ook nog met je trek koord lopen....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/12/2023 om 10:42, Maxime S zei:


Ik spreek over het zien rijden van 'normale' auto's in de rallysport. Dat is waar het in deze sport om gaat.

Jan ziet een Skoda Fabia R5 passeren en kan zeggen 'kijk ik heb ook zo ene'. 
Vroeger zag Jan een Ford Escort, een Opel Ascona, Toyota Celica, Peugeot 206 of een Citroën DS3,... 

Jein. De huidige WRC’s trekken in niets meer op seriewagens. 

En veel toeschouwers blijven niet staan om die gewonere wagens te zien passeren.

Vertel me trouwens niet dat de Gr A en Gr N wagens niet veel dichter bij de gewone wagen die je kon kopen aanleunde dan die R categoriën van tegenwoordig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, The Swede zei:

Jein. De huidige WRC’s trekken in niets meer op seriewagens. 

En veel toeschouwers blijven niet staan om die gewonere wagens te zien passeren.

Vertel me trouwens niet dat de Gr A en Gr N wagens niet veel dichter bij de gewone wagen die je kon kopen aanleunde dan die R categoriën van tegenwoordig.

Ok... en wie wou zo graag de Group B's terug !? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Maxime S zei:

Ok... en wie wou zo graag de Group B's terug !? 

Dat klopt. Qua spektakel was dat het ultimum. Al was dat maar aan 1 auto te danken: de Quattro en zijn buitenaards geluid.

Bovendien kon je die ook nog effectief een 205T16 of een Delta S4 Stradale kopen. 

Tegenwoordig kan je zelfs geen 4WD Fabia of Hyundai i20 kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, The Swede zei:

Dat klopt. Qua spektakel was dat het ultimum. Al was dat maar aan 1 auto te danken: de Quattro en zijn buitenaards geluid.

Bovendien kon je die ook nog effectief een 205T16 of een Delta S4 Stradale kopen. 

Tegenwoordig kan je zelfs geen 4WD Fabia of Hyundai i20 kopen.

Komaan, wat een gezever... ga je nu echt beweren dat de Group B's dichter bij de gewone straatauto stonden dan de huidige of vorige WRC's of R5? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Maxime S zei:

Komaan, wat een gezever... ga je nu echt beweren dat de Group B's dichter bij de gewone straatauto stonden dan de huidige of vorige WRC's of R5? 

 

Wel bij hun homologatiemodel uiteraard. Maar hoe relevant waren die, 't is niet bepaald groep N ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Group N was en is legendarisch, voor de tijd dat het maar geduurd heeft.

Mijn kamer hing vol met posters van de 205 T16.  
Uiteindelijk deelde die enkel de lichten en de voorruit met een straat-205’je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

Group N was en is legendarisch, voor de tijd dat het maar geduurd heeft.

Mijn kamer hing vol met posters van de 205 T16.  
Uiteindelijk deelde die enkel de lichten en de voorruit met een straat-205’je.

B 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het verschil was met Group B dat je de evolutie van de wagen hebt kunnen zien. 

De Audi Quattro, Peugeot 205, Delta zijn allemaal begonnen als redelijk "normale uitziende" wagen en dan is het allemaal wat uit de hand gelopen. 
Al bleef het te weinig electronica om die beesten in bedwang te houden waardoor het mega spectaculair was. 
Maar iedereen zag er nog altijd die Audi Quattro in die nu met groot geweld voorbij kwam vliegen. 

Nu komen die auto's ineens met dat mega spoiler pakket waardoor de link er minder is (zeker de Yaris) .  Door al de electronica iets saaier om bezig te zien en vroeger kon je met je ogen dicht raden welke wagen er aan kwam (wat ik nu nog doe met de oldimers) en in de winter kreeg je nog wat warme met de vlammen die er uit vlogen. . Nu maken ze allemaal die stomme protjes en kunnen we enkel nog genieten van zo een rode gloed dat het uitlaatje geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg deze week ook een mail van WRC om alle race's live te kunnen zien via hun platform. Hier vragen ze 112 euro voor??

F1 heb ik en dat is zelfs niet zo duur (ik dacht 70 euro? . Nuja ik heb nog wel niet de prijs gezien voor het volgende siezoen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/12/2023 om 10:08, Maxime S zei:

Komaan, wat een gezever... ga je nu echt beweren dat de Group B's dichter bij de gewone straatauto stonden dan de huidige of vorige WRC's of R5? 

 

Gezien men van de Groep B wél straatversies maakte en van de WRC’s van de laatste 10 jaar niet… inderdaad.

Soit, de tijd van de krachtige groep A’s is voor mijn zonder twijfel mooier en boeiender dan die “dingen” die je nu ziet rijden en onherkenbaar zijn. 

Niet enkel was zo een Celica of Evo VI zien dwars gaan spectaculair (en luid), je kon die autos ook gewoon kopen. 

Als ze de kosten willen drukken en meer constructeurs weer aantrekken, moeten ze weer gaan vereenvoudigen. 

Op 25/12/2023 om 11:51, Bjorno zei:

Ik kreeg deze week ook een mail van WRC om alle race's live te kunnen zien via hun platform. Hier vragen ze 112 euro voor??

F1 heb ik en dat is zelfs niet zo duur (ik dacht 70 euro? . Nuja ik heb nog wel niet de prijs gezien voor het volgende siezoen.

 

Je zit in het verkeerde topic. 70 euro vragen voor F1, zijn er voor mij 71 teveel.

WRC+ is op het eerste zicht duur, maar je krijgt per raceweekend wél 3 dagen voor je geld ipv 1u30. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid